Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

laumb

Nei.

UMC har en boks.

Ladestasjoner med Type 2 har denne boksen på veggen, derfor ikke på kabel.

Ditt scenario med type 2 <-> CEE vil da ikke ha noen boks. Altså ingen måte å kommunisere med bilen og starte lading.

eclipse

#196
Sitat fra: Signature #280 på søndag 18. august 2013, klokken 21:58
Jeg har montert en blå industrikontakt hjemme, med 230V og 32A.
Jeg har forstått at jeg da med den blå adapteren kan bruke UMC'en og lade med ca 7,3kw pr time.. Men kan jeg lage/kjøpe en kabel som har en mennekesplug (som bilde) i den ene enden og en plugg som passer i den blå industrikontakten i andre?
Så kan UMC'en ligge i bilen, mens denne løsningen står fast hjemme?

Nei det kan du ikke, du er avhengig av UMC hvis du skal bruke opplegget ditt!

Hvis du skal la UMC ligge i bilen har du to valg.

1. Kjøpe en hjemmeladestasjon med Mennekes kabel eller stasjon pluss løs Mennekes kabel
2. Kjøpe en ekstra UMC

Bilen er nødt til å kommunisere enten med "kladden" eller hjemmeladestasjonen.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

shb

Nei, det tror jeg ikke går. Men du kan kjøpe den det refereres til fra elbilhjelpen.no og bruke den. Så slipper du å ta ut UMC'en hver gang om du vil. Men du må ha noe som styrer ladingen. Med denne pluggen du viser til, ligger styringen i stolpen den er beregnet å bli koblet til.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

NielsChr

#198
Er der nogen som ved hvordan Tesla S vil lade på en SuperCharger ? med Mennekes type 2 ?
mig bekendt kan man maks lade med 500 volt * 140 Amp.
i praksis skal Tesla anvende den spænding som passer til batterierne og i givet fald bliver lavere end de 500 volt.
hvilket som jeg ser det gør at effekten falder fra de teoretiske maks 70 Kw til måske 50 Kw
I USA opnår de, de hurtige ladetider på SC ved at lade med 90 Kw og op til 120 Kw på de nyeste SC stationer.

jeg har set en US bruger rapportere
"Yesterday charging in Gilroy I got 366 V and 246 A" - svarende til 90 Kw.
dvs. i EU havde han ladet med 366 V og 140 Amp - hvilket så bliver en effekt på 51 Kw.

Hvis EU SC stationer kun kan lade med 50 Kw er de jo lidt amputerede i forhold til US....måske ikke noget stort problem, jeg er sådan set happy bare der findes SC, men har spekuleret lidt over det.

Beklager indlægget er på dansk, men i danmark er der ikke helt så mange fremtidige Tesla ejere så vi må snylte lidt på jeres Norske forum :)

Veggen

#199
Velkommen til forumet, det er alltid plass til en danske.  :)

Tesla bruker ikke std type 2 kontakt, men en egendesignet forbedret utgave som skal tåle høyere strøm.
Hvor høyt vet vi dog ikke ennå, da Tesla ikke har offentliggjort noen spec.
Det blir spennende å lese rapporter fra de første superladerbrukerne, kanskje allerede til helgen om man skal stole på de siste rykter.

Kallagtunet

Noen som har bilde av UMC ladepluggen med 32A eller 16A 400V trefas koblet til ett veggstøpsel?

frodehansen

Etter å ha klikket rundt og prøvd å forstå hvilke lademuligheter jeg har, gir jeg opp å forstå alt, og spør heller direkte. Hjemme har jeg en 3-fas kontakt som har 25A sikring 230V. Er dette en kontakt jeg kan bruke for å lade bilen (evt. med overganger)?

Jimpec

Sitat fra: frodehansen på tirsdag 20. august 2013, klokken 10:51
Etter å ha klikket rundt og prøvd å forstå hvilke lademuligheter jeg har, gir jeg opp å forstå alt, og spør heller direkte. Hjemme har jeg en 3-fas kontakt som har 25A sikring 230V. Er dette en kontakt jeg kan bruke for å lade bilen (evt. med overganger)?

Er den blå?
Ja - du kan helt sikkert benytte denne med riktig overgang. Ta gjerne et bilde så får du bedre svar på hva du trenger.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

laumb

Da kan du benytte den.
Men, du får kun ut 1 fase 25A.

frodehansen

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 20. august 2013, klokken 11:06
Sitat fra: frodehansen på tirsdag 20. august 2013, klokken 10:51
Etter å ha klikket rundt og prøvd å forstå hvilke lademuligheter jeg har, gir jeg opp å forstå alt, og spør heller direkte. Hjemme har jeg en 3-fas kontakt som har 25A sikring 230V. Er dette en kontakt jeg kan bruke for å lade bilen (evt. med overganger)?

Er den blå?
Ja - du kan helt sikkert benytte denne med riktig overgang. Ta gjerne et bilde så får du bedre svar på hva du trenger.

Nei, den er nok av den gamle typen - hvit, bred og med 4 stifter.

Jimpec

#205
Da kan du enten bytte stikket som nok er det beste - eller du kan kjøpe/lage en adapter. Adapter finner du også under kjøp og salg her på Elbilforum.

Edit:
Det kan jo godt hende at det er mulig å bytte ut sikringen også og dermed kunne få ut 32A dersom kabelen tåler det. Se i sikringsskapet ditt om det står noe om dimensjon på kabelen og post svaret her.

(Prøver å holde et enkelt språk rundt dette)
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

frodehansen

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 20. august 2013, klokken 11:09
Da kan du enten bytte stikket som nok er det beste - eller du kan kjøpe/lage en adapter. Adapter finner du også under kjøp og salg her på Elbilforum.

Edit:
Det kan jo godt hende at det er mulig å bytte ut sikringen også og dermed kunne få ut 32A dersom kabelen tåler det. Se i sikringsskapet ditt om det står noe om dimensjon på kabelen og post svaret her.

(Prøver å holde et enkelt språk rundt dette)

Jeg får ikke sjekket dimensjonen på kabelen før i morgen, men takk for hjelpa så langt - og takk for enkelt språk :)

Brede

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 20. august 2013, klokken 11:09
Da kan du enten bytte stikket som nok er det beste - eller du kan kjøpe/lage en adapter. Adapter finner du også under kjøp og salg her på Elbilforum.

Edit:
Det kan jo godt hende at det er mulig å bytte ut sikringen også og dermed kunne få ut 32A dersom kabelen tåler det. Se i sikringsskapet ditt om det står noe om dimensjon på kabelen og post svaret her.

(Prøver å holde et enkelt språk rundt dette)

Av nysgjerrighet; hvilken dimensjon bør en kabel som ligger i en 32A-kurs ha?

Jimpec

Såvidt jeg vet kommer det litt an på type kabel, lengde og forlegningsmåte.

Du kan komme unna med 6 kvadrat kabel på 32A. I andre tilfeller bør det være 10 kvadrat. Jeg la 5G10 for å være på den sikre siden dersom jeg med tiden skal ha to elbiler som skal trekke strøm over natten.

Lar det være opp til elektrikerne å vise til beregninger osv rundt dette.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

ebbrey

Nå som det skal legges opp nye ladekontakter i de mange garasjer, så er det en ting jeg lurer litt på. Når man har 3 fase, enten det er 400 eller 230V. Lønner det seg ikke å uansett få montert opp kabel og kontakt med 3-fas 230v 4-pin blå/ 32A 5-pin rød?

Også bruke overgang og trekke 1 fas fra den blå hvis du har 230V.
Eller 5-pin rød overgang med 16A sikring på 400V? Trenger man mere juice på 400V anlegget er det bare å hive en ladestasjon rett der 32A kontakten er satt fra før.

Eller fungerer ikke overgangene slik jeg har skrevet?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA