Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Order on hold

Startet av Vinavler, fredag 12. juli 2013, klokken 10:58

« forrige - neste »

Bobbulf

For å være sikker på at ladekabelen man har bryter strømmen på riktig måte når man trykker inn pistolgrepet, kan det være lurt å måle at strømforbruket blir kuttet ved å sette en måler i stikkontakten;
http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-2897
Da kan man unngå problemet med svidde kontaktpunkt.

Det er jo også viktig at alle bruker pistolgrep til å avslutte pågående lading på kjøpesenter osv så man ikke får gnister i kontaktene på stikkontakter, med påfølgende varmgang og ødelagte stikk rundtomkring overalt til slutt.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Sverre_E

Da jeg satte bilen på lading i morges begynte ikke ladingen før jeg slapp knappen, selv om kontakten var i bilen. (Charge-Amps)
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

BE

Sitat fra: el-fanboy på fredag 28. juni 2013, klokken 09:51
**
Selgeren på BNH der jeg kjøpte Leafen sa forøvrig at det spiller INGEN rolle hvilken ende man trekker ut først.
**
Helt seriøst, etter alt tullpreiket som kan komme ut av kjeften på enkelte bilselgere når det kommer til elbil, bør ikke uttalelser fra en bilselger tas for god fisk. Her finnes det selvsagt unntak, men det er god grunn til å være veldig skeptisk.

Denne uttalelsen med ladekabelen føyer seg nok en gang inn i rekken av direkte feilinformasjon når det kommer til bruk av elbilen. Pistolen skal SELVSAGT først ut, da ladestrømmen brytes i det øyeblikket du trykke inn knappen. Dersom strømmen ikke brytes er det feil på pistolen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

hkaspenberg

Korrekt. Når man skal sette igang lading, inn i vegg først, deretter i bilen. Og omvendt når man skal avslutte lading: Ut av bilen først, deretter veggen. Det er to grunner til dette. 1) at ladekladden skal ha spenning når man kopler til/fra bilen 2) at kontakten på bil-siden har langt bedre og større kontaktflater enn shuko-pluggen i den andre enden.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

el nino

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 28. juni 2013, klokken 11:55
Korrekt. Når man skal sette igang lading, inn i vegg først, deretter i bilen. Og omvendt når man skal avslutte lading: Ut av bilen først, deretter veggen. Det er to grunner til dette. 1) at ladekladden skal ha spenning når man kopler til/fra bilen 2) at kontakten på bil-siden har langt bedre og større kontaktflater enn shuko-pluggen i den andre enden.

;-D Hans
Dette er også fremgangsmåten jeg praktiserte på Thinken. Og jeg gjør det samme med Leafen, både med ladeklumpen og kabelen fra Charge Amps.Har aldri hatt problemer med dette. Men selvfølgelig må det være noen som kommer med stikk motsatt løsning, som bare er egnet til å så tvil om hva som er riktig >:(

Eureka

Hei

Er det rele som bryter hovedstrømmen  orginal ladekladd 10A også slik som jeg ser det gjøres I stasjonærer  EVSE kontrollbokser (eller er det dette som kalles level 3) . dvs da blir vel rekkefølge Proximitiswitch > Pilotsignal (instilling av tillatt ladestrøm) > Rele EVSE > Rele Lader I kjøretøy.

MVH   
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

sven erik

#21
sette med bilen først av å sist på er og for å slippe lysbue i det du setter den i kontakten som kan knekke  både batteri og lader en skal ha jevn strøm til boksen  for en slipper knappen   dette har du ikke om en tar bilen  først så stolpe kontakt  men etter bilen er ferdig ladet er det hipp som happ jeg mener da når bilen er full ikke når en skal avbryte  det skal du helst ikke gjøre vist med  disse du har med deg runt  da koblingen ikke  er helt bra på og bryte strømmen

knnygar

Når eg trykker inn utløysarknappen på pistolhandtaket stoppar ladinga på min LEAF.
Når eg slepp knappen, startar ladinga igjen.
Trykker difor først altid inn utløysarknappen før eg dreg ut kontakta.
Dreg du ut kontakta i veggen med 10A lading pågåande får du nok ein god lysboge i kontakta, og svidde kontaktpunkt etter kvart.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

sven erik


Blip

Enkel huskeregel: LiFo (Last in, Fist out). Eller LeaFo. ;-)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

mrspider

Det er ikke verre enn å se i instruksjonsboka! ;) Der står det at man skal ta ut ladekabelen fra bilen først, deretter fra veggen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA