Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: KjellG på fredag 15. november 2013, klokken 20:04
Trådstarter viser til et dokument fra Tesla. Der står at en med twin-lader, 400V/32A kan lade bilen med 22kW. Hvordan er det mulig? Laderen i bilen er beregnet for 120-240V, enfas 40A = 10 kW. Twin vil trenge 80A. Hvordan kan dette leveres fra et 400/32 uttak?
Ja, en kan suge 22kW fra et 400/32, men med bare to ladere i bilen?
KjellG, strømstyrkene du refererer til gjelder US versjonen av Model S som har enfase lader. EU versjonen har 3fase, og her ser det annerledes ut.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Gogool

Er det mulig å få kjøpt en type 2 ladekabel/plugg med Tesla sin knapp for åpning av ladeluken/porten som passer til Salto sin hjemmelader type 2 (tilsvarende UMC)?
Grå P85+ 2013 (solgt)
X100D

Havebigfun

Sitat fra: Gogool på tirsdag 19. november 2013, klokken 01:18
Er det mulig å få kjøpt en type 2 ladekabel/plugg med Tesla sin knapp for åpning av ladeluken/porten som passer til Salto sin hjemmelader type 2 (tilsvarende UMC)?
Nei

arv

Svar fra Fortum
Type 2type2 kabel lader bare med 16 amp på fortum sin 22kw lader
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

coskars

Hei!
Har begrenset strømkapasitet i huset, kun 40amp hovedsikring  230v3fas og har knotet mye frem og tilbake ang ladeløsning hjemme.
Skal jeg lade med 1fas må jeg ha så lav ampere for å ikke skjevbelaste huset. Kan jo være greit å steke en Grandiosa OG lade bilen samtidig  ;)

Først var tanken å ha en Salto hjemmelader på 1fas (forresten bra info fra Salto), men pga begrenset strøm vil jeg ha stor nytte av å lade på 3fas. Min elektriker anbefalte dette.
Så nå blir det transformator 230v-400v og lading med 3x16A i garasjen. Hadde aldri forestilt meg at det skulle bli så dyrt å ha en fornuftig hjemmelading, men jeg tror det er verdt det. Nå kommer jo bilen til sin fulle rett.
Var litt bestillingstid på transformator så denne kommer først om 2 uker, bilen hentes på fredag, så får klare meg med husholdningskontakt og type2 på Inspiria Center så lenge (hentet type2-type2 kabel i dag)

Er det noen andre som har gått for denne løsningen hjemme? Funker det? Og er det verdt det?

Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

Frodebo

Interessant. Borettslaget mitt er sekptisk mht. skjevbelastning, og transformering til 400V kan være et alternativ. Hva ble kostnaden for deg for dette opplegget?
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

coskars

Vet ikke helt totalen enda. Men vi snakker i området 40k. (kommer ikke fortelle kona om dette)
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

Frodebo

OK, såpass ja. Spørs om de da heller vi gå for en 230V/16A Saltoboks vil jeg tro...  :-\
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

coskars

Sitat fra: Frodebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 23:49
OK, såpass ja. Spørs om de da heller vi gå for en 230V/16A Saltoboks vil jeg tro...  :-\

For å si det enklere. Trafoen koster ca 20k, resten er installasjon og saltoboks..
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

janmb

Sitat fra: coskars på onsdag 20. november 2013, klokken 01:04
For å si det enklere. Trafoen koster ca 20k, resten er installasjon og saltoboks..

Høres dyrt ut for trafoen. Selv har jeg fått tilbud om å kjøpe en topp kvalitet trafo, dog brukt, til godt under halvparten.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

P85D+

Sitat fra: coskars på tirsdag 19. november 2013, klokken 23:19
Hei!
Har begrenset strømkapasitet i huset, kun 40amp hovedsikring  230v3fas og har knotet mye frem og tilbake ang ladeløsning hjemme.
Skal jeg lade med 1fas må jeg ha så lav ampere for å ikke skjevbelaste huset. Kan jo være greit å steke en Grandiosa OG lade bilen samtidig  ;)

Først var tanken å ha en Salto hjemmelader på 1fas (forresten bra info fra Salto), men pga begrenset strøm vil jeg ha stor nytte av å lade på 3fas. Min elektriker anbefalte dette.
Så nå blir det transformator 230v-400v og lading med 3x16A i garasjen. Hadde aldri forestilt meg at det skulle bli så dyrt å ha en fornuftig hjemmelading, men jeg tror det er verdt det. Nå kommer jo bilen til sin fulle rett.
Var litt bestillingstid på transformator så denne kommer først om 2 uker, bilen hentes på fredag, så får klare meg med husholdningskontakt og type2 på Inspiria Center så lenge (hentet type2-type2 kabel i dag)

Er det noen andre som har gått for denne løsningen hjemme? Funker det? Og er det verdt det?

Jeg har alle varianter i huset inkl. 400V Trafo på 32A

Jeg ville ha testet først en fas 32 kontakt (legg opp 32 A 3 fas + ha en overgang til enfas) trikkeren sjekker hvilken fas de mest strømkrevende apparatene i huset bruker og lager overgangen slik at den benytter den minst belastet fasen.

Bruk Tesla blå adapter
Husk du kan stille inn A belastning i Teslaen samt ha tidsstyring.

Er du sikker på at du ikke i tillegg kan skifte inntakssikringen din til 63 eller 80A?
P85D og 85D

jorkus

coskars: Dette er nok helt avhengig av behov. Jeg har lagt opp 32A enfas og blå stikk hjemme, men pga. mangel på adapter ;) er det bare 13A som funker nå. Det ser jeg er nok til daglig bruk, og kommer derfor til å lade med lav strømstyrke også etter at blått kommer. Jeg har jo muligheten til å sette opp strømstyrken ved behov, men tror det blir sjelden.. Har 16A 400V (rød kontakt) på hytta, og der er behovet større, f.eks hvis jeg skal opp på en dagstur.. (2*200km)
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

stianrod

for#*&@$# elektrikerselskap VINTERVOLL, Trondheim.

Tok kontakt med dem i begynnelsen av oktober ang lading i garasje. Etter 3 purringer fikk jeg idag beskjed om at de ikke kan gjøre dette før tidligst februar!!!  >:(

Til folk i Trøndelag: Glem Vintervoll! Tok kontakt pga TOBB-fordelene, men de virket rett og slett ikke interessert i jobben i det hele tatt...

Ringte Sønnico umiddelbart, traff en meget hyggelig kar, kommer på mandag!  :D
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Havebigfun

Sitat fra: stianrod på onsdag 20. november 2013, klokken 15:32
for#*&@$# elektrikerselskap VINTERVOLL, Trondheim.

Tok kontakt med dem i begynnelsen av oktober ang lading i garasje. Etter 3 purringer fikk jeg idag beskjed om at de ikke kan gjøre dette før tidligst februar!!!  >:(

Til folk i Trøndelag: Glem Vintervoll! Tok kontakt pga TOBB-fordelene, men de virket rett og slett ikke interessert i jobben i det hele tatt...

Ringte Sønnico umiddelbart, traff en meget hyggelig kar, kommer på mandag!  :D

Kan hende årsaken er at de ikke kan billading og velger ventetidstrikset for å slippe å inrømme det :o

coskars

Bor i rekkehus og vanskelig å få mer kapasitet inn, men helt sikkert mulig. Elektriker mente at det ville gå utover de andre i rekken hvis jeg fikk mer strøm. Jeg er ingen ekspert, men han mente det var bedre å gå for en transformator.
Jeg kan ikke lade med mer enn 16A enfas nå, og derfor gikk vi for en transformatorløsning til 400v trefas(3x16A). Skal vel da lade nesten 50km\t..
Hadde gått for en saltoløsning uansett, så ekstrakostnaden for rask lading var 20k. Sikkert mulig å få tak i rimeligere transformator, men valgte den Salto hadde. Er som sagt ingen ekspert, så valgte å holde meg til Salto. (Ja, jeg var sikkert et lett bytte  :D :D)
Transformatoren veier 110kg - shit!
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA