Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Kewet firehjuls (lett) motorsykkel

Startet av oven, onsdag 30. april 2008, klokken 21:46

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Anders på søndag 06. juli 2008, klokken 22:36
Ja, lyset og meldingen forsvinner ved rolig kjøring. Det forsvinner også ved stopp og nedkjøling av den grunn. Men jeg sliter med lading, ladingen har lett for å stoppe ved 40%. Løsningen som fungerer er å vente med lading til bilen har stått ett par timer etter kjøring, da vil den noen ganger lade helt opp andre ganger stoppe ladingen ved 40%. Når ladingen stopper ved 40%, så ser det ut til å være best å vente en time før pluggen stappes inn igjen, da lader den videre til 100%.
Problemt er at bilen er ikke bruker vennlig lenger.   

Når ble kjølepumpen skiftet sist?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

Det ser ut som om det er problem med for høy temperatur, eller feil på følerne til temperaturen. kan du skru selv så kan jeg komme med noen tilps.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Anders

Sist jeg leverte bilen inn til Kverneland, så var det min påstand at det var noe galt med kjølingen.
Kverneland kom frem til at det er noe galt med batteriene. Det er det jeg har å forholde meg til idag. Kvernaland har absolutt ingen entusiasme når det gjelder EL biler, så jeg ser for meg at jeg har vært hos Kverneland for siste gang og må nå lære meg hvordan denne bilen virker.
Jeg kan skru på biler og motorer, men like ikke så godt strøm.
Derfor har jeg holdt meg unna EL bilen. Men det må nok endre seg.
Skulle likt å hatt en manual eller noe annet å se i slik at jeg ikke trenger å plukke hele bilen ned for å finne alt.
Er enig i forslaget om å sjekke viftene, de burde ligge langt fremme i bilen og det vil være behov for å åpne "panseret". Hva må av for å komme til viftene og hvor begynner en å "rive".
Vannpumpen er skiftet minst en gang, men jeg husker ikke når, men trikset med å se i tanken er verdifullt. 
Stavanger, 2001 mod Think som er lei

Griffel

Sitat fra: Anders på mandag 07. juli 2008, klokken 18:52
Skulle likt å hatt en manual eller noe annet å se i slik at jeg ikke trenger å plukke hele bilen ned for å finne alt.

Er enig i forslaget om å sjekke viftene, de burde ligge langt fremme i bilen og det vil være behov for å åpne "panseret". Hva må av for å komme til viftene og hvor begynner en å "rive".
Vannpumpen er skiftet minst en gang, men jeg husker ikke når, men trikset med å se i tanken er verdifullt. 

http://www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf

PÅ PSA biler anbefales vannpumpe skiftet hver 25 000 km
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: Anders på mandag 07. juli 2008, klokken 18:52
Er enig i forslaget om å sjekke viftene, de burde ligge langt fremme i bilen og det vil være behov for å åpne "panseret". Hva må av for å komme til viftene og hvor begynner en å "rive".
Hvis vannet sirkulerer i ekspansjonstanken når tenninga er på og vannet kjennes varmt ut (over kroppstemperatur) bør kjøleviftene gå. De høres tydelig og når man stikker fingrene inn bak grillen skal man kjenne et svakt luftdrag. Diagnoseinstrumentet (hvis du får lånt et slikt) har et testprogram som skrur av og på kjøleviftene 5 ganger i rask rekkefølge.

For å komme til kjøleviftene til radiatoren er det enklest å ta av bunnplata under foran (sort plast). Du trenger bare en liten dor, butt spiker eller lignende. Det sitter to låseklips på hver side foran inne i skjermåpningen og så vidt jeg husker to låseklips under i bakkant av plata. Klipsenee løsnes ved å trykke inn tappen i midten ca 2 mm, så kan klipset trekkes ut. Som oftest går de i stykker. Klipsene i skjemene er som reglel skjult av møkk. En idé om hvordan klipsene ser ut kan man få ved å åpne bakluka og se på de sorte klipsene som holder den blå dekkplata over låsen. Det finnes et gaffel-lignende spesialverktøy til slike klips, f.eks Biltema nr 19-811.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Ken på søndag 06. juli 2008, klokken 23:49
Flere ting må sjekkes nå. Først må man sikre seg at de tre ladeviftene fungerer.
De viftene Ken nevner her er 3 små (4 - 5 cm diameter) vifter som sitter i den luftkjølte laderen. Det er ikke så lett å høre om de går, de gir fra seg bare en lav, dyp susing (omtrent som en PC vifte). De er også termostatsyrte og skrur seg av og på under lading og bare da.

Kjøleviftene til radiatoren skrur seg av og på både under kjøring og ved lading.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Anders på søndag 06. juli 2008, klokken 22:36
Ja, lyset og meldingen forsvinner ved rolig kjøring. Det forsvinner også ved stopp og nedkjøling av den grunn.
Men den opplysningen er jeg tilbøyelig til å være enig med Kvernland. Det er ikke sikkert at det har med nedkjøling å gjøre, men at batteriet tar seg opp når det får hvile en stund.

Med et diagnoseinstrument kan man si noe mer sikkert ved å måle batterispenningen ved nyladet batteri ubelastet og ved varierende belastning  til meldingen "service required" kommer.

På min bil måler jeg ca 130V ubelastet med fulladet batteri som har hvilt en time. 114V ved 100A strømtrekk og 80 % energi. 114V ved 50A strømtrekk og 35% energi.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Anders

Et diagnoseinstrument, er det ett voltmeter?
Antar at det er det det er, men hvor kobles det til?
Stavanger, 2001 mod Think som er lei

El rayo

Diagnoseinstrumentet kan brukes til mye mer enn å måle spenning. Det kobles til en kontakt som sitter ved sikringsholderen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

på denne link finner du bilde på instrumentet: http://elbilagder.org/web/index.php?a=utstyr

Det brukes til å lese av strøm, spenning, temperatur, batterihistorikk, overladet Ah siden sist vannfylling, test av diverse ting i bilen(vifter, pumpe, gass og bremse...), nullistilling av feilmeldinger med mer. Et "must" for en som skal gjøre mye selv.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

oven

#40
Nå er bilen omsider tilbake på veien igjen. Jeg fikk igjen batteripakken fra electrolux på mandag, og var og hentet bilen med ferdig montert batteripakke idag. Jeg har kjørt rundt 45 km med den. Nå står den på lading igjen.

Bremsene var godt rustet etter at bilen hadde stått i ro så lenge. Det ristet en del i bilen da jeg bremset i begynnelsen, men det er i ferd med å komme seg. Ellers virker det som om radioen er død... den funket en liten stund, men nå bare slår den seg av igjen etter et sekund. Jaja, det er vel ikke det verste. Håper bare ikke det tyder på at 12V-batteriet også er på vei til å dø :)

Jeg skal rapportere tilbake hvordan det går med bilen etterhvert nå.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

Griffel

Dersom dette med radioen skjer mens du kjører, har det nok ikke med 12 V batteriet å gjøre. Dersom dette er noe som skjer før du slår på motordriften, kan det hende at det har noe med saken å gjøre. Dersom du ikke kan måle 12V batteriet får du en indikasjon ved å se på lyset når du slår av motoren, skjer det et dip i lyset er det fare på fare. Er 12V batteriet dårlig må det byttes så snart som mulig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

oven

Har fått radioen til å virke igjen. Brukte en veldig vitenskapelig og ingeniørmessig fremgangsmåte: en solid knytteneve :) Det er ting som kan tyde på at det var dårlig kontakt som var problemet.

Det som er verre er at jeg har hatt bilen inne hos NAF for EU-kontroll, og der sier de at jeg må bytte drivakselmansjett på venstre og høyre side foran. Jeg må også bytte bærekule "fremre venstre nedre yttre", hva nå det betyr :) Til slutt må jeg bytte bremseskiver og stramme håndbrekket.

Noen som vet om noen i Bergen som kan gjøre dette for en rimelig penge?
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

Laban

Sitat fra: oven på torsdag 18. september 2008, klokken 19:22
Det som er verre er at jeg har hatt bilen inne hos NAF for EU-kontroll, og der sier de at jeg må bytte drivakselmansjett på venstre og høyre side foran. Jeg må også bytte bærekule "fremre venstre nedre yttre", hva nå det betyr :) Til slutt må jeg bytte bremseskiver og stramme håndbrekket.

Fikk nesten samme resultat fra EU-kontrollen hos NAF jeg også (ikke mansjetter), men det som var verre er at jeg fikk anmerkning om at opphenget til bakakslingen var slitt og måtte byttes. Jeg tok bilen til Kvernland i Trondheim som ikke fant noe ureglementert med opphenget til bakakslingen - det skulle være slik sa dem der  :o

Prisen jeg måtte betale for nye bremseskiver,  og bærekule (samme som din ;D) var 4.990.-. Synes ikke det var så ille. Byttet lager og bremser bak på volvoen i sommer og det kom på 13.000.- (riktignok "haste-oppdrag" midt i ferien).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

PLUTO

#44
Sitat fra: oven på torsdag 18. september 2008, klokken 19:22
Til slutt må jeg bytte bremseskiver.

Det kommer litt an på hvor rustne de er, men det pleier å gå fint å slipe bremseskivene. bruk en vinkelsliper med "slipepapir rondell" og slip vekk all rust. Det er lettest dersom hjulet sviver mens du sliper. Slip også bremsebeleggene slik at de blir jevne om de er ujevne. Bruk en stor tang og beveg på bremsesylinderen og vips så er bilen godkjennt igjen. Dersom skivene er veldig ujevne går ikke dette, men det pleier ikke å være et problem siden Think nesten ikke bruker bremsene. Problemet pleier dermed å være rust og at delene sitter fast og ikke beveger seg. Du blir litt skitten på fingrene, men lommeboken er like tykk etterpå.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA