Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Hyperstress, tirsdag 23. juli 2013, klokken 19:02

« forrige - neste »

ofn

Kortsiktig løsning er nok å få veikroer, hoteller o.l. til å sette opp rimelige ladepunkt. Da blir det nok et krav om at bare gjester kan nytte ladepunktet, man vil nok uansett føle at man bør ta seg en middag der man lader som en gest til de som tilbyr dette. Mest sannsynlig vil man også trenge en middag siden ladetiden er såpass lang. Slike løsninger vil ikke være tilstrekkelig når det blir mange elbiler på veiene mtp at slike steder ikke kan tilby mange ladepunkt og at ladetiden er lang. Betaling for lading og hvordan dette skal gjøres vil også komme opp, spesielt hvis folk ønsker å lade uten å måtte ta seg en middag eller overnatte. Det er ikke sikkert disse stedene ønsker ta over som "elektriske bensinstasjoner" med kø av biler som venter på lading f.eks en søndag ettermiddag.
Dersom Tesla ikke setter opp SC på E134 må Transnova overtales til prioritere denne strekningen. I tillegg til hurtigladerne som eksisterer/kommer i Aksdal, Etne og Odda, må det komme hurtigladestasjoner med CHAdeMO/Combo/22kW AC i Røldal, Haukeligrend og f.eks. Seljord. Bergen-Oslo over Hardangervidda er vel snart dekket av i hvertfall CHAdeMO-ladestasjoner.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

eledille

Sølve: Men type 2 alene er veldig mye billigere enn combo eller chademo og gjør likevel veldig stor nytte, og ikke bare for Tesla. Det ser ut til å bli fullstendig ignorert.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

ofn

Sitat fra: eledille på onsdag 09. oktober 2013, klokken 23:15
Sølve: Men type 2 alene er veldig mye billigere enn combo eller chademo og gjør likevel veldig stor nytte, og ikke bare for Tesla. Det ser ut til å bli fullstendig ignorert.
Du mener at andre elbiler enn Tesla sine ikke har behov for hurtiglading?
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

OddB

#33
Sitat fra: eledille på onsdag 09. oktober 2013, klokken 23:15
Sølve: Men type 2 alene er veldig mye billigere enn combo eller chademo og gjør likevel veldig stor nytte, og ikke bare for Tesla. Det ser ut til å bli fullstendig ignorert.
Enig.Du får sikkert 10-20 Type 2 punkter for prisen av en CHAdeMO lader...
Så lenge hver veikro har et punkt eller to så får du bedre dekning enn med noen få DC-ladere....som det i praksis kun er Leaf eiere som har glede av.
Tror ikke administrasjonen av en ladestasjon på en veikro trenger å være mer komplisert enn å administrere en donøkkel...
Som regel er det ikke mye annet å ta seg til på en veikro enn å spise, så økt omsetning vil det garantert bli...
Gjør det enkelt

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

#34
Sitat fra: ofn på onsdag 09. oktober 2013, klokken 23:17
Sitat fra: eledille på onsdag 09. oktober 2013, klokken 23:15
Sølve: Men type 2 alene er veldig mye billigere enn combo eller chademo og gjør likevel veldig stor nytte, og ikke bare for Tesla. Det ser ut til å bli fullstendig ignorert.
Du mener at andre elbiler enn Tesla sine ikke har behov for hurtiglading?

Hæ? Jeg skrev jo akkurat det motsatte.

Type 2 er den europeiske ladestandarden for vekselstrøm, EU har bestemt det, og slik blir det. Foreløpig ser det ut som kun Model S kan bruke dette, men det er en illusjon - det er bare fordi Model S er først.

Hvis du hadde en million til å bruke på ladere langs landeveiene, ville du sette opp tre comboladere eller tretti stk 22 kW Type 2-punkter? Hva med én combo og tjue 22 kW type 2-punkter i stedet?

22 kW lader ca 120 km/t, for MS85 betyr det at du kan kjøre E134 fra Oslo til Haugesund uten rekkeviddeangst med en halvtimes ladestopp. For MS60 betyr det to stopp på tre kvarter hver. Zoe ville måtte lade i to timer underveis - i meste laget, men gjennomførbart.

Denne løsningen gir enormt mye mer mobilitet for pengene, og likevel har den hittil blitt fullstendig ignorert.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Jens

Undersjøiske tunneler er en fantastisk ting hvis man ønsker å teste differansen mellom å kjøre på flat mark vs. opp og ned (eller ned og opp).

Eg gang jeg kjørte gjennom Bømlafjordtunnelen satte jeg cruise control på 80 km/h og nullstilte triptelleren. Resultat: 175 Wh/km i snitt. Konklusjonen min er at regen funker godt og forskjellen på å flat mark vs tunneler og fjell er liten.
Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

Lanber

Det kan ta votter og vinter før det blir noen type 2 stasjoner.
Dine alternativ idag er da.

1. Kjør fra Oslo til Hønefoss, opp RV7 via superlader på Gol.  662km
2. Kjør fra Oslo E18 ned kysten og superlad på Brokelandsheia og Lyngdal. 767km
3. Kjør E134 men legg inn en overnatting med 13A lading. 584km

Når vi har fått de adapterne som er bare noen uker unna (?) så kan man med et adaptersett bruke alt som finnes av kontakter på anleggsplasser etc.

Epleskreller

#37
De planlegger hurtiglader i Etne. Usikker på hvilken type det er, fant ikke det ut av dokumentene. Det er litt sånn ca at det går hele veien for meg, 370km kupert..
http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_etne/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2012001427&

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_etne/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2013001303&

Edit:
Dessverre, combo og chademo
Etne sentrum
E134, Etne
1 ladepunkt / CHAdeMO hurtig & Combo hurtig
Eier: Etne elektrisitetslag AS
Antatt klar: Feb 2014
Samarbeidsprosjekt med kommune, fylkeskommune og Statkraft. Offentlig tilgjengelig, betaling usikkert.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

arnkl

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 26. november 2013, klokken 11:49
De planlegger hurtiglader i Etne. Usikker på hvilken type det er, fant ikke det ut av dokumentene. Det er litt sånn ca at det går hele veien for meg, 370km kupert..

...

Dessverre, combo og chademo
Etne sentrum
E134, Etne
1 ladepunkt / CHAdeMO hurtig & Combo hurtig
Eier: Etne elektrisitetslag AS
Antatt klar: Feb 2014
Samarbeidsprosjekt med kommune, fylkeskommune og Statkraft. Offentlig tilgjengelig, betaling usikkert.

Combo inkluderar vel også type 2 viss eg har forståt det rett. Så ein kan lade med 22kW viss ein har dobbeltladar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Epleskreller

Sitat fra: arnkl på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:03
Combo inkluderar vel også type 2 viss eg har forståt det rett. Så ein kan lade med 22kW viss ein har dobbeltladar.

OK, da jeg jeg lade en time med 11kW, det burde holde frem til Haugesund :) Bare så synd jeg skal dit i romjula..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:16
Sitat fra: arnkl på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:03
Combo inkluderar vel også type 2 viss eg har forståt det rett. Så ein kan lade med 22kW viss ein har dobbeltladar.

OK, da jeg jeg lade en time med 11kW, det burde holde frem til Haugesund :) Bare så synd jeg skal dit i romjula..

Niks, det går ikke. En Type 2 AC kabel vil passe i bil med Type 2 eller Combo inntak.
En Combo-kabel vil kun passe i bil med Combo inntak. Dvs. ikke Tesla som har Type 2 inntak.
Dessuten er det nok ikke AC tilgjengelig i pinnene, kun DC. Da trengs adapter, og Tesla har ikke annonsert en CCS/Combo adapter foreløpig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

S-max

Her er ett forslag:

Ta av i Røldal og kjør RV13 om Nesflaten og Sand. På Sand er det montert Type 2 Mode 3 32A stolpe. Du slepp då høgdemeter opp frå Røldal og over Seljestad. Nokon trailersjåførar bruker denne ruta for å spare drivstoff og dekkslitasje. NB! Treng 10min ferje frå Sand til Ropeid
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

Hyperstress

Sitat fra: S-max på tirsdag 26. november 2013, klokken 20:57
Her er ett forslag:

Ta av i Røldal og kjør RV13 om Nesflaten og Sand. På Sand er det montert Type 2 Mode 3 32A stolpe. Du slepp då høgdemeter opp frå Røldal og over Seljestad. Nokon trailersjåførar bruker denne ruta for å spare drivstoff og dekkslitasje. NB! Treng 10min ferje frå Sand til Ropeid

Hvorfor er ikke det registrert på Hurtigladekartet, mon tro?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

erot

Pkt 3. i opprinnelig post: Du har nok rett i det. Cruise prioriterer kun jevn fart og bryr seg null om forbruk. Vil kun være gunstig på veldig flat og jevn vei. Din egen myke og lette fot er en mye bedre energisparer. Tenk som en syklist. På lange sykkelturer får du en intuitiv forståelse av hvordan krefter fordeles mykt ut for maksimal fremdrift ift forbruk.

Du trenger ikke dø av kjedsomhet heller, kattemyk kjøring kan være en artig øvelse i seg selv, og heldigvis slipper du å kjøre slik hele tiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA