Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Elmo

#375
Sitat fra: Zneip på mandag 09. september 2013, klokken 18:40
Må man virkelig ha ALT DETTE for å kunne lade hvor som helst? Voldsomt....

Nei, det gjør du garantert ikke. Maks et par tre stykker av dem.
Derimot kommer du fort til å trenge en som ikke er der, nemlig schuko til schuko, fordi schuko støpslet på Tesla-ledningen med kladd er så svær og klumpete (amerikansk) at den ikke går inn i alle offentlige ladestolper..
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. september 2013, klokken 08:26
Nei, det gjør du garantert ikke. Maks et par tre stykker av dem.
Derimot kommer du fort til å trenge en som ikke er der, nemlig schuko til schuko, fordi schuko støpslet på Tesla-ledningen med kladd er så svær og klumpete (amerikansk) at den ikke går inn i alle offentlige ladestolper..

Det er da en schuko-32A CEE adapter der. Denne er bedre av to grunner:

- Gir mulighet for lading på 16A istedenfor 13A
- CEE-pluggene er mer vanntette enn schuko-støpsel/skjøtekontakt

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tjobben

Sitat fra: Bjørn på søndag 08. september 2013, klokken 20:40
Nå skulle jeg vær høvelig klar til å tappe det meste av 230V ivertfall.. :) er det noen som ser noe jeg har glemt..?

Loddet selv?
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

blokhus

Sitat fra: Griffel på mandag 09. september 2013, klokken 20:43
Sitat fra: petersv på mandag 09. september 2013, klokken 19:08
Tenkte å vise ladeopplegget mitt. Måleren som er vist der var veldig billig, så om elektrikeren din ikke finner en billig måler, tips han om denne!
Lading på 400V 3-fase er kjapt, overkill for de fleste, men framtidssikkert!
Det er ikke overkill dersom du bor i et hus som har 400V 3Fas TN distribusjon. Da er det et logisk og naturlig valg.

Hei. Trodde at jeg hadde 400 TN distrubusjon, men når jeg spurte om pristilbud fra elektrikenen min fikk jeg til svar at 400V ikke var mulig, hverken 1 eller 3 fase. Stemmer dette? Sikringen min står det OBV 63A 400V, Ul-440V.
I min tekniske beskrivelse står det "fordelingssystem: TN-S" og "Systemspenning/frekvens 230V 50Hz"

(Fikk ikke lastet opp bilder)

Pr idag har jeg egen kurs på 16A enfase til uttaket jeg ønsker å oppgradere.
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

FThorsen

Hadde en liten prat med en meget hyggelig dame hos Salto nå som faktisk får sin TMS i morgen!! Grattis!

Hun nevnte at de nå begynner å bytte ut samtlige offentlige ladestolper i Oslo til Type2 Mennekes. Glemte å spørre om det utelukkende skal være Type2 eller om de tilbyr også andre tilkobling (utenom Schuko som jeg tar for gitt at kommer med).

Ellers er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre i fellesgarasjen min. Har 16A Schuko trekk ned fra mitt abonnement i dag. Frister litt å gå opp til 32A, men da må jeg bytte sikring, trekke nye føringer samt bytte kontakt (Type2 Mennekes tenker jeg da). Rolls Royce (burde vi bytte ut dette uttrykket med TMS nå?) løsningen blir en 32A EMH-1 boks som denne http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/ til ca 15k eks mva. Valgets kval... Kunne begynt med 16A slik det er i dag og tvinge litt lavere lading for å være sikker på at stikket tåler dette, men samtidig så er det vel de første ukene/måndene at det kommer til å bli mest strømkrevende kjøring/vennekjøring tenker jeg...

Hva gjør/tenker dere andre?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Nuvolari

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 10. september 2013, klokken 15:04
Hadde en liten prat med en meget hyggelig dame hos Salto nå som faktisk får sin TMS i morgen!! Grattis!

Hun nevnte at de nå begynner å bytte ut samtlige offentlige ladestolper i Oslo til Type2 Mennekes. Glemte å spørre om det utelukkende skal være Type2 eller om de tilbyr også andre tilkobling (utenom Schuko som jeg tar for gitt at kommer med).

Ellers er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre i fellesgarasjen min. Har 16A Schuko trekk ned fra mitt abonnement i dag. Frister litt å gå opp til 32A, men da må jeg bytte sikring, trekke nye føringer samt bytte kontakt (Type2 Mennekes tenker jeg da). Rolls Royce (burde vi bytte ut dette uttrykket med TMS nå?) løsningen blir en 32A EMH-1 boks som denne http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/ til ca 15k eks mva. Valgets kval... Kunne begynt med 16A slik det er i dag og tvinge litt lavere lading for å være sikker på at stikket tåler dette, men samtidig så er det vel de første ukene/måndene at det kommer til å bli mest strømkrevende kjøring/vennekjøring tenker jeg...

Hva gjør/tenker dere andre?

Du begynner med 16A og oppgraderer hvis det ikke er tilstrekkelig.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

luffe

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 10. september 2013, klokken 15:04
Hadde en liten prat med en meget hyggelig dame hos Salto nå som faktisk får sin TMS i morgen!! Grattis!

Hun nevnte at de nå begynner å bytte ut samtlige offentlige ladestolper i Oslo til Type2 Mennekes. Glemte å spørre om det utelukkende skal være Type2 eller om de tilbyr også andre tilkobling (utenom Schuko som jeg tar for gitt at kommer med).

Ellers er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre i fellesgarasjen min. Har 16A Schuko trekk ned fra mitt abonnement i dag. Frister litt å gå opp til 32A, men da må jeg bytte sikring, trekke nye føringer samt bytte kontakt (Type2 Mennekes tenker jeg da). Rolls Royce (burde vi bytte ut dette uttrykket med TMS nå?) løsningen blir en 32A EMH-1 boks som denne http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/ til ca 15k eks mva. Valgets kval... Kunne begynt med 16A slik det er i dag og tvinge litt lavere lading for å være sikker på at stikket tåler dette, men samtidig så er det vel de første ukene/måndene at det kommer til å bli mest strømkrevende kjøring/vennekjøring tenker jeg...

Hva gjør/tenker dere andre?

Har nøyaktig samme dilemma. Jeg gjør som Nuvolari sier og oppgraderer eventuelt ved behov.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Bjørn

Sitat fra: tjobben på tirsdag 10. september 2013, klokken 11:37
Sitat fra: Bjørn på søndag 08. september 2013, klokken 20:40
Nå skulle jeg vær høvelig klar til å tappe det meste av 230V ivertfall.. :) er det noen som ser noe jeg har glemt..?

Loddet selv?

Ingen lodding her.. :) alt er skru, eller klemmekoblinger..

Bjørn

Sitat fra: Zneip på mandag 09. september 2013, klokken 18:40

Sitat fra: Bjørn på søndag 08. september 2013, klokken 20:40
Nå skulle jeg vær høvelig klar til å tappe det meste av 230V ivertfall.. :) er det noen som ser noe jeg har glemt..?

Må man virkelig ha ALT DETTE for å kunne lade hvor som helst? Voldsomt....


P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, Luft, Lyd, Lys, Park, Antifrysepakke, Hatteholder. VIN: *13877

Neida, du *trenger* selvsagt ikke alt dette.. du kan jo klare deg m bare schuko.. Men med alt dette så utvider du muligheten ganske betraktelig til å lade raskere, og utnytte alt som måtte dukke opp av stikkontakter på din vei.. bla til å lade fra en trefas kontakt (selv om du bare utnytter en fas) :)

tSla

Jeg har en 10A Schuko i garasjen, og nyasfaltert gårdsplass (Har lite lyst å begynne å skjære/grave her). Så jeg fikk elektriker til å montere en ny 32A enfas kurs på oppstillingsplassen. Både håper og regner med at den 10A kursen skal holde lenge til vedlikeholdslading og daglig bruk. Dersom jeg trenger mer juice har jeg alltids den 32A kursen.

Det ble ikke så dyrt heller! Har ikke fått sluttfaktura fra elektriker, men regner med anbudet på 3700,- inkl. mva står seg. Dette inkluderer ca 4m 3fas kabel, den blå industrikontakten, 32A automatsikring og arbeid.
Tesla Model S P85+

Stellar



I følge kartet i denne videoen, vil det som jeg har sagt tidligere komme SC i Bergen. Stavanger og Trondheim får også.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

D.O

Det er ikke avmerket noen superlader på det kartet, bortsett fra de som er i dag. De andre punktene er kun byene, ikke ladere
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Stellar

#387
Innen neste vinter skal man kunne kjøre fra f.eks Aurland via Bergen og Stavanger til Lyngdal. Hvordan skal det gå uten SC i Bergen og Stavanger? I tillegg kan man kjøre nordover fra Trondheim, som da tilsier nok en lader i Trondheim slik jeg resonnerer ihvertfal. 
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

jkirkebo

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 10. september 2013, klokken 15:04
Ellers er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre i fellesgarasjen min. Har 16A Schuko trekk ned fra mitt abonnement i dag. Frister litt å gå opp til 32A, men da må jeg bytte sikring, trekke nye føringer samt bytte kontakt (Type2 Mennekes tenker jeg da). Rolls Royce (burde vi bytte ut dette uttrykket med TMS nå?) løsningen blir en 32A EMH-1 boks som denne http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/ til ca 15k eks mva. Valgets kval... Kunne begynt med 16A slik det er i dag og tvinge litt lavere lading for å være sikker på at stikket tåler dette, men samtidig så er det vel de første ukene/måndene at det kommer til å bli mest strømkrevende kjøring/vennekjøring tenker jeg...

Hva gjør/tenker dere andre?

Om jeg var deg ville jeg først byttet ut schuko-stikket med et blått 32A stikk. Da kan du trekke 16A, og det uten å bekymre deg for varmgang i kontakten.

Om det ikke holder kan du oppgradere sikring og kabel etterhvert, men beholde stikket. UMCen er vel god nok ladeboks som noen, jeg kommer til å bestille en ekstra etterhvert som henger fast i garasjen. Kan evt. ta den med når jeg skal på skikkelig langtur, da har jeg også reserve UMC om den andre klikker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#389
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 11:18
Det er da en schuko-32A CEE adapter der. Denne er bedre av to grunner:
- Gir mulighet for lading på 16A istedenfor 13A
- CEE-pluggene er mer vanntette enn schuko-støpsel/skjøtekontakt

Jeg er ikke uenig i at CEE er bedre enn schuko, men det blir vel vanskelig å få schuko-pluggen på Teslas ladekabel (se bildet) inn i en 32A CEE hunplugg.
Det jeg sa at det mangler er schuko-HUN (altså en vanlig kort schuko skjøteledning).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA