Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Haahov, lørdag 20. juli 2013, klokken 23:24

« forrige - neste »

GeirH

Sitat fra: Bobbulf på fredag 16. august 2013, klokken 23:51
Sitat fra: svingen på fredag 16. august 2013, klokken 23:41
Sitat fra: erikf på fredag 16. august 2013, klokken 23:20
Du må ha en EVSE som kan si til bilen: "Trekk 32A!".
Finnes dette enda? Har ikke hørt om noen, men det bør ikke trenge å være en som kun er til fastmontering. Charge-amps bør komme på banen her og lage en ny versjon av den geniale kabelen sin som er 4 kvmm og støtter strømstyrke opp til 32A.

Jeg er enig i at det "egentlig ikke er en lader men en kontroller av noe slag".

må vel ha mere enn 4kvmm får 32 amp?.googlet  får en stund siden og da fikk man kjøpt det får 9900kr norsk side rimelig stiv pris. elbilhjelpen.no mener jeg snakket om en kabel til 7 tusen. men vile vært kjekt med en man kunne justere :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Når det etterhvert kommer ladestolper med såkalt "Mennekes-tilkopling", kan man ha med seg en slik kabel (6kvmm) til 2900,-
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mennekes%20til%20J1772%20ladekabler

Denne kabelen krever vel at stolpen har innebygget kladd som forteller bilen at den kan trekke 32amp. Eller kan jeg lage meg en menekes ut fra mitt skap og kople på? Slik jeg ser saken nå er eneste brukssted hjemme med en fast boks til 8-10 000 kr. Evt. Andre som har samme boks hjemme.
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

Griffel

#16
Sitat fra: GeirH på lørdag 17. august 2013, klokken 09:03
Sitat fra: Bobbulf på fredag 16. august 2013, klokken 23:51
Når det etterhvert kommer ladestolper med såkalt "Mennekes-tilkopling", kan man ha med seg en slik kabel (6kvmm) til 2900,-
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mennekes%20til%20J1772%20ladekabler

Denne kabelen krever vel at stolpen har innebygget kladd som forteller bilen at den kan trekke 32amp. Eller kan jeg lage meg en menekes ut fra mitt skap og kople på? Slik jeg ser saken nå er eneste brukssted hjemme med en fast boks til 8-10 000 kr. Evt. Andre som har samme boks hjemme.
Ladepunkt med "Mennekes-tilkopling" er det som nå vanligvis omtales som Type 2 kontakt. Stolper med slik kontakt har denne "innebygde kladden" det samme har ladepunkt/ladestasjoner med slik kontak for hjemmebruk.
(ofte feilaktig omtalt som lader)

For eksempel denne som er beregnet for installasjon i private hjem:
Sitat fra: flux på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:37
Et 22kw type-2 ladepunkt koster fra ca. 5.000 kr til ca. 15.000, pluss tilkoblingen av elektriker som ikke bør ta mer enn en  time om kabel og kurs ligger klar.
Det rimeligste og enkleste jeg har sett er dette:
http://www.sedlbauer.de/files/datenblatt_de_slimbox_3_standsaeule_mit_slimbox_op_1.pdf

Som koster ca. 650 Euro

Salto har også et slik ladepunkt 230V/1fas/32A/7,2kW
I vedlegg til denne posten finner en datablad: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8178.msg100584.html#msg100584
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: GeirH på lørdag 17. august 2013, klokken 09:03
Sitat fra: Bobbulf på fredag 16. august 2013, klokken 23:51
Sitat fra: svingen på fredag 16. august 2013, klokken 23:41
Sitat fra: erikf på fredag 16. august 2013, klokken 23:20
Du må ha en EVSE som kan si til bilen: "Trekk 32A!".
Finnes dette enda? Har ikke hørt om noen, men det bør ikke trenge å være en som kun er til fastmontering. Charge-amps bør komme på banen her og lage en ny versjon av den geniale kabelen sin som er 4 kvmm og støtter strømstyrke opp til 32A.

Jeg er enig i at det "egentlig ikke er en lader men en kontroller av noe slag".

må vel ha mere enn 4kvmm får 32 amp?.googlet  får en stund siden og da fikk man kjøpt det får 9900kr norsk side rimelig stiv pris. elbilhjelpen.no mener jeg snakket om en kabel til 7 tusen. men vile vært kjekt med en man kunne justere :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Når det etterhvert kommer ladestolper med såkalt "Mennekes-tilkopling", kan man ha med seg en slik kabel (6kvmm) til 2900,-
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mennekes%20til%20J1772%20ladekabler

Denne kabelen krever vel at stolpen har innebygget kladd som forteller bilen at den kan trekke 32amp. Eller kan jeg lage meg en menekes ut fra mitt skap og kople på? Slik jeg ser saken nå er eneste brukssted hjemme med en fast boks til 8-10 000 kr. Evt. Andre som har samme boks hjemme.

Hei hei hei...

Elbilhjelpen.no er på saken, og regner med å begynne å levere 1 fase 32A semiportable ladestasjoner med 3x6mm2 kabling og justerbar strøm allerede i september. Bildet viser betatypen. Denne kan med overgang til Shuko og korrekt justert ladestrøm også lade fra 10-16 A kurser. Pris: 8000 kr inkl moms.

Ellers er Mennekes kabler snart på lager, men disse krever Mennekes ladestolpe. Undersøker også muligheten for å selge slike ladestolper, da dette er interessant for private og firma som skal lade flere ulike biltyper. Med Mennekes ladestolpe kan en lade alt fra 22 kW Tesla og Smart electric drive, til Gamle klassiske Elbiler og tråsykler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

GeirH

Prøver å oppsummere:
Jeg kjøper en semiportabel boks til hjemmet. Hvilken plugg er det tenkt at den skal hente strømmen fra?
Kan jeg lade leaf fra menekes ladestolpe med overgang til type 1 når det vet kommer.

Takker for all hjelp.
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

elektrolux

32A ladestasjonen kobles til 32A kurs.

Med en 32A Mennekes overgang som jeg kan skaffe lader du også fra Mennekes stolper.

Med overgang til Shuko lader du fra normal ladestasjon.

Ellers kan det være greit med en overgang til komfyrstøpsel om du besøker bestemor langt ute på landet. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

GeirH

Hei.
32A ladestasjonen kobles til 32A kurs sies det. Men hvordan? Semitransportabel tilsier vel en eller annen form for kontakt? Det er den jeg må vite om for å klargjøre i garasjen. Da oppsummerer jeg slik pr. Nå for å utnytte 6,6kw laderen i bilen:
1. Skap i garasjen med minst 1 32amp enfase kurs og ett eller emnet stikk.
2. En semiportabel 32amp kontrollboks med type1 utgang.
3. Samme boks kan jeg ta med å bruke der hvor det finnes 32amp kurs og samme stikk.
4. Menekes til type1 overgang for lading på 32amp menekes stolper når det kommer.
5. Avvente evt. Andre 32amp stikk på diverse ladestasjoner.

Da er det bare å hente inn elektriker og bli enig med kona om hvor vi kan legge en stoooor kabel fra skapet midt i huset og ut til garasjen....


Sitat fra: elektrolux på lørdag 17. august 2013, klokken 21:05
32A ladestasjonen kobles til 32A kurs.

Med en 32A Mennekes overgang som jeg kan skaffe lader du også fra Mennekes stolper.

Med overgang til Shuko lader du fra normal ladestasjon.

Ellers kan det være greit med en overgang til komfyrstøpsel om du besøker bestemor langt ute på landet. ;)
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

elektrolux

Oppsummeringen stemmer bra den. Planen er å levere ladestasjonen med løs 3x6mm2 kabel uten støpsel slik at den enkelte kan velge å bruke 1 fase støpsel og stikk eller 3 fase støpsel og stikk med kun en fase i drift.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

chaos

Det at 6.6kw lader er standard i Tekna og Acenta modellene i resten av europa/usa men ekstra utstyr her på haugen er ganske dårlig gjort av Nissan Norge spør du meg.

Leaf_entusiast

I Europa er 6,6kW laderen ekstrautstyr slik som i Norge. Den er dog standard i USA på alle utenom den enkleste versjonen.

svingen

Fikk svar fra Nissan på det her (facebook)
Hei Tore Johnny.6,6 kw- lader er ikke standard hverken i Norge eller noe annet land. Grunnen til at det ikke er standardisert er at det krever tilsvarende ladekapasitet i ledepunktet. Det norske ladenettverket er ikke dimensjonert for dette per. i dag og du vil eventuelt måtte gjøre en installasjon hjemme for å få maks utnyttelse av laderen. Det vil si at det for mange ikke er hensiktsmessig med oppgradert lader. Dette er grunnen til at laderen er lagt inn som et tilvalg for kunder

link til posten https://www.facebook.com/NissanNorge/posts/624107874289362?comment_id=6454066&reply_comment_id=6462743&offset=0&total_comments=24


bløffer nissan igjen? ?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)


sven erik

har snakket med en som har noen som kommer fra usa å der er denne ikke ink  så det stemmer nokk det Nissan sier men at Nissan forhandlerne i usa  mest prøver å selge den med denne ladern er  ikke dumt for det bllir så en kommer til å få brukt for den
selv ville jeg fått den med for er du rett utenfor Norge får du brukt for den  + at en kan stikke innom en bedrift å lader der det ikke er hurtigladere  å se 2 år fram da vil det ligge til rette for det + at ser man gott runt de nesten alle hurtigladerne i Norge er det en rød industri kontakt  plugge seg på om ikke hurtigladern funker

GeirH

Bare av ren nysgjerrighet: Er det noen som bruker 6,6kw laderen med full effekt i Norge pr. i dag? Evt. hvor og hvordan. Mye trur og kommer til i denne tråden :-) Har uansett en i vår bil når den kommer.
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

svingen

er nok ikke mange i dag men går jo veien og kommer nok flere og flere. (artikkel fra i dag)

http://elbil.no/ladestasjoner/1065-norges-storste-semihurtigladestasjon-for-elbil


og som det ble sakt over får du nok ladet på 32a flere plasser hvis du er litt kreativ,var selv på  hadeland glassverk og der var det 32a 220v
(info om det her )
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8866.0.html

så med en justbar lader som er fra 32a til 10amp og par overganger skal du nok få ladet fleste parten,på bensinstasjoner osv har dem ofte 32a,selv her på jobben har dem en maskin til og "komprimere" papp og den er og på 32a er jo bare låne den hvis man trenger litt strøm raskere ;) (dem er ofte Blå så må ha noe som støtter det)

eller hvis du kommer til defekt hurtiglader og kan lade 2 timer vs 6 timer (32a vs 10 som er standar med på bilen) vil nok både du og andre som kjører bilen bli litt mere glade ;)

bra valg! :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

leaf-newbe

mitt råd er helt klart gå får DL (dobbel lader) 6,6kw garanterer deg at du ikke kommer til å angre og gjør du det kan vi bytte har en ukes gammel hvit tekna og angrer som en hund på at jeg fulgte selgerens dorlige råd.

regner med at du som meg og alle andre har tengt fram og tilbake om en elbil kan tilfredsstille ditt behov eller tar jeg feil?

og grunnen til det er ikke fordi du lurer på om du kan spare penger på å kjøre elbil med dagens fordeler for det er inlysende for alle.

problemet er ene alene en ting som får alle til å tenke seg 2 eller 3 ganger om før de investerer i en elbil nemelig rekkevidden kun rekkevidden ikke noe annet.

hadde leafen hatt en reel rekkevidde på 200 km så hadde de solgt dobelt så mange med en gang får da er en langt over det de fleste trenger for å dekke sitt dags behov. og hva sier det?
jo selvfølgelig at de kommende bilene må ha lengre rekkevidde bare se på dagens ekstrem tilfelle tesla.
om du skal lade en tesla slik de fleste av oss lader en leaf så tar det en uke i en 10A stikk.
og det sier seg selv ad slik kan det ikke være for da får selv en tesla dorligere rekkevidde en en think om man regner antal kjørbare km pr uke. det igjen sier jo seg selv at for at en skal kunne få biler med lengre rekkevidde så må en også oppgradere landets ofentilge lade infrastruktur og det kommer nokk til å gå fort. de mest solgte elbiler i dag bruker gammel standar og har nøktern rekkevidde. det fine er at de er ansett for å være viktige nok selv om andre nyere elbiler har valgt å gå vekk fra japse pluggen J-1772 men samtidig lager de de nye slik at også vi med biler med eldre standard kan bruke de nye mennekes pluggen som nok blir den nye standarden og er på god vei til å kunne bli en standard og et krav på alle nye ladestolper. er meget fersk på elbilfronten men har lest meg ganske mye opp på temaet de siste 2 månedene og garanterer deg at du sliter med å finne en bilselger som har mer peil på temaet en meg ikke fordi jeg vet alt men forde at de som selger bilene ikke har peil på hva de snakker om og i mange tilfeller om du stiller noen vanskelige spørsmøl eller ber om råd så er sjangsen større for at de villeder deg en at de veileder deg til å ta de riktige valgene. yderst få elbil selgere har faktisk kunskal om det de selger. de er kun ute etter en ting det o selge et produkt uten for mye ekstra job og er kun ute etter pengene dine.

når jeg bestemte meg for å kjøpe en leaf ble jeg feilinformert på flere punkter blant annet at det var 8 års garanti på leaf i norge noe som førte tilat jeg bestilte en "norsk leaf" og ventet i nesten 2 mnd på å få den i stede for å kjøpe en euro leaf til en rimeligere penge men kortere garanti og en bil som jeg kunne få på under en uke med ferdig reg og DL (dobel lader)

mitt råd er derfor kjøp leaf med 6,6kw DL. om ikke annet så kommer du til å tjene på det når du skal selge den da den kan lade på 4 timer i steden for min 8 som alle os andre må nøye oss med.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA