Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading fra CEE- kontakt

Startet av marjusen, tirsdag 23. juli 2013, klokken 06:15

« forrige - neste »

sven erik

Sitat fra: marjusen på søndag 07. juli 2013, klokken 14:24
Sitat fra: sven erik på søndag 07. juli 2013, klokken 14:19
tror  du burde prøve revan  kjøper den  tenker du bil blir du fort skuffa
vi har selv en i familien  som er ok men den er liten å trang å selv med disel varmer er den ikke  varm
og en må huske   fylle batteriene med vann på denne like mye som på en av psa  bilene eller kango
men det er ditt  valg  eneste som er rimligere med revan er  at du får mottor sykkkel forsikring så er du over 25  blir det billigere en bil forsikring
jeg å tenkte det samme som deg  men du vill etter hvert bruke den andre bilen mindre å mindre og spare mer  om du har litt   større bil  som  den jeg har er like stor bak  som volvoen  og da når det koster deg omtrent ingen ting å kjøre på ettermiddagen  med en elbil   jeg selv skulle bare ha bilen  for en liten svipp  nå kjører jeg kun elbil det ble at  bensin bilen bare ble brukt når  vi trenkte 2  biler  derfor kjøpte vi heller 2 elbiler  jeg ser bare min erfaring når du ser at du kan gjøre lørdags handlen uten kostnad  til bensin  bommer og diverse  ++  ser selv moren min å typen de låner egentlig bare revan men  på 3 måneder nå har de kun kjøret  halv tank på vanlig bilen og vurderer større bil  de låner innimellom imieven min når de skal  være fler  men jør som du vil men  når du merker fordelene  så  merker du dem  men mitt råd er prøv å lån deg en eller annen elbil å se  hvordan du bruker den  å når du skal bestemme deg for bil  kjør den minst 30 min for å siklig test den om dette er bilen for deg    å tenk deg ja dette er reserve bilen  når volvoen er på cervise  ++
Du må huske at formålet med skyssen er å kjøre tur retur fra huset til toget, som altså er 3km. Før jeg bytta jobb var det også ca 3km til jobben, og da kjørte jeg en vanlig bil. Når det er kaldt ute ble det sjeldent varmt i bilen før jeg var på jobb uansett:)

Vi har en Volvo V70 stasjonsvogn som skal brukes som hovedbil (kjøring/henting i BHG, butikken osv osv).

Alternativet til en billig el-bil er en billig bensinbil, men da blir jo forsikringer, årsavgift, bensinutgifter osv osv mye større. Derfor jeg tenkte å kjøpe en billig el.bil. Og i stede for å kjøpe moped så tenker jeg det kan være bedre med en minibil med tak ;)

RunarBT

Vil påstå det er litt utopi å tru at elbiler bare vil bli brukt til/fra toget.;-) den er så super i bruk, i minus 30 starter den langt enklere enn fossilbil. Kjapp enkel og rimelig i drift.;-) den blir fort førstevalget vil eg tippe.;-) men duger nok disse du ser på også til slikt.

sven erik

Sitat fra: RunarBT på søndag 07. juli 2013, klokken 15:20
Vil påstå det er litt utopi å tru at elbiler bare vil bli brukt til/fra toget.;-) den er så super i bruk, i minus 30 starter den langt enklere enn fossilbil. Kjapp enkel og rimelig i drift.;-) den blir fort førstevalget vil eg tippe.;-) men duger nok disse du ser på også til slikt.

ja det er det jeg prøver å si at den blir nokk  mye mer brukt en  det han tenker å er det  5 mil til jobben eller 7 kjører man heller inn til jobb  å sparer de  pengene til toget å

marjusen

Det er 15mil en vei på jobb. Blir nok ikke aktuelt å kjøre til jobb, får jobbtid på toget. Blir nok stort sett kun kjøren til/fra toget da jeg drar såpass tidlig og er hjemme i 6 tiden på kvelden. Jeg får ikke kjørt til/fra bhg da den ikke er åpen på den tiden. I helgene vil vi bruke volvoen er tanken. Har hytte som er 17 mil unna hjemme som vi bruker mye i helgene. Her uten lademulighet, så ikke mulig med elbil hit heller. Dette blir kun en jobb bil:)

svingen

Sitat fra: sven erik på søndag 07. juli 2013, klokken 14:19
tror  du burde prøve revan  kjøper den  tenker du bil blir du fort skuffa
vi har selv en i familien  som er ok men den er liten å trang å selv med disel varmer er den ikke  varm
og en må huske   fylle batteriene med vann på denne like mye som på en av psa  bilene eller kango
men det er ditt  valg  eneste som er rimligere med revan er  at du får mottor sykkkel forsikring så er du over 25  blir det billigere en bil forsikring

trenger ikke vann med litium batteri :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sven erik

Ja du gjør jo vurderingene selv men jeg ville kjøpt en bedre en reva
Mulig det da blir du som må ta volvoen på stasjonen å kona kjører elbilen i det daglige  en blir glad i EL bilen. Jeg vill ikke gå til bake til bråkete bil og med bensin lukt ++ men som jeg sier prøv en  sammen med kona så se hva dere finner ut av. Og kjører  kona masse små turer kansje maks. 7 mil om dagen   Er det mest å spare på og la henne ha elbil med plass  vi her  dro tidligere å tidligere ut om vi begge skule avgårde for vi begge ville ha elbilen selv om vi. Hadde en pasat med alt tenkelig utstyr  så vi bestemte at det ble to. Elbiler  ja nå har vi 3 da men den ene skal selges  jeg hadde tatt den ene vi har om jeg hadde hatt 17 mil til hytta og jeg det er bare å finne en hurtiglader  jeg kjører vel ca 27000 i året og det bare elbil

sven erik

Sitat fra: svingen på søndag 07. juli 2013, klokken 16:56
Sitat fra: sven erik på søndag 07. juli 2013, klokken 14:19
tror  du burde prøve revan  kjøper den  tenker du bil blir du fort skuffa
vi har selv en i familien  som er ok men den er liten å trang å selv med disel varmer er den ikke  varm
og en må huske   fylle batteriene med vann på denne like mye som på en av psa  bilene eller kango
men det er ditt  valg  eneste som er rimligere med revan er  at du får mottor sykkkel forsikring så er du over 25  blir det billigere en bil forsikring

trenger ikke vann med litium batteri :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Nei men da må du opp i pris for å få det

edyrli

Høres ut som Reva er en super bil til ditt bruk. Kjøp en så ny som mulig så blir det minst mulig klatt. Ser det ligger 2010 og 2011 modeller på finn til ca 50.000. Med så kort reise vil batteriene kunne holde lenge.
Diesel varmeren blir fort varm. I tillegg har den timer så du kan programere den til å starte hver dag noen minutter før du skal ut å kjøre.
Batteri varmeren er god så du merker ikke noen vesentlig forskjell om det er kaldt. Den varmer kun når den lader, men siden det er 250kg med bly og syre så tar den rundt et døgn før batteriene blir kalde. Ikke noe problem å stå 10 timer uten lading.

Jeg har kjørt ca 13.000km til nå i Reva og er fortsatt kjempefornøyd.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Elmo

#23
Sitat fra: TB på søndag 07. juli 2013, klokken 12:14
For 50 k må det bli 4-hjuls motorsykkel som Reva eller Buddy, eller M1 klasse  eldre modellar som P106/Saxo, Berlingo, Kango, Think Classic osv.
Sitat fra: jahnarne på søndag 07. juli 2013, klokken 12:37
Jeg ville helt klart ha kjøpt en eldre PSA. Disse får du ned i 30k. Nicd-batterier tåler også kulde bra.

Med det kjøremønsteret du oppgir vil jeg IKKE anbefale PSA eller Think Classic biler med NiCd batterier (de som jeg har uthevet i sitatet).
De bør brukes mest mulig og i hele området fra 100-20% på få dager, og ikke stå for lenge med høy ladeprosent. Med ditt kjøremønster vil batteripakken fort få ubalanse og du vil få batteriproblemer, med det resultat at det ikke blir noen billig bil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: edyrli på søndag 07. juli 2013, klokken 20:01
Høres ut som Reva er en super bil til ditt bruk. Kjøp en så ny som mulig så blir det minst mulig klatt. Ser det ligger 2010 og 2011 modeller på finn til ca 50.000. Med så kort reise vil batteriene kunne holde lenge.
Diesel varmeren blir fort varm.

Jeg er selv PSA "frelst", men for det kjøremønsteret du oppgir er jeg helt enig med "edyrli".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

svingen

Sitat fra: sven erik på søndag 07. juli 2013, klokken 17:02
Sitat fra: svingen på søndag 07. juli 2013, klokken 16:56
Sitat fra: sven erik på søndag 07. juli 2013, klokken 14:19
tror  du burde prøve revan  kjøper den  tenker du bil blir du fort skuffa
vi har selv en i familien  som er ok men den er liten å trang å selv med disel varmer er den ikke  varm
og en må huske   fylle batteriene med vann på denne like mye som på en av psa  bilene eller kango
men det er ditt  valg  eneste som er rimligere med revan er  at du får mottor sykkkel forsikring så er du over 25  blir det billigere en bil forsikring

trenger ikke vann med litium batteri :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Nei men da må du opp i pris for å få det

prisene som jeg sa tidlgere i debaten er litium batteri fra alterativ energi eller elbilmekken som samarbeider og 4 tusen får montering :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Sitat fra: marjusen på søndag 07. juli 2013, klokken 14:24
Og i stede for å kjøpe moped så tenker jeg det kan være bedre med en minibil med tak ;)

Hva med en mopedbil? like billig som Elbil, men uten batteriproblemer og kostnader.  Kjører på avgiftsfri diesel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jahnarne

Sitat fra: Elmo på søndag 07. juli 2013, klokken 20:31
Sitat fra: TB på søndag 07. juli 2013, klokken 12:14
For 50 k må det bli 4-hjuls motorsykkel som Reva eller Buddy, eller M1 klasse  eldre modellar som P106/Saxo, Berlingo, Kango, Think Classic osv.
Sitat fra: jahnarne på søndag 07. juli 2013, klokken 12:37
Jeg ville helt klart ha kjøpt en eldre PSA. Disse får du ned i 30k. Nicd-batterier tåler også kulde bra.

Med det kjøremønsteret du oppgir vil jeg IKKE anbefale PSA eller Think Classic biler med NiCd batterier (de som jeg har uthevet i sitatet).
De bør brukes mest mulig og i hele området fra 100-20% på få dager, og ikke stå for lenge med høy ladeprosent. Med ditt kjøremønster vil batteripakken fort få ubalanse og du vil få batteriproblemer, med det resultat at det ikke blir noen billig bil.
Veldig godt poeng, Elmo, som jeg også er enig i.

Jeg tror jeg hadde hoppet på en av Zebra-bilene som du nå får for 60-70' om man kan leve med kun to seter. Det er mye bil for pengene i mine øyne.

sven erik

jeg sier bare prøv å en tjener mest på at kona har elbilen

marjusen


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA