Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Jærbuen

Regner med man kan lade fra en 22kW Type2 stolpe med TMS UTEN dobbeltlader, men da kun få ut 11 kW? Justerer man noe i bilen på dette?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

OleJA

Sitat fra: Jærbuen på torsdag 26. september 2013, klokken 13:11
Regner med man kan lade fra en 22kW Type2 stolpe med TMS UTEN dobbeltlader, men da kun få ut 11 kW? Justerer man noe i bilen på dette?
Riktig, bilen justerer det som må justeres.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Griffel

Sitat fra: Jærbuen på torsdag 26. september 2013, klokken 13:11
Regner med man kan lade fra en 22kW Type2 stolpe med TMS UTEN dobbeltlader, men da kun få ut 11 kW? Justerer man noe i bilen på dette?
Systemet fikser "alt"
Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9426.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OddB

Sitat fra: Griffel på torsdag 26. september 2013, klokken 16:16
Sitat fra: Jærbuen på torsdag 26. september 2013, klokken 13:11
Regner med man kan lade fra en 22kW Type2 stolpe med TMS UTEN dobbeltlader, men da kun få ut 11 kW? Justerer man noe i bilen på dette?
Systemet fikser "alt"
Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9426.0.html
Veldig bra og klargjørende oppsummering. Den viser at ALLE elbiler kan bruke Type 2 !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Balrog

Griffel er kanskje den fremste bidragsyteren på dette forumet ift tekniske spørsmål, enda uten selv å ha bestilt seg en Tesla, så vidt jeg har forstått. Det står stor respekt av å bidra med så mye for så mange!

Jeg skulle ønske slik informasjon kunne organiseres bedre (dvs. enklere) på forumet her, slik at nye brukere/nye Teslainteresserte slipper å lete seg gjennom 35 sider med poster med vekslende forståelse av ladetekniske ord og uttrykk i håp om å finne riktig info.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Foleson

Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Roger (NO)

Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Dette må være feil.
All dokumentasjon tilsier at du med Type 2 skal kunne lade med 230V/32A (7,4kW) med enkeltlader.

Lille Lance

Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

I følge Tesla ladekalkulator skal det gå like fort å lade via 32A kontakt, enten man har enkeltlader eller dobbeltlader.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Foleson

#504
Sitat fra: Roger (NO) på fredag 27. september 2013, klokken 09:09
Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Dette må være feil.
All dokumentasjon tilsier at du med Type 2 skal kunne lade med 230V/32A (7,4kW) med enkeltlader.

Jeg er klar over dette og mener også at det er feil, noe jeg sa til elektrikeren. Han ringte til kollegaen sin (som hadde sagt det til han i utgangspunktet) for å sjekke en gang til, og jo han hevdet det samme; under test av enfase 32A ga enkeltlader bare 16A, mens dobbellader ga 32A.

Som sagt, jeg håper virkelig dette er feil. (Skulle det mot all formodning stemme så får Tesla værsågod gi meg en dobbeltlader   :P ) Jeg tror at hvis dette faktisk er tilfellet så er det nok en software feil.

Jeg fortalte de at de fikk fremdeles ta utgangspunkt i å legge opp en 32A enfase til meg, for om ikke jeg får bruke den fullt ut med enkeltlader, så er det Tesla sitt problem.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

eledille

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 27. september 2013, klokken 00:45
Funker ikke denne bra som oppslagsverk, da?

http://www.elbil.no/wiki/Model_S
Prøvde å endre noe der, men jeg har visst ikke bruker. Hvordan får man det da?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Anders Heibø

Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Ikke bare det at de har glemt å skru opp ampere i bilen? I min starter den på 13A selv om jeg kobler til 32A og så må jeg øke selv.. (Kun testet dette 2 plasser så mulig jeg har feil også)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Griffel

#507
Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:15
Sitat fra: Roger (NO) på fredag 27. september 2013, klokken 09:09
Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Dette må være feil.
All dokumentasjon tilsier at du med Type 2 skal kunne lade med 230V/32A (7,4kW) med enkeltlader.

Jeg er klar over dette og mener også at det er feil, noe jeg sa til elektrikeren. Han ringte til kollegaen sin (som hadde sagt det til han i utgangspunktet) for å sjekke en gang til, og jo han hevdet det samme; under test av enfase 32A ga enkeltlader bare 16A, mens dobbellader ga 32A.

Som sagt, jeg håper virkelig dette er feil. (Skulle det mot all formodning stemme så får Tesla værsågod gi meg en dobbeltlader   :P ) Jeg tror at hvis dette faktisk er tilfellet så er det nok en software feil.

Jeg fortalte de at de fikk fremdeles ta utgangspunkt i å legge opp en 32A enfase til meg, for om ikke jeg får bruke den fullt ut med enkeltlader, så er det Tesla sitt problem.
Fram til Tesla gikk ut og skrev at en kan lade med enfas 32A på singellader, advarte jeg mot å tro at en på 230V kunne lade med mer enn 16 A enfas med singlelader, og at mer (3fas eller 32A) måtte betraktes som en gledelig overaskelse.
Nå gikk jo Tesla ut og skrev at med 32A blå og UMC skulle en kunne lade 32A med singlelader. Jeg antok at dette var som følge av et "triks" i UMC i forbindelse med det blå adapteret. Siden Salto beskriver sin 230V enfase stasjon som en spesialtilpassning for Tesla har jeg vider antatt at de har gjordt det samme trikset.

Nå vil det jo vises seg når det blå adaptere kommer om Tesla har begått en feil når de oppga 32A ved single 230V, eller om sammarbeidet mellom Salto og Tesla ikke har fungert helt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

teslaslaven

Sitat fra: Foleson på fredag 27. september 2013, klokken 09:04
Hadde en elektriker fra Sønnico i garasjen i dag på synfaring som fortalte meg noe foruroligende....

Salto hadde visstnok testet lading på enfase 32A/230V og bare fått lading ved 16A når bilen ikke hadde dobbeltlader. Med dobbeltlader fikk man 32A.

Jeg håper virkelig at dette ikke er tilfellet (siden jeg ikke har dobbeltlader) og at noen et eller annet sted på veien har oppfattet noe feil. I mangel av adapter så er det vel enda ingen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er faktiske opplysninger? Noen som kjenner noen i Salto som de kan spørre?

Nei, nei. Dette er feil. Man får 7,0-7,7 kW uansett om man har dobbel- eller enkeltlader med 32A 230V 1-fase.

Balrog

Rødt adapter antydes klart om 2 uker. Blått er fremdeles i det blå. Fikk min bil levert uten dobbeltlader.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA