Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Celter

Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 10:53
Antar det er denne du mente å lenke til?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla%203%20fase%2032A%20ladekabel

Jeg trodde jeg skjønte dette nå, eller for å si det på en annen måte: Før var jeg i tvil, men nå er jeg ikke så sikker lenger ;) I morgen installerer jeg en kontakt på hytteveggen. 400V 3-fase 16A. Det skal vel gi meg ca. 50km/t. Hvis jeg installerer denne laderen, ville jeg da fått dobbel ladehastighet? Eller måtte jeg da hatt dobbeltlader i bilen?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

JohanH

Sitat fra: Celter på søndag 18. august 2013, klokken 12:34
Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 10:53
Antar det er denne du mente å lenke til?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla%203%20fase%2032A%20ladekabel

Jeg trodde jeg skjønte dette nå, eller for å si det på en annen måte: Før var jeg i tvil, men nå er jeg ikke så sikker lenger ;) I morgen installerer jeg en kontakt på hytteveggen. 400V 3-fase 16A. Det skal vel gi meg ca. 50km/t. Hvis jeg installerer denne laderen, ville jeg da fått dobbel ladehastighet? Eller måtte jeg da hatt dobbeltlader i bilen?

For å lade "100 km/t" med den så måtte du 1) hatt 32A på din 400V/3-fase kontakt på hytta og 2) dobbeltlader i bilen.

Celter

Sitat fra: JohanH på søndag 18. august 2013, klokken 12:37
Sitat fra: Celter på søndag 18. august 2013, klokken 12:34
Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 10:53
Antar det er denne du mente å lenke til?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla%203%20fase%2032A%20ladekabel

Jeg trodde jeg skjønte dette nå, eller for å si det på en annen måte: Før var jeg i tvil, men nå er jeg ikke så sikker lenger ;) I morgen installerer jeg en kontakt på hytteveggen. 400V 3-fase 16A. Det skal vel gi meg ca. 50km/t. Hvis jeg installerer denne laderen, ville jeg da fått dobbel ladehastighet? Eller måtte jeg da hatt dobbeltlader i bilen?

For å lade "100 km/t" med den så måtte du 1) hatt 32A på din 400V/3-fase kontakt på hytta og 2) dobbeltlader i bilen.

Takk! Det jeg fremdeles ikke forstår er hva jeg da hadde trengt denne til? Med 32A og dobbeltlader ville jeg vel fått "100 km/t" uansett?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

JohanH

Sitat fra: Celter på søndag 18. august 2013, klokken 12:50
Sitat fra: JohanH på søndag 18. august 2013, klokken 12:37
Sitat fra: Celter på søndag 18. august 2013, klokken 12:34
Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 10:53
Antar det er denne du mente å lenke til?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla%203%20fase%2032A%20ladekabel

Jeg trodde jeg skjønte dette nå, eller for å si det på en annen måte: Før var jeg i tvil, men nå er jeg ikke så sikker lenger ;) I morgen installerer jeg en kontakt på hytteveggen. 400V 3-fase 16A. Det skal vel gi meg ca. 50km/t. Hvis jeg installerer denne laderen, ville jeg da fått dobbel ladehastighet? Eller måtte jeg da hatt dobbeltlader i bilen?

For å lade "100 km/t" med den så måtte du 1) hatt 32A på din 400V/3-fase kontakt på hytta og 2) dobbeltlader i bilen.

Takk! Det jeg fremdeles ikke forstår er hva jeg da hadde trengt denne til? Med 32A og dobbeltlader ville jeg vel fått "100 km/t" uansett?

UMC - ladekladden - som følger med bilen hånterer maksimalt 11kW.

Johnny

Sitat fra: JohanH på søndag 18. august 2013, klokken 12:52
Sitat fra: Celter på søndag 18. august 2013, klokken 12:50
Sitat fra: JohanH på søndag 18. august 2013, klokken 12:37
Sitat fra: Celter på søndag 18. august 2013, klokken 12:34
Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 10:53
Antar det er denne du mente å lenke til?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla%203%20fase%2032A%20ladekabel

Jeg trodde jeg skjønte dette nå, eller for å si det på en annen måte: Før var jeg i tvil, men nå er jeg ikke så sikker lenger ;) I morgen installerer jeg en kontakt på hytteveggen. 400V 3-fase 16A. Det skal vel gi meg ca. 50km/t. Hvis jeg installerer denne laderen, ville jeg da fått dobbel ladehastighet? Eller måtte jeg da hatt dobbeltlader i bilen?

For å lade "100 km/t" med den så måtte du 1) hatt 32A på din 400V/3-fase kontakt på hytta og 2) dobbeltlader i bilen.

Takk! Det jeg fremdeles ikke forstår er hva jeg da hadde trengt denne til? Med 32A og dobbeltlader ville jeg vel fått "100 km/t" uansett?

UMC - ladekladden - som følger med bilen hånterer maksimalt 11kW.

Hva er den saken fra elbilhjelpen egentlig, bortsett fra å være en kabel som tåler 32A?
Og hvordan kan bilen vite at den kan trekke 32A fra denne kontakten? Vil det si at man har mulighet til å stille strømstyrken over 16A med den orginale "ladekladen" også?
TMS og eGolf.

glaserud

Sitat fra: Johnny på søndag 18. august 2013, klokken 18:33
Hva er den saken fra elbilhjelpen egentlig, bortsett fra å være en kabel som tåler 32A?
Og hvordan kan bilen vite at den kan trekke 32A fra denne kontakten? Vil det si at man har mulighet til å stille strømstyrken over 16A med den orginale "ladekladen" også?

"Saken" fra elbilhjelpen erstatter ladekladden. Mens ladekladden takler maks 16A, vil du med elbilhjelpen sin kunne lade med opp til 32A (forutsatt at du har dobbeltlader).
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Øyvind.h

Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 18:48
Sitat fra: Johnny på søndag 18. august 2013, klokken 18:33
Hva er den saken fra elbilhjelpen egentlig, bortsett fra å være en kabel som tåler 32A?
Og hvordan kan bilen vite at den kan trekke 32A fra denne kontakten? Vil det si at man har mulighet til å stille strømstyrken over 16A med den orginale "ladekladen" også?

"Saken" fra elbilhjelpen erstatter ladekladden. Mens ladekladden takler maks 16A, vil du med elbilhjelpen sin kunne lade med opp til 32A (forutsatt at du har dobbeltlader).
Ladekladden tåler da mer enn 16A. 32A enfas 230v.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. august 2013, klokken 18:55
Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 18:48
Sitat fra: Johnny på søndag 18. august 2013, klokken 18:33
Hva er den saken fra elbilhjelpen egentlig, bortsett fra å være en kabel som tåler 32A?
Og hvordan kan bilen vite at den kan trekke 32A fra denne kontakten? Vil det si at man har mulighet til å stille strømstyrken over 16A med den orginale "ladekladen" også?

"Saken" fra elbilhjelpen erstatter ladekladden. Mens ladekladden takler maks 16A, vil du med elbilhjelpen sin kunne lade med opp til 32A (forutsatt at du har dobbeltlader).
Ladekladden tåler da mer enn 16A. 32A enfas 230v.

Han mener 400v 16A.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på søndag 18. august 2013, klokken 18:56
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. august 2013, klokken 18:55
Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 18:48
Sitat fra: Johnny på søndag 18. august 2013, klokken 18:33
Hva er den saken fra elbilhjelpen egentlig, bortsett fra å være en kabel som tåler 32A?
Og hvordan kan bilen vite at den kan trekke 32A fra denne kontakten? Vil det si at man har mulighet til å stille strømstyrken over 16A med den orginale "ladekladen" også?

"Saken" fra elbilhjelpen erstatter ladekladden. Mens ladekladden takler maks 16A, vil du med elbilhjelpen sin kunne lade med opp til 32A (forutsatt at du har dobbeltlader).
Ladekladden tåler da mer enn 16A. 32A enfas 230v.

Han mener 400v 16A.
Sorry :) Så det nå når jeg sjekket ladehastighetene i kmt som omtales.

Så da blir den laderen fra elbilhjelpen en erstatning for hpwc.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. august 2013, klokken 19:00
Sitat fra: Nuvolari på søndag 18. august 2013, klokken 18:56
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. august 2013, klokken 18:55
Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 18:48
Sitat fra: Johnny på søndag 18. august 2013, klokken 18:33
Hva er den saken fra elbilhjelpen egentlig, bortsett fra å være en kabel som tåler 32A?
Og hvordan kan bilen vite at den kan trekke 32A fra denne kontakten? Vil det si at man har mulighet til å stille strømstyrken over 16A med den orginale "ladekladen" også?

"Saken" fra elbilhjelpen erstatter ladekladden. Mens ladekladden takler maks 16A, vil du med elbilhjelpen sin kunne lade med opp til 32A (forutsatt at du har dobbeltlader).
Ladekladden tåler da mer enn 16A. 32A enfas 230v.

Han mener 400v 16A.
Sorry :) Så det nå når jeg sjekket ladehastighetene i kmt som omtales.

Så da blir den laderen fra elbilhjelpen en erstatning for hpwc.

Den ER en HPWC (High Power Wall Connector). Bare ikke Teslas sin HPWC.

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på søndag 18. august 2013, klokken 19:10
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. august 2013, klokken 19:00
Sitat fra: Nuvolari på søndag 18. august 2013, klokken 18:56
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. august 2013, klokken 18:55
Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 18:48
Sitat fra: Johnny på søndag 18. august 2013, klokken 18:33
Hva er den saken fra elbilhjelpen egentlig, bortsett fra å være en kabel som tåler 32A?
Og hvordan kan bilen vite at den kan trekke 32A fra denne kontakten? Vil det si at man har mulighet til å stille strømstyrken over 16A med den orginale "ladekladen" også?

"Saken" fra elbilhjelpen erstatter ladekladden. Mens ladekladden takler maks 16A, vil du med elbilhjelpen sin kunne lade med opp til 32A (forutsatt at du har dobbeltlader).
Ladekladden tåler da mer enn 16A. 32A enfas 230v.

Han mener 400v 16A.
Sorry :) Så det nå når jeg sjekket ladehastighetene i kmt som omtales.

Så da blir den laderen fra elbilhjelpen en erstatning for hpwc.

Den ER en HPWC (High Power Wall Connector). Bare ikke Teslas sin HPWC.
OK. Trodde HPWC var en betegnelse Tesla hadde "funnet på".
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Johnny

Sitat fra: JohanH på søndag 18. august 2013, klokken 19:10
Den ER en HPWC (High Power Wall Connector). Bare ikke Teslas sin HPWC.

Med sikringer og jordfeilbryter som sikkert den orginale har også. Hvorfor ikke bare en kabel, slik at man kan ta den med seg rundt omkring?
TMS og eGolf.

glaserud

Sitat fra: Johnny på søndag 18. august 2013, klokken 19:23
Med sikringer og jordfeilbryter som sikkert den orginale har også. Hvorfor ikke bare en kabel, slik at man kan ta den med seg rundt omkring?

Du må ha en ladekontroller, den sitter i boksen.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

JohanH

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. august 2013, klokken 19:19
Sitat fra: JohanH på søndag 18. august 2013, klokken 19:10
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. august 2013, klokken 19:00
Sitat fra: Nuvolari på søndag 18. august 2013, klokken 18:56
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. august 2013, klokken 18:55
Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 18:48
Sitat fra: Johnny på søndag 18. august 2013, klokken 18:33
Hva er den saken fra elbilhjelpen egentlig, bortsett fra å være en kabel som tåler 32A?
Og hvordan kan bilen vite at den kan trekke 32A fra denne kontakten? Vil det si at man har mulighet til å stille strømstyrken over 16A med den orginale "ladekladen" også?

"Saken" fra elbilhjelpen erstatter ladekladden. Mens ladekladden takler maks 16A, vil du med elbilhjelpen sin kunne lade med opp til 32A (forutsatt at du har dobbeltlader).
Ladekladden tåler da mer enn 16A. 32A enfas 230v.

Han mener 400v 16A.
Sorry :) Så det nå når jeg sjekket ladehastighetene i kmt som omtales.

Så da blir den laderen fra elbilhjelpen en erstatning for hpwc.

Den ER en HPWC (High Power Wall Connector). Bare ikke Teslas sin HPWC.
OK. Trodde HPWC var en betegnelse Tesla hadde "funnet på".

Jo, de har funnet på termen. Den generiske termen er EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) men mitt poeng er at Tesla's HPWC kun er en slik med en Tesla logo, men i USA har de jo en kontakt på bilen som ingen annen har, mens her er det en standard Type 2.

Signature #280

Jeg har montert en blå industrikontakt hjemme, med 230V og 32A.
Jeg har forstått at jeg da med den blå adapteren kan bruke UMC'en og lade med ca 7,3kw pr time.. Men kan jeg lage/kjøpe en kabel som har en mennekesplug (som bilde) i den ene enden og en plugg som passer i den blå industrikontakten i andre?
Så kan UMC'en ligge i bilen, mens denne løsningen står fast hjemme?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA