Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

D.O

Finnes fortsatt fabrikker med tn-c fra trafo og splitt på hver maskin/ underfordeling. Men da er nok anlegget fra 50 tallet?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Real EoN

#466
Mesteparten av anlegget her er fra slutten av 90 tallet.. ca 3000 store og små drifter/motorer.
En veldig stor andel på frekvensomformer drift.

(ca 5 Mrd fabrikk)

Mange tavlerom med både 400 V og 690 V, samt også kraft elektronikk med omformere og motorer fra ABB/Siemens som går på 3,3 kV

Jeg mener tavlefeltene har N skinne.. hvertfall etter ups etc der det brukes mye 230 V på lys/infrastruktur !

Men som sagt, kun varsling om jordfeil.. ingen utkobling på tavlefeltene som går til motordrifter.

Edit:
Og for å ende min egen forvirring skrudde jeg opp en philip hauge variator, N er vist dradd frem.. Må bare finne ny 5 pins ho kontakt så jeg får smekka på nøytrallederen også :)   
End of story !!
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

tSla

Fikk idag faktura, og litt informasjon om lading av Model S fra Salto.

Utklipp fra epost:
"--Det er mulig å øke en slik 1-fase installasjon til inntil 32A (7,4kW), men dette har flere ulemper og konsekvenser;
1. Installasjonen medfører skjevbelastning husets el-anlegg og i det lokale distribusjonsnettet
2. Tillatelse fra netteier kan bli påkrevet*
3. ---

* Netteier kan få problemer med leveringskvaliteten (spenningsvariasjon) spesielt hvis din bolig er
langt i fra nærmeste transformatorstasjon. Slike anlegg må registreres slik at ikke flere anlegg i
samme lokalnett kobles på samme fase. Regelverket her ikke ferdig skrevet men vi følger
anbefalingene fra de største netteierne. Ansvaret ved uhell forårsaket av slike forhold påhviler
installatør."



Hvor alvorlig er dette? Jeg trodde ikke, og virket ikke på elektriker som var hjemme og installerte, at min 32A 1~kurs skulle være så farlig. (Jeg har 230V 3~ med 50A inntak.)

Kommentarer?
Tesla Model S P85+

Amoss

Sitat fra: tSla på fredag 20. september 2013, klokken 20:54
Hvor alvorlig er dette? Jeg trodde ikke, og virket ikke på elektriker som var hjemme og installerte, at min 32A 1~kurs skulle være så farlig. (Jeg har 230V 3~ med 50A inntak.)

Kommentarer?

Sjekk denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9457.0.html
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

laumb

Jeg har følgende greier i garasjen.
Har 230V IT trefas inn.

Hva gjør denne - og kan jeg bruke den til noe ladegreier?



Sikringene som det er 4 stk av:

Bjørn

Sitat fra: laumb på søndag 22. september 2013, klokken 10:06
Jeg har følgende greier i garasjen.
Har 230V IT trefas inn.

Hva gjør denne - og kan jeg bruke den til noe ladegreier?



Sikringene som det er 4 stk av:



Ser ut som du har to 6A kurser i garasjen.. det var ikke mye futt isåfall.. knapt 1400w pr kurs. og noen kontaktorer som sans starter noe i garasjen.. ? sånn som jeg tolker det kan du bare bruke shukolading.. om du begrenser den til 6A.. har ikke sett mindre sikringer enn 10A før..

Griffel

Sitat fra: Bjørn på søndag 22. september 2013, klokken 11:14
Sitat fra: laumb på søndag 22. september 2013, klokken 10:06
Jeg har følgende greier i garasjen.
Har 230V IT trefas inn.

Hva gjør denne - og kan jeg bruke den til noe ladegreier?



Sikringene som det er 4 stk av:



Ser ut som du har to 6A kurser i garasjen.. det var ikke mye futt isåfall.. knapt 1400w pr kurs. og noen kontaktorer som sans starter noe i garasjen.. ? sånn som jeg tolker det kan du bare bruke shukolading.. om du begrenser den til 6A.. har ikke sett mindre sikringer enn 10A før..
Ulempen med slike forum er at det ikke er så lett å vite hva som settes inn på fleip, og at du ikke så fliret til laumb da han postet denne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Vel, jeg har faktisk det skapet i garasjen, og jeg ANER ikke hva utstyret inni er til.


De som er smarte ser nederst til høyre, der "inntaket" til garasjen er, så kommer det 3 ledninger. Svart, brun og blå. Dette er lederene for 3-fasen fra huset. denne er sikret med 16Ax3 inne, og er 2.5mm2 hele veien ut.

Alt det andre mikkmakket er koblet fra. Hva det gjør for noe, aner jeg ikke? Jeg reagerte på 6/500. Tenkte kanskje det ble bydd på 6A trefase 500(?)V eller noe..

Forøvrig er det en bryter på "herligheten" som er satt til 11A (med valg for 6A og 16A).

Jeg er lettere forvirret.

D.O

Merkelig skap å ha i garasjen, så ut som noe gammelt industri greier. Har i allefall vært brukt til motorstyring en gang i tiden, da kontaktorene til venstre er for å snu dreierettningen. Sikringen er typisk gammel styrestrømsikring, men ble vel brukt på motorer og slikt som hadde liten last. Var også i tvil om innlegget var en kødd.  ???
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

laumb

Hva slags motorer og slikt styrer man med sånt? Ikke minst i privat garasje?
Og hva vil det si å endre dreieretningen? Få motoren som er tilkoblet til å gå andre veien?


Så, virker ikke som om det er noe jeg egentlig har nytte av heller. Skal dra ut en 32A trefas kurs til snart, så heller røske ut det som sitter i dette skapet, og bygge ny innmat der jeg sikrer ned og kobler ladestikk. Lite vits i å ha ubrukelig greier stående.

Griffel

#475
Sitat fra: laumb på søndag 22. september 2013, klokken 13:09
Hva slags motorer og slikt styrer man med sånt? Ikke minst i privat garasje?
Kanskje en garasjeport.

Sitat fra: laumb på søndag 22. september 2013, klokken 13:09
Og hva vil det si å endre dreieretningen? Få motoren som er tilkoblet til å gå andre veien?
Så, virker ikke som om det er noe jeg egentlig har nytte av heller. Skal dra ut en 32A trefas kurs til snart, så heller røske ut det som sitter i dette skapet, og bygge ny innmat der jeg sikrer ned og kobler ladestikk. Lite vits i å ha ubrukelig greier stående.
Ja jeg var sikker på at det var en spøk. Hva dette kan ha vært til er ikke så lett å si. 6/500 betyr ikke annet enn at sikringene er på 6 A og tåler opp til 500V. Dreieretning betyr å gå motsatt vei (åpne/lukke). Et av releene har et overstrømsværn så det har het sikkert vært bruk til en motor. 4 sikringer er jo litt pussig.
Få det demontert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Jepp, for å få motoren til å gå begge veier. Kanskje tidligere eier var bedriftselektriker og hadde laget seg egen portåpner... Men nå er jammen du også på vei i offtopic tråden  ::)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Bjørn

Sitat fra: Griffel på søndag 22. september 2013, klokken 11:34
Sitat fra: Bjørn på søndag 22. september 2013, klokken 11:14
Sitat fra: laumb på søndag 22. september 2013, klokken 10:06
Jeg har følgende greier i garasjen.
Har 230V IT trefas inn.

Hva gjør denne - og kan jeg bruke den til noe ladegreier?



Sikringene som det er 4 stk av:



Ser ut som du har to 6A kurser i garasjen.. det var ikke mye futt isåfall.. knapt 1400w pr kurs. og noen kontaktorer som sans starter noe i garasjen.. ? sånn som jeg tolker det kan du bare bruke shukolading.. om du begrenser den til 6A.. har ikke sett mindre sikringer enn 10A før..
Ulempen med slike forum er at det ikke er så lett å vite hva som settes inn på fleip, og at du ikke så fliret til laumb da han postet denne.
Ah... også eg som skulle være så seriøs, ikke flire å spørre hva dette er slags gammelt ræl.. :P
Ikke godt å se at det var 2,5mm ledninger som kom inn, men da kan du vel røske ut skiten å lage deg to 16A kurser av dette..? en fra hver fase.. som du har i tillegg til den nye 3x32A grom-kursen du skal ut m til Teslan..

laumb

såååå... Elektrikeren kan lage 2 kurser ut av en trefase-kurs?
Høres ut som trikkern skal på tur snart da ja.. Det vil jo være gull verdt da kona vil ha Leaf.
Lage 2 kurser, 1 10A til lys o.l. og en 15A til Leaf. :)


Lurer på om jeg ikke skal flytte disse innleggene snart........ Moderatorfail?

sindrej

Sitat fra: laumb på søndag 22. september 2013, klokken 13:09
Hva slags motorer og slikt styrer man med sånt? Ikke minst i privat garasje?
Og hva vil det si å endre dreieretningen? Få motoren som er tilkoblet til å gå andre veien?
Slike installasjoner har jeg KUN sett hos seriøse hjemmebrennere.  Kontaktorene er til å styre den automatiserte satsrøreren  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA