Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsikring på Tesla Model S

Startet av erikf, tirsdag 23. juli 2013, klokken 20:19

« forrige - neste »

erikf

Som nevnt i en annen tråd, brosjyre med informasjon til boligselskap om opprettelse av ladetilbud:
http://elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/1/112
Skikkelig fin og bra brosjyre! Kommer til å benytte meg av denne selv.

En liten flisespikkerkommentar:

Grafen over kostnad (kWt brukt) side 7 indikerer 3250 kWt for 16000 km.
Jeg selv regner 0.12kWt/km ut fra batteriet på sommer, opp mot 0.15 på vintertid. Med 0.15 blir det 2400 og ikke 3250. Mulig grafen er forskjøvet eller er det hensiktsmessig å ta litt i? Selv med tap under lading på 10% blir det kun 2700.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på søndag 07. juli 2013, klokken 20:12
Grafen over kostnad (kWt brukt) side 7 indikerer 3250 kWt for 16000 km.
Jeg selv regner 0.12kWt/km ut fra batteriet på sommer, opp mot 0.15 på vintertid. Med 0.15 blir det 2400 og ikke 3250. Mulig grafen er forskjøvet eller er det hensiktsmessig å ta litt i? Selv med tap under lading på 10% blir det kun 2700.

De fleste ser ut til å ligge rundt 0.18 i årssnitt (meg selv inkludert, data fra CarWings). Legg på laderens effektivitet på ca. 87% så er 3250kWh blink.

I tillegg kommer evt. strøm til forvarming/kjøling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erikf

Ser på carwings at jeg har 0.15 i fjor og 0.16 så langt i år. Jeg kjører mest på sommeren.
Trodde laderens effektivitet var høyere... Med 13% ladetap, forvarming og mer vinterkjøring blir det riktig og fornuftig med brosjyrens tall.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

larssto

Fin brosjyre. Leste den med interesse da jeg er midt inne prosessen med å sette opp et ladepunkt i mitt sameiet. Den eneste jeg reagerte på var at jeg ikke kjente meg igjen i premissene som blir lagt fram på side to:

SitatI borettslag og sameier er parkeringsplasser og parkeringshus felles eiendom, og beboerne kan ikke på egenhånd etablere ladeplass for sin elbil. Da må styret i boligselskapet ta ansvar for å tilrettelegge for elbiler og andre ladbare biler.

Så lenge man søker styret og får tillatelse så kan man vel fint sette opp et ladepunkt på 'egenhånd'? Jeg har ihvertfall ikke møtt på noen store barrierer med mitt sameie. Mulig vi har et mindre problem da alle seksjonene har sin egen faste oppstillingsplass.

Største utfordringen vi har er å komme opp med et betalingssystem som fjerner enhver mistanke andre måtte ha om at elbilen 'snylter' på fellesstrømmen. Vi har allerede hatt folk som har klaget over at en besøkende trilling ladet noen kW på en schuko i garasjen.
Model S, Stavanger

laumb

Jeg er midt i prosessen med å kjøpe nybygd leilighet. Her er det fellesparkerikg i garasje.
Det koster meg 15000kr å få 16A CEE stikk i enfase satt opp på min parkeringsplass, knyttet opp i mitt sikringsskap for å hundre alle mulig sjalusi. 3 fas nekter de å levere (krever tross alt 2 ledere ekstra i et utrukket rør) - den kampen er ikke ferdig; "Hei! Nå er finansiering i orden. 3 fase stikk eller gi faen.".

Uansett, her snakket vi en helt ny gate med blokker, rekkehus og små leilighetshus med garasjeplass til alle beboere - og jeg blir da den eneste beboeren med strøm i garasjen, siden ingen andre hittil har spurt om det. Tenk, de setter faktisk ikke opp så mye som et stikk til en batterilader eller støvsuger. Ingenting.

Ikke rart man må kjempe mot sameier og borettslag for å ordne seg litt strøm. "Elbilvennlig".

jkirkebo

Sitat fra: laumb på søndag 14. juli 2013, klokken 22:23
Uansett, her snakket vi en helt ny gate med blokker, rekkehus og små leilighetshus med garasjeplass til alle beboere - og jeg blir da den eneste beboeren med strøm i garasjen, siden ingen andre hittil har spurt om det. Tenk, de setter faktisk ikke opp så mye som et stikk til en batterilader eller støvsuger. Ingenting.

Ikke rart man må kjempe mot sameier og borettslag for å ordne seg litt strøm. "Elbilvennlig".

Det elektriske gjøres som regel billigst mulig, etter minimumsforskriftene. Så løsningen på dette problemet er nok en forskriftsendring som krever tilgjengelig ladestrøm på minst så og så mange prosent av parkeringsplassene. F.eks 40% kunne passet bra. Evt. på hver, med ledning fra eget skap, om plassene er faste.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bent

Sitat fra: larssto på søndag 14. juli 2013, klokken 20:00
Fin brosjyre. Leste den med interesse da jeg er midt inne prosessen med å sette opp et ladepunkt i mitt sameiet. Den eneste jeg reagerte på var at jeg ikke kjente meg igjen i premissene som blir lagt fram på side to:

SitatI borettslag og sameier er parkeringsplasser og parkeringshus felles eiendom, og beboerne kan ikke på egenhånd etablere ladeplass for sin elbil. Da må styret i boligselskapet ta ansvar for å tilrettelegge for elbiler og andre ladbare biler.

Så lenge man søker styret og får tillatelse så kan man vel fint sette opp et ladepunkt på 'egenhånd'? (...)
Vel, da gjør du det jo ikke på egen hånd men du gjør det på oppdrag fra styret. Her har styret "tatt ansvar", gjort en beslutning i saken, og delegert implementasjonen til deg.

Det de sier i brosjyren er at man kan ikke bare ta seg til rette i borettslag og begynne å bygge ting selv, men man må først innom styret og der har jo du vært.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA