Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Griffel

#480
Sitat fra: Bjørn på søndag 22. september 2013, klokken 17:43
Ikke godt å se at det var 2,5mm ledninger som kom inn, men da kan du vel røske ut skiten å lage deg to 16A kurser av dette..?
Sitat fra: laumb på søndag 22. september 2013, klokken 18:48
såååå... Elektrikeren kan lage 2 kurser ut av en trefase-kurs?
Høres ut som trikkern skal på tur snart da ja.. Det vil jo være gull verdt da kona vil ha Leaf.
Lage 2 kurser, 1 10A til lys o.l. og en 15A til Leaf. :)
Helt så enkelt er det ikke. Du kan gjerne lage to eller tre enfas kurser (eller kretser). Men strømmen summerer seg vektorielt. Men dersom du for eksempel lader leafen med 13A. Kan du trekke ca 5 A på hver av de andre fasene. Lader du med 15 A kan du belaste de 2 andre fasene med 2 A .
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Epleskreller

Noen som vet hvor man får kjøpt en kort shuko-shuko med godt nok tverrsnitt? (2,5mm?)
(mener jeg har sett en link tidligere, men husker ikke hvor..)

Ladekabelen som følger med går ikke inn over alt.. klønete design..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Larvik

Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Cirion

Sitat fra: laumb på søndag 15. september 2013, klokken 23:37Ser mange jevnt over fjøla skriker om at man ikke trenger mer enn 400V 16A hjemme.
Skriker ikke, men jeg står ved påstanden om at det ikke er nødvendig med mer enn 13A Schuko hjemme. For all del, de som har tilgang på 400V 16A/32A hjemme må gjerne betale for sånt. Selv om folk bare har 230V IT og er villig til å hoste opp Trafo, Ladestasjon og tilhørende installasjon, må jo gjerne gjøre det. Men det er ikke nødvendig.

Bilen min har gått nesten 6000km på 1 måned, og jeg har normalt 12 000km på min forsikring, og kjører normalt 10-12 000km i året. Jeg har ikke vært begrenset av 13A Schuko på noen måte.

Laveste batteri jeg har parkert bilen i garasjen med er 26km igjen. Neste morra hadde jeg 230km på tanken og 320km på tanken etter jobb. Null problem å nå en superlader hverken om morgenen eller etter jobb.

Så lenge man plugger inn alltid, er 13A Schuko nok. Når vi får blått/rødt adapter, kan vi utnytte 16A enfas på blått adapter, eller for de som allerede har 400V (lucky bastards), sett opp et 400V 16A stikk.

Jeg supplerer riktignok med Type2 kabel når det er mulig, og får da maks singelader hastighet.

For de som fortviler over at de ikke får lov til å installere noe større enn Schuko 16A, kan jeg si, det holder garantert!

Som den store hykleren jeg er, har jeg selv installert 230V 32A i garasjen. Siden jeg ikke har fått blått adapter, er det ikke i bruk.
Jeg venter også på dobbeltlader, selv om jeg er uenig at den også er et must.... Men jeg har Signature og velger jeg den bort får jeg ikke penger tilbake.

Må si jeg var litt sjalu på en jeg møtte på Strømmen Storsenter, som hadde fått bil dagen før, og hadde faktisk dobbeltlader installert. Hjalp han med å velge riktig stolpe ved å ofre min plass. Han hadde ikke mer enn 46km på "tanken" og jeg syns han burde få nyte bilen. Morro å se ladefarten passere 100km/t.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

sindrej

Har ikke kjørt spes mye, men har vært null problem med 13A så langt.  Jobb og soving tilsier at bilen lades minimum 15-16 timer hver dag uansett. Synes dog Tesla skal få fart på utleveringen av adaptere. Kjempeflause å ikke ha de klare til utlevering av biler.

Maartensommer

Noen som vet hva slags kabel som trengs for å lade her?

(Gratis ladestolpe i Billund, DK)


eclipse

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 24. september 2013, klokken 12:33
Noen som vet hva slags kabel som trengs for å lade her?

(Gratis ladestolpe i Billund, DK)



Du må nok lage en overgang fra den kontakten til schuko eller blått adapter som følger bilen. Type kable og overgang avhenger av spenning og strømstyrke i avbildet kontakt.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

RSandven

Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Teslafrank

Jeg har nå hatt trikker på besøk, og følgende blir/er gjort i forbindelse med en snart ferdig garasje:

1. søkte for 2 år siden om å få tatt ned luftspenn til huset. Det ble klargjort av nettleverandøren min på en uke, ny stolpe kom opp og jeg fikk kabeltrekkerør levert på døren. Disse er nå gravd ned fra stolpen til garasjen, og fra garasjen til huset.

2. Byttet hele sikringsskapet i boligen tidligere i år. Nye automater med jordfeilbryter. Klargjort for 3- fas (skal bytte skinner). Inntaket er lagt opp provisorisk fra loft og ned, da luftspenn nå forsvinner.

3. Søkt om 125A inntak. Fikk godkjent 100A  (har 230V-anlegg)

4. Får nå stort gulvskap i garasjen med måleren flyttet dit. Inntakssikring også. Alt lagt i jord. Everket gjør dette gratis, jeg betaler trikker for koblejobben.

5. Lagt opp 5 kurser på 16 A hver + en kurs på 32A. Alle disse i garasjen.
    (nr 1 til alle lys,utelys, portåpner, nr 2 til luft-vann varmepumpe for gulvvarme, viftekonvektor på garasjeloft og en rørkurs til snøsmelting ute..:), nr 3 til varmtvannstank, nr 4 til lading av Roadster``n, nr 5 til garasjeloftet

Da har jeg nok til max trykk i huset og kan lade begge bilene samtidig som varmen står på ute:)


El-boy

Fikk installert ett enfase 32A 230V uttak i garasjen igår.
Jeg bidrar med dette til skjevbelastning av nettet i området. Huset har ett inntak med trefase 63A 230 V sikringer.
Tesla tilbyr adaptere for enfase 32A 230V og trefase 16A 400V.
Men er det mulig å lade Tesla Model S med trefase 16A 230V og finnes det adaptere for slikt til Tesla?

Jeg spurte nettselskapet om det det skulle være noe problem med skjevbelastning i mitt område men fikk beskjed om at det er ingen grunn til bekymring foreløpig....

https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_mobile_connector_norwegian_1.0.pdf

JoarL

Sitat fra: El-boy på onsdag 25. september 2013, klokken 07:39
Fikk installert ett enfase 32A 230V uttak i garasjen igår.
Jeg bidrar med dette til skjevbelastning av nettet i området. Huset har ett inntak med trefase 63A 230 V sikringer.
Tesla tilbyr adaptere for enfase 32A 230V og trefase 16A 400V.
Men er det mulig å lade Tesla Model S med trefase 16A 230V og finnes det adaptere for slikt til Tesla?

Jeg spurte nettselskapet om det det skulle være noe problem med skjevbelastning i mitt område men fikk beskjed om at det er ingen grunn til bekymring foreløpig....

https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_mobile_connector_norwegian_1.0.pdf

Hvilket nettselskap er du knyttet til?

Jeg fikk endelig bekreftelse i dag på at jeg eller andre som er knyttet til EBNett (Drammen/Kongsberg/Nedre Eiker), IKKE får lov til å sette opp 32A 230v kurs.
Må da klare meg med 3 fas 16A med adapter til 1 fas 16A, såfremt ikke Tesla likevel skulle støtte 3 fas 16A 230v, som de lovte meg i mai.

fredag

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 24. september 2013, klokken 12:33
Noen som vet hva slags kabel som trengs for å lade her?

(Gratis ladestolpe i Billund, DK)

I Kolding, kun 38km fra Billund, har Clever en 22kw type2 ladestolpe. Husk å kjøpe ladekort fra Clever på forhånd, og ta med type2-kabel.

I Danmark bruker de ikke schuko, men et eget dansk stik. Og utendørs tror jeg de må bruke blå stik.

Jeg har anskaffet diverse adaptere fra clasern og ladekort fra Clever før langtur til Danmark i høstferien.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: JoarL på onsdag 25. september 2013, klokken 13:11
Jeg fikk endelig bekreftelse i dag på at jeg eller andre som er knyttet til EBNett (Drammen/Kongsberg/Nedre Eiker), IKKE får lov til å sette opp 32A 230v kurs.

Har du spurt om 25A 230V kurs? De fleste bruker jo slike til komfyren. Rart om det skulle bli forbudt også. Det finnes noen induksjonstopper for trefase (jeg har en) men de er ganske sjeldne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-boy

Sitat fra: JoarL på onsdag 25. september 2013, klokken 13:11
Sitat fra: El-boy på onsdag 25. september 2013, klokken 07:39
Fikk installert ett enfase 32A 230V uttak i garasjen igår.
Jeg bidrar med dette til skjevbelastning av nettet i området. Huset har ett inntak med trefase 63A 230 V sikringer.
Tesla tilbyr adaptere for enfase 32A 230V og trefase 16A 400V.
Men er det mulig å lade Tesla Model S med trefase 16A 230V og finnes det adaptere for slikt til Tesla?

Jeg spurte nettselskapet om det det skulle være noe problem med skjevbelastning i mitt område men fikk beskjed om at det er ingen grunn til bekymring foreløpig....

https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_mobile_connector_norwegian_1.0.pdf

Hvilket nettselskap er du knyttet til?

Jeg fikk endelig bekreftelse i dag på at jeg eller andre som er knyttet til EBNett (Drammen/Kongsberg/Nedre Eiker), IKKE får lov til å sette opp 32A 230v kurs.
Må da klare meg med 3 fas 16A med adapter til 1 fas 16A, såfremt ikke Tesla likevel skulle støtte 3 fas 16A 230v, som de lovte meg i mai.
Heisann,
Så da er det bekreftet at 3fase 230V ikke går mhp Tesla forstår jeg deg rett.
Jeg var i stuss på det som stod i ladebeskrivelsen til Tesla (se. Pdf'en) der den røde kontakten med 5-pinner kunne brukes til 230V. Jeg fikk beskjed av min installatør at rød kontakt var for 400V, basta!!
Han sa jo som sant var at jeg må betale like mye for kWh om det er trefase 400V (og 230V) eller enfase 32A 230V. Så var det bare å legge opp ny kurs med 32A sikring og feit kabel.
Det er på nordvestlandet i Tussa sitt nettverk. Det skulle være robust i området her så skjevbelastning var ikke grunn til bekymring, i alle fall ikke før alle i området skal ha el-biler og enfase ladere...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA