Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

notonlyonlybutbut

Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Jeg har en Saltolader, og etter det jeg i hvert fall fikk beskjed om av Tesla, har jeg ikke dobbeltlader, og jeg lader med 30A (stilt inn til 30A fra Salto).

Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

Cirion

Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:15
Sitat fra: Roger (NO) på fredag 27. september 2013, klokken 09:09
Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Dette må være feil.
All dokumentasjon tilsier at du med Type 2 skal kunne lade med 230V/32A (7,4kW) med enkeltlader.

Jeg er klar over dette og mener også at det er feil, noe jeg sa til elektrikeren. Han ringte til kollegaen sin (som hadde sagt det til han i utgangspunktet) for å sjekke en gang til, og jo han hevdet det samme; under test av enfase 32A ga enkeltlader bare 16A, mens dobbellader ga 32A.

Som sagt, jeg håper virkelig dette er feil. (Skulle det mot all formodning stemme så får Tesla værsågod gi meg en dobbeltlader   :P ) Jeg tror at hvis dette faktisk er tilfellet så er det nok en software feil.

Jeg fortalte de at de fikk fremdeles ta utgangspunkt i å legge opp en 32A enfase til meg, for om ikke jeg får bruke den fullt ut med enkeltlader, så er det Tesla sitt problem.
Ikke umulig at det stemmer...

Sist jeg koblet meg på teststolpen på Aker Brygge, så jeg at det nå var 32A tilgjengelig, og stilte selvfølgelig bilen opp på 32A. Oppgitt ladehastighet stoppet på 16A/32A og jeg fikk 20km/t som er 16A. Testet flere ganger. Enten er det noe feil med de første laderene i bilene, eller så takler ikke bilen å lade på 32A enfas 230V uten dobbeltlader.

Kansje dette er årsaken til at hverken blått eller rødt adapter leveres enda?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Sitat fra: notonlyonlybutbut på fredag 27. september 2013, klokken 13:40
Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Jeg har en Saltolader, og etter det jeg i hvert fall fikk beskjed om av Tesla, har jeg ikke dobbeltlader, og jeg lader med 30A (stilt inn til 30A fra Salto).
Har du mulighet til å verifisere ved å teste ut en Type2 22kW stolpe?

Har du singellader er problemet fikset.
Har du dobbeltlader kan det fortsatt være feil og du bruker begge laderene.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Elmo

Sitat fra: Cirion på fredag 27. september 2013, klokken 15:25
Har du mulighet til å verifisere ved å teste ut en Type2 22kW stolpe?
Har du singellader er problemet fikset.
Har du dobbeltlader kan det fortsatt være feil og du bruker begge laderene.

Er det ikke så at ingen har fått levert dobbeltlader enda ??
Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8825.msg112918.html#msg112918
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TS

Sitat fra: Elmo på fredag 27. september 2013, klokken 19:33
Sitat fra: Cirion på fredag 27. september 2013, klokken 15:25
Har du mulighet til å verifisere ved å teste ut en Type2 22kW stolpe?
Har du singellader er problemet fikset.
Har du dobbeltlader kan det fortsatt være feil og du bruker begge laderene.

Er det ikke så at ingen har fått levert dobbeltlader enda ??
Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8825.msg112918.html#msg112918

De har begynt å montere de på Alna ble det sagt der.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

sindrej


notonlyonlybutbut


Sitat fra: Cirion på fredag 27. september 2013, klokken 15:25
Sitat fra: notonlyonlybutbut på fredag 27. september 2013, klokken 13:40
Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Jeg har en Saltolader, og etter det jeg i hvert fall fikk beskjed om av Tesla, har jeg ikke dobbeltlader, og jeg lader med 30A (stilt inn til 30A fra Salto).
Har du mulighet til å verifisere ved å teste ut en Type2 22kW stolpe?

Har du singellader er problemet fikset.
Har du dobbeltlader kan det fortsatt være feil og du bruker begge laderene.

Er det noen andre 22kW stolper enn på Strømmen Storsenter (i nærheten av Oslo)? Rekker ikke å teste før på søndag, og da er vel parkeringshuset der stengt?
Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

jkirkebo

Sitat fra: notonlyonlybutbut på fredag 27. september 2013, klokken 22:08
Er det noen andre 22kW stolper enn på Strømmen Storsenter (i nærheten av Oslo)? Rekker ikke å teste før på søndag, og da er vel parkeringshuset der stengt?

Ja, Sønnico sin. Men du må ha et RFID-kort for å åpne den, Fortums skal virke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Roger (NO)

Sitat fra: Cirion på fredag 27. september 2013, klokken 15:23
Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:15
Sitat fra: Roger (NO) på fredag 27. september 2013, klokken 09:09
Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Dette må være feil.
All dokumentasjon tilsier at du med Type 2 skal kunne lade med 230V/32A (7,4kW) med enkeltlader.

Jeg er klar over dette og mener også at det er feil, noe jeg sa til elektrikeren. Han ringte til kollegaen sin (som hadde sagt det til han i utgangspunktet) for å sjekke en gang til, og jo han hevdet det samme; under test av enfase 32A ga enkeltlader bare 16A, mens dobbellader ga 32A.

Som sagt, jeg håper virkelig dette er feil. (Skulle det mot all formodning stemme så får Tesla værsågod gi meg en dobbeltlader   :P ) Jeg tror at hvis dette faktisk er tilfellet så er det nok en software feil.

Jeg fortalte de at de fikk fremdeles ta utgangspunkt i å legge opp en 32A enfase til meg, for om ikke jeg får bruke den fullt ut med enkeltlader, så er det Tesla sitt problem.
Ikke umulig at det stemmer...

Sist jeg koblet meg på teststolpen på Aker Brygge, så jeg at det nå var 32A tilgjengelig, og stilte selvfølgelig bilen opp på 32A. Oppgitt ladehastighet stoppet på 16A/32A og jeg fikk 20km/t som er 16A. Testet flere ganger. Enten er det noe feil med de første laderene i bilene, eller så takler ikke bilen å lade på 32A enfas 230V uten dobbeltlader.

Kansje dette er årsaken til at hverken blått eller rødt adapter leveres enda?

Det skulle stemme bra. Du får vel strangt tatt kun trukket 13A med UMC uten adapterne.
For å trekke 32A i dag må du nok bruke type 2...

Cirion

Sitat fra: Roger (NO) på fredag 27. september 2013, klokken 22:47
Sitat fra: Cirion på fredag 27. september 2013, klokken 15:23
Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:15
Sitat fra: Roger (NO) på fredag 27. september 2013, klokken 09:09
Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Dette må være feil.
All dokumentasjon tilsier at du med Type 2 skal kunne lade med 230V/32A (7,4kW) med enkeltlader.

Jeg er klar over dette og mener også at det er feil, noe jeg sa til elektrikeren. Han ringte til kollegaen sin (som hadde sagt det til han i utgangspunktet) for å sjekke en gang til, og jo han hevdet det samme; under test av enfase 32A ga enkeltlader bare 16A, mens dobbellader ga 32A.

Som sagt, jeg håper virkelig dette er feil. (Skulle det mot all formodning stemme så får Tesla værsågod gi meg en dobbeltlader   :P ) Jeg tror at hvis dette faktisk er tilfellet så er det nok en software feil.

Jeg fortalte de at de fikk fremdeles ta utgangspunkt i å legge opp en 32A enfase til meg, for om ikke jeg får bruke den fullt ut med enkeltlader, så er det Tesla sitt problem.
Ikke umulig at det stemmer...

Sist jeg koblet meg på teststolpen på Aker Brygge, så jeg at det nå var 32A tilgjengelig, og stilte selvfølgelig bilen opp på 32A. Oppgitt ladehastighet stoppet på 16A/32A og jeg fikk 20km/t som er 16A. Testet flere ganger. Enten er det noe feil med de første laderene i bilene, eller så takler ikke bilen å lade på 32A enfas 230V uten dobbeltlader.

Kansje dette er årsaken til at hverken blått eller rødt adapter leveres enda?

Det skulle stemme bra. Du får vel strangt tatt kun trukket 13A med UMC uten adapterne.
For å trekke 32A i dag må du nok bruke type 2...
Hva skulle stemme bra med hva og hvem bruker ikke Type2 kabel på en Type2 stolpe?!?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. september 2013, klokken 22:21
Sitat fra: notonlyonlybutbut på fredag 27. september 2013, klokken 22:08
Er det noen andre 22kW stolper enn på Strømmen Storsenter (i nærheten av Oslo)? Rekker ikke å teste før på søndag, og da er vel parkeringshuset der stengt?

Ja, Sønnico sin. Men du må ha et RFID-kort for å åpne den, Fortums skal virke.
Stemmer- testet imorres :)

joern100

Vi har Salto boks, enfas 32A kurs og 230 V. Får bare ladet ved 16A og 21 km/t... Har kun bestilt enkeltlader
I følge bruksanvisningen skal enfas 32A støttes av UMCEN med blå adapter. Så dersom Sønnico/Salto ikke finner en løsning bli Saltoboksen bytte til blått stikk og så kjøper vi en ny UMC, som totalt blir billigere.

Men det står ikke på hjelp fra Sønnico og Salto, så vi håper på en løsning
Solgt Tesla S60

Stellar

....
[/quote]Heisann,
Så da er det bekreftet at 3fase 230V ikke går mhp Tesla forstår jeg deg rett.
Jeg var i stuss på det som stod i ladebeskrivelsen til Tesla (se. Pdf'en) der den røde kontakten med 5-pinner kunne brukes til 230V. Jeg fikk beskjed av min installatør at rød kontakt var for 400V, basta!!
Han sa jo som sant var at jeg må betale like mye for kWh om det er trefase 400V (og 230V) eller enfase 32A 230V. Så var det bare å legge opp ny kurs med 32A sikring og feit kabel.
Det er på nordvestlandet i Tussa sitt nettverk. Det skulle være robust i området her så skjevbelastning var ikke grunn til bekymring, i alle fall ikke før alle i området skal ha el-biler og enfase ladere...
[/quote]
Jeg klarer ikke å se noe sted i pdf'en hvor det står at rød kontakt kan brukes til 230V? Hvor ser du dette?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

El-boy

Sitat fra: Stellar på mandag 30. september 2013, klokken 08:12
....
Heisann,
Så da er det bekreftet at 3fase 230V ikke går mhp Tesla forstår jeg deg rett.
Jeg var i stuss på det som stod i ladebeskrivelsen til Tesla (se. Pdf'en) der den røde kontakten med 5-pinner kunne brukes til 230V. Jeg fikk beskjed av min installatør at rød kontakt var for 400V, basta!!
Han sa jo som sant var at jeg må betale like mye for kWh om det er trefase 400V (og 230V) eller enfase 32A 230V. Så var det bare å legge opp ny kurs med 32A sikring og feit kabel.
Det er på nordvestlandet i Tussa sitt nettverk. Det skulle være robust i området her så skjevbelastning var ikke grunn til bekymring, i alle fall ikke før alle i området skal ha el-biler og enfase ladere...
[/quote]
Jeg klarer ikke å se noe sted i pdf'en hvor det står at rød kontakt kan brukes til 230V? Hvor ser du dette?
[/quote]

På side 3 i PDF'en står:

• 5-pinners IEC 60309-adapter (rød) –
gir 3-faset 230/400 VAC-lading ved 16 A.

Burde nok ikke stå 230 her....

eclipse

Sitat fra: El-boy på mandag 30. september 2013, klokken 10:13
Sitat fra: Stellar på mandag 30. september 2013, klokken 08:12
....
Heisann,
Så da er det bekreftet at 3fase 230V ikke går mhp Tesla forstår jeg deg rett.
Jeg var i stuss på det som stod i ladebeskrivelsen til Tesla (se. Pdf'en) der den røde kontakten med 5-pinner kunne brukes til 230V. Jeg fikk beskjed av min installatør at rød kontakt var for 400V, basta!!
Han sa jo som sant var at jeg må betale like mye for kWh om det er trefase 400V (og 230V) eller enfase 32A 230V. Så var det bare å legge opp ny kurs med 32A sikring og feit kabel.
Det er på nordvestlandet i Tussa sitt nettverk. Det skulle være robust i området her så skjevbelastning var ikke grunn til bekymring, i alle fall ikke før alle i området skal ha el-biler og enfase ladere...
Jeg klarer ikke å se noe sted i pdf'en hvor det står at rød kontakt kan brukes til 230V? Hvor ser du dette?
[/quote]

På side 3 i PDF'en står:

• 5-pinners IEC 60309-adapter (rød) –
gir 3-faset 230/400 VAC-lading ved 16 A.

Burde nok ikke stå 230 her....
[/quote]

Jo det er fordi 5-pinners IEC 60309-adapter (rød) gir både 230V og 400V lading. Det er 400V mellom fasene L1, L2 og L3, samt 230V mellom en av de nevnte faser og N (jord). Model S er avhengig av 230V mellom fasen og N for å lade. Derfor den noe forvirrede beskrivelsen 230/400 VAC lading, det betyr altså 230V og 400V samtidig.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA