Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading fra CEE- kontakt

Startet av marjusen, tirsdag 23. juli 2013, klokken 06:15

« forrige - neste »

marjusen

Hei.

Jeg skal kjøpe meg en bil nr 2 som skal kun brukes til å kjøre til/fra toget. Dette er ca 3km en vei. Den vil altså kjøre ca 6km om dagen 5 dager i uka.
Har ingen mulighet for lading ved toget, så den må tåle å stå ute i 10 timer på østlandet hvor det kan til tider komme ned i -30.
Er det noen EL biler som tåler dette? Har sett på REVA og synes den har riktig pris. Tenker da med dieselvarmer.
Har dere noen tips til meg? Kan dette være riktig elbil for et slikt formål? Tenker å bruke maks 50.000

Marius

sven erik

Reva kan hvære bra om du liker en liten bil ellers er kango 2002 som jeg selger selv mer bil å det en må være klar over kjører man først elbil kjører en mer en bare til toget en bruker den til slutt til butikken ja til andre ting på kvelden å jeg selv bytte med en reva men angret på at en ikke kjøpte en større. Min er å en 5 seter med god plass men en må legge på til over 65000 for å få kjøpt denne men uansett skjekk batteriene siklig

svingen

3km var ikke akuratt langt da,har ikke eller vurder elsykkel eller vanlig sykkel? eller en liten el scooter? litt overkill og ha en bil til det her vel?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sven erik

Sitat fra: svingen på lørdag 06. juli 2013, klokken 23:17
3km var ikke akuratt langt da,har ikke eller vurder elsykkel eller vanlig sykkel? eller en liten el scooter? litt overkill og ha en bil til det her vel?
Ja derfor jeg mener skal han ha elbil burde det være til andre ting og

marjusen

Sitat fra: svingen på lørdag 06. juli 2013, klokken 23:17
3km var ikke akuratt langt da,har ikke eller vurder elsykkel eller vanlig sykkel? eller en liten el scooter? litt overkill og ha en bil til det her vel?

Jeg skal som sagt pendle med toget, og toget går halv 6 om morgenen.
Sykkel, moped og scooter er uaktuelt i regn, når det er vinter og så tidelig på morran. Skal derfor ha en liten bil kun for dette formålet.
Tenkte derfor en liten elbil blir det billigste alternativet. Går ingen buss så tidelig på morran, og det er tidelig nok så ønsker ikke stå opp enda tideligere for å gå, sykle el.l.

Må ha bil:)

RunarBT

#5
I-miev, så har du en ordentlig bil til vinterbruk.
Og du har en god bil med air bag osv. 135k brukt.

I tillegg til 3x2km til jobb, sparer du mykje på å bruke den til småturer, handling etc. Du vil garantert komme til å ønske å kjøre elbil til alt innenfor 5-6mil omkrets.

marjusen

Sitat fra: RunarBT på søndag 07. juli 2013, klokken 11:23
I-miev, så har du en ordentlig bil til vinterbruk.
Og du har en god bil med air bag osv. 135k brukt.

I tillegg til 3x2km til jobb, sparer du mykje på å bruke den til småturer, handling etc. Du vil garantert komme til å ønske å kjøre elbil til alt innenfor 5-6mil omkrets.

Nå blir nok det fort 130k for mye. Skal bruke rundt 50k på bilen, og som sagt er dette i utgangspunktet til bruk for å kjøre til/fra toget som jeg skal pendle med.

TB

For 50 k må det bli 4-hjuls motorsykkel som Reva eller Buddy, eller M1 klasse  eldre modellar som P106/Saxo, Berlingo, Kango, Think Classic osv.

Det finnes mange slike på finn.no, med låge prisar. Men, ofte er det ein sammenheng mellom pris og det arbeid som må bli utført for og halde dei vedlike. Om du ikkje kan / vil gjere dette vedlikehold sjølv kan det fort bli dyrare enn 50 k totalt sett og halde bilen på vegen, sjølv om avstand er svært kort. Men, du kan ha flaks, og kjøpe eit godt eksemplar, som krev lite eller ingen ekstra utlegg.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

marjusen

Sitat fra: TB på søndag 07. juli 2013, klokken 12:14
For 50 k må det bli 4-hjuls motorsykkel som Reva eller Buddy, eller M1 klasse  eldre modellar som P106/Saxo, Berlingo, Kango, Think Classic osv.

Det finnes mange slike på finn.no, med låge prisar. Men, ofte er det ein sammenheng mellom pris og det arbeid som må bli utført for og halde dei vedlike. Om du ikkje kan / vil gjere dette vedlikehold sjølv kan det fort bli dyrare enn 50 k totalt sett og halde bilen på vegen, sjølv om avstand er svært kort. Men, du kan ha flaks, og kjøpe eit godt eksemplar, som krev lite eller ingen ekstra utlegg.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42181254

Så litt på denne. Ser det var ny batteripakke i april, så de burde vel holde ei stund. Grei pris og med dieselvarmer. Kan dette være en grei bil til en grei pris tror dere?

jahnarne

Jeg ville helt klart ha kjøpt en eldre PSA. Disse får du ned i 30k. Nicd-batterier tåler også kulde bra.

Ellers er det jo faktisk endel billige siste generasjons Thinker m/Zebra-batterier på Finn.

marjusen

Sitat fra: jahnarne på søndag 07. juli 2013, klokken 12:37
Jeg ville helt klart ha kjøpt en eldre PSA. Disse får du ned i 30k. Nicd-batterier tåler også kulde bra.

Ellers er det jo faktisk endel billige siste generasjons Thinker m/Zebra-batterier på Finn.

PSA?

svingen

#11
kjøper du den her http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42689349 og får Alterativ energi/elmekken til og sette inn litium batteri  vil du få en bra vil og vil ikke trenge EU kontroll Litium batteri skal vel fint klare -30 uten og bli skadet så?

150ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 62km: kr 40000,- inkl mva
220Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 85km: kr 58000,- inkl mva
300Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 115km: kr 75000,- inkl mva

hvis du går inn på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6702.15.html er det en del info om saken,er jo ingen forsikring på den her eller (er vel 150 kr i mnd eller.no) du kan ha 2 voksne og 2 små barn hvis det ikke overskriver 200kg.

hvis Alterativ energi/elmekken kjøper bilen og setter inn litium og selger til deg trenger du ikke MVA på batteriene...så da får du en bil som er veldig bra med 6 mil rekkevide og vl kun full ladde ca 1200 ganger (alså 6*1200= 7200 mil og da har du enda 60% igjen av kapsiteten alså ca 4 mil....mye bil får pengen har vurdert det selv helt til jeg prøvde en nissan leaf blir eller "hoved bilen" erstaten med en leaf på sikt og kanskje en Reva som bil nr 2 :)

Reva er mange som selger du kan jo se om du finner en ok og prøve først og se om du liker den,anbefaler og kjøpe en med batteir som må byttes vs kjøpe en som ser ok ut så må du bytte alikavel om kort tid... :)

husk og kjøp en reva i (den uten i) er vel fra før 2008 er ikke så sikker som den som er etter 2008 :)

reva koster 16 tusen batteri ca 30 tusen (minste batteir) jobben 4 tusen da har du en veldig billig og lite feil/vedlikhold til 50 tusen PSA osv kan jo være bra hvis du kan mekke selv men kan og skje en del feil her (lese inn på PSA på forumet)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

marjusen

Sitat fra: svingen på søndag 07. juli 2013, klokken 13:18
kjøper du den her http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42689349 og får Alterativ energi/elmekken til og sette inn litium batteri  vil du få en bra vil og vil ikke trenge EU kontroll Litium batteri skal vel fint klare -30 uten og bli skadet så?

150ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 62km: kr 40000,- inkl mva
220Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 85km: kr 58000,- inkl mva
300Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 115km: kr 75000,- inkl mva

hvis du går inn på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6702.15.html er det en del info om saken,er jo ingen forsikring på den her eller (er vel 150 kr i mnd eller.no) du kan ha 2 voksne og 2 små barn hvis det ikke overskriver 200kg.

hvis Alterativ energi/elmekken kjøper bilen og setter inn litium og selger til deg trenger du ikke MVA på batteriene...så da får du en bil som er veldig bra med 6 mil rekkevide og vl kun full ladde ca 1200 ganger (alså 6*1200= 7200 mil og da har du enda 60% igjen av kapsiteten alså ca 4 mil....mye bil får pengen har vurdert det selv helt til jeg prøvde en nissan leaf blir eller "hoved bilen" erstaten med en leaf på sikt og kanskje en Reva som bil nr 2 :)

Reva er mange som selger du kan jo se om du finner en ok og prøve først og se om du liker den,anbefaler og kjøpe en med batteir som må byttes vs kjøpe en som ser ok ut så må du bytte alikavel om kort tid... :)

husk og kjøp en reva i (den uten i) er vel fra før 2008 er ikke så sikker som den som er etter 2008 :)

reva koster 16 tusen batteri ca 30 tusen (minste batteir) jobben 4 tusen da har du en veldig billig og lite feil/vedlikhold til 50 tusen PSA osv kan jo være bra hvis du kan mekke selv men kan og skje en del feil her (lese inn på PSA på forumet)

Tusen hjertelig takk. Veldig godt og informativt svar:)
Ser den med å kjøpe bil som du vet nye batterier skal til, og om man kjøper den du linka til og kjøper nye batteri er man omtrent på den prisen jeg tenker å gi:)

Tror en slik type bil vil passe meg ypperlig til formålet mitt.

Jeg må ut med ca 5000 i månedskort på toget, så derfor tenkte jeg å skaffe meg billigst mulig framkomstmiddel fra huset til toget. Også ønsker jeg ikke gå, sykle eller kjøre moped klokka kvart over fem om morran midtvinters ;)

sven erik

tror  du burde prøve revan  kjøper den  tenker du bil blir du fort skuffa
vi har selv en i familien  som er ok men den er liten å trang å selv med disel varmer er den ikke  varm
og en må huske   fylle batteriene med vann på denne like mye som på en av psa  bilene eller kango
men det er ditt  valg  eneste som er rimligere med revan er  at du får mottor sykkkel forsikring så er du over 25  blir det billigere en bil forsikring

marjusen

Sitat fra: sven erik på søndag 07. juli 2013, klokken 14:19
tror  du burde prøve revan  kjøper den  tenker du bil blir du fort skuffa
vi har selv en i familien  som er ok men den er liten å trang å selv med disel varmer er den ikke  varm
og en må huske   fylle batteriene med vann på denne like mye som på en av psa  bilene eller kango
men det er ditt  valg  eneste som er rimligere med revan er  at du får mottor sykkkel forsikring så er du over 25  blir det billigere en bil forsikring

Du må huske at formålet med skyssen er å kjøre tur retur fra huset til toget, som altså er 3km. Før jeg bytta jobb var det også ca 3km til jobben, og da kjørte jeg en vanlig bil. Når det er kaldt ute ble det sjeldent varmt i bilen før jeg var på jobb uansett:)

Vi har en Volvo V70 stasjonsvogn som skal brukes som hovedbil (kjøring/henting i BHG, butikken osv osv).

Alternativet til en billig el-bil er en billig bensinbil, men da blir jo forsikringer, årsavgift, bensinutgifter osv osv mye større. Derfor jeg tenkte å kjøpe en billig el.bil. Og i stede for å kjøpe moped så tenker jeg det kan være bedre med en minibil med tak ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA