Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

eledille

#675
For 400 V linjespenning gjelder at trefaseeffekten er strøm * linjespenning * trefasefaktoren, dvs strøm * 400 V * sqrt(3).

Hvis L-N spenning er 230 V, så er L-L spenning lik L-N spenning * sqrt(3) = 400 V.

Trefase effekt kan altså skrives som strøm * L-N spenning * L-N til L-L faktor * trefasefaktor, dvs strøm * L-N spenning * sqrt(3) * sqrt(3).

sqrt(3) * sqrt(3) = 3.

Derfor kan trefaseeffekt skrives som strøm * L-N spenning * 3. Det er ikke mindre trefase likevel.

Om du regner 3 ganger fase-nøytralspenning eller linjespenning * sqrt(3) er ett fett matematisk, svaret blir det samme.

Men i Europa er det linjespenning vi rapporterer. Når jeg plugger i Type 2-kontakten min ved Sønnico, så vet jeg at det er 400 V trefase der. MS'en min rapporterer likevel 230 V, men regner ut rett antall km/h ladehastighet. Tesla har altså valgt å rapportere spenningen mellom fase og nøytral, og det er ikke standard i Europa.

På skapet som denne strømmen kommer fra står det helt garantert et stort rødt skilt med "400 V" i hvite bokstaver. Standarden sier at det er 400 V trefase på denne kontakten. Da er det totalt feil av Tesla å rapportere 230 V pluss et tretall, det er forsåvidt korrekt på et vis, men det er ikke standard å rapportere fase-n spenning her selv om du er stjernekoblet aldri så mye.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Kallagtunet

For å ikke forvirre vanlige folk, og lage endeløse debatter blant strøm nerdene så burde de vel bare egentlig oppgitt hvor mange kilometer per time man får når en lader :)

Griffel

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 10. november 2013, klokken 23:54
For å ikke forvirre vanlige folk, og lage endeløse debatter blant strøm nerdene så burde de vel bare egentlig oppgitt hvor mange kilometer per time man får når en lader :)
Eller det mest korekte og interesante tallet: kW, siden antall km varierer med kjørestil og terreng.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 10. november 2013, klokken 23:54
For å ikke forvirre vanlige folk, og lage endeløse debatter blant strøm nerdene så burde de vel bare egentlig oppgitt hvor mange kilometer per time man får når en lader :)

Jo, bortsett fra at spenningen også er veldig interessant med tanke på hvor mye spenningsfall man har. Km/t rapporteres, men de burde absolutt rapportere kW også :)

Men er du ikke enig i at hvis man plugger i en rød kontakt med fem hull, som "alle" vet at er 400 V, så hadde det vært veldig oppklarende hvis bilen rapporterte 400-og-noen volt?

Uansett er dette detaljer, det viktigste er jo at det virker.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på mandag 11. november 2013, klokken 00:28
Men er du ikke enig i at hvis man plugger i en rød kontakt med fem hull, som "alle" vet at er 400 V, så hadde det vært veldig oppklarende hvis bilen rapporterte 400-og-noen volt?

Uansett er dette detaljer, det viktigste er jo at det virker.
Jo, for meg hadde det vært naturlig, men det er et valg og sett fra USA er det ikke så unaturlig.
Og når en først er klar over det er det ikke forvirrende heller.
3 er antall faser med 230V fasespenning og er det 3 av dem går det 3 ganger så raskt som når det er 1 av dem, ikke så dumt det heller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#680
Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 00:44
Jo, for meg hadde det vært naturlig, men det er et valg og sett fra USA er det ikke så unaturlig.

Ja, det er et valg, og fysisk like riktig. Det er det faktum at alt skal merkes med linjespenning på denne kanten av verden som gjør det feil.

I beste fall tilsvarer dette gebrokkent norsk med tjukk amerikansk aksent.

Sitat
Og når en først er klar over det er det ikke forvirrende heller.

Hvis man "først må være klar over" et eller annet så går det 98 % av brukerne hus forbi.

Vel vel, det er en detalj, så nå gidder jeg ikke diskutere det mer i denne omgang :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: eledille på søndag 10. november 2013, klokken 23:04
Tesla å rapportere 230 V pluss et tretall, det er forsåvidt korrekt på et vis, men det er ikke standard å rapportere fase-n spenning her selv om du er stjernekoblet aldri så mye.

Bilen har neppe en spenningssensor over L-L kobling, så for å rapportere dette måtte bilen hatt ekstra hardware, noe som hadde medført økte kostnader. Det ser jeg ikke poenget med.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#682
jkirkebo, det er bare tull.

Hvis L-N spenning er 234,0 V så er nødvendigvis L-L-spenningen 405,3 V.

Det er bare å multiplisere med kvadratroten av tre, det gir alltid riktig svar. Hvis ikke så har nettleverandøren enorme problemer.

Å multiplisere er gratis.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: eledille på mandag 11. november 2013, klokken 09:53
jkirkebo, det er bare tull.

Hvis L-N spenning er 234,0 V så er nødvendigvis L-L-spenningen 405,3 V.

Det er bare å multiplisere med kvadratroten av tre, det gir alltid riktig svar. Hvis ikke så har nettleverandøren enorme problemer.

Å multiplisere er gratis.

Det forutsetter at lading med f.eks 48A enfase ikke gjøres ved å parallellkoble en 48A kurs over L1,L2 og L3 inn til bilen. Om det derimot gjøres slik vil ikke bilen se forskjell på trefase 400V 16A og en enfase 48A kurs delt opp i tre. Men L-L spenning vil for første alternativ være 400V og for andre alternativ 0V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

D.O

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2013, klokken 10:27
Sitat fra: eledille på mandag 11. november 2013, klokken 09:53
jkirkebo, det er bare tull.

Hvis L-N spenning er 234,0 V så er nødvendigvis L-L-spenningen 405,3 V.

Det er bare å multiplisere med kvadratroten av tre, det gir alltid riktig svar. Hvis ikke så har nettleverandøren enorme problemer.

Å multiplisere er gratis.

Det forutsetter at lading med f.eks 48A enfase ikke gjøres ved å parallellkoble en 48A kurs over L1,L2 og L3 inn til bilen. Om det derimot gjøres slik vil ikke bilen se forskjell på trefase 400V 16A og en enfase 48A kurs delt opp i tre. Men L-L spenning vil for første alternativ være 400V og for andre alternativ 0V.
Enig. Og i prinsippet akkurat det jeg sa. Det er rett som det vises i dag. Du lader med 230V samme hva eledille mener. Og det bryter ingen standarer. Merking av tavle har ingenting med bilen å gjøre. Og det er ikke noe brukeren av bilen trenger å tenke på. Det han ser er om bilen lader med 1 eller 3 ganger opplyst strøm. Og ikke minst effekt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

eledille

#685
D.O.: Du lader ikke med 230 V hvis du har plugget i 400 V trefase og all den tilgjengelige effekten blir utnyttet. Ja, det finnes 230 V mellom L og N på 400 V TN, men vi kaller det 400 V likevel. Det blir akkurat det samme om du kobler opp en motor i stjerne, hver vikling ser da 230 V, men det heter likevel at den bruker 400 V stjerne.

jkirkebo: Men bilen ser jo forskjell på parallellkoblet stor enfasekurs og trefasekurs, ellers kunne den ikke vist denne ringen med tretallet i når man kobler til trefase og samtidig latt være med det når man kobler den på en stor enfasekurs.

Og dere klarer ikke å fri dere fra tanken på at bilen skal vise hva som foregår inni laderen. Det er Teslas domene og vi har ingenting med det å gjøre. Det demonstreres av at hvis man gjør det slik så må de endre brukergrensesnittet dersom de kobler det opp annerledes.

Det som er interessant for brukeren er hva det er for noe man har plugget inn i ladeporten pluss spenningsfallet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: eledille på mandag 11. november 2013, klokken 11:22
jkirkebo: Men bilen ser jo forskjell på parallellkoblet stor enfasekurs og trefasekurs, ellers kunne den ikke vist denne ringen med tretallet i når man kobler til trefase og samtidig latt være med det når man kobler den på en stor enfasekurs.

Vi vet da ikke om det vises tretall eller ikke når man kobles til en stor enfasekurs. Jeg har ihvertfall ikke lest noe som kan tolkes ene eller andre veien.

Det kan god være at bilen viser dobbel strøm når to faser er i bruk (altså 32A om det er parallellkoblet 2x16A inn) og tretall når alle fasene er i bruk. Jeg regner med å få testet dette grundig etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Når man er koblet til et type 2 uttak med 230v enfas 32A, kommer det ikke opp noe 3 tall (eller 2 tall). Den viser 32A maks og du kan stille A selv.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

D.O

Sitat fra: eledille på mandag 11. november 2013, klokken 11:22
D.O.: Du lader ikke med 230 V hvis du har plugget i 400 V trefase og all den tilgjengelige effekten blir utnyttet. Ja, det finnes 230 V mellom L og N på 400 V TN, men vi kaller det 400 V likevel. Det blir akkurat det samme om du kobler opp en motor i stjerne, hver vikling ser da 230 V, men det heter likevel at den bruker 400 V stjerne.

jkirkebo: Men bilen ser jo forskjell på parallellkoblet stor enfasekurs og trefasekurs, ellers kunne den ikke vist denne ringen med tretallet i når man kobler til trefase og samtidig latt være med det når man kobler den på en stor enfasekurs.

Og dere klarer ikke å fri dere fra tanken på at bilen skal vise hva som foregår inni laderen. Det er Teslas domene og vi har ingenting med det å gjøre. Det demonstreres av at hvis man gjør det slik så må de endre brukergrensesnittet dersom de kobler det opp annerledes.

Det som er interessant for brukeren er hva det er for noe man har plugget inn i ladeporten pluss spenningsfallet.
Du lader på ingen måte med 400V. Du lader med 230V. Hadde du derimot ikke benyttet N og kun de tre 400V fasene, da hadde du ladet med 400V
Det du påstår er det samme som at i en bolig forsynt fra et TN nett så skal de produktene du kopler til i de vanlige stikkontaktene i stua hete 400V, mens i en bolig forsynt fra IT nett skal de hete 230V. Selv om spenningen du forbruker er 230V i begge tilfeller. Dette blir feil. Det du ønsker er en feilvisning.
@Cirion det jkirkebo tenkte på var ikke enfase, men med å jukse ved å kople den ene fasen til alle tre tilkoplingene. Slik at du henter like mye effekt som ved 3 faser og N bare på 1 fase og N.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

petersv

Sitat fra: D.O på mandag 11. november 2013, klokken 13:16
Sitat fra: eledille på mandag 11. november 2013, klokken 11:22
D.O.: Du lader ikke med 230 V hvis du har plugget i 400 V trefase og all den tilgjengelige effekten blir utnyttet. Ja, det finnes 230 V mellom L og N på 400 V TN, men vi kaller det 400 V likevel. Det blir akkurat det samme om du kobler opp en motor i stjerne, hver vikling ser da 230 V, men det heter likevel at den bruker 400 V stjerne.

jkirkebo: Men bilen ser jo forskjell på parallellkoblet stor enfasekurs og trefasekurs, ellers kunne den ikke vist denne ringen med tretallet i når man kobler til trefase og samtidig latt være med det når man kobler den på en stor enfasekurs.

Og dere klarer ikke å fri dere fra tanken på at bilen skal vise hva som foregår inni laderen. Det er Teslas domene og vi har ingenting med det å gjøre. Det demonstreres av at hvis man gjør det slik så må de endre brukergrensesnittet dersom de kobler det opp annerledes.

Det som er interessant for brukeren er hva det er for noe man har plugget inn i ladeporten pluss spenningsfallet.
Du lader på ingen måte med 400V. Du lader med 230V. Hadde du derimot ikke benyttet N og kun de tre 400V fasene, da hadde du ladet med 400V
Det du påstår er det samme som at i en bolig forsynt fra et TN nett så skal de produktene du kopler til i de vanlige stikkontaktene i stua hete 400V, mens i en bolig forsynt fra IT nett skal de hete 230V. Selv om spenningen du forbruker er 230V i begge tilfeller. Dette blir feil. Det du ønsker er en feilvisning.
@Cirion det jkirkebo tenkte på var ikke enfase, men med å jukse ved å kople den ene fasen til alle tre tilkoplingene. Slik at du henter like mye effekt som ved 3 faser og N bare på 1 fase og N.

Nei, det er det samme som å si at en bolig med trefas 400V vil ha apparater som er ment for trefas merket med 400V trefas, og apparater for enfas merket med 230V enfas, noe som faktisk er tilfellet... Elledille har rett her. Dere har forsåvidt rett alle sammen, så hva dere diskuterer skjønner ikke jeg.

Tesla har gjort et valg på spenningsvisning som noen liker og andre misliker, thats it. Personlig ville jeg foretrukket en annen indikering, men jeg klarer fint å lese det som er der.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA