Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vinterdekk

Startet av krideh, fredag 19. juli 2013, klokken 17:31

« forrige - neste »

krideh

Har nå hatt min leaf i halvannen uke, og er veldig fornøyd. Som alltid, dukker det opp noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

1. Jeg legger merke til at en del av de leafene jeg møter kjører med spredere/grøftelys (eller hva det nå heter), og kun det. Er det noe grunn til det som jeg ikke har fått med meg? Bruker det mindre strøm? Og er det ikke egentlig forbudt å kjøre kun med disse lysene?
2. På toppen av bakluka er det noe som ser ut som et panel - er det pynt eller er det solcellepanel? I såfall hvordan fungerer det?

:)

jkirkebo

Sitat fra: krideh på onsdag 03. juli 2013, klokken 10:44
2. På toppen av bakluka er det noe som ser ut som et panel - er det pynt eller er det solcellepanel? I såfall hvordan fungerer det?

Begge deler. Dvs. det er et solcellepanel, og det er i praksis til pynt. Alt det gjør er å vedlikeholdslade 12V batteriet med inntil 5W.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

1. Ja, på dagtid er dette tillatt (etter EU-norm er det da heller ikke baklys på bake). I stilling "Auto" på spaken vil det være disse lysene som brueks på dagtid, og den svitsjer automatisk over til nærlys/fjernlys hvis det blir mørkt, samt hvis du kjører inn i tunnell e.l.

2. Solcellepanel som lader 12V-batteriet. Mest bare en gimmick, sies det. Er tilbøyelig til å være enig i det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Jeg lever i troen av at solcellepanelet vedlikeholdslader 12v-batteriet når bilen ikke er i bruk/tilkoblet.

For de som har opplevd en elbil (eller Prius) med tomt 12v-batteri gir solcellene en god magefølelse :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. juli 2013, klokken 11:01
Jeg lever i troen av at solcellepanelet vedlikeholdslader 12v-batteriet når bilen ikke er i bruk/tilkoblet.

For de som har opplevd en elbil (eller Prius) med tomt 12v-batteri gir solcellene en god magefølelse :)
Etterlater en bilen ubrukt i lengere tid i solen vår sommer og høst har den nok en effekt.
Så for de som parkerer ute på flyplassparkeringen sommerstid for ferien kan jeg være enig i at den kan være betryggende. Ellers er det først og fremst et designelement.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krideh

Takk for svar!

Så da vil det si at bilen bruker mindre strøm dersom man har lysinnstillingen på auto?

En liten ting til, noen som vet om bruk av navigasjon drar mye strøm? Sånn jeg har skjønt, kjører kartet hele tiden i bakgrunnen uansett om man har valgt en rute eller ikke.

FrodeK

Navigasjon får strøm fra 12v batteriet. Har altså ingeninnvirkning på rekkevidden.

Thomas Parsli

Lys, navigasjon og radio trekker marginalt strøm og har ingen praktisk innvirkning på rekkevidden.
Bruk lys for å bli sett, navigasjon for å finne frem og radio for å bli underholdt/opplyst :)

Kjørestil, batteritemperatur og bruk av varme (i minusgrader) påvirker rekkevidden, lite annet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA