Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Zero-talent, torsdag 25. juli 2013, klokken 09:17

« forrige - neste »

Zero-talent

Prøvd å søke litt rundt etter dette uten hell, så starter en ny tråd.

Dere som pendler daglig med elbil, hvor lang tur har dere, og hvordan er fart/topografi/kjøreforhold? Hvilke erfaringer har dere, som nye elbilister kan lære av?

Selv venter jeg på min sexy nye euroLEAF, og skal pendle porsgrunn-Borre fra høsten av (73 km, iflg. Google maps). Litt spent på hvordan det går på vinteren, særlig med veiarbeidene mellom sandefjord og tønsberg, men forhandler og forummedlemmer mener det bør gå greit så lenge jeg kan lade på jobb. Poster erfaringer utover høsten når jeg har tatt turen noen ganger.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med P106 (4 år) og Leaf (1 år), 5 mil én vei:
o 2 mil Son - Ås, 100 km/t
o 1 mil Ås - Vinterbro, 90 km/t,
o 1 mil Vinterbro - Fiskvollbukta, 80 km/t
o 1 mil Fiskvollbukta, Oslo 50/60 km/t

Med P106 er jeg avhengig av å lade i hver ende, men har da god margin uansett årstid. Med Leaf klarer jeg tur/retur hele året; de kaldeste dagene i høyrefila med trailerfart og uten varmeapparat. Ofte finner jeg en ladeplass, men det siste halve året har det blitt så trangt at jeg ikke kan være sikker.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

shinytwotimer

Jeg pendler Larvik-Skien hver dag. Jeg har 43km kjørevei hver vei og bruker 5 streker på i-Miev´n min hver vei nå på sommeren. Vinterkjøring og forbruk har jeg ikke fått prøvd ennå(min første el bil sesong) men jeg har kjøpt meg bil med Eber dieselvarmer så jeg skal slippe å bruke unødvendig strøm til oppvarming på vinteren. Gleder meg til å se hvordan det slår ut forbruket når det blir kaldt. Jeg lader forøvrig på jobben når jeg er fremme i tillegg til hjemme, ikke fordi jeg må men greit med litt strøm når man kommer hjem fra jobb og skal farte litt rundt på kveldene.
Du får vel mye den samme kjørestrekningen som meg og jeg bruker å legge meg bak en trailer og innbiller meg at det er efektivt, ligger i rundt 90km/t på E18 og følger fartsgrensene ellers. Det som drar strøm på denne strekningen er opp Lillegårdkleivene når du er på vei til Larvik og på vei mot Porsgrunn/Skien er det jevn stigning fra Farriseidet i Larvik til du kommer til avkjøringen til Helgeroa/Langangen. Men for all del ikke uoverkommelig:)

Lykke til med el bil pendling, jeg er helt sikker på at du kommer til å kose deg med tanken på å slippe drivstoffutgiftene og ikke minst bompengene:)

sven erik

Om en kjører fornuftig med ikke for mye pådrar på gassen burde det gå kjempe fint jeg kjører Sandefjord kostnad og tilbake med i miev uten lading hele året  på vinteren ville jeg vel tatt  raveien fra Larvik  mindre veiarbeide + en sparer mye på å ligge i 70 i stede for 90 og 100 men jevn gass å tenke seg at man har egg mellom benet å gassen så får en lang rekkevidde

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA