Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvilken Model S har du trykket "confirm" for?

Startet av knuterik, fredag 12. juli 2013, klokken 21:29

« forrige - neste »

knuterik

Noen som har erfaring med Bosch sin nye 32A-lader?
Er den i salg i Norge?
- eventuelt hva skulle hindre meg fra å kjøpe fra USA?

ref:
http://www.pluginnow.com/power-max2
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

TB

Sitat fra: knuterik på torsdag 27. juni 2013, klokken 11:12
Noen som har erfaring med Bosch sin nye 32A-lader?
Er den i salg i Norge? - eventuelt hva skulle hindre meg fra å kjøpe fra USA?
ref: http://www.pluginnow.com/power-max2

Samme er omtalt i andre tråder:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7913.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7880.0.html

Mulig manglende CE merking på denne gjer import for salg uaktuelt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

knuterik

Sitat fra: TB på torsdag 27. juni 2013, klokken 19:48Mulig manglende CE merking på denne gjer import for salg uaktuelt.

Jeg finner ikke noe om CE-merking på nettsiden der, men er det ikke veldig merkelig om en Europeisk produsent ikke sørger for å designe etter gjeldende EU-regelverk?
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

Griffel

#3
Sitat fra: knuterik på fredag 28. juni 2013, klokken 09:15
Sitat fra: TB på torsdag 27. juni 2013, klokken 19:48Mulig manglende CE merking på denne gjer import for salg uaktuelt.

Jeg finner ikke noe om CE-merking på nettsiden der, men er det ikke veldig merkelig om en Europeisk produsent ikke sørger for å designe etter gjeldende EU-regelverk?
Når det internationale firma Bosch lager et ladepunkt/ladestasjon (som ofte feilaktig kalles lader) for USA markedet, designer de nok den etter USA forskrifter så dette er ikke merkelig i det hele tatt.
Første linje i instalasjons guide fra hjemmeside:"The Bosch Power Max Level 2 Charging Station is designed for the U.S. market to charge plug-in electric vehicles (PHEV) and battery electric vehicles (BEV). "
Om Bosch lager en EU variant vil nok denne bli omsatt gjennom Norsk importør, og i et hvertfall bli å finne på en Bosch EU hjemmeside.

Uten CE merke kan den ikke importeres for videresalg. Elektorinstallatøren må gå god for ladestasjonen når den monteres om du importerer den privat. Montere den selv har du ikke lov til (antatt på bakgrunn av innleggene). Men den kan jo bli en fin dekorasjon i garasjen.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

knuterik

Sitat fra: Griffel på fredag 28. juni 2013, klokken 12:48
Når det internationale firma Bosch lager et ladepunkt/ladestasjon (som ofte feilaktig kalles lader) for USA markedet, designer de nok den etter USA forskrifter så dette er ikke merkelig i det hele tatt.
Første linje i instalasjons guide fra hjemmeside:"The Bosch Power Max Level 2 Charging Station is designed for the U.S. market to charge plug-in electric vehicles (PHEV) and battery electric vehicles (BEV). "
Om Bosch lager en EU variant vil nok denne bli omsatt gjennom Norsk importør, og i et hvertfall bli å finne på en Bosch EU hjemmeside.

Uten CE merke kan den ikke importeres for videresalg. Elektorinstallatøren må gå god for ladestasjonen når den monteres om du importerer den privat. Montere den selv har du ikke lov til (antatt på bakgrunn av innleggene). Men den kan jo bli en fin dekorasjon i garasjen.

Den er designet for 230V TN-nett, som er det samme som jeg har hjemme. Får uansett bare sjekke nærmere om den er (eller skal bli) CE-merket. Kan uansett sjekke med en godkjent installatør om de er villige til å montere den for meg.
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

svingen

er jo en del dyrere men er jo en her som er 32amp http://elbilkabel.no/Hjem.html
går ut i fra du har vurdert att du virkelig trenger 32 amp og ikke vanlig 16amp holder :) (7-8 timer vs 3-4 timer)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

knuterik

Sitat fra: svingen på søndag 07. juli 2013, klokken 20:53er jo en del dyrere men er jo en her som er 32amp http://elbilkabel.no/Hjem.html går ut i fra du har vurdert att du virkelig trenger 32 amp og ikke vanlig 16amp holder :) (7-8 timer vs 3-4 timer)

Jeg vil få et kjøremønster til/fra jobb som tilsier ca 20-30% gjenværende batterikapasitet når jeg er kommet hjem fra jobb. En times lading på 32A mens middagen inntas vil da bringe batteriet opp på rundt 50% igjen, noe som med grei margin bør dekke kjøring til/fra kveldsaktiviteter. Med 16A lading vil gjenstående kapasitet bli så liten at en av ukedagene vil jeg nok da ikke våge å bruke Leaf'en pga lite strøm på batteriet. Med en 32A lader dekker Leaf'en mine behov 100% :-)
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

jkirkebo

Sitat fra: knuterik på tirsdag 09. juli 2013, klokken 09:34
Jeg vil få et kjøremønster til/fra jobb som tilsier ca 20-30% gjenværende batterikapasitet når jeg er kommet hjem fra jobb. En times lading på 32A mens middagen inntas vil da bringe batteriet opp på rundt 50% igjen, noe som med grei margin bør dekke kjøring til/fra kveldsaktiviteter. Med 16A lading vil gjenstående kapasitet bli så liten at en av ukedagene vil jeg nok da ikke våge å bruke Leaf'en pga lite strøm på batteriet. Med en 32A lader dekker Leaf'en mine behov 100% :-)

Jeg har noe av det samme kjøremønsteret. Når jeg f.eks jobber 5-11 og kommer hjem med 9% rest etter å ha kjørt bil til/fra (pga. at togene ikke går så tidlig) hadde det vært meget kjekt med 32A lader. Isteden har jeg stukket innom hurtigladeren på Rygge slik at det skulle være en større rest når jeg kom hjem. Greit når den var gratis, men nå som den stenges ville jeg syntes det var bedre å betale for 32A lader enn å måtte betale abb. til Ishavsveien og bruke tid på hurtiglading.

Men Teslaen tar snart over den tjenesten så da er problemet borte ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kurt André Sporsheim

Gammel tråd, men med erfaring fra Bosch så bruker de ikke å merke produktene sine med CE merking. De henviser til maskindirektivet. Jeg har jobbet mye med dem igjennom el komponenter til offshore.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA