Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: fikse orginal EVSE

Startet av Tina, fredag 12. juli 2013, klokken 12:53

« forrige - neste »

Tina

Jeg lurer på noe ang regnsensoren..
Jeg synes den er litt.. tja... upålitelig om jeg kan kalle det det..  :P
Noen ganger lar den det bli ganske så mye (alt for mye etter min mening)
vann på ruta før den visker, mens andre ganger visker den akkurat når det er nødvendig..
Er det andre som opplever det samme?
Kan følsomheten stilles inn eller justeres på noen måte kansje?
Når det regner litt men ikke så mye at laveste viskefart egentlig er konstant nødvendig,
blir det litt irriterende å måtte flytte på spaken for å veksle mellom laveste viskefart
og sensorinnstilling annenhvert minutt for å ha fri sikt.. :-\
Lykkelig eier av en sølvgrå Nissan Leaf, 2013 mod :)

Aspiranten

Jeg kjører manuell både i elbil og suv. Best slik, automatikken kan ikke forstå seg på min smak og preferanse :-)
Nissan Leaf

cra

På viskerbryteren er der en ring som kan vris. Den har et slikt styrkesymbol på seg (strek som er tjukk i ene enden og tynn i den andre). Ved å vri på denne ringen kan du justere følsomheten på auto-visk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på torsdag 27. juni 2013, klokken 10:18
På viskerbryteren er der en ring som kan vris. Den har et slikt styrkesymbol på seg (strek som er tjukk i ene enden og tynn i den andre). Ved å vri på denne ringen kan du justere følsomheten på auto-visk.

Min står på maks etter anbefaling av selger. Både han og jeg synes nok det burde ha vært et par hakk til. I tillegg kan automatikken finne på å starte viskerene hvis jeg kjører fra et lyst til er mørkt sted. Klassikeren er når jeg kjører inn i garasjen.

Synes viskerautomatikken på Leafen i det hele tatt er elendig og skulle gjerne vært den foruten. Men det kan godt hende det er like dårlig på alle biler. Jeg har aldri hatt det på noen annen bil så jeg har ingen referanser.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gbzdoc

Jeg opplever ikke slike "utilsiktede" viskinger på min. Synes den stort sett fungerer bra, men det forutsetter at viskerbladene er ok. Hvis de "smører litt utover" og dette skjer på den delen av ruta der sensoren er (bak speilet) så blir den litt hysyerisk. ;-)

Men den vi har på Avensisen er nok bedre, speielt på å stoppe tidsnok når man kjører inn i en tørr tunell.

Anbefalinger fra selgere om temperatur på klima og innstilling på vindusviskere holder jeg meg unna. Best å gjøre seg opp sine egne meninger. ;-)

cra

Jeg opplever min som helt grei, men har lite å sammenligne med. Egentlig foretrekker jeg vanlig intervall med skrubryter (ikke slik "husker hvor lenge det gikk fra du skrudde av og så på igjen" som på caravellen - det er et styr å endre intervallet på den).  Kommer forøvrig til å behandle frontruta med RainAway eller tilsvarende. Da trenger jeg ikke viskere på et par-tre uker. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ludvig

Sitat fra: Tina på onsdag 26. juni 2013, klokken 23:47
Jeg lurer på noe ang regnsensoren..
Jeg synes den er litt.. tja... upålitelig om jeg kan kalle det det..  :P
Noen ganger lar den det bli ganske så mye (alt for mye etter min mening)
vann på ruta før den visker, mens andre ganger visker den akkurat når det er nødvendig..
Er det andre som opplever det samme?
Kan følsomheten stilles inn eller justeres på noen måte kansje?
Når det regner litt men ikke så mye at laveste viskefart egentlig er konstant nødvendig,
blir det litt irriterende å måtte flytte på spaken for å veksle mellom laveste viskefart
og sensorinnstilling annenhvert minutt for å ha fri sikt.. :-\


Har akkurat samme opplevelse. Fungerer stort sett greit, men av og til henger sensoren seg opp. Måten jeg løser det på, er å vri på hastighetsringen og tilbake.
Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

RuneW

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 27. juni 2013, klokken 10:47Anbefalinger fra selgere om temperatur på klima og innstilling på vindusviskere holder jeg meg unna. Best å gjøre seg opp sine egne meninger. ;-)

Det er ikke et prinsipp jeg har. Og i dette tilfellet viste det seg at det var et godt råd.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

VG

Jeg har en toyota 2004 mod som nr 2 bil, der funker regnsensor mye bedre..
Men jeg også har god erfaring med å vri på justerings ring en gang ned og opp igjen på leafen, da liksom resetter sensor seg..
Haugesund
Sort Leaf, januar 2013

erikf

Har stort sett gode erfaringer med vindusviskerregnsensor på min leaf så langt, men må ofte hjelpe den litt mer å regulere sensitiviteten med justeringsringen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

torien

Min regnsensor fungerer svært dårlig..  :o
som en intervall er den brukbar, men i forhold til sensoren jeg hadde på Passaten tidligere, er den ikke fungerende i hele tatt
Ingen bedre følelse enn å kjøre forbi Shell med EL-bil for å se på folk som svetter mens de drar VISA

Roy

Ikke alltid sensoren henger med dersom det kommer fra hjula til bilen foran eller det ikke er spesielt store dråper som faller ned.

Noen ganger henger den seg på visking veldig ofte og noen ganger så bruker den for lang tid, så jeg dulter borti spaken selv.

Ikke helt perfekt, men jeg bruker sensoren.

Tina

Jeg erfarte at den ble mye bedre når jeg justerte på sensitivitet ringen etter anbefalinger i denne tråden :-) og når den ikke visker så ofte som jeg vil så vrir jeg litt på ringen bare, så henter den seg inn . Så takker for gode råd igjen :-)
Lykkelig eier av en sølvgrå Nissan Leaf, 2013 mod :)

torien

Er regnsensoren kun en "intervall" man kan stille hastigheten på??
Sensorer jeg er vant med fra tidligere stopper selv med visking når regnet slutter, men Leafen visker i det uendelige..

Skal være regnsensor i min også, så håper jeg ikke er for dum til å operere den  ::)
Ingen bedre følelse enn å kjøre forbi Shell med EL-bil for å se på folk som svetter mens de drar VISA

cra

Innstillingen du gørt forteller den hvor høy toleranse du ønsker før den skal viske. Jeg har som regel min stilt på høyest mulig toleranse, da jeg synes det er enklere å se med noen dråper på ruta enn med vann smurt utover. Fattern derimot får noia når det er mer enn tre dråper vann på ruta.

Jeg har ikke vært borti at viskeren går i det uendelige når det ikke er vann på ruta. Sjekk evt. om du har fått flekker e.l. over sensoren (sitter i det svarte feltet midt oppe på ruta) som kan trigge visk, og at hendelen står i riktig posisjon.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA