Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Planlagte modifikasjoner av Model S

Startet av TEK, søndag 21. juli 2013, klokken 21:20

« forrige - neste »

TEK

Hei

Jeg har bestillt det minste batteriet. Tenkte å bruke bilen til å pendle ca 130km hver dag så det burde vel holde? Hadde som mål holde meg på 500kNOK.

Jeg at de fleste her har gått for 85 modellen. Noen som mener at 60 modellen er er dumt valg?

Forøvrig har jeg valgt; Sort, stoff, 19", luft, stereo, tech, park, superlader.
Reservation Number
RN493316
Status
Your Model S order has been confirmed

Cowboystrekk

Hei, har selv bestilt 60 kW-utgaven. Er i samme situasjon som deg budsjettmessig. En kar i USA med amerikansk utgave som ikke går inn for å kjøre særlig økonomisk fikk hele tiden rekkevidde på 30-35 mil i temp på 0-5 C (norsk utgave med batterivarmer vil nok holde ut litt lenger), han klaga på at regen funka dårlig når batteriet var kaldt og så, så 130 km hver dag går smertefritt, lading på jobb\hjemme gjør jo at du uten problemer dekker opp de 130 km hvert døgn på tross av mer kjøring :)

Jeg kommer til å kjøre rolig og økonomisk på mine langturer, bruke CC, bruker sjelden AC, holde fartsgrensene (foruten noen få akser da, hehe), ha litt mer luft i dekkene enn anbefalt (10-15% mer luft i dekkene gav ifølge mythbusters 5% lavere drivstofforbruk, noe som burde gi noen ekstra km på langkjøring.) Han luringen som holdt snittfart på 40 km\t i USA (han hadde noen små pauser underveis så fart under kjøring var nok litt høyere) greide jo 68 mil) så med kjøring på norske veier uten for mye høydeforskjeller og typisk fartsgrense på 70 km\t burde ikke 40 mil+ være urealistisk rekkevidde for endel av oss :) Jeg hadde ikke noe problem med å få den gamle hondan min som hadde oppgitt forbruk på 0,59 på langkjøring til å kjøre på 0,44 med jevn fart i høyeste gir og litt ekstra luft i dekkene og tesla ser ut til å levere god rekkevidde selv for de med tung gassfot :)

De som testa 85 kW fra LA til Vegas i litt for varmt vær lå jo rundt 45 mil på 85 kW-versjonen og da kjørte de sånn halvøkonomisk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Litt for skøy så leste jeg dragtimes sin test av 60 kW-versjonen og den har betydelig bedre aks enn oppgitt og litt mer HK. 0-60 gikk "consistently" på 5,1 sek istedet for 5,9 som oppgitt, HK landa på 322. Ift Norge så kan du faktisk under optimale forhold da greie 5,3 fra 0-100 selv med økovarianten som vi ser ut til å gå for. At forsikringa er litt rimeligere enn 85 varianten og superchargerne er satt opp så du fin kan kjøre Trondheim til Kristiansand når de er ferdige er heller ikke dumt :) Gol til Risør er verste ettappen med 32 mil som også burde gå med ei fullading.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fonberg

Man sparer jo 50 k på å velge 60 kwh batteri men beholde SC, det er mye penger. Det eneste man da velger bort er vel egentlig muligheten til å kjøre f.eks TRD -OSL på bare en ladestopp i stedet for to, samt at man naturligvis generelt har mer begrenset rekkevidde på t/r-turer med manglende eller usikker lademulighet. Dessuten *tipper* jeg at man vil ha samme mulighet til å oppgradere til mer effektivt batteri som vil komme i fremtiden (evt. gjennom swap-løsning) også om man starter med 60 kwh

Jeg skjønner derfor godt de som velger 60 kwh-varianten.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

laumb

Jeg skjønner veldig godt de som velger 60kWh.
Jeg var selv i den båten at det var den jeg skulle ha. Men, tok i en skikkelig rusken og sparer opp differansen for å få 85kWh, bare fordi det er mulig. Kommer nok aldri til å trenge det ekstra. :)

Thomas Parsli

Hvis man velger 60kWh og SC er jo Trondheim-Oslo uproblematisk.
Det er heller turer til land uten SC (Sverige og Danmark?) som blir et "problem", eller lange strekninger nedover Europa i store hastigheter.

Alle er forskjellige, men for min del er 85kWh et av de beste argumentene for å velge Tesla :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TEK


Cowboystrekk

Man skal da greie seg med en ladestopp Tr.H-Oslo om man alder på Dombås og kjører rolig\litt økonomisk men følger fartsgrensene? Det er 34 mil til Oslo og det er mye regen å hente fra de 650 metrene Dombås befinner seg over havet :) Jeg tror det vil være uproblematisk med en ladestopp for mange unntatt for "fartssynderne" og i skikkelig kaldt vintervær. Å bytte til lettrullende dekk (som koster langt mindre enn 50k, samt at de gamle trolig er lettsolgt) reduserer ofte rullemotstand med 5%, noe som også gir noen kilometer ekstra :)

TEK: Sorry, glemte link i det første jeg skrev, men fint du fant den. 60 kW fremstår ihvertfall som et skikkelig "scoop" for min del. Forskjellen P-utgaven og 60 kW er faktisk langt mindre enn tesla vil ha det til. 60 kW er faktisk raskere enn hva 85 er på papiret. På papiret er P85 1,8 sek raskere enn 60, i virkeligheten er den bare 1,2 raskere fra 0-100. 1\4 mile gjør P på 12,4 og 60 på 13,7, marginal forskjell mao. Jeg ville nok heller valgt 85 enn P-utgaven ift marginal forskjell i ytelsene, men ser at noen vil ha det beste av det beste :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amper

jeg her heller ikke behov for mer enn 60kw batteriet.. kan ikke se jeg skulle komme på grensen en gang med mitt kjøre mønster.. problemet mitt er kun at den har 100 hk mindre eller for lite når valget først er der..  :-\
P85D :o)

Cowboystrekk

Er virkelig 150.000 mer verst 1.2 sek fra 0-100 og dyrere forsikring?;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

timingbeltkiller

Denne tråden er underlig lesing for en som gladelig hadde betalt NOK 800-1000K for en S110kWh.
For meg er det viktig å ta dagsturer på 5-6 hundre km uten å måtte risikere lang kø ved eller direkte bomtur til en ladestasjon.

For å unngå gnagsår på sjelen er det like viktig å være uavhengig av ladestasjoner som av bensinstasjoner.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: taraquin på fredag 05. juli 2013, klokken 11:38
Er virkelig 150.000 mer verst 1.2 sek fra 0-100 og dyrere forsikring?;)

Der jeg har sjekket er det samme forsikringspris.

For min del hadde 60kWh aldri vært aktuelt pga. rekkevidden. Slik sett koster Performance 69.300,- ekstra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AttackOfTheMac

Jeg er en av de "få" som har bestilti 60.
Super fornøyd med det.
Jeg trenger ikke mer, og da vil jeg heller bruke de ekstra pengene på noe annet.

cdabel

Er det mulig at Tesla installerer en eller flere byttestasjon her hvis de får god erfaring/pågang med "prøveprosjektet" i USA? Da er langturer med 60kW ingen problem.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Cobos

Jeg er en av de som tror jeg hadde klart meg greit med 40kWh batteriet men ihvertfall har mer enn nok med 60kWh batteriet. Når de fjernet 40kW valget så ser jeg ingen problemer med 60kW selv. Jeg har riktignok godt med utstyr så billig blir den ikke. Men gleder meg som bare...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA