Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

PAS

Etter at jeg fikk endling lev dato i dag  dukket opp en link til
MOBILE CONNECTOR OWNERS MANUAL
vet ikke om den har vært publisert før

legger inn en link til denne
https://dl.dropboxusercontent.com/u/42386794/EU_CHARGING_EN_MAY13%20(1).pdf
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

kimlillebo

De driver nå å laster inn div. dokumenter i "My Tesla".

Nye for meg er:
* Model S Owner Manual Europe
* Model S Roadside Assistance numbers

More to come??...
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Anders Heibø

Noen flere som har lest at Rød 5 pins adapter støtter både 230 og 400 volt? Hentet fra MyTesla dokument: "Model S Mobile Connector Europe". Under "Adapters" står det:

5-pin IEC 60309 adapter (red) - provides
3 phase 230/400 VAC charging at 16 A.

Noen som kan bekrefte/ avkrefte at Tesla'n kan lade 3 fas 230?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Real EoN

Når dem henviser til rød adapter 5-pins, så er det alltid 400 V. Dem burde kutte ut å henvise til 230/400 V siden dette forvirrer folk som ikke har el utdannelse. Det betyr bare at det er 230 V mellom fase og nøytral leder og 400 V mellom 2 faser.
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Elmo

#64
Sitat fra: Real EoN på tirsdag 30. juli 2013, klokken 01:05
Når dem henviser til rød adapter 5-pins, så er det alltid 400 V. Dem burde kutte ut å henvise til 230/400 V siden dette forvirrer folk som ikke har el utdannelse. Det betyr bare at det er 230 V mellom fase og nøytral leder og 400 V mellom 2 faser.

Den røde 5-pins pluggen er pr. definisjon 230/400V selvom det forvirrer folk som ikke har el utdannelse. Det er bare å ta inn over seg.

En "bare" 400v 3fas rød har bare 4 pinner. Den mangler nøytral leder så du kan ikke ta ut 230v (se bildene)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Anders Heibø

Sitat fra: Real EoN på tirsdag 30. juli 2013, klokken 01:05
Når dem henviser til rød adapter 5-pins, så er det alltid 400 V. Dem burde kutte ut å henvise til 230/400 V siden dette forvirrer folk som ikke har el utdannelse. Det betyr bare at det er 230 V mellom fase og nøytral leder og 400 V mellom 2 faser.
Takk!
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Real EoN

@Elmo

Ja, du orka forklare på den grundige måten  :)
Siden det kun er mulig å ta ut enfase 230 V på 5 pins rød, så ha det ikke gjort noe om Tesla "glemte" å legge inn 230 V i teksten når dem skriver om trefase lading !
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Johnny

Sitat fra: Real EoN på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:03
@Elmo

Ja, du orka forklare på den grundige måten  :)
Siden det kun er mulig å ta ut enfase 230 V på 5 pins rød, så ha det ikke gjort noe om Tesla "glemte" å legge inn 230 V i teksten når dem skriver om trefase lading !

Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?
TMS og eGolf.

Elmo

#68
Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:15
Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?

Ja, 4-pins er mindre vanlig.
Jeg trodde jeg hadde litt peilig, men jeg hadde ikke sett den røde 4-pin'n selv, før ganske nylig.

EDIT: rettet litt på teksten
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#69
Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:15
Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?
N forbindelsen er trolig nødvendig for funksjonaliteten. (Hadde det ikke vært slik ville 230V 3 fas IT vært POC)

Men det jkirkebo skriver i neste innlegg:
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:30
Om du har 4-polt plugg kan 400V trefase kun kobles som delta (fase-fase).
er streng tatt ikke korrekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:15
Sitat fra: Real EoN på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:03
@Elmo

Ja, du orka forklare på den grundige måten  :)
Siden det kun er mulig å ta ut enfase 230 V på 5 pins rød, så ha det ikke gjort noe om Tesla "glemte" å legge inn 230 V i teksten når dem skriver om trefase lading !

Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?

Nei, den med 4 pinner kan nok ikke brukes. Du må ha N-lederen. 400V blir for høy spenning for laderne i Model S, den bruker fase-N kobling med 230V tilgjengelig ganger 3 (3 faseledere). Dvs. såkalt stjernekobling.

400V trefase kan kobles som delta (400V fase-fase) og som stjerne (fase-N).
230V trefase kan kun kobles som delta (230V fase-fase).

Om du har 4-polt plugg kan 400V trefase kun kobles som delta (fase-fase).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:22
Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:15
Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?

Helt klart. Jeg trodde jeg hadde litt peilig, men jeg hadde ikke sett den røde 4-pin'n selv, før ganske nylig.

Må få understreke. Når jeg sa "helt klart", så var det på at 4-pins er mindre vanlig !

Jeg uttalte meg ikke om hvorvidt Tesla kunne/burde brukt 4-pins.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:30
Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:15
Sitat fra: Real EoN på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:03
@Elmo

Ja, du orka forklare på den grundige måten  :)
Siden det kun er mulig å ta ut enfase 230 V på 5 pins rød, så ha det ikke gjort noe om Tesla "glemte" å legge inn 230 V i teksten når dem skriver om trefase lading !

Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?

Nei, den med 4 pinner kan nok ikke brukes. Du må ha N-lederen. 400V blir for høy spenning for laderne i Model S, den bruker fase-N kobling med 230V tilgjengelig ganger 3 (3 faseledere). Dvs. såkalt stjernekobling.

400V trefase kan kobles som delta (400V fase-fase) og som stjerne (fase-N).
230V trefase kan kun kobles som delta (230V fase-fase).

Om du har 4-polt plugg kan 400V trefase kun kobles som delta (fase-fase).

Veldig klargjørende! Spesielt om man skal sette seg ned å produsere slike kabeloverganger det har vert snakk om her. Definitivt ikke en sport for oss alle tenker jeg :)
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:54
Veldig klargjørende! Spesielt om man skal sette seg ned å produsere slike kabeloverganger det har vert snakk om her. Definitivt ikke en sport for oss alle tenker jeg :)

Jeg holder på å få laget ferdig et komplett adaptersett nå. Det blir hyggelig priset. Legger ut bilder og info i egen tråd i løpet av kvelden eller morgendagen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynxpolaris

Jeg blir helt forvirret av enfas/trefas/230/400stjerne....osv. Vi det si at jeg kan be min lokale elektriker legge opp en trafo som kan gjøre 3x20(230) til 3x16(400)?
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA