Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Jimpec

Hva koster det for en slik slimbox egentlig?

(Beklager dersom det står i tråden her - jeg har lett)
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Griffel

Sitat fra: Jimpec på torsdag 12. september 2013, klokken 11:36
Hva koster det for en slik slimbox egentlig?
(Beklager dersom det står i tråden her - jeg har lett)
se 2 innlegg opp i sitat fra flux
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Charlie

Elektriker monterte 400V 32A i garasjen min i dag. Da er jeg ett skritt nærmere uavhengighet fra Statoil og køståing der på mandags formiddag når dieselen er billigst. Ladestasjon fra Salto kommer vel i neste uke. Har bestilt den og selve Mode 3 kabelen derfra. Har ikke helt forstått hvorfor jeg må ha ladestasjon da når jeg får dobbeltlader i bilen, men innsikten kommer vel etterhvert.....

Roger (NO)

#408
Er hovedsaklig fordi mobile charger ikke trekker mer enn 16A ut av kontakten.

Med 3 fase 400V kan mobile charger kun levere 11kW mens Salto lader og Tesla sin egen HPWC kan levere 22kW ved 32A.
Du må dermed ha dobbellader i bilen for å kunne utnytte hele potensialet.
Det vil si at du, frem til lader #2 blir ettermontert i bilen din, kun vil lade med 10kW...

Nuvolari

Sitat fra: Charlie på torsdag 12. september 2013, klokken 14:17
Elektriker monterte 400V 32A i garasjen min i dag. Da er jeg ett skritt nærmere uavhengighet fra Statoil og køståing der på mandags formiddag når dieselen er billigst. Ladestasjon fra Salto kommer vel i neste uke. Har bestilt den og selve Mode 3 kabelen derfra. Har ikke helt forstått hvorfor jeg må ha ladestasjon da når jeg får dobbeltlader i bilen, men innsikten kommer vel etterhvert.....

Jeg ville prøvd først uten. Tror 99% av TMS brukerne klarer seg fint uten. Men om penger ikke er noe problem så er det bare å kjøre på.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Roger (NO)

For de aller fleste vil det nok holde med 400V 16A og mobile charger med rødt adapter, som er en løsning til ca halve prisen.
Du vil da ha en ladetid fra 0-100% på ca 8 timer. Altså over natten dersom bilen er helt tom, noe den ikke bør bli...

eclipse

Sitat fra: Charlie på torsdag 12. september 2013, klokken 14:17
Elektriker monterte 400V 32A i garasjen min i dag. Da er jeg ett skritt nærmere uavhengighet fra Statoil og køståing der på mandags formiddag når dieselen er billigst. Ladestasjon fra Salto kommer vel i neste uke. Har bestilt den og selve Mode 3 kabelen derfra. Har ikke helt forstått hvorfor jeg må ha ladestasjon da når jeg får dobbeltlader i bilen, men innsikten kommer vel etterhvert.....

Ladestasjonen du får av Salto er ingen lader, det er en boks som erstatter UMC kabelen du får med bilen. Du kan se på den som en sikkerhets bryter. Det vil ikke komme strøm på kontakten fra ladestasjonen før du har plugget den inn i bilen og alt er i orden, da først åpner ladestasjonen opp og slipper strøm inn til bilens lader. I ditt tilfelle vil den da slippe inn AC 400V 3-fas 32A inn til bilens lader som omgjør dette til DC og sender det inn til batteriet.

Når du har et anlegg som leverer 400V 3-fas 32A er du nødt til å ha en ladestasjon fra Salto eller tilsvarende fordi UMC håndterer bare opp til 400V 3-fas 16A

Det er kun Tesla sine hurtigladere som omgår bilens lader, det gjør den fordi den sender DC strøm direkte til batteriet (går utenom bilens lader)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Roger (NO)

Da snakker du Tesla's Super Chargere (SC) og ikke Tesla'a High Power Wall Charger (HPWC). Den fungerer tilnærmet som Salto...

Charlie

Sitat fra: eclipse på torsdag 12. september 2013, klokken 14:28
Sitat fra: Charlie på torsdag 12. september 2013, klokken 14:17
Elektriker monterte 400V 32A i garasjen min i dag. Da er jeg ett skritt nærmere uavhengighet fra Statoil og køståing der på mandags formiddag når dieselen er billigst. Ladestasjon fra Salto kommer vel i neste uke. Har bestilt den og selve Mode 3 kabelen derfra. Har ikke helt forstått hvorfor jeg må ha ladestasjon da når jeg får dobbeltlader i bilen, men innsikten kommer vel etterhvert.....

Ladestasjonen du får av Salto er ingen lader, det er en boks som erstatter UMC kabelen du får med bilen. Du kan se på den som en sikkerhets bryter. Det vil ikke komme strøm på kontakten fra ladestasjonen før du har plugget den inn i bilen og alt er i orden, da først åpner ladestasjonen opp og slipper strøm inn til bilens lader. I ditt tilfelle vil den da slippe inn AC 400V 3-fas 32A inn til bilens lader som omgjør dette til DC og sender det inn til batteriet.

Når du har et anlegg som leverer 400V 3-fas 32A er du nødt til å ha en ladestasjon fra Salto eller tilsvarende fordi UMC håndterer bare opp til 400V 3-fas 16A

Det er kun Tesla sine hurtigladere som omgår bilens lader, det gjør den fordi den sender DC strøm direkte til batteriet (går utenom bilens lader)

Hah, det der visste jeg overhodet ikke noe om, selv om jeg hadde i bakhodet at strøm inn til bilbatteriet skal være likestrøm. Nyttig info, takk!

toppi

Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. september 2013, klokken 22:38
Sitat fra: toppi på tirsdag 10. september 2013, klokken 22:16
Noen som forresten vet hvor man kan få kjøpt en schuko til schuko, som man får inn i de offentlige uttakene?
Enhver vanlig skjøteledning er jo det, men i praksis får du vel ikke kjøpt en så kort som du ønsker, så det er vel best å få laget en, eller lage selv.


EDIT:  evt. denne http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Den fungerte helt supert :)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Griffel

Sitat fra: toppi på torsdag 12. september 2013, klokken 18:19
Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. september 2013, klokken 22:38
Sitat fra: toppi på tirsdag 10. september 2013, klokken 22:16
Noen som forresten vet hvor man kan få kjøpt en schuko til schuko, som man får inn i de offentlige uttakene?
Enhver vanlig skjøteledning er jo det, men i praksis får du vel ikke kjøpt en så kort som du ønsker, så det er vel best å få laget en, eller lage selv.


EDIT:  evt. denne http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Den fungerte helt supert :)

Repetisjon:
Sitat fra: Griffel på onsdag 11. september 2013, klokken 16:56
Altså, den kan brukes - men rimligere løsning er en ren schuko-schuko.

I tillegg er den tvilsom siden den tilbyr en ledig 16A CEE stikkontak som noen andre kunne tenkes å benytte. (og som ikke er barnesikret)


Strengt tatt er egentlig dette den eneste godkjente løsningen:
Sitat fra: el-snorre på onsdag 11. september 2013, klokken 11:35
Løsningen er at Tesla utvikler et tilleggs ledning som brukerne selv kan bytte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

toppi

Sitat fra: Griffel på torsdag 12. september 2013, klokken 19:16
Sitat fra: toppi på torsdag 12. september 2013, klokken 18:19
Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. september 2013, klokken 22:38
Sitat fra: toppi på tirsdag 10. september 2013, klokken 22:16
Noen som forresten vet hvor man kan få kjøpt en schuko til schuko, som man får inn i de offentlige uttakene?
Enhver vanlig skjøteledning er jo det, men i praksis får du vel ikke kjøpt en så kort som du ønsker, så det er vel best å få laget en, eller lage selv.


EDIT:  evt. denne http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Den fungerte helt supert :)

Repetisjon:
Sitat fra: Griffel på onsdag 11. september 2013, klokken 16:56
Altså, den kan brukes - men rimligere løsning er en ren schuko-schuko.

I tillegg er den tvilsom siden den tilbyr en ledig 16A CEE stikkontak som noen andre kunne tenkes å benytte. (og som ikke er barnesikret)


Strengt tatt er egentlig dette den eneste godkjente løsningen:
Sitat fra: el-snorre på onsdag 11. september 2013, klokken 11:35
Løsningen er at Tesla utvikler et tilleggs ledning som brukerne selv kan bytte.

Jo takk, får bruke den til Tesla kommer med egen løsning.
Nå skal det sies at det kun er på jobben jeg trenger å bruke denne.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

andyco

#418
Det har vært en del kommentarer / spørsmål på formunet her vedrørende hvorvidt det er bedre for batteriet å lades sakte på 16 amp vs høyere spenning. Jeg har litt indirekte kontakt med en ingeniør som jobber i Tesla med ansvar for deres batteriteknologi. Jeg spurte spesifikt om det som er relevant for meg; spiller det noen rolle om jeg lader på 1 fas 230V, 16 amp vs 1 fas 230V, 32/40 amp? Han sier at det spiller ingen som helst rolle, og at jeg helt fint kan lade den på høyest ampere uten at det har noen som helst påvirkning på levetiden på batteriet.

Jeg antar at det først er når du kommer betydelig over dette (eks SC nivå) at det blir en belastning for cellene.


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

Havebigfun

Sitat fra: andyco på torsdag 12. september 2013, klokken 22:53
Det har vært en del kommentarer / spørsmål på formunet her vedrørende hvorvidt det er bedre for batteriet å lades sakte på 16 amp vs høyere spenning. Jeg har litt indirekte kontakt med en ingeniør som jobber i Tesla med ansvar for deres batteriteknologi. Jeg spurte spesifikt om det som er relevant for meg; spiller det noen rolle om jeg lader på 1 fas 230V, 16 amp vs 1 fas 230V, 32/40 amp? Han sier at det spiller ingen som helst rolle, og at jeg helt fint kan lade den på høyest ampere uten at det har noen som helst påvirkning på levetiden på batteriet.

Jeg antar at det først er når du kommer betydelig over dette (eks SC nivå) at det blir en belastning for cellene.
Dette var en flott avklaring. Ved siden av celleskade er to andre faktorer som er relevant.
1. Ladeeffektivitet: jo høyere strøm jo mere varmetap -jeg vil tro det kan utgjøre en del %. Dette er avhengig av ledningstverrsnitt- og lengde. Det kan hende det er optimalt å lade med 16A når kontakten er 32 A (?)
2. Hensyn til nettet/naboer- bor man i områder med gammelt nett og hvor det er en del elbiler er det muligens bedre å satse på moderat ladestrøm-ihvertfall når man ikke trenger mer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA