Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Longice

Sitat fra: JohanH på søndag 12. januar 2014, klokken 21:00
Sitat fra: Muffinman på lørdag 11. januar 2014, klokken 17:10
Enig. Jeg kjører alltid med en plastkasse som inneholder masse forskjellige overganger, multimeter, hårføner, type 1 kabel og skjøtekabel for hhv enfase 230v og trefase 400v. Det er for dumt å bli stående fordi UMC``en var noen meter for kort.

Hehe. Det må jeg addere til mitt kit.

Hva i all verden skal man med en hårføner??

JohanH

Sitat fra: Longice på søndag 12. januar 2014, klokken 22:29
Sitat fra: JohanH på søndag 12. januar 2014, klokken 21:00
Sitat fra: Muffinman på lørdag 11. januar 2014, klokken 17:10
Enig. Jeg kjører alltid med en plastkasse som inneholder masse forskjellige overganger, multimeter, hårføner, type 1 kabel og skjøtekabel for hhv enfase 230v og trefase 400v. Det er for dumt å bli stående fordi UMC``en var noen meter for kort.

Hehe. Det må jeg addere til mitt kit.

Hva i all verden skal man med en hårføner??

Fikse håret så klart. Samt åpne frossne ladeluker, ladestolper, håndtak osv.

Muffinman

Legg til å tine løs fastfrossen ladekabel i bilen. Har skjedd meg. Men husk at om luften i romtemperatur ut fra føneren er 50 grader er den kanskje 10 grader hvis den brukes i minus 20. Uansett nyttig, man har jo som regel tilgang på strøm der man lader. Kanskje greit med en to-tre meter skjøteledning dedikert til føneren.

Lunde


[/quote]

Hva i all verden skal man med en hårføner??
[/quote]

Fikse håret så klart. Samt åpne frossne ladeluker, ladestolper, håndtak osv.
[/quote]

For å få føneren til å virke er du vel allerede inne i ladestolpen om ikke annet ;-) MEN for all del. Vinterstid er det vel frosne dører som kan være en utfordring. IKKE lås den inne i bilen da må være et hett tips  8)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:27
Sitat fra: Rabies på onsdag 08. januar 2014, klokken 19:43
Jeg fikk blått adapter i går. Fikk ladet fint på 32A når jeg kom hjem. Fikk også startet/stoppet lading via app og visible Tesla, hvilket ikke har fungert tidligere.

Hadde bilen på service hos Tesla Skøyen i dag og i den forbindelse installerte de også siste softwareupdate (som reduserer strømstyrke med 25% hvis bilen tror det er noe galt). Når jeg nå kom hjem og satt bilen til lading igjen justerte bilen seg automatisk ned til 24A og ga en feilmelding som orienterte om dette.

Kontakten på veggen er en 4-pins 32A 3-fas blå kontakt og kabelen frem til kontakten er 16mm2. Benytter adapter fra jkirkebo sitt adaptersett for overgang til skjøteledning (også fra jkirkebo sitt adaptersett) frem til UMC.

Noen som har opplevd tilsvarende eller har tips om hvordan jeg kan få opp spenningen igjen?

Prøv dette:

Les av spenningen mens bilen lader på 24A. Plugg ut.
Sett bilen på 5A, plugg inn. Les av spenningen. Rapporter begge verdiene her.

Prøv så å gradvis øke fra 5A til 32A og se etter når du evt. får en begrensning.

Jeg antar bilen rapporterte 24A/24A, ikke 24A/32A?

Vi vet dessverre lite om grenseverdiene som brukes for å justere ned ladehastigheten ennå.

Jeg prøvde nettop ut dette i sammenheng med at jeg også ville prøve ut min ca 15m lange 4mm2 skjøtekabel. Startet med 5A/217V. Da jeg nådde 25A hadde spenningen falt til 205V, og meldingen om redusert lading "24A/24A" dukket opp.

Det er derfor ikke mulig for meg å si hvor mye spenningsfall som trigger begrensningen, siden jeg får den med en gang jeg passerer 24A.
TMS og eGolf.

Lille Lance

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41758

Ikke ytterligere SC utbygging i Norge i 2014 ... selv ikke Nord-Norge ... skuffende.
Men ting kan selvsagt endre seg fort.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

OddB

Iflg kartet er det vel ikke lovet noe før om minst et år ? Desto større grunn til å få opp 22kW i mellomtiden !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OleJA

Det han sier er:

Vi har ingen konkrete planer om å bygge flere, men det er samtidig en forventning blant Tesla-eiere å kunne kjøre nordover fra Trondheim, eksempelvis til Narvik. Derfor ser på muligheten for å bygge superladestasjoner i Nord-Norge. Men det skjer ikke i år

- 'Ingen konkrete planer' betyr vel bare at plassering og utbyggingstidspunkt ikke er bestemt, og utelukker ikke at det bygges flere ladere i 2014 (i Sør-Norge)
- Nord-Norge 'Skjer ikke i år', men Nord-Norge inkluderer ikke Nord-Trøndelag, så SC nord for Trondheim er fremdeles mulig i 2014 IMO.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

fonberg

Sitat fra: OleJA på onsdag 15. januar 2014, klokken 12:18
Det han sier er:

Vi har ingen konkrete planer om å bygge flere, men det er samtidig en forventning blant Tesla-eiere å kunne kjøre nordover fra Trondheim, eksempelvis til Narvik. Derfor ser på muligheten for å bygge superladestasjoner i Nord-Norge. Men det skjer ikke i år

- 'Ingen konkrete planer' betyr vel bare at plassering og utbyggingstidspunkt ikke er bestemt, og utelukker ikke at det bygges flere ladere i 2014 (i Sør-Norge)
- Nord-Norge 'Skjer ikke i år', men Nord-Norge inkluderer ikke Nord-Trøndelag, så SC nord for Trondheim er fremdeles mulig i 2014 IMO.

Man trenger vel to SC-er i Trøndelag før det er hensiktsmessig å bygge SC-er fra Nordland og videre. Eksempelvis er det over 20 mil fra Stjørdal til Namsskogan, og enda er det vel ca. tre mil til fylkesgrensa til Nordland om en fortsetter nordover langs E6.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

OddB

Hvis normalen er +-23mil mellom så blir neste Majavatn, deretter Krokstrand på sørsiden av Saltfjellet ...Spørs om ikke Grong, Mo i Rana og Fauske er nærmeste fornuftige plasseringene ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Johnny på mandag 13. januar 2014, klokken 13:15
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:27
Sitat fra: Rabies på onsdag 08. januar 2014, klokken 19:43
Jeg fikk blått adapter i går. Fikk ladet fint på 32A når jeg kom hjem. Fikk også startet/stoppet lading via app og visible Tesla, hvilket ikke har fungert tidligere.

Hadde bilen på service hos Tesla Skøyen i dag og i den forbindelse installerte de også siste softwareupdate (som reduserer strømstyrke med 25% hvis bilen tror det er noe galt). Når jeg nå kom hjem og satt bilen til lading igjen justerte bilen seg automatisk ned til 24A og ga en feilmelding som orienterte om dette.

Kontakten på veggen er en 4-pins 32A 3-fas blå kontakt og kabelen frem til kontakten er 16mm2. Benytter adapter fra jkirkebo sitt adaptersett for overgang til skjøteledning (også fra jkirkebo sitt adaptersett) frem til UMC.

Noen som har opplevd tilsvarende eller har tips om hvordan jeg kan få opp spenningen igjen?

Prøv dette:

Les av spenningen mens bilen lader på 24A. Plugg ut.
Sett bilen på 5A, plugg inn. Les av spenningen. Rapporter begge verdiene her.

Prøv så å gradvis øke fra 5A til 32A og se etter når du evt. får en begrensning.

Jeg antar bilen rapporterte 24A/24A, ikke 24A/32A?

Vi vet dessverre lite om grenseverdiene som brukes for å justere ned ladehastigheten ennå.

Jeg prøvde nettop ut dette i sammenheng med at jeg også ville prøve ut min ca 15m lange 4mm2 skjøtekabel. Startet med 5A/217V. Da jeg nådde 25A hadde spenningen falt til 205V, og meldingen om redusert lading "24A/24A" dukket opp.

Det er derfor ikke mulig for meg å si hvor mye spenningsfall som trigger begrensningen, siden jeg får den med en gang jeg passerer 24A.

Bruker du skjøteledningen i tillegg til UMC'en? Dersom denne bare er 4 kvadrat så kan nok dette være nok til at du får for stort spenningsfall.

Du kan selvsagt lure begrensingen ved å belaste kursen din med et annet apparat først/i tillegg (bør være noe som eks trekker 2 kW) og starte på 5A. Når du har justert opp til 20A så fjerner du denne ekstrabelastningen og fortsetter å justere opp :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Også_Øyvind_H

Og her er en spenningsfall kalkulator (Kirkebø et al, korriger meg gjerne)  ;D
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

jkirkebo

Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 18. januar 2014, klokken 19:26
Bruker du skjøteledningen i tillegg til UMC'en? Dersom denne bare er 4 kvadrat så kan nok dette være nok til at du får for stort spenningsfall.

Det må være tua som velter lasset i så fall for 15m med 4mm2 kabel på 25A gir spenningsfall på kun 3.3V. Ved å øke til 6mm2 faller spenningsfallet til 2.2V.

12V spenningsfall fra 5A til 25A betyr ca. 2.5V fra skjøtekabel og 9.5V fra før kontakten. Såpass lav spenning i starten betyr nok at man ligger langt fra trafo eller har veldig underdimensjonert ledningsnett ellers.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Også_Øyvind_H

Såvidt jeg har erfart, så slår begrensingen inn på ca 10V spenningsfall. Jeg opplever det samme (at begrensingen slår inn), og på meg virker det som om denne grensen er satt for snevert.

Det er naturlig med relativt lange strekk mellom hovedfordeling og garasje, og da skal det ikke mye til. Jeg kommer nok til å "snu" strømmen (legge hovedinntaket i garasjen) og overdimensjonere kablene. Dette er vel bare et nytt argument for å gjøre det.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Lille Lance

Jeg har en 9kw varmepumpe (vannbåren varme). Når den slår inn, blinker det i noen lyspærer. Dette må være et kortvarig spenningsfall under innslag av varmepumpa. PC'er i huset lar seg ikke affisere. Men jeg lurer på hvordan dette vil slå inn på ladingen av TMS når jeg får den. Har lagt opp 3x10mm2 kabel og 1-fas 32A stikk og lengden fra sikringsskap til blå stikk i garasjen er ca 25 meter. 
Kort sagt ... hvordan oppfører UMC seg ovenfor kortvarig spenningsfall? ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA