Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Haahov, lørdag 20. juli 2013, klokken 23:24

« forrige - neste »

Tommen

Er det noen plass på bilen ein kan sjå om det er 6,6 kW lader. Siden er innebygd i bilen ?

Bobbulf

Sitat fra: Tommen på søndag 13. oktober 2013, klokken 00:07
Er det noen plass på bilen ein kan sjå om det er 6,6 kW lader. Siden er innebygd i bilen ?
På menyen på instrumentbordet vises estimert ladetid for både 3,3 og 6,6kw.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Gordon Retriever

Hei alle sammen.

Jeg vurderer å legge inn en bestilling på en fabrikkny Leaf i svært nær framtid, så jeg tenkte jeg ville bumpe denne tråden.

Min lokale Nissanforhandler har solgt null(!) Leaf med 6,6kw lader, og later ikke til å se behovet for denne. Forhandleren i nabobyen sier at jo, de har solgt noen, og det kan kanskje være en god ide "hvis jeg har 32A lademulighet hjemme."

Denne uttalelsen overrasker meg litt: Det er vanskelig å spå om framtiden, men jeg spår en markant utbygging av lademuligheter i de neste par årene. Her tror jeg mange vil være Type 2 32A, siden de fleste nye el-biler kan gjøre bruk av denne hastigheten, og slike lademuligheter koster en brøkdel for tilbyder i forhold til fullblods hurtigladere. Derfor tenker jeg at dette kanskje er like god grunn til å ha den kraftigere laderen, som å skulle lade med 32A hjemme.

Men når jeg ser hvor få nye Leaf som selges med 6,6kw lader, kan man begynne å lure på hvor mye den har for seg.

Så hvordan er holdningen blant forumets medlemmer? Fortsatt tommel opp til å gjøre det motsatte av flertallet av Leaf-kjøpere - og bestille bilen med 6,6kw lader? :)

Rasmus.B

Jeg mener at lading er noe av det desidert viktigste mtp. elbil. Da er det lurt å velge 6.6 kW lader. Kanskje du ikke får så mye bruk for den enda, men det  kommer garantert dager der det er behov for rask lading. Jeg hadde ikke stusset.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

emil

6.6kW lader hadde nok vært første ekstravalg hvis jeg skulle kjøpt ny Leaf nå.

1/3 av ladetiden i forhold til medfølgende ladekladd merkes godt hvis man er på farten, eller for å få ladet opp batteriet 30% ekstra på en time etter jobb mens man lager og spiser middag før man skal ut og kjøre unger på aktiviteter.

aljbarth

Hei

Jeg lader med 6.6kW 5 ganger i uka.
Kjører 19mil tur/retur jobben(Tranby/Sandefjord)hver dag.
Lader hjemme på 16amp og på jobben med "elbilhjelpen" sin 32amp semiportable lader. Har ca 25% batteri kapasitet igjen når jeg kommer på jobb. Med 10amp lading tar det ca 11 timer og lade til 100%, 16amp tar ca 6,5 time og med 32amp 4,5 time. Men bruker bare 2,5 time til 80% på 32 amp, siste 20% tar ca like lang tid på alle.

Lading på 16amp eller 32amp har "reddet" meg mange ganger.
ALLE biler burde kommet med 6,6 kW lader.

hma

Sitat fra: aljbarth på søndag 09. februar 2014, klokken 21:47
ALLE biler burde kommet med 6,6 kW lader.
Enig!
Min Toyota Rav4 EV (2000-modell) med 28kWh batteri, har en 6kW innebygget lader. Det gir bilen et fantastisk potensiale med svært god mobilitet.
Å vente 10-14 timer på fullading av Thinken min går for det meste fint, men du verden så praktisk det er å kunne fylle opp på 4-5 timer :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Powerflux

Sitat fra: aljbarth på søndag 09. februar 2014, klokken 21:47

Lader på jobben med "elbilhjelpen" sin 32amp semiportable lader. Har ca 25% batteri kapasitet igjen når jeg kommer på jobb.
heldig du da som har en arbeidsgiver som hiver opp en 32A kurs til El bil lader.

Vi har en del 16A motorvarmer stolper på jobb men der er HELT uaktuelt å hive opp noe annet for å tekkes EL bil klanen :-\
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

rossifan46

Ser at det har kommet Mennekes Type 2 ladestasjoner med 400V 32A på Smart Club Billingstad, Mathallen Vulkan og Strømmen Storsenter. Med riktig kabel kan vel Leaf med 6,6 kW lader nyte godt av disse? Er det noen her inne som har testet ut dette?

Har selv fått dårlig veiledning av selgere på BnH som mener det ikke er behov for 6,6 kW laderen, noe jeg mener må være helt feil.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

emil

Sitat fra: rossifan46 på søndag 09. februar 2014, klokken 22:38
Har selv fått dårlig veiledning av selgere på BnH som mener det ikke er behov for 6,6 kW laderen, noe jeg mener må være helt feil.

Kan det være at de ikke tjener noe selv på den oppgraderingen og heller anbefaler andre oppgraderinger de tjener mer penger på?

Elbilens to største problemer er jo rekkevidde og ladetid. Hvis man kan forbedre den ene av de med 100% til en etter forholdene lav kostnad må det jo være en så stor forbedring at det burde være standard.

Lynet

Sitat fra: aljbarth på søndag 09. februar 2014, klokken 21:47
siste 20% tar ca like lang tid på alle.

På min 2011 Leaf tar det nesten 2 timer fra 80 til 100%, mens med 16A kabel tar det bare en time!
Har observert at effekten går ned de siste minuttene med 16A kabel.
Og en gang jeg ladet med en batterietemp på ca -18 gikk det flere timer på de siste 20%
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på søndag 09. februar 2014, klokken 22:46
Kan det være at de ikke tjener noe selv på den oppgraderingen og heller anbefaler andre oppgraderinger de tjener mer penger på?

Interessant moment. Ja, jeg tror nok det er mer avanse i å selge momsfrie skvettlapper til 2381 kroner pr. sett. ;D

En rask sammenligning, priser i norske kroner:
6,6kw lader:  Norge; 7500,  Storbritannia; 7200 + moms.
Metallic lakk: Norge; 6000,  Storbritannia; 4400 + moms.

Haahov

Ville uten tvil valgt med 6,6 kw lader. Har det selv og ser at det popper opp flere steder nå med ladere med denne muligheten. Tar jeg en Oslo tur (fra Tønsberg) med f.eks. Middag + teater er bilen fulladet innen kvelden er omme. Har også tilfeldigvis kommet 32 A ladere på jobb, så batteriet fylles iløpet av en halv arbeidsdag  :)
Alle nye hurtigladere med støtte fra transnova blir såvidt jeg har forstått bygget med semihurtiglader ved siden av, så er det noe feil med hurtigladeren så har man en grei back-up uten å måtte vente en halv dag. Burde øke second-hand verdien også.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Griffel

Sitat fra: rossifan46 på søndag 09. februar 2014, klokken 22:38
....Mennekes Type 2 ladestasjoner med 400V 32A.....Med riktig kabel kan vel Leaf med 6,6 kW lader nyte godt av disse?
Dersom ladestasjonen er bygget slik den skal etter standarden skal du kunne lade Leafen 6,6 kW lader om du har en 32A Type2 til Type1 kabel.
Når jeg skriver det slik er det fordi Elmo forteller at det er en del feilkonstruksjoner i ladebox universet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Og at kabelen er kodet som 32A!
Er kabelen kodet som 16A vil du ikke få høy effekt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA