Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Roadster Personbil 2009, 10 km., kr. 799.000,-

Startet av janhelge, onsdag 30. april 2008, klokken 12:28

« forrige - neste »

janhelge

Jeg skulle veldig gjerne hatt med meg min sykkel når jeg kjører think'en. Jeg har ikke tilhengerfeste på Think'en min.

Spørsmål 1: Er det mulig å montere tilhengerfeste på Think? Er det noen som kjenner noen som har prøvd?

Svar: Det er mulig på et vis å feste en tilhengerkule, men den må absolutt ikke brukes til å trekke tilhenger - kun til å feste en sykkelkrok. Les videre, så ser du hvordan.

Antar at svaret på spørsmål 1 er negativt slik at jeg ikke kan bruke standard løsning - og i såfall:

Spørsmål 2: Er det mulig å feste et "få-med-seg-sykkel-arrangement" på bakluken på Think'en? Er det noen som kjenner til om det finnes noe slikt som "få-med-seg-sykkel-arrangement"  som ikke er basert på tilhengerfeste?

mvh Jan Helge
(...som helst ikke bare kjører elbil....)
Først Th!nk, men nå iMiev.

cra

Jeg har en slik "ryggsekk" fra Thule på caravellen, men tror ikke jeg vil anbefale noe slikt på thinken, siden luka er av glass.

Hvis du er villig til å skifte sykkel så finnes det en del som kan legges sammen så de fint får plass baki.

Ellers så er det visst mulig å sette på hengerkrok, ja: http://www.evalbum.com/807 Henning Sjølie har gjort det. :)

Hvor lovlig det er blir en annen sak, men jeg vil tro det ikke er noe problem for å ha på et sykkelstativ, i alle fall.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

alternativ til sykkel som er enda enklere å få plass til:

The Magic Wheel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Den var artig. :) Nesten som en blanding av skateboard og enhjulsykkel. Personlig traor jeg jeg hadde valgt skateboardet. Det står bare et par meter unna thinken. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janhelge

Jeg vil bare si at jeg prøver å ikke ta det personlig når dere harselerer med sykkelen min... Forøvrig er sykkelen enda mer verdifull enn elbilen. Min trauste think kostet omtrent 111 kr/kg mens min kjære sykkel koster 1250 kr/kg.

Husk: Det er ikke bare størrelsen som teller!

mvh Jan Helge
Først Th!nk, men nå iMiev.

cra

Sitat fra: janhelge på lørdag 26. april 2008, klokken 09:48
Jeg vil bare si at jeg prøver å ikke ta det personlig når dere harselerer med sykkelen min...

Ingen grunn til det. Det er kanskje bare litt misunnelse, siden sykkelen din er ett av de framkomstmidlene som virkelig banker selv el-bilen når det gjelder miljøvennlighet, framkommelighet, drivstofforbruk, parkeringsmuligheter osv. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Harselering var overhode ikke i mine tanker. Om det kunne oppfattes slik ber jeg om unnskyldning. :o

Men jeg må bare innrømme at jeg ikke har noen glimrende ide til hvordan en kan laste en sykkel av i en Think. Selv har jeg en «ryggsekk» som festes med stropper til bakluken, men den forutsetter at krokene griper i lukekanten, og at det er litt støtte på støtfanger, men er ellers ganske universal.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janhelge

#7
Hallo venner - Jeg tok det nok ikke så alvorlig det med sykkelen. Jeg skjønner dere bare er misunnelige  ::)

Men: Takker for tips. Jeg har gakket hen til vår alles kjære "nær-Biltema-butikk" og kjøpt artikkelnummer 41-1003 "Trekkule, ikke godkjent av Svensk bilprovning", kr 109.

Jeg har fjernet skiltet og tapet det fast på innsiden av bakdøren. Har laget hull i "støtfangeren" bak der skiltet sto og fått festet trekkulen til rammen. NB: Dette hadde nok ikke blitt godkjent av norsk biltilsyn heller. Rammen er en slags "bjelke" bøyd av ca 1 mm stålplater til et profil og sveiset sammen. Jeg har ingen forhåpninger om at dette skal kunne benyttes til å trekke en tilhenger, men tror nok at det vil fungere greit når det kun er snakk om vekten av en sykkel. Jeg har tenkt til å forsterke rammen der jeg har laget hull ved å lime fast en tykkere stålplate/skive slik at kraften fordeles bedre mot rammen. Tror at det er behov for å forsterke både på fremside og på bakside. (Ordet "bjelke" er en slags overdrivelse, om dere skjønner).

Tips til de som evt vil gjøre tilsvarende senere: Jeg tror kanskje det er lurt å varme opp selve trekkulen (den er av støpjern) og bruke den til å smelte seg gjennom "støtfangeren" inn til bjelken. Tror det kanskje blir penere enn å bore hull og sage slik jeg gjorde.

Merk at man må lage hullet ganske høyt oppe på "støtfangeren" - rammebjelken går ganske høyt oppe.

Det er også et behov for å bygge seg ut minst 50-70 mm. Jeg har foreløpig festet trekkroken på to stk gjenget stål Ø 12 mm, men det er nok ikke veldig robust. Jeg kommer nok til å gjøre denne utførelsen litt bedre etterhvert, sikkert med et fast stålprofil med godstykkelse 2-3 mm for å bygge ut fra rammen med det.

Når dette ikke skal benyttes til trekk av tilhenger, vil kraftbelastningen hovedsakelig være bøyemoment som følge av at sykkelvekten er eksentrisk til rammebjelken. Dersom man er engstelig for sykkelen sin (eller rammebelastningen) kan det være en mulighet å lage en bedre innfesting til rammebjelken enn bare ved å bore to hull horisontalt.

Enn så lenge fungerer jeg som prøvekanin...

Ha en gild kveld
Først Th!nk, men nå iMiev.

cra

Noen bilder av det hadde vært fint, ja. :)

Ellers kan kantene på hullet "pyntes" med f.eks. silikonslange (fås på alle hobby-/lekeforretninger som fører radiostyrte biler som går på nitro-fuel) som man splitter på langs og klemmer på som en slags paking. Fås i et utall ulike farger også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eljet

Sitat fra: cra på søndag 27. april 2008, klokken 17:39
Ellers kan kantene på hullet "pyntes" med f.eks. silikonslange (fås på alle hobby-/lekeforretninger som fører radiostyrte biler som går på nitro-fuel) som man splitter på langs og klemmer på som en slags paking. Fås i et utall ulike farger også.

Denne listen får du på tess eller annen hydrolikk slange leverandør, og blir kalt volvo list
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

cra

Flott med bilder; de viser godt hvordan du har gjort det, synes jeg. :)

Skulle bare ønske du hadde lagt dem i en ny post, slik at jeg fikk beskjed på RSS-readeren min at det hadde kommet inn, og ikke minst slik at Pluto og jeg ikke framsto som to tullinger som spør etter bilder når der beviselig ligger bilder over postene våre. ;)  :D  :D

Til administratorer:
Når det gjelder det med RSS; er det mulighet for å sette opp at poster som redigeres kommer med på RSS-feeden på nytt? Jeg var ikke klar over (før nå) at man "går glipp av" disse endringene om man ikke følger med på andre måter på hvilke poster som er nyest.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Et tips til Janhelge:

To rørstusser på boltene vil gi en betydelig stivere konstruksjon 8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: bosonic på onsdag 30. april 2008, klokken 12:03
Et tips til Janhelge:

To rørstusser på boltene vil gi en betydelig stivere konstruksjon 8)

Eller et ujern eller firkant jern med hull til boltene. Dette vil også fylle opp hullet bedre, og se lovlig ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Smart løsning, JanHelge. Krysser fingrene for at du treffer en fornuftig person på nese EU kontroll.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

janhelge

Firkantprofil av stål: Helt enig - har tenkt på samme selv. Har tenkt å høre med noen å få laget til noe slikt.


Forståelsesfull person: Plan A: Stol på det gode i menneskene. Plan B: avmontere tilhenger-kula og sette skiltet over hullet.
Først Th!nk, men nå iMiev.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA