Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Spiffster, tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:56

« forrige - neste »

Spiffster

Jeg har veldig lyst til å bygge meg en singelspeed sykkel med el.motor. Jeg har sett på flere singelspeed og blant annet en med 3 gir i navet bak (wire/kjede inn i navet som i gamle dager). I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bytte nav bak og ha motoren der. Men med 3 girs sykkelen hadde det vært bedre å bygge inn navmotor i forhjulet for å beholde de 3 girene. Men hvordan er det å forhjulstrekk med sykkelhenger med 2 barn i?

Hvor stor motor bør man ha for å ha godt driv i bratte motbakker med henger? Bigger is better?

jkirkebo

Sitat fra: Spiffster på søndag 30. juni 2013, klokken 11:31
Jeg har veldig lyst til å bygge meg en singelspeed sykkel med el.motor. Jeg har sett på flere singelspeed og blant annet en med 3 gir i navet bak (wire/kjede inn i navet som i gamle dager). I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bytte nav bak og ha motoren der. Men med 3 girs sykkelen hadde det vært bedre å bygge inn navmotor i forhjulet for å beholde de 3 girene. ger? Bigger is better?

Øh, hva? Singelspeed med flere gir? Hmm...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Spiffster

:D
Jeg tenkte akkurat på det samme, men hva kaller man egentlig en "singelspeed" med 3 gir?  :o

jkirkebo

Sitat fra: Spiffster på søndag 30. juni 2013, klokken 11:48
Jeg tenkte akkurat på det samme, men hva kaller man egentlig en "singelspeed" med 3 gir?  :o

Sykkel? Sykkel med 3 gir? En singlespeed har pr. definisjon ikke gir. Har den gir er det mao. ingen singlespeed. Det ligger jo i navnet...

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. juni 2013, klokken 11:49

Sykkel? Sykkel med 3 gir? En singlespeed har pr. definisjon ikke gir. Har den gir er det mao. ingen singlespeed. Det ligger jo i navnet...
Med gear på bakhjulet og navmotor på fohjulet blir det vel singlespeed alikevell.
250W er vel det meste som er lovlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 30. juni 2013, klokken 12:03
Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. juni 2013, klokken 11:49

Med gear på bakhjulet og navmotor på fohjulet blir det vel singlespeed alikevell.

Niks, den har jo gir. En singlespeed har ingen gir. Om den har motor eller ikke har ingen betydning for definisjonen. Single speed = ett gir direkte oversatt. Dvs. at du ikke kan endre utvekslingen mellom pedaler og hjul.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. juni 2013, klokken 12:07
Sitat fra: Griffel på søndag 30. juni 2013, klokken 12:03
Niks, den har jo gir. En singlespeed har ingen gir. Om den har motor eller ikke har ingen betydning for definisjonen. Single speed = ett gir direkte oversatt. Dvs. at du ikke kan endre utvekslingen mellom pedaler og hjul.
M.a.o singlespeed på forhjul og noe annet bak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janstok

Det går greit med motor på hjulet forran. Jeg har ezee motor fra ebikes.ca og den passer perfekt til trekking av vogn. Det spørs om du skal opp mange oppoverbakker, så klarer du deg muligens med en "lovlig" sykkel. Husk at oppoverbakkene med last sluker strøm
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

PerBear

Sitat fra: janstok på søndag 14. juli 2013, klokken 10:27
Det går greit med motor på hjulet forran. Jeg har ezee motor fra ebikes.ca og den passer perfekt til trekking av vogn. Det spørs om du skal opp mange oppoverbakker, så klarer du deg muligens med en "lovlig" sykkel. Husk at oppoverbakkene med last sluker strøm

En venn trakk vogn med to barn pluss bagasje på sykkel. En bakkestart i en bratt bakke ødela motoren (smeltet tannhjulene i en tidlig minimotor fra Goldenmotor). Vil absolutt anbefale kraftig navmotor lik Ezee hvis du skal trekke henger.

Et helt lovlig alternativ er midtmotor sammen med solid gir. Navinci360 er helt konge med midtmotor, det kan belastes 100% under giring.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA