Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

laumb

Sitat fra: eledille på søndag 15. september 2013, klokken 23:50
Å lade fra full std til full range med 11 kW tar vel ca 1,5 t, så om man starter ladingen når man våkner burde det være klart til man kommer seg i bilen. Dessuten kan ladetidspunkt stilles inn på forhånd for å unngå at bilen står lenge med stappfullt batteri.

Det er klart. Men ofte kan man forvente litt forsinkelse på morgenen, med trøtte unger og slikt. Eventuelt i motsatt fall at alle er oppe tidligere enn vanlig.

Sitat fra: eledille på søndag 15. september 2013, klokken 23:50
Du må jo ha type 2 evse for å få 22 kW, og det koster litt. Men har man nok amp tilgjengelig fra før er jo ikke dette så dyrt.

Jepp. Men, forskjellen i kostnad på å legge inn 400V 16A & 32A er jo forsvinnende liten når man først legger det opp. Vil anbefale folk å gå for ledningstverrsnitt som støtter 32A, for å enkelt kunne oppgradere senere. Dersom de har muligheten til det.

Sitat fra: eledille på søndag 15. september 2013, klokken 23:50
16 A, 400 V hadde jeg uten tvil lagt opp om jeg hadde muligheten. Men å oppgradere hele elanlegget eller installere trafoer hadde jeg virkelig ikke giddet å bruke penger på om jeg kunne få 6-7 kW uten.

Enig. Full oppgradering er neppe verdt det for de fleste. Taxi-sjåføren i Oslo kunne kanskje hatt nytte av det.

Sitat fra: eledille på søndag 15. september 2013, klokken 23:50
Trodde batterivarmeren trakk maks 6 kW?

Korrekt. Men, bilen skal gjerne varme kupéen og. Mener denne trekker inntil 6kW i tillegg. 12kW tilsammen.


I korte trekk; tilpass mest mulig til 32A 400V om man har mulighet til det.
For ordens skyld, jeg bestillte ikke en gang dobbeltlader - så jeg har kanskje ikke sååå mye jeg skulle sagt. 11kW får holde. Blir 16A (230V) hjemme i starten, kanskje 20A for det lille ekstra.

Roger (NO)

Her er min oppgradering:

Øker hovedsikring fra 50A til 63A
Jeg legger opp 400V 16A sikring i skapet
Strekker 400V 32 A ledning til garasjen
Setter opp koblingsboks fra 400V 32A til 400V16A og monterer 400V 16A stikkontakt (rød)

På denne måten kan jeg plugge UMC direkte i stikkontaktne samt at anlegget er lett å oppgradere til 32A dersom jeg skulle ha behov for det...

Stellar

Jeg har også 400V anlegg og skal legge opp et 3-fase 16A uttak. Snakket med Sønnico (tlf:815-TESLA) De hadde fastpris, med forbehold om ev. fordyrende faktorer? Deres pris var 9.900,-

Jeg kontaktet min lokale elektriker som stakk innom og så på hva som måtte gjøres. Fikk pris på 6.900,- inkl mva, dette inkluderer også jordfeil RCCB type 2 som Sønnico sa man "måtte" ha. Vil anbefale dere å sjekke litt rundt, da det tydeligvis kan være mye å spare.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Real EoN

Det va no som... svarte !!

Vi har vist 400 V CEE standard her på bruket med 3P + Jord.. mens tesla sverger til 3P + N + J.

Noen som vet om et adapter å få kjøpt ?

Usikker på om N leder er trekt frem til variatorer men ikke brukt, og om man da kan "lure" kladden
med å laske N + Jord  ? :)

Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Roger (NO)

Sitat fra: Stellar på mandag 16. september 2013, klokken 11:13
Jeg har også 400V anlegg og skal legge opp et 3-fase 16A uttak. Snakket med Sønnico (tlf:815-TESLA) De hadde fastpris, med forbehold om ev. fordyrende faktorer? Deres pris var 9.900,-

Jeg kontaktet min lokale elektriker som stakk innom og så på hva som måtte gjøres. Fikk pris på 6.900,- inkl mva, dette inkluderer også jordfeil RCCB type 2 som Sønnico sa man "måtte" ha. Vil anbefale dere å sjekke litt rundt, da det tydeligvis kan være mye å spare.

Slik jeg har skjønt det så har TESLA kvalitetssikret at Sønnico sine leveranser oppfyller TESLAs krav til ladeutstyret.

Et tips kan være å betale for forbrukt tid og materiell dersom jobben er relativt enkel og/eller du trenger mer kabel enn de 10 m, og ikke pakkepris.

jkirkebo

Sitat fra: Real EoN på mandag 16. september 2013, klokken 18:47
Det va no som... svarte !!

Vi har vist 400 V CEE standard her på bruket med 3P + Jord.. mens tesla sverger til 3P + N + J.

Noen som vet om et adapter å få kjøpt ?

Usikker på om N leder er trekt frem til variatorer men ikke brukt, og om man da kan "lure" kladden
med å laske N + Jord  ? :)

Dårlig med adapter gitt. Det går ikke da riktig spenning ikke er tilgjengelig i pluggen. Og om du lasker så går nok jordfeilbryteren med et smell...

Så du må nok få tak i N-leder ett eller annet sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stellar

Sitat fra: Roger (NO) på mandag 16. september 2013, klokken 18:52
Sitat fra: Stellar på mandag 16. september 2013, klokken 11:13
Jeg har også 400V anlegg og skal legge opp et 3-fase 16A uttak. Snakket med Sønnico (tlf:815-TESLA) De hadde fastpris, med forbehold om ev. fordyrende faktorer? Deres pris var 9.900,-

Jeg kontaktet min lokale elektriker som stakk innom og så på hva som måtte gjøres. Fikk pris på 6.900,- inkl mva, dette inkluderer også jordfeil RCCB type 2 som Sønnico sa man "måtte" ha. Vil anbefale dere å sjekke litt rundt, da det tydeligvis kan være mye å spare.

Slik jeg har skjønt det så har TESLA kvalitetssikret at Sønnico sine leveranser oppfyller TESLAs krav til ladeutstyret.

Et tips kan være å betale for forbrukt tid og materiell dersom jobben er relativt enkel og/eller du trenger mer kabel enn de 10 m, og ikke pakkepris.
Er vel ikke særlig mye krav Tesla kan stille til et strømuttak, bortsett fra den spesifikke jordfeilbryteren som jeg uansett får hos min lokale elektriker. De 6.900,- jeg har fått i tilbudet er jo såklart kun for tid og materiell, slik alle tilbud bør være. Slik Sønnico la det frem til meg, var minsteprisen deres 9.900,- for å legge opp et 400V 3-fase 16A uttak, var ikke et alternativ å komme ut for å gi meg et annet pristilbud.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

P85D+

Har selv kun 3 fas 230v.

Bestiller nytt abonnement (2400 ekstra pr år) og legger ny kurs 80A inn i garasjen. ( kun 20 meter graving)

Kjøpt en 32A 400 V trafo. Da kan jeg ta ut det jeg ønsker i 230 samt opp til 32A i 400V. Overkill? Ja.

Men når jeg kommer hjem litt tidligere på fredag og ønsker kjapp lading før jeg kjører til hytta så  :D

Har da også muligheten til EL bil nr. 2

P85D og 85D

Maartensommer

Sitat fra: TeslaSignature på mandag 16. september 2013, klokken 22:07
Har selv kun 3 fas 230v.

Bestiller nytt abonnement (2400 ekstra pr år) og legger ny kurs 80A inn i garasjen. ( kun 20 meter graving)

Kjøpt en 32A 400 V trafo. Da kan jeg ta ut det jeg ønsker i 230 samt opp til 32A i 400V. Overkill? Ja.

Men når jeg kommer hjem litt tidligere på fredag og ønsker kjapp lading før jeg kjører til hytta så  :D

Har da også muligheten til EL bil nr. 2

Kan jeg spør om hvor og hva du gav for trafoen?

Real EoN

@jkirkebo

Mener du da jorefeilbryter i kladd ?
Egentlig er vel Jordleder og N det samme bare delt i to ledere fra trafo ? eller husker jeg feil.

Tror ikke det finnes jordfeilbrytere fra tavlene på min bedrift, bare varslere i tavlefeltene fra siemens  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

P85D+

Sitat fra: Maartensommer på mandag 16. september 2013, klokken 22:49
Sitat fra: TeslaSignature på mandag 16. september 2013, klokken 22:07
Har selv kun 3 fas 230v.

Bestiller nytt abonnement (2400 ekstra pr år) og legger ny kurs 80A inn i garasjen. ( kun 20 meter graving)

Kjøpt en 32A 400 V trafo. Da kan jeg ta ut det jeg ønsker i 230 samt opp til 32A i 400V. Overkill? Ja.

Men når jeg kommer hjem litt tidligere på fredag og ønsker kjapp lading før jeg kjører til hytta så  :D

Har da også muligheten til EL bil nr. 2

Kan jeg spør om hvor og hva du gav for trafoen?

5000 + mva

Finn.no.
P85D og 85D

Griffel

Sitat fra: Real EoN på tirsdag 17. september 2013, klokken 00:53
@jkirkebo
Mener du da jorefeilbryter i kladd ?
Egentlig er vel Jordleder og N det samme bare delt i to ledere fra trafo ? eller husker jeg feil.
Du husker kanskje feil. De kan være felles fra transf. fram til første fordeling i bygget og skal deretter være adskilt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

FThorsen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 16:49
Om jeg var deg ville jeg først byttet ut schuko-stikket med et blått 32A stikk. Da kan du trekke 16A, og det uten å bekymre deg for varmgang i kontakten.

Om det ikke holder kan du oppgradere sikring og kabel etterhvert, men beholde stikket. UMCen er vel god nok ladeboks som noen, jeg kommer til å bestille en ekstra etterhvert som henger fast i garasjen. Kan evt. ta den med når jeg skal på skikkelig langtur, da har jeg også reserve UMC om den andre klikker.

Litt sent svar fra meg, men takk for bra svar jkirkebo. Ettersom jeg må ha inn elektriker for å få byttet stikk, kan jeg be han ta en titt på kobling og få overslag på hva det koster å oppgradere til 32A.

Jeg tenkte også å ha en dedikert UMC henge etterhvert, eventuelt med en kort Mennekes Type-2 skjøteledning for at den skal sitte sikkelig. Noen som vet hva en ekstra UMC koster?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Real EoN

@Griffel

Dette er en rimelig stor fabrikk med 132 kV linje inn og en haug med trafoer i diverse kV ned til 400 V også..
Det jeg mener er vel at siden vi ikke har jordfeilbrytere på avgangene som er koblet til variatorer. (TROR jeg)
Dem er ikke på UPS kurser, så burde det går an for meg å lure kladden med å laske N og Jord.
Eller kommer det inn noe med galvaniske skiller og ohm'ske verdier som ikke blir riktig da ?  :)

Her kom jaggu jeg litt til kort å, selv om jeg var automatiker i 9 år for 7 år siden hehe  :)

Har ikke orket åpnet FEB et eller annet som det sikkert er nå boka for å sjekke... så vert fint om noen EL-Kraft ingeniører hadde svaret !
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Griffel

#464
Sitat fra: Real EoN på tirsdag 17. september 2013, klokken 15:46
@Griffel

Dette er en rimelig stor fabrikk med 132 kV linje inn og en haug med trafoer i diverse kV ned til 400 V også..
Det jeg mener er vel at siden vi ikke har jordfeilbrytere på avgangene som er koblet til variatorer. (TROR jeg)
Dem er ikke på UPS kurser, så burde det går an for meg å lure kladden med å laske N og Jord.
Eller kommer det inn noe med galvaniske skiller og ohm'ske verdier som ikke blir riktig da ?  :)

Her kom jaggu jeg litt til kort å, selv om jeg var automatiker i 9 år for 7 år siden hehe  :)

Har ikke orket åpnet FEB et eller annet som det sikkert er nå boka for å sjekke... så vert fint om noen EL-Kraft ingeniører hadde svaret !
Rent bortsett fra at det ikke lovlig, etter første fordeling å koble sammen jord og N, så vil om en ikke har jordfeil bryter i et hvertfall få jordfeil alarm, (og kanskje automatisk utkobling med tidsforsinkelse om feilen ikke rettes). Kladden kan nok lures.
Samtidig synes jeg det er litt underlig at dette anlegget ikke har et 5 leder system.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA