Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker å forlenge elbilfordeler til 2025

Startet av Bjoris, fredag 19. juli 2013, klokken 18:04

« forrige - neste »

AttackOfTheMac

Jeg leste ett sted at Tesla ønsker å tjene mest mulig penger på selve salget av bilen, og heller gå i null på ting som kommer etter man har kjøpt. Service, internett, software, oppgraderinger osv.
Så jeg tviler på at prisen vil falle de neste årene. Jeg tror heller den vil øke.

noto

USD står i 6,22 i skrivende stund. Glad for at prisen er låst i norske kroner. Håper Tesla har valutasikring så de ikke går på en smell i det norske markedet. Vil ikke bli overrasket hvis de plutselig legger på 5 eller 10% for nye bestillinger. Norsk pris er helt nede på nivå med amerikansk fabrikkpris nå. Da jeg bestilte før nyttår var dollarkursen 5.55 og var helt nede på 5.45 noen måneder senere. Føler jeg har gjort en meget god deal. Særlig med 2012-rabatten på toppen. Får nesten lyst å sikre meg en til.

Epleskreller

Sitat fra: noto på fredag 05. juli 2013, klokken 16:33
USD står i 6,22 i skrivende stund. Glad for at prisen er låst i norske kroner. Håper Tesla har valutasikring så de ikke går på en smell i det norske markedet. Vil ikke bli overrasket hvis de plutselig legger på 5 eller 10% for nye bestillinger. Norsk pris er helt nede på nivå med amerikansk fabrikkpris nå. Da jeg bestilte før nyttår var dollarkursen 5.55 og var helt nede på 5.45 noen måneder senere. Føler jeg har gjort en meget god deal. Særlig med 2012-rabatten på toppen. Får nesten lyst å sikre meg en til.

Gode poeng, tipper 60kWh starter på 500k etter nyttår. Tror ekstrautstyr også blir dyrere..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

noto

Ser også at mange sutrer for at bilen kommer litt senere enn de hadde håpet. Selv ble jeg forspeilet 12 mndr ventetid da jeg bestilte ca. 20. desember. Regner nå med levering i begynnelsen av oktober, nesten 3 mndr tidligere. På toppen av alt får vi gratis superladere fra mer og mindre dag 1. Hva er verdien av det? Tror ingen hadde forventet det realistisk for et år siden.

timingbeltkiller

Sitat fra: Jimpec på onsdag 03. juli 2013, klokken 14:06
Mitt råtips er at det også vil komme HK-avgift av noe slag i fremtiden også. Norske myndigheter sitter ikke stille og ser på at "superbiler" summer rundt uten å betale avgifter til staten. Tipper på noen tusenlaper pr HK over ca 150-170HK.

Skal jeg være ekstra ivrig på gjettingen så slenger jeg ut opplevd prisøkning til forbruker på 15-25% innen to år.
Frykter du har rett.
Den nye regjeringen (H + Frp) sier riktignok de er mer elbilvennlige enn nåværende.
For Frp er dette greitt nok. De har råd til det meste. For de bruker virkelig eksisterende penger (Skruebingen).

H derimot bruker voodoo-penger ("Vi setter ned skatter og avgifter med X milliarder. X bruker vi til følgende formål: ....."). I praksis betyr det de må dra inn penger overalt hvor de har en sjangse. Og du behøver ikke doktorgraden i å spå om framtida for å fastslå Jern-Erna kommer til å dressere Sutre-Siv minst like brutalt som Jensemann  dresserer SV. Det kan til og med tenkes Frp kommer til å ta fra SV nåværende verdensrekord i mothårs kamelsluking.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Djur1

På min oversikt over markup for prisene tesla tar i Norge vs USA, har nå forholdet gått i favør norske priser siden dollaren har styrket seg så kraftig. Med 6,25 så kan en regne rundt 6,30 i opplevd vekslingskurs.

Jeg hadde
60 KW           67400
85 KW           77400
Performance   92400

Prisene i dollar + 7500 dollar som de får i føderal rabatt?

Prisen er nå:
60 KW           69900
85 KW           79900
Performance   94900

Dvs prisene har gått opp noe i USA?
Legger en opp til 12000 NOK per transport av bil, noen som har noe syn på dette?

Med disse dataene så har jeg en negativ markup på

60KW   -4.1 %
85 KW  -4.1 %
Performance -4.5 %

Er jeg helt på jordet her? I tilfellet tror jeg det er første gang i historien at en bil er billigst i Norge iforhold til resten av verden.

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

noto

Stemmer nok det. Dollaren er opp 15% fra bunnen for 4 måneder siden. Euro har holdt seg mer stabil vs dollar og bilen er nå MYE biligere her enn ellers i Europa.

Fortsatt billigere i USA siden alle får rabatten på USD 7500 i form av tax deduction. Noen stater har også tilleggssubsidier. På den annen side må de ut med omsetningsavgift på ca 5 - 10% i enkelte stater.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA