Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading hjemme med 230V (etter info i Laumbs bekreftet tråd)

Startet av Leaffen, onsdag 24. juli 2013, klokken 15:29

« forrige - neste »

Leaffen

Hadde et skikkelig trakk på bremsepedalen, fordi køen foran meg var stoppet. Kjente umiddelbart at ABS-en gjorde en god jobb. Men bilen fortsatte å bremse lenge etter at jeg hadde sluppet pedalen. Ga seg ikke med bremsing før bilen sto nesten stille.

Skikkelig skummelt, fordi trafikken fortsatte, og jeg stoppet tilsynelatende helt umotivert. Det var bare så vidt jeg ikke fikk bilene bak meg langt inn i kofferten.

Leverte bilen inn til Nissan, fordi jeg mente at dette måtte være en direkte feil med bremsesystemet.

Fikk til svar etter service at alt var i orden. Bremsesystemet skal visst være sånn. Automatikken tar overhånd, og sørger for skikkelig og best mulig nedbremsing. Spør du meg så er et slikt system direkte trafikkfarlig. Hva hvis dette trer i kraft på vinterføre? Uten at man har mulighet for å kontrollere nedbremsingen?

Systemet kalles Emergency brake assist (EBA) or Brake Assist (BA or BAS). http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_brake_assist

Noen andre som har erfaringer med slike bremsesystemer?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

knuterik

Bare et spørsmål:
- kan det ha vært en helt vanlig 'regenererende bremsing' fordi du da hadde sluppet gasspedalen helt for å nødbremse like før?

I så tilfelle så kan jo erfaringen din være et nyttig innspill til Nissan om å omprogrammere bremsesystemet til å skru av regenererende bremsing når du trykker hardt på bremsepedalen. Jeg vil jo anta (som du og påpeker) at man ikke ønsker å fortsette å bremse etter å ha sluppet opp igjen bremsepedalen, mens bilen muligens antar at du ønsker regenererende bremsing siden du heller ikke har trykket inn gasspedalen lenger...
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

Rav4_EV

Har ingenting med regenerering å gjøre i det hele tatt.
Derimot har Leaf som mange andre biler en funksjon som gir full brems dersom du "panikkbremser". Dvs veldig rask fra akselerasjon til brems.
Fungerer like bra på vinterføre fordi abs vil tilpasse seg friksjonen.
Erfaring viser at sjåfører ofte doserer bremsen for lite i en kritisk situasjon. Her kan man vinne flere bremsemeter dersom for eksempel en fotgjenger skulle sprette ut i veien.

Om det er farlig? Er vel mer farlig å ikke lese trafikkbildet korrekt slik at systemet slår inn.
De som ligger bak skal jo kunne stoppe.

Husker det var noen sære politifolk som klager på ABS bremser for mange år siden da de vraka en ny bil på Lørenskog.
Som alt annet er det førerfeil dersom slike system slår inn.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Leaffen

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 09. juli 2013, klokken 12:23
Har ingenting med regenerering å gjøre i det hele tatt.
Derimot har Leaf som mange andre biler en funksjon som gir full brems dersom du "panikkbremser". Dvs veldig rask fra akselerasjon til brems.
Fungerer like bra på vinterføre fordi abs vil tilpasse seg friksjonen.
Erfaring viser at sjåfører ofte doserer bremsen for lite i en kritisk situasjon. Her kan man vinne flere bremsemeter dersom for eksempel en fotgjenger skulle sprette ut i veien.

Om det er farlig? Er vel mer farlig å ikke lese trafikkbildet korrekt slik at systemet slår inn.
De som ligger bak skal jo kunne stoppe.

Husker det var noen sære politifolk som klager på ABS bremser for mange år siden da de vraka en ny bil på Lørenskog.
Som alt annet er det førerfeil dersom slike system slår inn.

Så det du sier er med andre ord at dette er et system som er vanlig på en del nyere biler. Synes allikevel det er skummelt å miste kontrollen, når automatikken tar over.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leaffen

Sitat fra: knuterik på tirsdag 09. juli 2013, klokken 11:26
Bare et spørsmål:
- kan det ha vært en helt vanlig 'regenererende bremsing' fordi du da hadde sluppet gasspedalen helt for å nødbremse like før?

Garantert ikke regenererende bremsing. Det oppleves som (og ikke minst er) som om du holder foten hardt på bremsepedalen.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

shb

Det er noe som er helt vanlig på nyere biler. Både Tourane og MB E220 som jeg har hatt har det samme. Mange sliter med at vi i Norge får opprustne bremseskiver bak på bilene. Når dere ikke har noen biler bak dere. Kjør fort inn mot en tom rundkjøring/kryss, for så å gå raskt fra gass til brems. Da må bakbremsene jobbe, dere blir kvitt rusten. Dere oppdager denne "hjelpen" også, da virker den ikke så skummel den dagen den du/bilen tror du trenger den. Trykker du hardere og hardere på bremsen kommer den ikke og hjelper deg, den slår bare inn når du flytter foten raskt fra gass til bremsen, med ganske bra trykk på bremsen.Tror ikke den var inne mer enn i noen tideler av ett sekund, husk tiden går jo sakte når noe slikt skjer.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Mr.Zero

Slik som du Modelsn beskriver opplevelsen, høres dette ikke riktig ut. Slippes bremsepedalen, ja da skal bremsing opphøre. Så spørs det om hvor lang "tid" bilen bremset uten at pedalen var aktivert.. Jeg hadde foretatt meg noen flere slike "panikkoppbremsinger" for å gjøre meg kjent med systemet. Nissangutta har sikkert gjort dette og dermed kan de av erfaring si at slik skal det være. Alternativt får du andre med Leaf til å teste ut sine biler.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Leaffen

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 10. juli 2013, klokken 13:42
Slik som du Modelsn beskriver opplevelsen, høres dette ikke riktig ut. Slippes bremsepedalen, ja da skal bremsing opphøre. Så spørs det om hvor lang "tid" bilen bremset uten at pedalen var aktivert.. Jeg hadde foretatt meg noen flere slike "panikkoppbremsinger" for å gjøre meg kjent med systemet. Nissangutta har sikkert gjort dette og dermed kan de av erfaring si at slik skal det være. Alternativt får du andre med Leaf til å teste ut sine biler.

Ja. Nå har jeg forsøkt en gang til. Automatikken overtar og fortsetter nedbremsing nesten ned til 0 km/t. Lenge etter at jeg har sluppet bremsepedalen. Jeg liker dette systemet absolutt ikke. Automatikken skulle stoppet nedbremsing, når jeg slapp pedalen.

Så til dere andre; forsøk dere også, og kom med tilbakemeldinger på hva dere synes.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Larobeaa

#8
Jeg fikk en skade bak på 35000kr en uke etter jeg kjøpte bilen takket være nødbremsasistanse systemet. Delskyld ble det også med bonustap som følge.
Det var en bilist som kjørte veldig nære bak som irriterte meg veldig. Jeg skulle vise han "bremselysene" for å få han til å ta hintet. Et brått spark på pedalen og bilen bremset til den sto så og si stille :P

Det har hendt en gang senere også. En bil med båt på henger mista et hjul foran meg på E6. Det var mørkt å jeg så hjulet stakk av gårde i mørket så jeg reagerte litt brått på pedalen og bilen bremser brått fra 100 til 10kmt i ei 90 sone!

BE

Sitat fra: Larobeaa på onsdag 10. juli 2013, klokken 22:01
--
Det var en bilist som kjørte veldig nære bak som irriterte meg veldig. Jeg skulle vise han "bremselysene" for å få han til å ta hintet. Et brått spark på pedalen og bilen bremset til den sto så og si stille :P
--

Jøsses, jeg trodde ikke det var mulig å få skyld eller delskyld så lenge du ble påkjørt bakfra! Det er bilen bak sin fordømte plikt til å holde tilstrekkelig avstand til å kunne stoppe om noe skulle inntreffe. Biler som ligger helt opp i baken på bilen foran irriterer vettet av meg.

Jeg kan bare tenke meg at du kan få skyld dersom du innrømmer at du med viten og vilje bråbremset for å "skremme" han bak, noe jeg aldri ville funnet på å gjøre.

Det har hent noen ganger at jeg har trampet på bremsepedalen, tilsvarende det du snakker om her, for å få bilen bak til å holde avstand. Men det har ikke jeg ikke gjort med Leafen, kanskje ikke så lurt med nødbremsesystemet, så takk for advarselen :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Larobeaa

Jeg forklarte at jeg ville skape litt avstand og at bremsene tok over ja :P.
Følte det var lite å skylde på i den sammenhengen. Lenge leve etterpåklokskapen ::)

Kryten

Får det ikke til jeg. Mulig jeg er litt pingle på bremsen men når ABSen slår inn så regner jeg med at jeg tråkker hardt nok. Kanskje jeg "slår av" funksjonen når jeg tråkker på gassen rett etter jeg har bremset ferdig?

Sent from my ME301T using Tapatalk 2

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

BE

Dette systemet skal ikke slå inn om en bare trykker hard på bremsen, det skal kun aktiveres i en typisk nødbremsesituasjon. Det vil sannsynligvis si en kombinasjon av hurtig slipp av energipedalen og umiddelbar trykk på bremsepedalen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Larobeaa

#13
Ta bilen ut på en rett strekning, kjør i gjevn fart f.eks 70. Trykk et brått og raskt trykk på pedalen å se hva som hender. Jeg kan love deg den bremser automatisk om du trykker til "riktig". Har demonstrert det flere ganger til folk som undrer ::)
Det virker som det ikke holder med et hardt trykk i seg selv, det må også være brått så bilen tolker det som en panikk situasjon virker det som..

Kryten

Sitat fra: BE på torsdag 11. juli 2013, klokken 21:59
Dette systemet skal ikke slå inn om en bare trykker hard på bremsen, det skal kun aktiveres i en typisk nødbremsesituasjon. Det vil sannsynligvis si en kombinasjon av hurtig slipp av energipedalen og umiddelbar trykk på bremsepedalen.

Prøvde men fikk det ikke til. Må sjekke litt mere i ferien , det er ikke så bra å prøve dette i trafikken hjem på E18 en hverdag  :o
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA