Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Haahov, lørdag 20. juli 2013, klokken 23:24

« forrige - neste »

Knotten

Sitat fra: erikf på fredag 16. august 2013, klokken 23:20
Du må ha en EVSE som kan si til bilen: "Trekk 32A!".
Finnes dette enda? Har ikke hørt om noen, men det bør ikke trenge å være en som kun er til fastmontering. Charge-amps bør komme på banen her og lage en ny versjon av den geniale kabelen sin som er 4 kvmm og støtter strømstyrke opp til 32A.

Jeg er enig i at det "egentlig ikke er en lader men en kontroller av noe slag".

Da kan de ikke lenger ha shuco plugg i enden, da den er godkjent for opp til 16A.
Bildet av overgangen lenger opp i tråden her er jo også 'litt på kanten'..?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Griffel

Sitat fra: Knotten på mandag 10. februar 2014, klokken 14:07
Da kan de ikke lenger ha shuco plugg i enden, da den er godkjent for opp til 16A.
Bildet av overgangen lenger opp i tråden her er jo også 'litt på kanten'..?
Ikke bare "litt på kanten" men solid utenfor. Skjer det noe med den er "avkortning" en selvfølgelighet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

olaover1

Dette blir kansje trådens dummeste spm, men er det mulig å ettermontere til en sånn dobbeltlader? Kjøpte selv ny euro leaf tekna i november med enkeltlader og føler jeg kansje gjorde noe dumt da jeg ikke bestillte den med dette:/
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

KaiRK

Sitat fra: olaover1 på mandag 10. februar 2014, klokken 21:58
Dette blir kansje trådens dummeste spm, men er det mulig å ettermontere til en sånn dobbeltlader? Kjøpte selv ny euro leaf tekna i november med enkeltlader og føler jeg kansje gjorde noe dumt da jeg ikke bestillte den med dette:/

Det er mulig med en såkalt "Brusa" lader, men det krever relativt god innsikt i hva som skal hvor og det bryter sefølgelig garanti. Synd Nissan ikke tilbyr dette som en oppgradering....
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

knnygar

I og med at bilen kan leverast med dobbelladar, må det kunne vere mogleg å setje inn etterpå.
At dette kan bli dyrt, og Nissan av ein eller annan grunn ikkje vil tilby det er ei anna sak....
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Riggmek

#50
Vi kjøpte ny importert Leaf med i November 13.
Snakket først med Nissan forhandleren , dei meinte 6,6kw ikkje var nødvendig. Det var som han sa bare for spesiellt interesserte. Så han hadde kun solgt 2 stk med 6,6 kw.
Men vi hørte heldigvis ikkje på han, og kjøpte en importert med 6,6 kw.
Vi har lagt ut 40 amp kurs i vår nye garasje, og montert en 32 amp veggboks fra www.bryggestrøm.no.
Ser ofte at det er dette som gjør at bilen virkelig fungerer som bil nr 1 for oss.  Kona kommer hjem fra jobb med ca 30 % batteri igjen . Etter ca 1,5 time er den oppe i 80 % . Kan da kjøre store og små i besøk, trening musikkøvinger ,osv osv. UTEN rekkeviddeangst.
Så den har allerede rullet 7000km .
Har og en Opel Zafira, som fikk siste bensin påfyll i midten av Januar ;)

jkirkebo

Sitat fra: Riggmek på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:52
Vi har lagt ut 40 amp kurs i vår nye garasje, og montert en 32 amp veggboks fra www.bryggestrøm.no.

Interessant. Antar linken er http://www.bryggestrom.no/el-bil-lading.html ?

WallPod HomeCharge? Hva kostet den?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Riggmek

Ja, det var riktig link.
Vi har en WallPod HomeCharge.
Kostet ca 9500kr .
Synst det var dyrt, men er verdt det.

Elmo

WallPod HomeCharge og CommercialCharge ser jo ganske like ut. Forskjellen er ledningen.
Vet du hva prisen på CommercialCharge er?  Når de ser så like ut så bør den være billigere siden den er uten ledning.

Fordelen med ledning er at man slipper å dra frem ledningen fra bilen, men det kan være ulempe på lang sikt hvis man bytter til en, eller kjøper en ekstra, elbil som ikke bruker J1772 (VW, BMW, ...). 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Riggmek på torsdag 20. februar 2014, klokken 16:11
Vi har en WallPod HomeCharge.
Kostet ca 9500kr .
Synst det var dyrt, men er verdt det.

Vi skal på 1 ukes ferie, men i dag bekreftet Ratio levering av 32A ladere tilpasset det norske IT nettet og med enten type 1 eller type 2 støpsel.

Disse er selvfølgelig semiportable og kan derfor også brukes på tur.

Pris: 6500 kr inkl moms.

Her er litt av utvalget vårt: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Daeedor

#55
Sitat fra: elektrolux på fredag 21. februar 2014, klokken 18:57
Sitat fra: Riggmek på torsdag 20. februar 2014, klokken 16:11
Vi har en WallPod HomeCharge.
Kostet ca 9500kr .
Synst det var dyrt, men er verdt det.

Vi skal på 1 ukes ferie, men i dag bekreftet Ratio levering av 32A ladere tilpasset det norske IT nettet og med enten type 1 eller type 2 støpsel.

Disse er selvfølgelig semiportable og kan derfor også brukes på tur.

Pris: 6500 kr inkl moms.

Her er litt av utvalget vårt: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Hvor mye koster elektriker arbeidet i tillegg , eller er det inkludert i prisen slik andre leverandører har gjort det ?  Det er jo totalprisen inkludert arbeid i sikringsskapet som er interessant for de aller fleste !  8)   Om du tar 6500 for din løsning , og så kommer elektriker jobb med materiell for å få satt opp kursen , på nye 6500 kr , så er det jo ikke spesielt billig..... andre leverer jo komplett pakke for under 10000,- men det er ferdig montert , inkludert alt elektriker arbeid og materiell. Ref. f.eks  "Wallpod" ovenfor her til 9500,- , eller det som er montert hos meg :  "Electrodrive" til kr9900,- ( jeg forstår selvsagt at du ønsker å selge mest mulig , men jeg synes du skylder potensielle kunder å gi et noenlunde korrekt prisbilde på en fullstendig installasjon ..... )  ;D


(oppdatert : hjemme hos meg var absolutt alt inkludert , også mva.)

Riggmek

Eg vet ikke sikkert hva det kostet å installere Wallpod home charge i garasjen vår, pga det ble gjort sammtidig med at vi innstallert resten av det eletriske i ny garasje.
Satte opp en 3 fas 230v kontakt. Så koblet dei Wallpod til med støpsel, som dei koblet som 1 fas.
Kan da bruke denne 3 fas kontakten til andre ting også.

Aune

Sikkert dumt spørsmål, men hvordan vet jeg om jeg har 6 kw-lader?
Nissan Leaf 2014 Tekna
Land Rover Discovery 3

emil

Sitat fra: Aune på lørdag 22. februar 2014, klokken 21:07
Sikkert dumt spørsmål, men hvordan vet jeg om jeg har 6 kw-lader?

1: Du valgte det aktivt selv når du bestillte bilen selv om selgeren mente at det var unødvendig

2: Du har denne infoen i displayet på bilen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12276.msg181859.html#msg181859


elektrolux

Sitat fra: Daeedor link=topic=8393.msg187427#msg1874komplett e=1393062980

Hvor mye koster elektriker arbeidet i tillegg , eller er det inkludert i prisen slik andre leverandører har gjort det ?  Det er jo totalprisen inkludert arbeid i sikringsskapet som er interessant for de aller fleste !  8)   Om du tar 6500 for din løsning , og så kommer elektriker jobb med materiell for å få satt opp kursen , på nye 6500 kr

Produktene er ikke direkte sammenlignbare. Vår boks er komplett med sikringer og jordvern, og kan kobles til eksisterende stikk hvor som helst, mens løsningen din kun hjelper deg hjemme. Å legge ut en kurs til garasjen kan koste en del som du sier, men jeg vil tro en kommer veldig langt med 3500 kr, og da får en både hjemme og borte lading med vår løsning
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA