Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekk og felger

Startet av erikf, onsdag 24. juli 2013, klokken 20:35

« forrige - neste »

erikf

Forstår det slik at moderne batterier til bil, stort sett li-ion (eller varianter) er uskadelige hvis de dumpes i naturen.
Så skal man kritisere miljøaspektet med batteribasert elbil må det gå på produksjonen antar jeg.
Nedover i Europa (nederland bl.a.) er det visst et motargument mot elbil at batteriene er dårlig for miljøet. Det virket som dette var nyere diskusjoner, men mulig det gjelder batterityper som ikke er i produksjon lenger og som faktisk var litt skitnere enn de moderne batteriene. Hvis det er moderne batterier antar jeg det må være produksjonen.
Prøver å søke litt på dette nå uten å finne noe konkret. Er det bare rykter som oljelobbyen setter ut?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Elmo

Lithium en en så begrenset resurs at det blir garantert gjenvinning for bruk i nye batterier.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

erikf

Og gjenvinningen er visst veldig effektiv.
I følge http://www.greencarcongress.com/2011/06/albertus-20110617.html er det nok utvinnbart lithium til en milliard batterier med 40kWt.
Som med all annen industi kan sikkert utvinningen foregå i mer eller mindre skitne former men finner ikke informasjon om at det er spesielt energikrevende eller miljøskadelig så langt. Er jo dumt hvis det benyttes energi eller olje tilsvarende ti års kjøring for å utvinne lithium nok til et batteri. Dette er uansett noe jeg ser etter konkrete tall på.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Elmo

Finner det ikke tilbake nå, men jeg mener å ha lest et sted at utvinning av ny lithium er mange mange ganger mere energikrevende enn gjenvinning av lithium fra brukte batterier.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hkaspenberg

Det står endel om utvinning av litium og mijø her: http://www.lithiummine.com/home

Artig kommentar om at "...prolonged exposure to lithium can cause nervous system disorders". Så vidt jeg vet ble lithium brukt og blir vel fremdeles brukt til å behandle visse typer mentale problemer.  :o

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

TB

Har blitt møtt med denne typen argument - at batteri produksjonen er svært miljøskadelig, utan at det har blitt vist til kjelder. Min tanke er at dette er gamle batteritypar, som bly, NiCd og NiMh som består av tungmetall, som er svært miljøskadelig.

Litium er eit lett metall, men om utvinning og produksjon er miljøskadelig og energikrevende er dette argument på eit globalt plan. Så langt har eg ikkje sett god dokumentasjon på at så er tilfelle.
Det er også store muligheiter for bruk av brukte litium batteri  -fyrst som energi lager, så utvinne litium frå batteria for og lage nye batteri.

Når det gjeld bly-batteri har eg lest at innsamling av desse har gått ned i Norge pga. dei har så pass stor verdi at dei blir seldt til gjenvinning, gjerne av folk frå aust europa som tjenar pengar på dette.

Med tanke på at det er vrakpant bilar i Norge, og litium har ein verdi er det lite som tyder på at dette hamnar i naturen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Espen Hugaas Andersen

Litium-ion batterier er ikke helt ufarlige om de dumpes i naturen, ikke pga litiumet, men pga de andre metallene som brukes.

For eksempel bruker Tesla NCA batterier, der NCA står for Nikkel Kobolt Aluminium. Nikkel og Kobolt er tungmetaller.

Nissan Leaf bruker NMC batterier, altså Nikkel Mangan Kobolt. Alle tre er tungmetaller.

Batteriene inneholder også jern og kobber, som også er tungmetaller.

På tross av tungmetallene, så er li-ion batterier stort sett trygge å deponere. Slik jeg forstår det er det fordi det er snakk om mindre mengder av de verste stoffene, og det meste av metallene spres ikke i naturen veldig fort, altså er skadepotensialet ganske begrenset.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA