Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

eclipse

Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Det må være en feil, i dokumentet EU_Charging_EN_May13.pdf står det:

Red Plug Mobile Connector Single 3-Phase 400V/16A ~11 kW ~56 km/h ~8.5 hr ~6 hr
Blue Plug Mobile Connector Single 1-Phase 240V/32A ~7.5 kW ~38 km/hr ~12.5 hr 8.5 hr

Hvis du har blått adapter og du ikke får ladet med ca 7,5 kW med single charger så er noe feil som Tesla får ordne opp i, det er selvsagt unødvendig å ha dobbeltlader for å lade 7,5 kW når en enkeltlader lader opp til 11 kW
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på mandag 30. september 2013, klokken 13:48
Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Det må være en feil, i dokumentet EU_Charging_EN_May13.pdf står det:

Red Plug Mobile Connector Single 3-Phase 400V/16A ~11 kW ~56 km/h ~8.5 hr ~6 hr
Blue Plug Mobile Connector Single 1-Phase 240V/32A ~7.5 kW ~38 km/hr ~12.5 hr 8.5 hr

Hvis du har blått adapter og du ikke får ladet med ca 7,5 kW med single charger så er noe feil som Tesla får ordne opp i, det er selvsagt unødvendig å ha dobbeltlader for å lade 7,5 kW når en enkeltlader lader opp til 11 kW

Men her er det ikke snakk om UMC med blått adapter (ingen har fått dette) men en fast ladestasjon med 1-fas 32A tilførsel. Tesla har lovt 1x32A lading med enkeltlader med UMC og blått adapter, jeg kan ikke huske å ha sett at de lover det samme fra andre ladestasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Veggen

Opplevde det samme ved test på type 2 stasjonen som står hos elbilshop utenfor Tønsberg. Denne leverer 230V 30A enfas.
På min bil som ikke har dobbeltlader ennå så trakk jeg maks 16 A.
En annen modell S som hadde vært innom tidligere på dagen klarte å trekke 30 A og den hadde dobbeltlader.

Siden Tesla har lovet 32A med blå adapter og enkeltlader skulle man tro dette også var mulig med type2. Forhåpentligvis snakker vi om en enkel fiks, kanskje kun programvare.

sindrej

Sitat fra: Veggen på mandag 30. september 2013, klokken 16:41
Siden Tesla har lovet 32A med blå adapter og enekellader skulle man tro dette også var mulig med type2. Forhåpentligvis snakker vi om en enkel fiks, kanskje kun programvare.
Aner vi her noe av grunnen til at denne adapteren lar vente på seg ??  Det snodige er jo at vi VET de røde adapterne funker, men likevel lar de vente på seg.  Min bil ladet 11kw med UMC og rød adapter da jeg fikk litt elektroner når jeg var hos Tesla.  Håper de snart kommer på plass, 13 amp er litt stusselig.

jkirkebo

Sitat fra: Veggen på mandag 30. september 2013, klokken 16:41
Opplevde det samme ved test på type 2 stasjonen som står hos elbilshop utenfor Tønsberg. Denne leverer 230V 30A enfas.
På min bil som ikke har dobbeltlader ennå så trakk jeg maks 16 A.
En annen modell S som hadde vært innom tidligere på dagen klarte å trekke 30 A og den hadde dobbeltlader.

Siden Tesla har lovet 32A med blå adapter og enkeltlader skulle man tro dette også var mulig med type2. Forhåpentligvis snakker vi om en enkel fiks, kanskje kun programvare.

Ikke nødvendigvis. Jeg tror personlig den interne laderen består av 3 stk. enfase 16A ladere. Den blå adapteren er da i så fall koblet slik at den splitter opp 1x32A til 2x16A, dvs. mater to av de tre del-laderne. Dermed klarer man seg også med 5x2.5mm2 kabel i UMCen, 32A direkte ville krevd 6mm2.

1x32A Type 2 stasjoner vil derimot bare klare å fore en av del-laderne og dermed får man kun 16A med enkeltlader.

Det er ihvertfall min teori...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

I følge ladekalkulatoren til Tesla skal du lade med 7,4kW på en blå kontakt.uavhengig av enkel eller dobbellader...
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Anders Heibø

Sitat fra: Veggen på mandag 30. september 2013, klokken 16:41
Opplevde det samme ved test på type 2 stasjonen som står hos elbilshop utenfor Tønsberg. Denne leverer 230V 30A enfas.
På min bil som ikke har dobbeltlader ennå så trakk jeg maks 16 A.
En annen modell S som hadde vært innom tidligere på dagen klarte å trekke 30 A og den hadde dobbeltlader.

Siden Tesla har lovet 32A med blå adapter og enkeltlader skulle man tro dette også var mulig med type2. Forhåpentligvis snakker vi om en enkel fiks, kanskje kun programvare.

Jeg har enkeltlader og trakk 30 amp ved Skagerak Arena... Type2 lader.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: anders.heibo på mandag 30. september 2013, klokken 17:28
Jeg har enkeltlader og trakk 30 amp ved Skagerak Arena... Type2 lader.

Har du ikke bestilt dobbeltlader? Det har vært flere tilfeller av folk som har fått beskjed om at dobbeltlader skal ettermonteres og så viser det seg at de allerede har fått den...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Anders Heibø

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. september 2013, klokken 17:30
Sitat fra: anders.heibo på mandag 30. september 2013, klokken 17:28
Jeg har enkeltlader og trakk 30 amp ved Skagerak Arena... Type2 lader.

Har du ikke bestilt dobbeltlader? Det har vært flere tilfeller av folk som har fått beskjed om at dobbeltlader skal ettermonteres og så viser det seg at de allerede har fått den...

Har ikke dobbeltlader. Har heller ikke bestilt dette da jeg så at det vil være veldig sjeldent jeg har behov/mulighet til å utnytte dette.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Veggen

Besynderlig, forskjell på type2 stasjonene eller laderne i bilene tro?
Får vel ta meg en tur til Skien og sjekke selv.

notonlyonlybutbut

Da har jeg hatt et hyggelig besøk av Cirion, og vi har fått bekreftet to ting. Saltoladeren klarer ikke å lade med mer enn 16A når bilen har enkeltlader, i hvert fall ikke slik min Saltolader er satt opp.
Det andre som er bekreftet er at bilen min har dobbeltlader, noe jeg ikke trodde. Vi kjørte til Sønnico og testet på 22kW laderen der, og da fikk Cirion 16A, og jeg 32A.
Forøvrig en stor takk til Cirion som lærte meg trikset med å "åpne" ladekabel. Jeg hadde bare irritert meg om at Mennekes kabelen ikke hadde "knapp" som UMCen og lot seg løse ut, men det var det jo faktisk en løsning på dette, uten å måtte gå inn å løse ut via skjermen....
Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

Cirion

Ja må jo bare bekrefte dette, og samt gi en oppfordring til de som har tror de har singelader med ser ladehastigheter over 16A om å teste en 22kw stolpe. Dere har 99% sikkert fått fabrikkmontert dobbeltlader og Tesla Norge har ikke fått infoen.

Får dere 3x32A/32A 230V, og ladehastighet opp mot 100km/t, da har dere dobbeltlader.
Selv får jeg 3x16A/32A 230V, og ladehastighet på maks 64km/t.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

nofuelno

Sitat fra: notonlyonlybutbut på mandag 30. september 2013, klokken 19:32
Da har jeg hatt et hyggelig besøk av Cirion, og vi har fått bekreftet to ting. Saltoladeren klarer ikke å lade med mer enn 16A når bilen har enkeltlader, i hvert fall ikke slik min Saltolader er satt opp.
Det andre som er bekreftet er at bilen min har dobbeltlader, noe jeg ikke trodde. Vi kjørte til Sønnico og testet på 22kW laderen der, og da fikk Cirion 16A, og jeg 32A.
Forøvrig en stor takk til Cirion som lærte meg trikset med å "åpne" ladekabel. Jeg hadde bare irritert meg om at Mennekes kabelen ikke hadde "knapp" som UMCen og lot seg løse ut, men det var det jo faktisk en løsning på dette, uten å måtte gå inn å løse ut via skjermen....
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

notonlyonlybutbut


Sitat fra: nofuelno på mandag 30. september 2013, klokken 19:39
Sitat fra: notonlyonlybutbut på mandag 30. september 2013, klokken 19:32
Da har jeg hatt et hyggelig besøk av Cirion, og vi har fått bekreftet to ting. Saltoladeren klarer ikke å lade med mer enn 16A når bilen har enkeltlader, i hvert fall ikke slik min Saltolader er satt opp.
Det andre som er bekreftet er at bilen min har dobbeltlader, noe jeg ikke trodde. Vi kjørte til Sønnico og testet på 22kW laderen der, og da fikk Cirion 16A, og jeg 32A.
Forøvrig en stor takk til Cirion som lærte meg trikset med å "åpne" ladekabel. Jeg hadde bare irritert meg om at Mennekes kabelen ikke hadde "knapp" som UMCen og lot seg løse ut, men det var det jo faktisk en løsning på dette, uten å måtte gå inn å løse ut via skjermen....
Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

Adrian

Sitat fra: notonlyonlybutbut på mandag 30. september 2013, klokken 19:48

Sitat fra: nofuelno på mandag 30. september 2013, klokken 19:39
Sitat fra: notonlyonlybutbut på mandag 30. september 2013, klokken 19:32
Da har jeg hatt et hyggelig besøk av Cirion, og vi har fått bekreftet to ting. Saltoladeren klarer ikke å lade med mer enn 16A når bilen har enkeltlader, i hvert fall ikke slik min Saltolader er satt opp.
Det andre som er bekreftet er at bilen min har dobbeltlader, noe jeg ikke trodde. Vi kjørte til Sønnico og testet på 22kW laderen der, og da fikk Cirion 16A, og jeg 32A.
Forøvrig en stor takk til Cirion som lærte meg trikset med å "åpne" ladekabel. Jeg hadde bare irritert meg om at Mennekes kabelen ikke hadde "knapp" som UMCen og lot seg løse ut, men det var det jo faktisk en løsning på dette, uten å måtte gå inn å løse ut via skjermen....
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA