Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Lanber

Støtter Eledille helt.
Hvor ofte kommer du hjem med 0 igjen på batteriet og trenger range charge i løpet av natta? 

Tenkt eksempel, du kommer hjem med 50km rekkevidde = 15% SOC på et 85kwh batteri, så skal du i løpet av natta lade opp med full range charge 85kwh.  0,85*85 = 72,25 kwh.  En 1 fase 32A gir 7,3 kwh, altså er det fullt på 10-11 timer.   Etter 8 timer har du vanlig 85% kapasitet. 

Jeg ser ikke for meg jeg noen gang kommer til å sitte i saksa på grunn av dette

eledille

Det er ett mulig unntak til det jeg beskrev over, og det er den situasjonen som jeg er i selv.

Jeg har 230 V IT trefase inn i huset, men små hovedsikringer på bare 35 A. Det gjør at jeg ikke får fatt i 32 A. Derfor funderer jeg på å transformere ca 20 A trefase opp til 400 V så jeg kan lade med 400 V på 10 A, som gir 7 kW. Men mest sannsynlig gidder jeg ikke. Jeg ser an behovet etter å ha kjørt en stund.

Merk at dobbeltladeren er like nyttig uavhengig av dette, det er når man er ute på farten at man trenger den.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

tSla

Vil en 10A kurs, med ca 18m ledning fungere til normalt bruk? Jeg har satt opp et 32A punkt på utsiden av husveggen til "hurtiglading" når jeg trenger det. Men har ønske om å bruke den 10A kursen til det daglige bruk (den er i garasjen). Eller hur?
Tesla Model S P85+

Nuvolari

Sitat fra: tSla på søndag 15. september 2013, klokken 15:25
Vil en 10A kurs, med ca 18m ledning fungere til normalt bruk? Jeg har satt opp et 32A punkt på utsiden av husveggen til "hurtiglading" når jeg trenger det. Men har ønske om å bruke den 10A kursen til det daglige bruk (den er i garasjen). Eller hur?

Avhenger av kjøremønsteret ditt men 10A vil holde til det daglige for svært mange. Selv om vinteren, da trekker bilen litt ekstra fra batteriet under forvarmingen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Djur1

#439
Jeg er helt blank når det gjelder de forskjellige kablene og ladepunktene.

Nå har jeg sjekket garasjen og det står et 3 fas punkt rett ved min plass som jeg kan benytte. På den står det 16 A i sikringsskapet. Bilde av kontakten ser slik ut
http://db.tt/3JA3H8d9

Hva slags adapter trenger jeg da, eller får jeg dette med bilen?
Hvor mye greier jeg å lade på dette?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

glaserud

Sitat fra: Djur1 på søndag 15. september 2013, klokken 17:38
Jeg er helt blank når det gjelder de forskjellige kablene og ladepunktene.

Nå har jeg sjekket garasjen og det står et 3 fas punkt rett ved min plass som jeg kan benytte. På den står det 16 A i sikringsskapet. Bilde av kontakten ser slik ut
http://db.tt/3JA3H8d9

Hva slags adapter trenger jeg da, eller får jeg dette med bilen?
Hvor mye greier jeg å lade på dette?

Bildet er av en 230 3-fas-kontakt. Om det står 16A i sikringsskapet, er det antakelig en 316. Det ser du lett på lokket eller siden av kontakta. Skal stå 316 eller 332 (normalt sett).

Du får ikke med kontakt for denne, men trenger en overgang til 232 (1-fas, 32A) eller Schuko (vanlig veggkontakt). Om du går for 232, må du sette ned ladestrømmen fra 32 til 16 A, ellers tar du sikringen (dette velger du under "Charging" i bilen. Velger du Schuko-overgang, vil du få ladet maks 13A.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Djur1


Sitat fra: glaserud på søndag 15. september 2013, klokken 17:45
Bildet er av en 230 3-fas-kontakt. Om det står 16A i sikringsskapet, er det antakelig en 316. Det ser du lett på lokket eller siden av kontakta. Skal stå 316 eller 332 (normalt sett).

Du får ikke med kontakt for denne, men trenger en overgang til 232 (1-fas, 32A) eller Schuko (vanlig veggkontakt). Om du går for 232, må du sette ned ladestrømmen fra 32 til 16 A, ellers tar du sikringen (dette velger du under "Charging" i bilen. Velger du Schuko-overgang, vil du få ladet maks 13A.

Det var 316 det stod på kontakten. Er noen ulemper / fordeler med å velge Schuko vs overgang og hva er prisene på disse? Jeg trenger ikke å lade så mye, kjører maks 15 mil om dagen.

Hvor mange km vil en lade per time da?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

glaserud

Forskjellen blir ikke så enormt stor. Med overgang til 232 får du ladet på 16A, med overgang til Schuko blir det 13A (siden adapteret på laderen bestemmer hvor mye den vil lade).

Jeg har laget meg en 316-232 først som sist, men du har teknisk sett ikke lov til å lage dette selv om du ikke er elektriker, svjv. jkirkebo her på forumet selger adaptersett, du kan jo høre med han hvor mye han skal ha.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

#443
Sitat fra: glaserud på søndag 15. september 2013, klokken 18:07
Forskjellen blir ikke så enormt stor. Med overgang til 232 får du ladet på 16A, med overgang til Schuko blir det 13A (siden adapteret på laderen bestemmer hvor mye den vil lade).

Jeg har laget meg en 316-232 først som sist, men du har teknisk sett ikke lov til å lage dette selv om du ikke er elektriker, svjv. jkirkebo her på forumet selger adaptersett, du kan jo høre med han hvor mye han skal ha.
Det er vel greies å anbefale noe lovlig f.eks:
Få en elektrikker til å bytte kontakten til en enfas 32A, men husk å kun lade med 16 A, så har du et greit godkjent opplegg.

Husk også at jkirkebo har opplyst at adapertsette han leverer egentlig ikke er helt godkjent, men som han sier: det er bedre at en benytter et fagmessig produsert adapet av god kvalitet enn å mikke til no ræl (ikke helt ordrett men samme meningsinnhold, og noe jeg vil kalle en sund pragmatisk holdning.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 15. september 2013, klokken 19:01
Det er vel greies å anbefale noe lovlig f.eks:
Få en elektrikker til å bytte kontakten til en enfas 32A, men husk å kun lade med 16 A, så har du et greit godkjent opplegg.

Husk også at jkirkebo har opplyst at adapertsette han leverer egentlig ikke er helt godkjent, men som han sier: det er bedre at en benytter et fagmessig produsert adapet av god kvalitet enn å mikke til no ræl (ikke helt ordrett men samme meningsinnhold, og noe jeg vil kalle en sund pragmatisk holdning.)

Jepp, det er også det jeg anbefaler alle: Bytt kontakten til en 32A enfase. Det koster ikke stort og tar bare noen få minutter for selv den mest klumsete elektriker. Adaptere er fint på veien om man må lade fra det man finner, hjemme (eller på jobb) er det greit med mer "permanent" løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Djur1


Ok da har jeg sendt mail til elektrikeren som vi har brukt tidligere her, at han kan komme å skifte kontakten. Men om sikringen er 16A, vil ikke en 32 A 1 fase bli for "tung" selvom en bare lader med 16 A?

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

jkirkebo

Sitat fra: Djur1 på søndag 15. september 2013, klokken 22:12

Ok da har jeg sendt mail til elektrikeren som vi har brukt tidligere her, at han kan komme å skifte kontakten. Men om sikringen er 16A, vil ikke en 32 A 1 fase bli for "tung" selvom en bare lader med 16 A?

Nei, så lenge du begrenser ladestrømmen i bilen til 16A er det ikke noe problem. Vi benytter da f.eks 16A schuko-kontakter på 10A og 6A kurser uten problemer ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: Djur1 på søndag 15. september 2013, klokken 22:12

Ok da har jeg sendt mail til elektrikeren som vi har brukt tidligere her, at han kan komme å skifte kontakten. Men om sikringen er 16A, vil ikke en 32 A 1 fase bli for "tung" selvom en bare lader med 16 A?

32A kontakt på 16A kurs går fint. Omvendt går ikke bra.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

laumb

Ser mange jevnt over fjøla skriker om at man ikke trenger mer enn 400V 16A hjemme.

De vinterdagene man lader standard (batterilevetid) over natta og skal på langtur kl. 8 om morgenen. Da vil jo 32A komme til sin fornøyelse da man kan topplade batteriet, varme det og varme kupé på en knapp time, uten at batteriet tapper seg noe som helst.

Altså er 400V 32A et verktøy for å holde bilen i Range mode kortest mulig tid, samt tillate effektiv varming (12kW batteri og kupé trekker på maks tror jeg?) av bilen.
Har man mulighet - do it!

eledille

#449
Å lade fra full std til full range med 11 kW tar vel ca 1,5 t, så om man starter ladingen når man våkner burde det være klart til man kommer seg i bilen. Dessuten kan ladetidspunkt stilles inn på forhånd for å unngå at bilen står lenge med stappfullt batteri.

Du må jo ha type 2 evse for å få 22 kW, og det koster litt. Men har man nok amp tilgjengelig fra før er jo ikke dette så dyrt.

16 A, 400 V hadde jeg uten tvil lagt opp om jeg hadde muligheten. Men å oppgradere hele elanlegget eller installere trafoer hadde jeg virkelig ikke giddet å bruke penger på om jeg kunne få 6-7 kW uten.

Trodde batterivarmeren trakk maks 6 kW?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA