Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Kewet firehjuls (lett) motorsykkel

Startet av oven, onsdag 30. april 2008, klokken 21:46

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: oven på torsdag 18. september 2008, klokken 19:22

Det som er verre er at jeg har hatt bilen inne hos NAF for EU-kontroll, og der sier de at jeg må bytte drivakselmansjett på venstre og høyre side foran. Jeg må også bytte bærekule "fremre venstre nedre yttre", hva nå det betyr

Et år siden fikk jeg samme mangel etter test hos NAF. Forsøkte Mekonomen men de kunne ikke finne ut av denne feilbeskrivelsn hvilke deler som måtte bestilles. Derfor gikk bilen til BOS på økeren som fant alt iorden, og at alt i forstilling lå godt innenfor de toleransekrav som gjelder.
Pussig sak, og jeg har ikke merket noe som tyder på at noe er galt heller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Sitat fra: Griffel på torsdag 18. september 2008, klokken 21:41
Pussig sak, og jeg har ikke merket noe som tyder på at noe er galt heller.

Hos meg var det "knakking" når man kjørte over humper - som var borte etter verkstedbesøket, så det var vel på tide å skifte ut noen deler vil jeg tro. Men stiller et stort spørsmålstegn ved NAF når det gjelder Think ellers. I Trondheim hadde han hatt en til kontroll tidligere og var litt i tvil, men satte anmerkning alikevel på noe som var greit - og det synes jeg ikke er akseptabelt.

Sitat fra: PLUTO på torsdag 18. september 2008, klokken 21:06

"det pleier å gå fint å slipe bremseskivene.

For meg er det ikke så viktig å få bilen "godkjent", men å vite at jeg kan stole på at ting fungerer når de må. Liker ikke tanken på at "det pleier å gå fint" den dagen en unge plutselig kommer ut forran bilen og bremsene ikke virker som de skal.

Greit å fikse ting slik at de fungerer, men når det gjelder deler som har med sikkerhet å gjøre har jeg 0-toleranse. Jeg har 8 tommeltotter og da overlater jeg slikt til fagfolk. Bedre med en litt tynnere lommebok enn å ikke være i stand til å bære den i det hele tatt  ;)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Sitat fra: Laban på torsdag 18. september 2008, klokken 20:50
Prisen jeg måtte betale for nye bremseskiver,  og bærekule (samme som din ;D) var 4.990.-. Synes ikke det var så ille.

Gjorde nøyaktig samme jobb på Saxo'en som har samme oppheng.

Jobben tok 1 time og delene kostet ca 1400 kr. Opphengskula  til ca. 450 kr. presses ut av bærearmen og ny presses på plass uten at en trenger ta armen ned fra bilen. Tror verkstedet ditt har tatt godt i med enten delepriser, eller timetelling.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Laban

Det ble byttet bremseskiver og klosser forran samtidig + at hvis jeg skulle gjort det selv ville Thinken blitt avskiltet da det ville tatt sin tid før jobben ble gjort. Har en veteranbil som også skulle hatt pleie og i den er det enkel mekanikk og elektronikk så den tør jeg gi meg i kast med, men får jeg tid? Familie og hus er prioritert før biler så da er verksted et flott sted sette bilen.

Døgnet har desverre for få timer til å få gjort det man gjerne ville ha gjort  ;)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Sitat fra: Laban på fredag 19. september 2008, klokken 21:24
Døgnet har desverre for få timer til å få gjort det man gjerne ville ha gjort  ;)

Kjenner til problemet, og har satt vekk veggsparkling til fagfolk som kan det. Til gjengjeld får jeg kvalitetstid  med familien og kjøretøyene mine. ;)

Likevel er det et tankekors at en grunnet tidspress må bruke halve den disponible månedslønna på en jobb en kunne gjort selv på et par timer. Hvorfor ikke søke ulønnet permisjon fra jobben, og gjør en slik jobb selv. Regner en på det vil en spare både tid og penger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

oven

Denne tråden har vært litt på avveie en stund, men nå er det dessverre tilbake til saken.

Jeg har nettopp hatt nytt batterihavari på denne bilen. Jeg fikk opp feilmelding under kjøring (system fault, service required), og tok bilen inn til Kverneland. De sa det var isolasjonsfeil, og at kassen måtte ned. Det har de gjort, og jeg har nå kassen stående i garasjen min. Tanken var å forsøke å vaske blokkene og slangene for å bli kvitt isolasjonsfeilen, men nå ser jeg at minst ett av batteriene har tatt kvelden og spydd ut innholdet sitt gjennom et kulerundt hull i siden. Se vedlagt bilde.

Forrige reparasjon kostet meg rundt 20.000 kr for vasking, to "nye" blokker, rekondisjonering, vannfylling og kvernelands avsindig dyre ned- og oppmontering av kassen.  Etter dette kjørte jeg bilen 3.000 km, leverte den til Kverneland for servicelading og har nå kjørt ca 1500 km til etter det.  Nå lurer jeg etterhvert på om det er verd pengene å forsøke å reparere bilen.

Noen gode råd?
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

Ken

Det kan hende at ved å bytte den ene blokk at bilen vil overleve. Jeg hadde en liknende blokk selv som brent gjennom og svidd nabo blokker litt. Dette ser ut som en dårlig kontakt mellom elekroden og polen som tåler ikke høy strøm lenger. Lav elektolytt nivå betyr manglende kjølig her som betyr høy vann forbruk i akkurat den cellen (5 per blokk). Det er derfor man få en isolasjonsfeil; strøm på avveie.

Nå du har pakken hjem hvorfor ikke forsøke å få tak i en blokk. Det er ikke vanskelig å bytte og Kverneland kan remontere den hvis ikke du klare det selv.

En i elbilagder .org har beskrivet hvordan dette gjøres og kan sendes via e-post eller har vi verkstedsboka for nedlasting i fra elbil.no hoved siden.
Lykke til
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Hallo Oven

Ser at det er OG 05 DT som har fått hull.

Etter at jeg sjekket kassen din har jeg oppdaget en ny form for problem på disse SAFT blokkene, og som kun ser ut til å ramme Think sine batterier. Dette ble ikke sjekket i din pakke, da jeg tidligere hadde konsentrert meg om PSA biler.

Problemet går ut på at endecellen rett og slett lekker lut antakelig gjennom sprekk i plaststøpen.

Det ble veldig tydelig på en Think kasse med 100000 km som jeg sjekket etter din, og medførte at jeg måtte gjøre hele vaske, og male jobben 2 ganger. Når en studerer lade, og utladekurver er det mulig å oppdage dette dersom lekkasjen er stor, men gjennomgang av data på OG 05 DT viser ingen feil. Feilen manifesterer seg nok best ved at en får jordfeil langs den ruten luten lekker til gods, og desverre ble ikke kassen din testet for jordfeil hos meg.

Jeg hadde tenkt å si at du må ta en skikkelig test og recond før du monterer flere blokker, inntil jeg oppdaget at dette var en av mine kasser. Dermed er jo dette gjort. Nå når vi vet hva vi skal se etter, foreslår jeg en ISO test der du "kortslutter" voltmeteret med en 1-10 kOhms motstand og måler spenning til gods, og vipper blokkene 45 grader over og ser etter veskenivå spesielt på endecellene.  Mål også spenning på hver celle og send dette til meg, så finner vi nok en løsning. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

oven

Det stemmer, det er OG-05-DT som har hull, og det er isofeil på OG-08-DT og OG-09-DT, i følge skribleriene som står oppå batteriene. Jeg har ikke målt selv. Jeg må se om jeg klarer å få fatt i en motstand :) Håper de har på Clas Ohlson.

Er det noen som har blokker til salgs? Jeg trenger iaf en. Jeg trenger også hjelp til å montere opp batterikassen.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

Ken

Takk for tipset Elektrolux. Jeg jobber på en bil med tre sprengte blokker og det er mulig at de siste to  blokker på den 5er rekke har tatt en skjult skade i tillegg. Blokkene skal vippes og måles.
Hvis man laster ned verkstedsboka fra Norstarts front page man finner fram til en omfattende feilsøkingsprosedyr for overledninger i de siste 50 sider.

Har du noen teorier på hvorfor noen blokker brenner gjennom?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

eldanz

Heisann,
kanskje noe sen tilbakemelding,men jeg har ikke lest dette tidligere.

Det jeg la merke til er at man foretar vannfylling når bilen gir beskjed om det. Da kan man ha kjørt ganske mange kilometer.

I dag er det slik at både de som er kjent med og kan mye om batterier til Th!nk og har lang erfaring, så sier de at man skal fylle vann etter hver 4000km.

Til og med Røhne Selmer,Oslo, anbefaler 4000 km.

Jeg praktiserer det og fyller 4-5 liter hver gang. Overlading er lite, husker ikke nøyaktig.
Dette er noe som er godt kjent i miljøet.

Mine batterier er original fra 2002 og det er svært lite om ikke noe redusert futt i dem. Spenningen ligger på det normale.


Skal prøve å følge med på dette forumet fremover.

Mvh
Bjørn
Eldanz
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Ken

#56
Gratulerer Eldanz, det er godt å høre at noen har problemfritt elbil bruk. Hyppigere vannfylling er løsningen i det fleste tilfeller.

Elektrolux: når forstår jeg hvorfor man bruker en motstand i parallel med måleinstrument.
Jeg sjekket en batterikasse for overledninger eller isolasjonsfeil og var oppi 17volt før jeg leste Thinks verkstedbok om feilsøking av isofeil.
"Spøkelsesspenning" med ingen strøm kan ungås ved å montere en last i målekretsen. Etter å ha montert en mostand i M ohm  størelse forsvant spenningene nesten og jeg var sikker at batteripakken kunne monteres igjen.

Bilen lader nå uten iso feil og jeg prøver å lade pakken så skånsom som mulig pga vannservice meldingen på displayet. Paktrakr og blokkbytting har sørget for en ujevn pakke og jeg vil at den er nesten jevn før jeg sette den til vedlikeholdslading i morgen.

Ved å jukse litt kan man få laderen til å kjøre 5A i lengere tid. Dra ut ladeledning etter ladestopp, skru på varmeapparatet i noen minutter og så til lading igjen. Blokk spenninger leses ut av paktrakr og flere morsomme feilmeldinger vises på displayet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Apropo det med utjevning. Jeg har begynt å følge med på loggen til paktrakr og ser at mine 7 blokker fra 2001 henger noe etter nyblokkene fra 2007.
De gamle kommer ikke opp i 8 volt under hovedladingen, men på etterladingen (5A) kommer de opp i godt over 8,5V men 20-30min etter de andre.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Jeg ser at to er på 6,8 v og noen er oppe i 8.8 allerede. Jeg tror at jeg skal kjøre vedlikeholdslading nå.

Jeg ville at denne pakken få tilstrekkelig overlading pga mulig problemer underveis.
En full servicelading litt senere kunne forårsaker elektolytt overløp

Her er fordelen med å kunne lade enkelte blokker mens de er montert inni bilen.

Jeg krysse fingrene.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på lørdag 14. februar 2009, klokken 11:09
Apropo det med utjevning. Jeg har begynt å følge med på loggen til paktrakr og ser at mine 7 blokker fra 2001 henger noe etter nyblokkene fra 2007.
De gamle kommer ikke opp i 8 volt under hovedladingen, men på etterladingen (5A) kommer de opp i godt over 8,5V men 20-30min etter de andre.

Det er de som henger etter som er de beste blokkene. De som først kommer opp i spenning har mindre kapasitet enn de andre.

Overladingen er der for å fullade også de beste blokkene, men på bekostning av de svakeste.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA