Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

eclipse

Sitat fra: PAS på torsdag 15. august 2013, klokken 23:11
JEg har fått installert 400V 3x16  rød  5 pins kontakt i fellesgarasjen, har ikke egnet 220V
Får bilen om 2 uker, men usikkert om rød adapter kommer med
Er det mulig å ta ut 220 V fra denne kontakten med en dertil egnet adapter??
Hovrdan skal ledningene kobles??

Ja det er fullt mulig, du kjøper et støpsel og kontakt som passer mellom  schuko adapteret og veggkontakten, jord kobles mot jord og det er 230v mellom en av fasene og N lederen. Eller rettere sagt så er det 230v mellom alle tre fasene og N lederen.

Foreslår at du bruker en 3x2,5mm2 gummikabel og en schuko stikkontakt av god kvalitet samt en rød 5 pins stikkontakt som passer til den i fellesgaragen, koble jord mot jord, en av ledningene til L1 og den andre til N lederen (noen ganger kalt 0 lederen). I schuko kontakten er det et fett hvordan du kobler så lenge jord er koblet riktig.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 23:17
Sitat fra: PAS på torsdag 15. august 2013, klokken 23:11
JEg har fått installert 400V 3x16  rød  5 pins kontakt i fellesgarasjen, har ikke egnet 220V
Får bilen om 2 uker, men usikkert om rød adapter kommer med
Er det mulig å ta ut 220 V fra denne kontakten med en dertil egnet adapter??
Hovrdan skal ledningene kobles??

Ja, du kan få ut enfase 230V. Jeg anbefaler deg i så fall å kjøpe denne (kan være kjekk å ha for alle som har rød 16A kontakt i garasjen):

http://www.clasohlson.com/no/3-fase-adapter/32-6039

Eller sånn ja, der har du jo alt du trenger enkelt og greit og billigere enn min beskrivelse over :-)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Veggen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:51
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:43
Jeg holder på å få laget ferdig et komplett adaptersett nå. Det blir hyggelig priset. Legger ut bilder og info i egen tråd i løpet av kvelden eller morgendagen.

Da var det klart, de som evt. er interesserte kan se her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html

Postet dette i tråden linket ovenfor, men siden det sikkert er mange som kun leser her inne på Model S forumet så klipper jeg det inn her også:

Mottok i dag mitt adaptersett.
Det ser veldig bra ut med gode komponenter og myk fin kabel.
Har åpnet et par av støpslene og kan bekrefte at arbeidet er fint utført med godt tilskrudde endehylser.
Har selv bakgrunn i elektrofaget og hadde egentlig tenkt å lage mine egne adaptere, men til denne prisen og kvaliteten synes jeg det var greit å spare meg for bryderiet.
Anbefales!

tk74

Sitat fra: Veggen på torsdag 15. august 2013, klokken 23:28
Jeg holder på å få laget ferdig et komplett adaptersett nå. Det blir hyggelig priset. Legger ut bilder og info i egen tråd i løpet av kvelden eller morgendagen.

Postet dette i tråden linket ovenfor, men siden det sikkert er mange som kun leser her inne på Model S forumet så klipper jeg det inn her også:

Har åpnet et par av støpslene og kan bekrefte at arbeidet er fint utført med godt tilskrudde endehylser.
Har selv bakgrunn i elektrofaget og hadde egentlig tenkt å lage mine egne adaptere, men til denne prisen og kvaliteten synes jeg det var greit å spare meg for bryderiet.
Anbefales!

Jeg mottok 2 sett med adaptere i går og kan bekrefte at kvaliteten er førsteklasses :-)

For de av dere som har sittet på gjerde og ventet. Løp og kjøp :-)

Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

OddB

Sikkert noen som har skrevet om det før, men klarer ikke å finne det i farten..
Ser på hurtigladekartet... Der er det listet opp 7 typer hurtigladere. Tesla, Chademo, Type 2 (semi/hurtig) og Combo (semi/hurtig).
At Tesla kan brukes, og at Chademo ikke kan brukes foreløpig er jo opplagt.
Type 2 semi (22kW AC ?) går jo også å bruke. Men hva med Combo (semi/hurtig) ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Griffel

Sitat fra: OddB på fredag 16. august 2013, klokken 17:11
Sikkert noen som har skrevet om det før, men klarer ikke å finne det i farten..
Ser på hurtigladekartet... Der er det listet opp 7 typer hurtigladere. Tesla, Chademo, Type 2 (semi/hurtig) og Combo (semi/hurtig).
At Tesla kan brukes, og at Chademo ikke kan brukes foreløpig er jo opplagt.
Type 2 semi (22kW AC ?) går jo også å bruke. Men hva med Combo (semi/hurtig) ?

Tesla kan med unntak av CHAdeMO bruke de øvrige. For Type 2 uten kabel trenger du en type 2 til type 2 kabel.
omtalt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8795.msg109418.html#msg109418
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Veggen

Combo har vel en egen plugg med to ekstra DC pinner, denne passer vel ikke til models?

Griffel

Sitat fra: Veggen på fredag 16. august 2013, klokken 17:42
Combo har vel en egen plugg med to ekstra DC pinner, denne passer vel ikke til models?
Mulig jeg tar feil, men har vanskelig for å tro at det finnes rene Combo ladeplasser, det blir på en måte for dumt. Derfor antar jeg at på en plass hvor en kan lade med Combo kan en også lade biler uten Combo kontakt i bilen (vanlig type 2). En annen ting er at en da selfølgelig ikke har noen glede av DC delen.
Hyundai Ionic.

JohanH

Sitat fra: tk74 på fredag 16. august 2013, klokken 08:18
Sitat fra: Veggen på torsdag 15. august 2013, klokken 23:28

Anbefales!

Jeg mottok 2 sett med adaptere i går og kan bekrefte at kvaliteten er førsteklasses :-)

For de av dere som har sittet på gjerde og ventet. Løp og kjøp :-)

Jeg kan også bekreftet utmerket kvalitet på alle komponenter og arbeidet, og god oppfølging fra selger :)

OddB

Sitat fra: Griffel på fredag 16. august 2013, klokken 18:40
Mulig jeg tar feil, men har vanskelig for å tro at det finnes rene Combo ladeplasser, det blir på en måte for dumt. Derfor antar jeg at på en plass hvor en kan lade med Combo kan en også lade biler uten Combo kontakt i bilen (vanlig type 2). En annen ting er at en da selfølgelig ikke har noen glede av DC delen.
I følge Hurtigladekartet er det
  0 stk Hurtig Combo (23 underveis)
  0 stk Semi  Combo
  0 stk Hurtig Type 2
  4 stk Semi  Type 2 (17 underveis)
58 stk Hurtig Chademo (39 underveis)
  1 stk Semi  Chademo (9 underveis)

Et Chademo-adapter burde være greit å ha  pr i dag ?
Chademo og Combo (Hurtig) er jo rene DC ladere.  Hvis Tesla kan (?) lage et Chademoadapter burde de vel også kunne lage et Combo-adapter ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Wenche

Sitat fra: OddB på fredag 16. august 2013, klokken 20:57
Sitat fra: Griffel på fredag 16. august 2013, klokken 18:40
I følge Hurtigladekartet er det
  0 stk Hurtig Combo (23 underveis)
  0 stk Semi  Combo
  0 stk Hurtig Type 2
  4 stk Semi  Type 2 (17 underveis)
58 stk Hurtig Chademo (39 underveis)
  1 stk Semi  Chademo (9 underveis)

Et Chademo-adapter burde være greit å ha  pr i dag ?
Chademo og Combo (Hurtig) er jo rene DC ladere.  Hvis Tesla kan (?) lage et Chademoadapter burde de vel også kunne lage et Combo-adapter ??
Hvor får man kjøpt Chademoadapter? Og er det kun en spesifikk type som passer til Tesla? Svar, helst med link   :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Griffel

Sitat fra: Wenche på fredag 16. august 2013, klokken 23:12
Hvor får man kjøpt Chademoadapter? Og er det kun en spesifikk type som passer til Tesla? Svar, helst med link   :)
Tesla har lovet å lage et for Tesla, men ikke når de kommer til å lage det.
Hyundai Ionic.

Nordtroms

Er ikke denne fin? Det ser ut som hele greia er portabel. Den kunne enda hatt en løs Mennekes/Mennekes kabel så kunne kanskje nye Leaf og brukt den, bare med annen kabel.

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mennekes%20til%20J1772%20ladekabler
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA