Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Kewet firehjuls (lett) motorsykkel

Startet av oven, onsdag 30. april 2008, klokken 21:46

« forrige - neste »

oven

Sitat fra: elektrolux på mandag 28. april 2008, klokken 09:42
Der er 2 metoder.

Sende hele pakka slik den er. Da tar vi oss av vask, og ev sandblåsing og pulverlakkering av batterikassa og vask av blokker. Husk å beskytte BMS'en mot vann.


Dette høres ut som noe for meg :) Hvor mye koster dette, sånn ca? Hvis noen av blokkene må byttes, kan du være behjelpelig med det?

Sitat fra: elektrolux på mandag 28. april 2008, klokken 09:42

Fra Bergen til Stavanger går der flere ganger daglige transporter med oljeutstyr. Sjekk om ikke en av disse har en ledig plass.


OK, det høres ut som en god plan. Hvem kontakter jeg?

2014 Leaf tekna, bor i Bergen

eljet



[/quote]

OK, det høres ut som en god plan. Hvem kontakter jeg?


[/quote]

Ta kontakt med Royal transport, de kjoerer ofte nedover
Du maa nok pakke det paa palle med karmer for at det skal ordne seg greiest
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Anders

Jeg har samme problem som Oven, ser det ut til. Min bil er en 2001 modell som er gått 75000km.
Lurer på om Oven kom noe videre etter de inleggene som ble skrevet i april.
Stavanger, 2001 mod Think som er lei

elektrolux

Jeg har batteripakka til Oven, men ting tar tid, og foreløpig er kun innledende målinger av spenning samt lett vask foretatt.

Prøver å satte sammen et kit med slanger, og strømskinner, som forenkler bruk av PSA blokker i Think. Planen er å sette in 5 eller 7 PSA blokker i en av fyllerekkene i Think sin batterikasse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Anders

Jeg har behov for å ta ned batteripakken for å se hva som kan gjøres, eventuelt få andre til å se på den.
Pluto har tidligere lagt inn en link som jeg ikke får til å virke http://elbil.no/forum/index.php?topic=279.0 Er det noen som har denne filen og kan sende den til meg. Jeg vil være sikker på at jeg kobler alt riktig ifra før jeg begynner på denne jobben.

Det jeg planlegger å gjøre er å ta ut blokken og rengjøre alt for å se om det hjelper mot det problemet jeg har. (Få vekk det lyset som sier "maintanance is required". Det kommer på etter en stunds kjøring i dag)
Stavanger, 2001 mod Think som er lei

Ken

#20
Linken virker for meg. Kanskje den er blokkert. Se på innstillinger i Verktøy på høyre siden av verktøylinjen.

Maintainance Charge Required betyr at batteriene må fylles øyeblikkelig og helst en måned siden.
Du må enten finne noen som kan hjelpe deg med vannfylling eller ta bilen til Ford. Bilen vil ha begrenset effekt ved vannftllingsbehov og vi virke slapp.
Anbefale ar du ikke kjør bilen mer.
En medlem som heter Think bor i nærheten. Hør med han ved å bruke privat melding.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Tror problemet med linken er at du enda ikke har 5 innlegg, og dermed tilgang til avansert biten av forumet.

Her får du lese at Ford nødvendigvis ikke er det beste stedet å fylle vann;
spesielt ikke dersom bilen har kjørt helt til vannlyset lyser. Vann burde vært fyllt for lenge siden. Underlig nok står dette i verkstedsmanualen til Think, men ikke i brukerhåndboka.

Legg til 3 innlegg til, og se om det løser seg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: Ken på lørdag 21. juni 2008, klokken 18:38
Maintainance Charge Required betyr at batteriene må fylles øyeblikkelig og helst en måned siden.

Men ikke la panikken gripe deg helt enda. Jeg ble selv overrasket av maintainance charge-varselet her forleden, og foretok vannfylling selv umiddelbart. Det viste seg at jeg brukte 9 liter vann, fordelt nokså likt på alle cellene. Under ti liter var ansett som bra i følge skjema jeg fikk fra Ken. :)

Men for å være på den sikre side kan det være lurt å ikke bruke bilen noe mer før du får fylt vann, i fall noen av cellene dine skulle være tomme, eller nesten tomme.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Min Think hadde vannservice for ca 5000 km siden. Da var det fyllt ca 5 l vann. Beregnet så at det skulle gå å kjøre minimum 5000 km og vannservicelyset kom litt før disse 5K var nådd. Vannservicen ble gjort og det gikk igjen med 5 liter vann ganske jevnt fordelt. Dette tolker jeg til at mitt kjøremønster og lademønster, sammen med batterienes tilstand, vil gi meg nye 5K før jeg behøver å ta ny service.

I mellomtiden skal jeg også ha ny BMS. Kanskje det går med enda mindre vann da?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Skulle bruke litt mindre vann med ny BMS ja. Best at du kontrollerer dette først og ikke ta det for gitt.
Alderern av batteripakka er avgjørende og mellomalder biler40000+ km allerede drikker mer vann enn de yngere. Beregnet vannfylling etter km kjørt  basert på tidligere vannfylling er fornuftig hvis ikke kjøremønster har endret seg.
Vi jobber ut fra Elektrolux sin teori at etter elektrolytt reservet i cellene har blitt brukt opp,omtrent 4 liter, vil forbruket aksellererer. Dette betyr at hvis du hadde kjørt 1000km til før vannfylling  ville du ha behov for mer enn 25% ekstra vann, kanskje det dobbelte.
Det står i håndboka at man bør ikke kjøre mer enn 5000km før servicelading og for eldre biler er det for mye.
Scary.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Anders

Jeg følger Pluto sitt råd og skriver noen meldinger til.
Jeg har nettopp hatt bilen til vedlikeholds lading, bilen har alltid gått i underkant av 5000km mellom lading. Jeg har kanskje forvirret noen med meldingen som kommer, ved behov for vannfylling er det en melding om "maintanance charge required" som kommer frem. Den meldingen jeg har nå er " service required".
Denne situasjonen med "service requied" oppstod rett etter forrige vannfylling. Slik jeg forstår det så er vannfylling en ekstra påkjenning og kan derfor a utløst situasjone hvor ett eller flere batterier begynner å bli dårligere. I løpet av siste året har batteriet mistet 20% kapasitet i forhold til når bilen var ny.  Så det er ikke en uventet situasjon at batteriene går mot slutten.

Her deler jeg opp meldingen slik at jeg kan få inn en til.   
Stavanger, 2001 mod Think som er lei

Anders

Når jeg kjører med bilen nå, så kan jeg kjøre en del km før lyset med "service required" kommer på. Men grunnen til at jeg i sin tid kjøpte Think er Rennfast, en 223m dyp tunnell. Her er det først en kraftig lading og så en kraftig tømming, i motbakken kommer lyset på. Så det er stor belastning som gør at problemet viser seg. (Hadde bilen vært brukt til bare by kjøring, så ville lyset kun kommet på ved hard kjøring, noe som ikke er normal kjøring med el bil.)
Stavanger, 2001 mod Think som er lei

Ken

Forsvinner feil meldingen etter hvert? Når bilen kjøles ned?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Anders

Ja, lyset og meldingen forsvinner ved rolig kjøring. Det forsvinner også ved stopp og nedkjøling av den grunn. Men jeg sliter med lading, ladingen har lett for å stoppe ved 40%. Løsningen som fungerer er å vente med lading til bilen har stått ett par timer etter kjøring, da vil den noen ganger lade helt opp andre ganger stoppe ladingen ved 40%. Når ladingen stopper ved 40%, så ser det ut til å være best å vente en time før pluggen stappes inn igjen, da lader den videre til 100%.
Problemt er at bilen er ikke bruker vennlig lenger.   
Stavanger, 2001 mod Think som er lei

Ken

#29
Flere ting må sjekkes nå. Først må man sikre seg at de tre ladeviftene fungerer. De kan høres under lading og om sommeren kan man forventer at de kommer på etter 10- 15 minutter. De pleier å stoppe etterhvert og begynne kort tid etter. En lader som er for varm vil slutte å lade.

Er radiator viftene i god stand. Etter det varme været vi har hatt vil man høre en veldig høy lyd etter kjøring en god del. Lyden stopper ved å skru av tenningen men vil ofte begynne med en gang hvis man setter bilen til lading.

Er sirkulasjonspumpe OK? hør etter en summelyd med en gang man skrur på tenningen. Om man tar en titt inni ekspansjonstanken bak den luken under front ruten vil man se bevegelse i kjølevæsken.

Mangler må rettes opp umiddelbart.

Jeg venter friskemeldingen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA