Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Batteritralla

Har med stor interesse les mange av innleggene på dette forumet, og har nå opprettet egen bruker. Mange gode innspill, spesielt denne tråden som gir mye verdifull informasjon som mange kan ha nytte av. Jeg har 220v 3 fase med 63A hovedsikring både på verkstedet og i huset. Kommer nok til å trekke ut ekstra 32A trefase til garasjen etter å ha lest dette innlegget. Stor takk til bla Griffel og Jkirkemo for pionerer arbeid og betraktninger de deler med oss andre her :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

stianrod

Velkommen, Batteritralla :)

Mye god og nyttig info her på forumet ja.  I stor kontrast til Tesla sitt eget apparat.

Noen her som vet om det går å la saltoboksen trekke strøm av den blå 3 pin pluggen? dvs, ledning fra stømskap til blåplugg på vegg, og deretter koble saltoboksen til blåpluggen ved å sikkert lage en overgang/adapter???

Bestilte iallefall idag elektriker fra PK Service, Trondheim.  19.000,- alt inkl. (saltoboks, type2 kabel, blåplugg, sikringer, arbeid...etc) veldig trivelig kar, anbefales:)

ps! Fikk en egen mailadresse for bestilling hos Salto når nettsidene var nede:   hedda at accendo dått no
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Griffel

Sitat fra: stianrod på torsdag 05. desember 2013, klokken 10:10
Velkommen, Batteritralla :)

Mye god og nyttig info her på forumet ja.  I stor kontrast til Tesla sitt eget apparat.

Noen her som vet om det går å la saltoboksen trekke strøm av den blå 3 pin pluggen? dvs, ledning fra stømskap til blåplugg på vegg, og deretter koble saltoboksen til blåpluggen ved å sikkert lage en overgang/adapter???

Bestilte iallefall idag elektriker fra PK Service, Trondheim.  19.000,- alt inkl. (saltoboks, type2 kabel, blåplugg, sikringer, arbeid...etc) veldig trivelig kar, anbefales:)

ps! Fikk en egen mailadresse for bestilling hos Salto når nettsidene var nede:   hedda at accendo dått no
Boksen er beregnet for fast montasje og forutsetter kombiautomat i sikringsskapet. Det er da i strid med forskrifter og koble den via en stikkontak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stianrod

Sitat fra: Griffel på torsdag 05. desember 2013, klokken 13:25
Sitat fra: stianrod på torsdag 05. desember 2013, klokken 10:10
Velkommen, Batteritralla :)

Mye god og nyttig info her på forumet ja.  I stor kontrast til Tesla sitt eget apparat.

Noen her som vet om det går å la saltoboksen trekke strøm av den blå 3 pin pluggen? dvs, ledning fra stømskap til blåplugg på vegg, og deretter koble saltoboksen til blåpluggen ved å sikkert lage en overgang/adapter???

Bestilte iallefall idag elektriker fra PK Service, Trondheim.  19.000,- alt inkl. (saltoboks, type2 kabel, blåplugg, sikringer, arbeid...etc) veldig trivelig kar, anbefales:)

ps! Fikk en egen mailadresse for bestilling hos Salto når nettsidene var nede:   hedda at accendo dått no
Boksen er beregnet for fast montasje og forutsetter kombiautomat i sikringsskapet. Det er da i strid med forskrifter og koble den via en stikkontak.

Ok, men da synes jeg det er litt villedende info fra Salto for en som ikke har peil, siden det står "Hjemmelader Type 2 stikkontakt" http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Griffel

#814
Sitat fra: stianrod på torsdag 05. desember 2013, klokken 14:39
Sitat fra: Griffel på torsdag 05. desember 2013, klokken 13:25
Boksen er beregnet for fast montasje og forutsetter kombiautomat i sikringsskapet. Det er da i strid med forskrifter og koble den via en stikkontak.

Ok, men da synes jeg det er litt villedende info fra Salto for en som ikke har peil, siden det står "Hjemmelader Type 2 stikkontakt" http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

Siden det var snakk om Tesla og blå plugg går jeg ut fra at det er 32A vi snakker om.

Sitat: Saltos hjemmeside " http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

230V/1fas/32A/7,2kW*
400V/3fas/16A/11kW*
400V/3fas/32A/22kW*
*Jordfeilbryter og automatsikring plasseres i sikringsskapet
Så dette er vel klart nok.
For 230V/1fas/16A/3,7kW står ikke dette, så den kan i prinsippet tilkobles en Blå 1 fas stikkontakt.

Missvisende er det derimot at Salto som profesjonelle feilaktig kaller dette en "Hjemmelader" og ikke bare en "Type 2 stikkontakt". Dette er altså en veggboks med en type 2 stikkontakt, til denne kan du koble bilens lader med en type 2 til type 2 kabel 32A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Restusj

Jeg skal klare meg med 230V/16A. Er det da noe poeng å investere i en slik Salto boks, type 2? Alternativt hjemmeladeren: http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/
Hva er fordelen mot en helt ordinær stikkontakt i garasjen? ???
S85, 85kW, Grå, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Park, Nappa-skinn, Vinterpakke, dobbeltlader,

janmb

Sitat fra: Restusj på torsdag 05. desember 2013, klokken 16:52
Hva er fordelen mot en helt ordinær stikkontakt i garasjen? ???

Hastighetsmessig ingen verdens ting.

Men du slipper å bruke UMCen, som tilsynelatende har en hel del nykker ennå. Mange opplever selvsagt ingen problemer, men åpenbart altfor mange gjør også det.

I tillegg er det jo en stor fordel å slippe å bruke UMCen hjemme rent praktisk... og heller ha en kabel som henger klar til bruk hver gang du parkerer hjemme.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: stianrod på torsdag 05. desember 2013, klokken 14:39
Ok, men da synes jeg det er litt villedende info fra Salto for en som ikke har peil, siden det står "Hjemmelader Type 2 stikkontakt" http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

Det betyr at boksen har Type 2 stikkontakt, ikke en fastmontert Type 2 kabel (som jeg personlig synes er en bedre løsning til hjemmebruk da kabelen kan lages vesentlig tynnere (trenger bare 1-fase, alle Type 2-Type 2 kablene jeg har sett er trefase).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stianrod

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. desember 2013, klokken 18:04
Sitat fra: stianrod på torsdag 05. desember 2013, klokken 14:39
Ok, men da synes jeg det er litt villedende info fra Salto for en som ikke har peil, siden det står "Hjemmelader Type 2 stikkontakt" http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

Det betyr at boksen har Type 2 stikkontakt, ikke en fastmontert Type 2 kabel (som jeg personlig synes er en bedre løsning til hjemmebruk da kabelen kan lages vesentlig tynnere (trenger bare 1-fase, alle Type 2-Type 2 kablene jeg har sett er trefase).

Mitt første ønske var nettopp den med fast kabel, men den hadde ikke Salto inne på lager for tiden.  Og det tok nok litt tid før de fikk den også.  Så da ble det den uten medfølgende kabel, som de hadde inne på lager.
Men takk for info.  Da har jeg bare missforstått ordet "stikkontakt" og trodde det var ment at boksen kunne plugges i en stikkontakt...
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Griffel

Kablen har du jo også glede av på offentlige ladepunkt i framtiden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OddB

Min plan er en Type2 kabel og to UMCer og blå kontakt i garasjen.
En UMC fast i garasjen, de to andre fast i bilen.  På langtur alle tre i bilen.
Pluss en haug med overganger. 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

stianrod

Ja.  Type2 kabel ville jeg skaffet uansett.  Skuffende at enkelte har hatt så store problemer med UMC'n.  Derfor jeg skaffer meg Saltoboks.  Har bare lest positivt om både type2 kabelen og boksen.  Hadde UMC'n fått like mye skryt, hadde jeg helt klart bare gått for blåplugg. 
Å stå i garasjen med død/halvdød bil pga defekt UMC når en må på jobb (er musiker, les; konsert), er ingen alternativ! Så den sjansen tar jeg ikke...
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

OddB

Tar det for gitt :P at dette er ryddet opp iløpet av de tre neste månedene slik at jeg ikke møter noen problemer :-D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

stianrod

Håper inderlig det, men gir deg et aldri så lite "lykke til" læll ;) hehe
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

jkirkebo

Sitat fra: stianrod på torsdag 05. desember 2013, klokken 21:45
Mitt første ønske var nettopp den med fast kabel, men den hadde ikke Salto inne på lager for tiden.  Og det tok nok litt tid før de fikk den også.  Så da ble det den uten medfølgende kabel, som de hadde inne på lager.
Men takk for info.  Da har jeg bare missforstått ordet "stikkontakt" og trodde det var ment at boksen kunne plugges i en stikkontakt...

Jepp, hadde den vært pluggbar hadde det nok stått "støpsel" og ikke "stikkontakt".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA