Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

toppi

Min lader så langt helt fint med schuko, men vurderer å innstalere en CEE.
Finns denne  for 16 A, eller er det kun 32 A?
Og blir det da riktig å bruke 32 A CEE om man bare har 16 A sikring?

Noen som forresten vet hvor man kan få kjøpt en schuko til schuko, som man får inn i de offentlige uttakene?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Elmo

#391
Sitat fra: toppi på tirsdag 10. september 2013, klokken 22:16
Noen som forresten vet hvor man kan få kjøpt en schuko til schuko, som man får inn i de offentlige uttakene?
Enhver vanlig skjøteledning er jo det, men i praksis får du vel ikke kjøpt en så kort som du ønsker, så det er vel best å få laget en, eller lage selv.


EDIT:  evt. denne http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. september 2013, klokken 21:09
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 11:18
Det er da en schuko-32A CEE adapter der. Denne er bedre av to grunner:
- Gir mulighet for lading på 16A istedenfor 13A
- CEE-pluggene er mer vanntette enn schuko-støpsel/skjøtekontakt

Jeg er ikke uenig i at CEE er bedre enn schuko, men det blir vel vanskelig å få schuko-pluggen på Teslas ladekabel (se bildet) inn i en 32A CEE hunplugg.
Det jeg sa at det mangler er schuko-HUN (altså en vanlig kort schuko skjøteledning).

Det er bare å bruke den blå adapteren i steden, den passer fint. Men man må få denne fra Tesla først da, håper de ikke er langt unna nå...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#393
Sitat fra: toppi på tirsdag 10. september 2013, klokken 22:16
Min lader så langt helt fint med schuko, men vurderer å innstalere en CEE.
Finns denne  for 16 A, eller er det kun 32 A?
Og blir det da riktig å bruke 32 A CEE om man bare har 16 A sikring?

16A CEE finnes men Tesla har foreløpig ikke laget en slik adapter.
32A CEE stikk på 16A kurs er helt uproblematisk, akkurat som 16A schuko-stikk på en 6A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

toppi

Takk for svar, tar litt tid før alt av lade muligheter synker inn.
Uansett godt å se at den nå lader med 16 km i timen (13 A og 222 Volt står det på skjermen) og har gjort dette i noen timer allerede uten at noe er varmt noe sted  :)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Bjørn

Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. september 2013, klokken 21:09
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 11:18
Det er da en schuko-32A CEE adapter der. Denne er bedre av to grunner:
- Gir mulighet for lading på 16A istedenfor 13A
- CEE-pluggene er mer vanntette enn schuko-støpsel/skjøtekontakt

Jeg er ikke uenig i at CEE er bedre enn schuko, men det blir vel vanskelig å få schuko-pluggen på Teslas ladekabel (se bildet) inn i en 32A CEE hunplugg.
Det jeg sa at det mangler er schuko-HUN (altså en vanlig kort schuko skjøteledning).

Ja. så lenge vi enda mangler den blå og røde ladekladden så skjønner jeg hva du mener.. :) men når den blå kommer vil jeg neppe bruke den svarte schuko kladden mer..

19quiz76

Fikk følgende tilbud av elektriker i dag, stikket skal stå ca 20 meter fra skap (~230V) i felles garasjeanlegg:

"Opplegg av 2x32A stikk med ny kurs 2x32A og serie-måler vil beløpe seg på kroner:
kr. 7.800.- eks.mva.   ,   kr. 9.750.- inkl.mva.
(Forbehold om tilstrekkelig med strøm inn i garasje og tillatelse til å utføre installasjon.)"

Kurant? Stussa litt på 2x32A, antyder dette 2-fas?!? Don't shoot - I'm a noob..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Elmo

Sitat fra: Bjørn på onsdag 11. september 2013, klokken 00:44
Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. september 2013, klokken 21:09
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 11:18
Det er da en schuko-32A CEE adapter der. Denne er bedre av to grunner:
- Gir mulighet for lading på 16A istedenfor 13A
- CEE-pluggene er mer vanntette enn schuko-støpsel/skjøtekontakt

Jeg er ikke uenig i at CEE er bedre enn schuko, men det blir vel vanskelig å få schuko-pluggen på Teslas ladekabel (se bildet) inn i en 32A CEE hunplugg.
Det jeg sa at det mangler er schuko-HUN (altså en vanlig kort schuko skjøteledning).

Ja. så lenge vi enda mangler den blå og røde ladekladden så skjønner jeg hva du mener.. :) men når den blå kommer vil jeg neppe bruke den svarte schuko kladden mer..

Jeg mener at MANGE trenger en sånn en http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297  i tillegg.

Ref: http://www.elbilforum.no/forum/index.php/topic,9301.msg118650.html#msg118650
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 11. september 2013, klokken 11:20
Fikk følgende tilbud av elektriker i dag, stikket skal stå ca 20 meter fra skap (~230V) i felles garasjeanlegg:

"Opplegg av 2x32A stikk med ny kurs 2x32A og serie-måler vil beløpe seg på kroner:
kr. 7.800.- eks.mva.   ,   kr. 9.750.- inkl.mva.
(Forbehold om tilstrekkelig med strøm inn i garasje og tillatelse til å utføre installasjon.)"

Kurant? Stussa litt på 2x32A, antyder dette 2-fas?!? Don't shoot - I'm a noob..

Virker kurant ja. 2x32A betyr topolt stikk, de stikkene heter faktisk 232. Trefase 16A 230V heter 316 osv.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Bjørn

Sitat fra: Elmo på onsdag 11. september 2013, klokken 12:42
Sitat fra: Bjørn på onsdag 11. september 2013, klokken 00:44
Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. september 2013, klokken 21:09
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 11:18
Det er da en schuko-32A CEE adapter der. Denne er bedre av to grunner:
- Gir mulighet for lading på 16A istedenfor 13A
- CEE-pluggene er mer vanntette enn schuko-støpsel/skjøtekontakt

Jeg er ikke uenig i at CEE er bedre enn schuko, men det blir vel vanskelig å få schuko-pluggen på Teslas ladekabel (se bildet) inn i en 32A CEE hunplugg.
Det jeg sa at det mangler er schuko-HUN (altså en vanlig kort schuko skjøteledning).

Ja. så lenge vi enda mangler den blå og røde ladekladden så skjønner jeg hva du mener.. :) men når den blå kommer vil jeg neppe bruke den svarte schuko kladden mer..

Jeg mener at MANGE trenger en sånn en http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297  i tillegg.

Ref: http://www.elbilforum.no/forum/index.php/topic,9301.msg118650.html#msg118650

Den var jo veldig kjekk å ha til schuko bruk, så lenge man enda er tvunget til å lade m den svarte 13A kladden.. :)

Griffel

#401
Sitat fra: BryneS på onsdag 11. september 2013, klokken 13:54
Har en kollega som har Leaf og bestilt TMS. Han lurer på om det finnes en overgang fra J1772 til Type2. Han spør fordi han har en fastmontert lader på veggen til Leaf``en med J1772 som han også ønsker å benytte til TMS.
En bedre løsning er å bytte ut eksisterend ladepunkt med en type 2 ladepunkt. F.eks slimbox eller en fra Salto. Skaffe en Type 2 til type 1 kabel for laef og en type 2 til type 2 for Tesla. Disse ladekablene kan også benyttes på nye offentlig ladeplasser i Oslo og andre steder. Altså alle type 2 ladestsjoner uansett spenning og strømstyrke.

Jeg antar at det fastmonterte ladepunktet for Leaf er med kabel og da bil overgang litt vanskelig pga, signalkontakter/overvåkning av jordledning ol.
Dersom det fastmonterte ladepunktet (som ofte feilaktig kalles hjemmlader) ikke har fastmonter kabel men stikkontakt, finnes det type 1 til type 2 kabler.
(om en lurer: 2 til 1 er ulik 1 til 2)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: BryneS på onsdag 11. september 2013, klokken 16:12
Tipper at å bruke 10-15k på ny boks og kabler, når det som henger der nå e 3mnd gammelt ikke er så aktuelt. Ladepunktet har fast kabel med J1772/Type 1 hann. I USA får kundene en Type 1 til Tesla overgang, hva er forskjellen på Teslas egen plugg og Type 2 som gjør at en overgang blir vanskelig?

Husk at han enkelt får solgt eksisterende ladeboks, f.eks til noen her på forumet. Det er nok av folk som vil ha slike til Leafen sin. Mye av de kronene han har brukt allerede er vel til å få strekt fram nye kabler? Å montere en ny boks istedenfor den eksisterende tar maks en halvtime og koster nok ikke stort.

De Type 2 kablene må nok de fleste uansett gå til anskaffelse av etterhvert, om man fortsatt ønsker å bruke offentlige ladepunkter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#403
Sitat fra: BryneS på onsdag 11. september 2013, klokken 16:12
Tipper at å bruke 10-15k på ny boks og kabler, når det som henger der nå e 3mnd gammelt ikke er så aktuelt. Ladepunktet har fast kabel med J1772/Type 1 hann. I USA får kundene en Type 1 til Tesla overgang, hva er forskjellen på Teslas egen plugg og Type 2 som gjør at en overgang blir vanskelig?
Sitat fra: flux på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:37
Det rimeligste og enkleste jeg har sett er dette:
http://www.sedlbauer.de/files/datenblatt_de_slimbox_3_standsaeule_mit_slimbox_op_1.pdf
Som koster ca. 650 Euro

Kablene er nyttige uansett. En overgangsplugg er heller ikke gratis.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv

Sitat fra: teslaz på mandag 09. september 2013, klokken 20:13
Sitat fra: petersv på mandag 09. september 2013, klokken 19:08
Tenkte å vise ladeopplegget mitt. Måleren som er vist der var veldig billig, så om elektrikeren din ikke finner en billig måler, tips han om denne!

Lading på 400V 3-fase er kjapt, overkill for de fleste, men framtidssikkert! En artig ting jeg oppdaga er at strømsyrken som standard er begrenset til 13A, måtte manuelt sette den opp til 16A.
Hvor fikk du kjøpt denne?

Elektrikeren min kjøpte den og solgte den videre til meg, så jeg vet ikke. Du ser produsent på bildet, så du kan spørre din elektriker om samme måler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA