Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Kewet firehjuls (lett) motorsykkel

Startet av oven, onsdag 30. april 2008, klokken 21:46

« forrige - neste »

oven

Hei,

jeg har en 2002-modell Think som har gått rundt 70.000 km. Etter de siste gangene den har vært på vedlikeholdslading har det vært vanskelig å få bilen til å ta imot lading. Den har stoppet opp etter en liten stund med feilmeldingen "charging fault, service required". Jeg må da ta ut ledningen og sette den inn igjen, og da starter ladingen på nytt. Dette kan gjenta seg flere ganger før bilen til slutt er fulladet. Etter en uke eller to med dette er bilen tilbake til normalen igjen, og lader helt opp hver gang.

Nå for en uke siden begynte det å komme feilmeldinger i displayet under kjøring, med teksten "system fault, service required". Det har hendt tidligere også, men Kverneland Bil i Bergen har ikke kunnet finne noe galt når de har sett på loggene i bilen. Jeg gjorde derfor ingenting med det. Forleden dag begynte bilen imidlertid å oppføre seg rart. Jeg hadde kjørt bilen til sentrum om morgenen (rundt 20 km), og måleren viste rundt 65% gjenværende batterikapasitet da jeg kom frem. Bilen var fulladet da jeg kjørte hjemmefra. Underveis til jobb kom den samme feilmeldingen. På vei tilbake etter jobb begynte bilen å gå saktere, som om den var tom for strøm, og feilmeldingen viste i displayet. Til slutt gikk bilen så sakte at jeg fant ut at jeg like gjerne kunne stoppe, og ringte etter hjelp. Jeg fikk da tauet bilen hjem, og der har den stått siden.

I dag stod bilen ute i solen, og da hender det jo at vannpumpen starter. I dag hørtes den veldig rart ut. Min samboer påstod den hørtes ut som en pippip, og jeg er ikke helt uenig :) Det har den ikke gjort tidligere.

Det jeg merker meg er at batterikapasiteten har gått stadig nedover de siste to årene, og at det blir stadig mer problemer med å få bilen til å lade etter at den har vært på vedlikeholdslading. Jeg har tatt alle vedlikeholdsladinger når bilen selv har bedt om det.

Jeg vet ikke helt om jeg stoler på Kverneland, så jeg lurer litt på hva jeg skal foreta meg nå. Jeg vil gjerne finne ut hva som er galt med bilen, og få fikset eventuelle batterier som er dårlige. Kverneland har gitt meg et tilbud på 13.000 for å sende batteriene til mantena og få dem testet der. Eventuelle blokker som må skiftes kommer da utenom. Jeg er imidlertid litt skeptisk, siden jeg har hørt at mantena er litt brutale med batteriene. Har jeg noen andre alternativer? Helst vil jeg at noen skal ta en totaloverhaling på hele bilen, slik at den blir frisk igjen :)

Jeg bor i Bergen, men er innstilt på å frakte bilen dersom det skulle være nødvendig.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

elektrolux

Sitat fra: oven på søndag 20. april 2008, klokken 02:33
Jeg har tatt alle vedlikeholdsladinger når bilen selv har bedt om det.


Kverneland har gitt meg et tilbud på 13.000 for å sende batteriene til mantena og få dem testet der. Eventuelle blokker som må skiftes kommer da utenom. Jeg er imidlertid litt skeptisk, siden jeg har hørt at mantena er litt brutale med batteriene. Har jeg noen andre alternativer? Helst vil jeg at noen skal ta en totaloverhaling på hele bilen, slik at den blir frisk igjen :)



Dersom du ser nøye etter i verkstedsmanualen til Think står det at vannfylling SENEST skal skje når vannlyset kommer på. På Think kommer gjerne vannlyset på etter 1050 Ahr overlading. Et bedre tall er 500 Ahr overlading. PSA har til sammenligning på de nyeste bilene redusert fra 1050 timer til 970 timer til 870 Ahr overlading før vannlyset kommer på. Å sette bilen på vannservicelading når de allerede er nesten tørre er den sikre oppskriften på batterihaveri.


Der er personer her på forumet, inkludert meg selv som tester blokker for 100 kr/ stk. Etter min hoderegning blir det da ikke 13000 kr, men 1900 kr. Selvfølgelig + demontering og frakt.
Testen vi tar er 4 stegs, og med full rapport på hver blokk, men tar gjerne en måned eller 2 grunnet alt arbeide. Mantena tar vistnok en kjapp utlading, og kaller det recondisjonering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Hei, oven,
velkommen til forumet. Meldingen "system fault, service required" betyr at noe er feil. Med et diagnoseinstrument skal verkstedet kunne lese ut hva feilen består i. Både permanente feil og periodiske feil lagres i hukommelsen i bilen. Hvis mekanikeren på Kvernland ikke klarer å lese ut feilen kan han ikke jobben sin.

Jeg har heldigvis ikke hatt noe batterihavari enda og har derfor ingen egen erfaring med det. Tror at din antagelse at det er batteriet som går mot slutten er riktig ettersom du får feilmelding både ved kjøring og lading og har kortere rekkevidde enn før.

Jeg har tenkt å bytte batteritype til lithium når mine tar kvelden. Det er det visstnok ingen som har gjort enda, men tilbudet finnes. http://www.euromatic.no/Batteripakke_think.pdf

Alternativt kan du demontere batterikassa og sende/levere den til en av de som tester og rekondisjonerer på hobbybasis; elektrolux, boogie og ...nå husker ikke jeg hvem den siste var. Disse skaffer også batteriblokker til å erstatte dine defekte. Det er 19 blokker i batterikassa.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Sitat fra: El rayo på søndag 20. april 2008, klokken 15:01
.... Både permanente feil og periodiske feil lagres i hukommelsen i bilen. Hvis mekanikeren på Kvernland ikke klarer å lese ut feilen kan han ikke jobben sin.

Riktig så enkelt er det nok ikke. Det er så langt jeg vet to typer feil som vises i displayet og som ikke registreres i BMS og dermed vises i diagnoseinstrumentet. Den ene er feil ved DC/DC og den andre jeg har funnet er feil ved temperatursensorene på batteriet. Det vil si en feil som ikke karakteriseres som totalt brudd med tempsensorene. Den sistnevnte feilen vil gjøre at du ikke får ladet på vanlig måte. den kan muligens også forårsake at bilen går dårlig. Dersom bilen tror at batteriet er meget varmt (selv om den ikke er det) vil bilen gjøre hva den kan for å hindre at de blir varmere. Nye temperatursensorer koster kun 10kr/st men batteriet må ned. går kjøleviften forran på bilen mye?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

oven

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. april 2008, klokken 11:16

Dersom du ser nøye etter i verkstedsmanualen til Think står det at vannfylling SENEST skal skje når vannlyset kommer på. På Think kommer gjerne vannlyset på etter 1050 Ahr overlading. Et bedre tall er 500 Ahr overlading. PSA har til sammenligning på de nyeste bilene redusert fra 1050 timer til 970 timer til 870 Ahr overlading før vannlyset kommer på. Å sette bilen på vannservicelading når de allerede er nesten tørre er den sikre oppskriften på batterihaveri.

Det kunne de godt ha fortalt meg hos Kverneland. Jeg synes ikke de virker så entusiastiske.

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. april 2008, klokken 11:16
Der er personer her på forumet, inkludert meg selv som tester blokker for 100 kr/ stk. Etter min hoderegning blir det da ikke 13000 kr, men 1900 kr. Selvfølgelig + demontering og frakt.
Testen vi tar er 4 stegs, og med full rapport på hver blokk, men tar gjerne en måned eller 2 grunnet alt arbeide. Mantena tar vistnok en kjapp utlading, og kaller det recondisjonering.

Er det mulig å få ned batterikassen uten å ha en lift? Går det an å få det til med et par garasjejekker og å ha bilen stående på bukker? Et alternativ er selvsagt å la kverneland ta ned batterikassen for meg. Jeg antar det lar seg gjøre å sende batteriene med tollpost eller linjegods. Hva anbefaler du dersom jeg skal sende batterikassen til deg? Skal jeg sende hele pakken, eller skal jeg gjøre noe selv for å finne ut hvilke batterier jeg bare kan kaste? Har du noen batterier til salgs?

Det kunne jo også vært greit å vite om det bare er batteriene det er noe i veien med, eller om det er noe galt med andre deler av bilen også. Jeg vil nødig legge ut veldig mye penger og så finne ut at motoren eller noe annet dyrt også er ødelagt :)

Hvis noen har utstyr til å kjøre en full diagnose på batteriene her i Bergen, så er det selvsagt en fordel. Da klarer jeg sikkert å få fraktet batteriene selv på en tilhenger.

2014 Leaf tekna, bor i Bergen

oven

Sitat fra: PLUTO på søndag 20. april 2008, klokken 17:41
Det er så langt jeg vet to typer feil som vises i displayet og som ikke registreres i BMS og dermed vises i diagnoseinstrumentet. Den ene er feil ved DC/DC og den andre jeg har funnet er feil ved temperatursensorene på batteriet. Det vil si en feil som ikke karakteriseres som totalt brudd med tempsensorene. Den sistnevnte feilen vil gjøre at du ikke får ladet på vanlig måte. den kan muligens også forårsake at bilen går dårlig. Dersom bilen tror at batteriet er meget varmt (selv om den ikke er det) vil bilen gjøre hva den kan for å hindre at de blir varmere. Nye temperatursensorer koster kun 10kr/st men batteriet må ned. går kjøleviften forran på bilen mye?

Kjøleviften har ikke gått på høygir nå i det siste, nei. Det hender jo den gjør det om sommeren, men nå i vinter har den bare gått på normalt turtall når jeg har kjørt, og kjøleviften stopper når jeg skrur av motoren.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

hens

Dersom det slurves med vannfylleprosedyren, kan det også resultere i slike feilmeldinger og ladeproblemer. Når det ventes for lenge vil det fylles for mye vann, og ved neste fullading vil elektrolytten renne over og danne en jordfeil. Og laderen vil ikke lade et batteri med jordfeil. Ofte kan dette rettes ved å vaske utløpene under høyre dør, og bilen vil igjen ta lading..

Men,- når bilen har gått 70 000 kilometer er  det et mirakel at ikke batteriene har blåst for lenge siden, dersom du ikke fyller før bilen har bedt om det.

(Hvordan er det med bensinbilen din? venter du til oljelampen lyser med å sjekke oljen?)

Ford har visst om dette helt siden vi erfarne her på forumet og på Thinkers sa ifra, men de ventet nok litt for lenge før de aksepterte tilbakemeldingene om at det måtte fylles  før bilen varslet..  Dessuten har det vært vanskelig å få de til å måle vannforbruket ved vannfylling, noe som er grunnleggende for å vite service intervallet.

Jeg tror Kverneland er en av de bedre på service, men de er et bilverksted, og de er primært til for å tjene penger.
Og det gjør de når de kan selge en ny batteripakke.         Dessverre!

Det som er tragisk er at elbileiere ikke melder seg her på forumet før problemene oppstår, og da er det ikke lett å finne billige løsninger.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

oven

Sitat fra: hens på søndag 20. april 2008, klokken 20:07

Men,- når bilen har gått 70 000 kilometer er  det et mirakel at ikke batteriene har blåst for lenge siden, dersom du ikke fyller før bilen har bedt om det.


Jeg har hatt en batterieksplosjon. Da røk tre batterier. Det var innenfor garantitiden, så jeg fikk det reparert gratis. De sa ingenting om vannfyllingsintervall hos Kverneland da.

Sitat fra: hens på søndag 20. april 2008, klokken 20:07

(Hvordan er det med bensinbilen din? venter du til oljelampen lyser med å sjekke oljen?)


Hehe, nei... Men det er en sånn praktisk peilepinn som jeg kan bruke for å finne ut hvor mye olje det er på bilen :) Det er vel ikke helt uvanlig at folk har mer erfaring med bensinbiler :)

Sitat fra: hens på søndag 20. april 2008, klokken 20:07

Ford har visst om dette helt siden vi erfarne her på forumet og på Thinkers sa ifra, men de ventet nok litt for lenge før de aksepterte tilbakemeldingene om at det måtte fylles  før bilen varslet..  Dessuten har det vært vanskelig å få de til å måle vannforbruket ved vannfylling, noe som er grunnleggende for å vite service intervallet.


Jeg har faktisk aldri fått en eneste tilbakemelding fra Kverneland når jeg har vært inne på servicelading med bilen. Sist ba jeg dem kjøre bilen til og fra jobb før de gav den tilbake til meg, for at de skulle få se ladeproblemene med egne øyne. De påstod de gjorde det, og at de ikke fikk problemer med å lade bilen. Det eneste de sa var at bilen virket litt treg. Så hentet jeg den, og jeg fikk selvsagt problemer med å få den til å lade samme kveld. Det varte i en ukes tid eller så, og så var den tilbake til normalen.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

PLUTO

#8
Sitat fra: oven på søndag 20. april 2008, klokken 19:34
Kjøleviften har ikke gått på høygir nå i det siste, nei. Det hender jo den gjør det om sommeren, men nå i vinter har den bare gått på normalt turtall når jeg har kjørt, og kjøleviften stopper når jeg skrur av motoren.

Går kjøleviften nå når det er kaldt er det noe galdt. Den kan nok komme på ved kraftig overlading, men ellers skal bilen være stille, med unntak av vannpumpa som har en svak summelyd. er det denne svake summelyd du mener at slutter når du skrur av motoren?

Sitat fra: oven på søndag 20. april 2008, klokken 19:29
Er det mulig å få ned batterikassen uten å ha en lift? Går det an å få det til med et par garasjejekker og å ha bilen stående på bukker?

Ja da det går fint ann å gjøre dette selv. prosedyren for dette er beskrevet under avansert:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=279.0


lykke til
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Det et tydelig at du har fulgt litt i timene Oven men Think eiere må være proaktiv nå. Jeg fylt en bil i dag med 14 liter vann som hadde overladet 1140 AH siden den forrige. Han kjører veldig pent sier han og det er årsaken til hvorfor vann behov var jevenlig fordelt i alle blokker. Bilen er i mellom alder. Håper at noen i Bergen har diagnose instrument til å lese ut overladet ampere timer og andre feil.

Det er muligens elektrolytt overløp som feiler bilen etter verkstedet har fyllt med vann men hvis du venter til feilmeldingen kommer på displayet da er det stor behov for vann. Da blir det vanskelig å få elektrolytten til å overløpe. Mystisk.

Jeg ville være snill med de blokkene nå og ikke tømme dem ut for mye. Rekkevidden vil forbli lav men om ikke du har behov å kjøre langt så er det greit.

Hvis du er innstilt til å få en av våre til å skjekke blokkene kan du vurdere å montere  Paktrakr eller en annen form for batteri overvåknings system. Du kan være sikker da at ingen blokk faller under spennings grense.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: El rayo på søndag 20. april 2008, klokken 15:01
Disse skaffer også batteriblokker til å erstatte dine defekte. Det er 19 blokker i batterikassa.

Desverre gjelder dette bare PSA blokker. Nå har jeg likevel satt sammen batterirekker med PSA blokker til bruk i Think, men det blir ikke like vakkert som med originalblokkene.

Blokkene jeg har er brukte, men testede gode blokker fra 2001 med ca 95 Ahr kapasitet ved C2 utlading. Tar 3000 kr / blokka for dem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: oven på søndag 20. april 2008, klokken 02:33
Kverneland har gitt meg et tilbud på 13.000 for å sende batteriene til mantena og få dem testet der. Eventuelle blokker som må skiftes kommer da utenom. Jeg er imidlertid litt skeptisk, siden jeg har hørt at mantena er litt brutale med batteriene.

Mantena er desverre ikke noe alternativ. Om noen batterier overlever deres behandling har de fått skader, og etter 70 000 km er det lite sannsynlig at de overlever en slik behandling.

Dersom du kan kjøre en sjekk av pakken din hos meg eller Elektrolux, så kan du kansje få gode batterier fra Kverneland. Ellers er det sikkert andre som er interessert i dine batterier (de som er testet), eventuellt noen som har en bil som ikke går mer, og som kan overlate noen til deg....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

oven

Bilen har stått stille siden denne tråden begynte, så nå tror jeg at jeg blir nødt til å gjøre noe snart :)

Jeg har tenkt å taue bilen til Kverneland i Bergen og få dem til å ta ned batteripakken for meg, og så kan jeg sende batteripakken til en av dere.

Er det noen av dere som har tid og lyst til å teste batteriene for meg? Jeg tar gjerne imot hint om hva jeg selv kan gjøre med pakken før jeg sender den (f.eks. vasking, lading av individuelle blokker, måling av spenning på enkeltblokker, etc), slik at jeg kan sile ut de blokkene som åpenbart er ødelagt.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

elektrolux

Der er 2 metoder.

Sende hele pakka slik den er. Da tar vi oss av vask, og ev sandblåsing og pulverlakkering av batterikassa og vask av blokker. Husk å beskytte BMS'en mot vann.

Eller ta ut enkeltblokkene, forsegle vannstusser og vaske disse.

Fra Bergen til Stavanger går der flere ganger daglige transporter med oljeutstyr. Sjekk om ikke en av disse har en ledig plass.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: elektrolux på mandag 28. april 2008, klokken 09:42

Fra Bergen til Stavanger går der flere ganger daglige transporter med oljeutstyr. Sjekk om ikke en av disse har en ledig plass.


elektrolux: Vet du om noen som kan transportere en ikke-kjørende VW Golf CityStromer billig fra Bergen til Oslo? Jeg vet ikke engang hvem som bedriver slikt, for de jeg har ringt tar kun biler som selv kan kjøre litt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA