Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En torn i øyet?

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 23. juli 2013, klokken 20:31

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Øggen på søndag 16. februar 2014, klokken 11:52
No no. Fikk bil i tr.heim med 100% faktisk, slik jeg bestillte. Bare litt mye "testkjøring" og lite gjennomtenkt rute hjem til Ålesund.

Hvilken rute valgte du? Ikke den som foreslås i http://www.jurassictest.ch/GR/ tipper jeg? Sikkert lett å være ivrig på første turen tenker jeg ja. :)  Du kan være glad du ikke fikk den utlevert i Bergen da; den kalkuleres som heeeelt i grenseland til at det går. Trondheim - Ålesund er estimert med 37% rest. Men kalkulatoren burde kanskje hatt en avkrysning for "Jomfrutur".  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tstens

Hei har tenkt litt rundt dette m cruisecontrol.
Hva med en watt basert cruisecontrol ?. Man setter feks maks 200w i forbruk og setter i tilegg maksfart og minimum fart . Bilen vil da holde et maks forbruk på 200w intill man evt mister fart til minimumsfart (oppover) gir på så man holder . Og motsatt når man når maksfart i utover bakke, og dermed slår av på gassen og evt går i regen . Vil antagelig bli noe jojo kjøring , men en mulighet hvis man er relativt alene på veien . Man får ihvertfall hjelp m kontroll på forbruket . Vet ikke om noe sånt kan være mulig men hadde vært interresant .
Terje
P85,White

Jejl

#122
Sitat fra: tstens på tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:21
Hei har tenkt litt rundt dette m cruisecontrol.
Hva med en watt basert cruisecontrol ?. Man setter feks maks 200w i forbruk og setter i tilegg maksfart og minimum fart . Bilen vil da holde et maks forbruk på 200w intill man evt mister fart til minimumsfart (oppover) gir på så man holder . Og motsatt når man når maksfart i utover bakke, og dermed slår av på gassen og evt går i regen . Vil antagelig bli noe jojo kjøring , men en mulighet hvis man er relativt alene på veien . Man får ihvertfall hjelp m kontroll på forbruket . Vet ikke om noe sånt kan være mulig men hadde vært interresant .
Terje
Jeg tror Volvo har noe lignende allerede i noen av sine trailere. Du kan stille inn cc til f.eks maks 5 km/t over fartsgrensen og 10 km/t under. Den tar da hensyn til høyden i trenget, svinger og beregner en fornuftig fart. Drivstoffbesparelsen var 5-30%.

gloom

Min semi-vitenskapelige tilnærming ved å kjøre Jessheim-Oslo-Jessheim fem ganger og måle "Typical range"-tallet før og etter indikerer at kjøring på motorvei og noe by, inkludert 6-7 timer hvilketid, tilsvarer et "forbruk" som ligger 31% over anslaget. Altså om man kjører 90 faktiske km, så "spiser det 120 km av "typical range". Så når jeg skal noe sted som involverer 100-sone så legger jeg på 30% av avstanden for å få et litt mer realistisk anslag -- det ser ut til å stemme ganske greit med virkeligheten.
Tesla Model S (85 kWh) med "alt" - levert 28. februar 2014.

Milzit

Rart atTesla har ingen range som er kalkulert på det ditt faktiske kjøremønster og forbruk den siste tiden slik som Leaf har...

eclipse


Sitat fra: Milzit på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:13
Rart atTesla har ingen range som er kalkulert på det ditt faktiske kjøremønster og forbruk den siste tiden slik som Leaf har...


Men det har de jo, du kan få range kalkulert ut fra de siste 10, 25 eller 50km, gjennomsnittlig.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Gusse

Sitat fra: tstens på tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:21
Hei har tenkt litt rundt dette m cruisecontrol.
Hva med en watt basert cruisecontrol ?. Man setter feks maks 200w i forbruk og setter i tilegg maksfart og minimum fart . Bilen vil da holde et maks forbruk på 200w intill man evt mister fart til minimumsfart (oppover) gir på så man holder . Og motsatt når man når maksfart i utover bakke, og dermed slår av på gassen og evt går i regen . Vil antagelig bli noe jojo kjøring , men en mulighet hvis man er relativt alene på veien . Man får ihvertfall hjelp m kontroll på forbruket . Vet ikke om noe sånt kan være mulig men hadde vært interresant .
Terje

:)Har kjørt i rundt med akkurat samme ide :)

turfsurf

Sitat fra: eclipse på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:22

Sitat fra: Milzit på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:13
Rart atTesla har ingen range som er kalkulert på det ditt faktiske kjøremønster og forbruk den siste tiden slik som Leaf har...


Men det har de jo, du kan få range kalkulert ut fra de siste 10, 25 eller 50km, gjennomsnittlig.

Stort sett bare nyttig hvis man kjører i ensartet landskap. Hvis 2 av de siste 5 milene var ned fra ett fjell, så bommer det grovt. Mye bedre om den baserte seg på navigasjon / kart. Hvis man har lagt inn en destinasjon kan den vise estimert forbruk for å komme dit, ellers kan man vise estimert rekkevidde hvis man følger den veien man er på.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eclipse


Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. mars 2014, klokken 11:18
Sitat fra: eclipse på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:22

Sitat fra: Milzit på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:13
Rart atTesla har ingen range som er kalkulert på det ditt faktiske kjøremønster og forbruk den siste tiden slik som Leaf har...


Men det har de jo, du kan få range kalkulert ut fra de siste 10, 25 eller 50km, gjennomsnittlig.

Stort sett bare nyttig hvis man kjører i ensartet landskap. Hvis 2 av de siste 5 milene var ned fra ett fjell, så bommer det grovt. Mye bedre om den baserte seg på navigasjon / kart. Hvis man har lagt inn en destinasjon kan den vise estimert forbruk for å komme dit, ellers kan man vise estimert rekkevidde hvis man følger den veien man er på.

Jojo, en slags kalkulator liknende den på Grønn Bil, men det var ikke det som var spørsmålet jeg svarte på, Milzit spurte etter en range som er kalkulert på ditt faktiske kjøremønster og forbruk den siste tiden, ikke etter en range kalkulator som beregner fremover i tid. Da må bilen vite hvor du skal. Men det hadde vært kjekt om det kunne blitt en del av NAV pakken. Eller om vi kunne kaliberet tRange selv etter det forbruket vi ser vi har
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

tho

Burde være mulig for tesla å gjøre slik som google maps gjør for trafikk/reisetid, la bilen rapportere strømbruk på strekninger og sende disse til en sentral server slik at andre biler kan dra nytte av denne infoen.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

pagal

Sitat fra: Patosan på onsdag 17. juli 2013, klokken 18:57


En mycket mer intressant problemställning är att se på vad optimal fart är när man ska köra en längre sträcka som involverar någon typ av laddning.
Vad som här ska optimeras är total restid, som också involverar laddning.
Kör jag raskt kommer jag tidigare till laddning, men har också bränt mer energi och måste ladda längre för att nå fram.
Noen som har betakniger om hva som er optimal fart på motorvei og 22kw(type 2)lading.
I forhold til total reisetid.
Early CHAdeMO adapter Jæren

Cowboystrekk

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/range-vs-speed-graph En må nesten regne seg ut ifra denne :)
- Ved 100 km\t vil du ut ifra optimale forhold ha 45 mil å gå på. Kjører du da 90 mil så må du i teorien lade i 4 timer og du bruker 9 timer på selve turen, aka 13 timer totalt.
- Ved 80 km\t vil du ha optimalt 54 mil rekkevidde, lade i ca 2,5 timer. Du vil da bruke 11 timer på turen og 2,5 timer på lading aka 13,5 timer totalt.
- Ved 120 km\t vil du under optimale forhold ha 35 mil rekkevidde, må lade i ca 6 timer. Du vil da bruke 7,5 timer på turen = 13,5 timer totalt.

Jeg ville vell lagt meg rundt 100 om jeg var deg da du lett mister mer ift regen, i tilfelle vind, regn etc ved 120 km\t :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

pagal

Mange takk,Cowboy...
Antar at jeg legger meg et sted mellom 100 og 110 etter hva som gir best flyt I forhold til øvrig traffic.
Early CHAdeMO adapter Jæren

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kjelli

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 07. mars 2014, klokken 09:25
http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/range-vs-speed-graph En må nesten regne seg ut ifra denne :)
- Ved 100 km\t vil du ut ifra optimale forhold ha 45 mil å gå på. Kjører du da 90 mil så må du i teorien lade i 4 timer og du bruker 9 timer på selve turen, aka 13 timer totalt.
- Ved 80 km\t vil du ha optimalt 54 mil rekkevidde, lade i ca 2,5 timer. Du vil da bruke 11 timer på turen og 2,5 timer på lading aka 13,5 timer totalt.
- Ved 120 km\t vil du under optimale forhold ha 35 mil rekkevidde, må lade i ca 6 timer. Du vil da bruke 7,5 timer på turen = 13,5 timer totalt.

Jeg ville vell lagt meg rundt 100 om jeg var deg da du lett mister mer ift regen, i tilfelle vind, regn etc ved 120 km\t :)

Dette sier meg at gjennomsnittlig hastighet ligger rundt 70 km/t (kjøring + lading). Høyere hastighet gjør at du må lade mer og kjøre mindre tidsmessig, men total tid er ca det samme mellom 80 til 120 km/t. Skal kjøre 900km så er det nesten hips om haps hvilken hastighet en kjører i så lenge det er ladere tilgjengelig. Snitthastigheten er og blir ca 70 km/t uansett.

Dette var bra info.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA