Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

eledille

#420
Sitat fra: Havebigfun på fredag 13. september 2013, klokken 08:17
Dette var en flott avklaring. Ved siden av celleskade er to andre faktorer som er relevant.
1. Ladeeffektivitet: jo høyere strøm jo mere varmetap -jeg vil tro det kan utgjøre en del %. Dette er avhengig av ledningstverrsnitt- og lengde. Det kan hende det er optimalt å lade med 16A når kontakten er 32 A (?)
2. Hensyn til nettet/naboer- bor man i områder med gammelt nett og hvor det er en del elbiler er det muligens bedre å satse på moderat ladestrøm-ihvertfall når man ikke trenger mer.

Kommentar til punkt 1: Det er snakk om grove kabler som kan ta mye strøm. Tviler på at de bruker forskjellige kabler for enkelt- og dobbeltlader, og enkeltladeren tar 32 A enfase. Tapet stiger med kvadratet av strømstyrken, og dette betyr at både på 32 og 16 A er det forholdsvis lite tap.

Men en annen faktor som påvirker er at bilen varmer batteriet før lading når det er kaldt. Hvis det er skikkelig kaldt går det med et par-tre kWh på å varme opp. I tillegg er det ganske stort varmetap fra batteriet når dette er varmere enn omgivelsene, selv om det er isolert. Det at bilen må bruke strøm til å vedlikeholde varmen mens batteriet lader gjør at det er gunstig å lade raskere når det er kaldt, slik at bilen ikke trenger å vedlikeholde varmen i batteriet like lenge.

I tillegg er det gunstig å lade slik at bilen er ferdig omtrent når du skal kjøre, da slipper bilen å varme batteriet opp igjen når du starter.

Jeg skulle ønske meg en funksjon som lar meg bestemme når bilen skal være ferdig ladet, i stedet for når den skal starte ladingen. Så kunne bilen selv finne ut av når den må begynne å varme opp.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OleJA

Sitat fra: eledille på fredag 13. september 2013, klokken 09:46
Sitat fra: Havebigfun på fredag 13. september 2013, klokken 08:17
Dette var en flott avklaring. Ved siden av celleskade er to andre faktorer som er relevant.
1. Ladeeffektivitet: jo høyere strøm jo mere varmetap -jeg vil tro det kan utgjøre en del %. Dette er avhengig av ledningstverrsnitt- og lengde. Det kan hende det er optimalt å lade med 16A når kontakten er 32 A (?)

Kommentar til punkt 1: Det er snakk om grove kabler som kan ta mye strøm. Tviler på at de bruker forskjellige kabler for enkelt- og dobbeltlader, og enkeltladeren tar 32 A enfase. Tapet stiger med kvadratet av strømstyrken, og dette betyr at både på 32 og 16 A er det forholdsvis lite tap.

Her er det vel ikke så mye de få metrene med kabel i bilen som betyr noe, men de kanskje 30-40 metrene med kabel i hus, plen og garasje før en kommer til bilen. Ser selv når jeg lader på schuko at spenningen synker fra 232V til 224V når jeg endrer fra 5A til 13A.

Overdimensjonert derfor kabelen jeg installerte på 32A kursen, men det har jeg jo ikke noe glede av enda  :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

JohanH

Jeg har skikkelig overdimensionert kabel som er 50 meter fra huset/inntaket til garasjen. Jeg har intet spenningstap over disse 50 metrene: opprettholder 234V selv da jeg lader 13A. 32A skal bli spennende. Kabeln er en 4-leder kabel (bruker vel bare 3 av dem i IT-nett, men ville fremtidssikre) som er ratet for 400v/40A.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på fredag 13. september 2013, klokken 10:14
Her er det vel ikke så mye de få metrene med kabel i bilen som betyr noe, men de kanskje 30-40 metrene med kabel i hus, plen og garasje før en kommer til bilen. Ser selv når jeg lader på schuko at spenningen synker fra 232V til 224V når jeg endrer fra 5A til 13A.

Jeg har akkurat hentet min og satt den på lading :)
Tydelig at kursen min er godt dimensjonert, når jeg byttet fra 5A til 13A sank spenningen fra 239V til 236V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

Sitat fra: OleJA på fredag 13. september 2013, klokken 10:14
Her er det vel ikke så mye de få metrene med kabel i bilen som betyr noe, men de kanskje 30-40 metrene med kabel i hus, plen og garasje før en kommer til bilen.

Det har du selvfølgelig helt rett i.

SitatSer selv når jeg lader på schuko at spenningen synker fra 232V til 224V når jeg endrer fra 5A til 13A.

Da er tapet i kablingen ca 2 % ved 5 A og ca 5 % ved 13 A.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Gusse

Får besøk av elektriker i morgen som skal se på mulighetene for kontakter til hjemmelading for Tesla'n.
Hva skal jeg spørre etter egentlig?
Vil ha best mulig lademulighet hjemme, har ikke 400v.
Har dette i sikringsskapet(se bilde).
Vil ikke grave, men mer koble meg på en kurs som allerede er der.
Er helt grønn på området. Har fått noen råd tidligere her inne, men nå når jeg vet han står på døren i morgen, så føler jeg at jeg trenger mer et manus;)

eledille

Med mindre du har spesielle behov vil du nok helst ha 32 A enfase. Billigst og godt nok. Trenger du mer kan du vurdere 32 A trefase. Inntil vi vet hva Tesla koker ihop av løsninger kan du trekke 32 A enfase på denne kabelen, og senere enten kjøpe det Tesla har laget eller en 230/400 V trefase trafo.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Gusse

Sitat fra: eledille på fredag 13. september 2013, klokken 23:03
Med mindre du har spesielle behov vil du nok helst ha 32 A enfase. Billigst og godt nok. Trenger du mer kan du vurdere 32 A trefase. Inntil vi vet hva Tesla koker ihop av løsninger kan du trekke 32 A enfase på denne kabelen, og senere enten kjøpe det Tesla har laget eller en 230/400 V trefase trafo.

Takk for svar:)
32 A enfas vil si at jeg da bruker den blå adapteren som følger med?
Da får jeg en ladehastighet på?


eledille

#429
Sitat fra: Tesladaddy på fredag 13. september 2013, klokken 23:28
Ca 7,3 kWh.

7,3 kW, som blir 7,3 kWh hver time :)

Dvs ca 11-12 timer fra 0 til full i range mode.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Gusse


getor

Usikker om debatten her har inkludert Teslas samarbeid med Sønnico, men på forspørsel hos dem og hvor 8 - 9 timers fulllading var mitt krav fikk jeg følgende forslag:

Alternativ 2B:
Dette produktet er kun tilpasset for 3-fas sikring (det vil si tre strømførende ledere + jord).
Du har et 230V IT Nett installert i ditt hjem
Vi monterer ny strømkabel, sikring og CEE stikkontakt samt transformator som omformer 230V til 400V og RCCB kombivern som sikrer installasjonen.
Det vil bli montert en 3x25A sikring og en 10kW trafo, som tilsvarer en ladetid på 8,5 timer.

Alternativ 2C
Dette produktet er kun tilpasset for 3-fas sikring (det vil si tre strømførende ledere + jord).
Du har et 230V IT Nett installert i ditt hjem
Vi monterer ny strømkabel, sikring og CEE stikkontakt samt transformator som omformer 230V til 400V og RCCB kombivern som sikrer installasjonen.
Det vil bli montert en 3x50A sikring og en 20kW trafo, som tilsvarer en ladetid på 5 timer.
Man er avhengig av å ha installert Twin-charger på sin Tesla, for at dette produktet skal være anbefalt.


Det synes å bli alternativ 2B for mitt vedkommende men duverden så kostbart, antydes rett under kr. 30,000. Det kan være at kravet om mulighet for full opplading på ca. 9 timer er vel råflott og er noe man skjelden vil ha behov for. Man kjører skjelden tom og vanligvis vil vel bilen stå kveld og natt så 12 timer kan være godt nok. Men så er det at det garantert vil være ganger hvor 12 timer ikke er nok og da ikke å ha muligheten vil være mer enn plagsomt. Opportunity cost kalles det...

Tar gjerne i mot råd og innspill dersom det finnes alternativer som jeg som total novise ad elekrisitet ikke har funnet eller blitt rådgitt om.
Kr. 30,000 er fyktelig mye penger for litt strøm  :P

Nuvolari

Sitat fra: getor på søndag 15. september 2013, klokken 11:01
Usikker om debatten her har inkludert Teslas samarbeid med Sønnico, men på forspørsel hos dem og hvor 8 - 9 timers fulllading var mitt krav fikk jeg følgende forslag:

Alternativ 2B:
Dette produktet er kun tilpasset for 3-fas sikring (det vil si tre strømførende ledere + jord).
Du har et 230V IT Nett installert i ditt hjem
Vi monterer ny strømkabel, sikring og CEE stikkontakt samt transformator som omformer 230V til 400V og RCCB kombivern som sikrer installasjonen.
Det vil bli montert en 3x25A sikring og en 10kW trafo, som tilsvarer en ladetid på 8,5 timer.

Alternativ 2C
Dette produktet er kun tilpasset for 3-fas sikring (det vil si tre strømførende ledere + jord).
Du har et 230V IT Nett installert i ditt hjem
Vi monterer ny strømkabel, sikring og CEE stikkontakt samt transformator som omformer 230V til 400V og RCCB kombivern som sikrer installasjonen.
Det vil bli montert en 3x50A sikring og en 20kW trafo, som tilsvarer en ladetid på 5 timer.
Man er avhengig av å ha installert Twin-charger på sin Tesla, for at dette produktet skal være anbefalt.


Det synes å bli alternativ 2B for mitt vedkommende men duverden så kostbart, antydes rett under kr. 30,000. Det kan være at kravet om mulighet for full opplading på ca. 9 timer er vel råflott og er noe man skjelden vil ha behov for. Man kjører skjelden tom og vanligvis vil vel bilen stå kveld og natt så 12 timer kan være godt nok. Men så er det at det garantert vil være ganger hvor 12 timer ikke er nok og da ikke å ha muligheten vil være mer enn plagsomt. Opportunity cost kalles det...

Tar gjerne i mot råd og innspill dersom det finnes alternativer som jeg som total novise ad elekrisitet ikke har funnet eller blitt rådgitt om.
Kr. 30,000 er fyktelig mye penger for litt strøm  :P

Jeg ville begynt med 1fase 32A og sett om det holder. Men legg opp en kabel som støtter alt 2b og 2c så har du ikke gjort noe forgjeves. Alt kan gjenbrukes om du oppgraderer til 2b/2c.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Nuvolari på søndag 15. september 2013, klokken 11:11
Sitat fra: getor på søndag 15. september 2013, klokken 11:01
Usikker om debatten her har inkludert Teslas samarbeid med Sønnico, men på forspørsel hos dem og hvor 8 - 9 timers fulllading var mitt krav fikk jeg følgende forslag:

Alternativ 2B:
Dette produktet er kun tilpasset for 3-fas sikring (det vil si tre strømførende ledere + jord).
Du har et 230V IT Nett installert i ditt hjem
Vi monterer ny strømkabel, sikring og CEE stikkontakt samt transformator som omformer 230V til 400V og RCCB kombivern som sikrer installasjonen.
Det vil bli montert en 3x25A sikring og en 10kW trafo, som tilsvarer en ladetid på 8,5 timer.

Alternativ 2C
Dette produktet er kun tilpasset for 3-fas sikring (det vil si tre strømførende ledere + jord).
Du har et 230V IT Nett installert i ditt hjem
Vi monterer ny strømkabel, sikring og CEE stikkontakt samt transformator som omformer 230V til 400V og RCCB kombivern som sikrer installasjonen.
Det vil bli montert en 3x50A sikring og en 20kW trafo, som tilsvarer en ladetid på 5 timer.
Man er avhengig av å ha installert Twin-charger på sin Tesla, for at dette produktet skal være anbefalt.


Det synes å bli alternativ 2B for mitt vedkommende men duverden så kostbart, antydes rett under kr. 30,000. Det kan være at kravet om mulighet for full opplading på ca. 9 timer er vel råflott og er noe man skjelden vil ha behov for. Man kjører skjelden tom og vanligvis vil vel bilen stå kveld og natt så 12 timer kan være godt nok. Men så er det at det garantert vil være ganger hvor 12 timer ikke er nok og da ikke å ha muligheten vil være mer enn plagsomt. Opportunity cost kalles det...

Tar gjerne i mot råd og innspill dersom det finnes alternativer som jeg som total novise ad elekrisitet ikke har funnet eller blitt rådgitt om.
Kr. 30,000 er fyktelig mye penger for litt strøm  :P

Jeg ville begynt med 1fase 32A og sett om det holder. Men legg opp en kabel som støtter alt 2b og 2c så har du ikke gjort noe forgjeves. Alt kan gjenbrukes om du oppgraderer til 2b/2c.

Jeg planlegger å gjøre som Nuvolari sier; jeg legger inntaket til huset om (nå via garasje), øker det så høyt som jeg får lov til, setter opp en enkel separat fordeling i garasjen og begynner med 1 fase 32A. Men planen er uten tvil å kunne lade 2 biler samtid med faste koblingspunk/event lader i garasjen (med mulighet for så høy effekt som inntaket tillater en sjelden gang - jeg har bestilt dobbeltlader). Markedet for disse løsningene er umodent og 32A er mer enn nok til 99,5% av bruken.

En annen fordelen er selvsagt at jeg med dette får fordelingen til garasjen ut av huset og får 50 kvadrat alukabel inn til garasjen.

Som Griffel har (mer enn) antydet, er alt dette rimelig unødvendig i forhold til reelt behov, så sett av noen kroner på kontoen for kjekt å ha (den blir vel sjelden full).
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

eledille

Jeg vil på det sterkeste anbefale alle å ikke styre med noe mer enn 16 A 400 V trefase eller 32 A enfase. Hvis man ikke har helt skrullete arbeidstider og kjørestrekninger kommer det aldri til å bli behov for mer hjemme, dobbeltlader eller ikke. Det er bortkastede penger.

Hvis man etter å ha lest forrige avsnitt fremdeles er i tvil, så legg gjerne opp grovere kabel, men prøv først å bare trekke strøm som beskrevet over. Grovere kabel gir mindre tap, så det er en fordel uansett, og så kommer du til å oppdage at behovet du trodde du hadde ikke fantes likevel.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA