Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Order on hold

Startet av Vinavler, fredag 12. juli 2013, klokken 10:58

« forrige - neste »

Vinavler

Har fået smeltet plasticafdækning på ladekabel og ladeporten til min Nissan Leaf, 2012. Ved ikke hvorfor, da både kablet og hjemme ladestation havde været brugt hver dag i mere end ½ år inden (også snestorm og regn uden problemer). Se foto.
Forhandler oplyste det ville være risikabelt IKKE at skifte ladeporten, men også at det ikke er dækket af garantien. Fordi mit kabel ikke var købt hos Nissan eller Clever (dansk leverandør af ladenetværk), men hos anden leverandør der har indkøbt kabel godkendt i tyskland (Mennekes og J1772-stik).
Har dere oplevet noget tilsvarende, og hvad skal jeg gøre ??  :-\

En skuffet dansk elbilejer fra Roskilde, venligst Johan.

leafster

Den ser jo nesten like fin ut den. Er det sikkert at det er kabelen som har feilet og ikke selve ladeporten?

leafster

Kjenn uansett etter varmgang når du lader i en periode fremover. Hvis noe er galt vil det bli varmt.

JCBX

Tag altid stikket ud på primær siden først

Derefter stikket i bilen

Hvis det gøres omvendt vil små svejsningers efterfølgende aflejre kulstof

Derved brænder stikket over tid

Vil kunne afsløres med termografi under ladning allerede inden skaden er definitiv

Skulle elbilsejere komme forbi Århus / DK så laver jeg en termografi gratis !


Bobbulf

Sitat fra: JCBX på torsdag 27. juni 2013, klokken 21:13
Tag altid stikket ud på primær siden først

Derefter stikket i bilen

Hvis det gøres omvendt vil små svejsningers efterfølgende aflejre kulstof

Derved brænder stikket over tid

Vil kunne afsløres med termografi under ladning allerede inden skaden er definitiv

Skulle elbilsejere komme forbi Århus / DK så laver jeg en termografi gratis !
Ladingen avsluttes vel når pistolgrepet i bilen trykkes inn, så det er vel best å ta ut kontakten i bilen før kontakten på veggen.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

JCBX

Sitat fra: Bobbulf på torsdag 27. juni 2013, klokken 21:39
Sitat fra: JCBX på torsdag 27. juni 2013, klokken 21:13
Tag altid stikket ud på primær siden først

Derefter stikket i bilen

Hvis det gøres omvendt vil små svejsningers efterfølgende aflejre kulstof

Derved brænder stikket over tid

Vil kunne afsløres med termografi under ladning allerede inden skaden er definitiv

Skulle elbilsejere komme forbi Århus / DK så laver jeg en termografi gratis !
Ladingen avsluttes vel når pistolgrepet i bilen trykkes inn, så det er vel best å ta ut kontakten i bilen før kontakten på veggen.

Mig bekendt er det kun en mekanisk afbryder for ikke at trække i stikket (læs falder ud)

den elektriske afbryder ligger i de 5mm forskel mellem plastik og kobber

sådan forstået at plastikken er længere end kobberet

det gælder alle UL, E, CE, N, DK, S og TÛV standarder

så altid afbryde på primærsiden , aldrig på sekundærsiden (bilen)

ser samme problem på min 250km Clio, Mareshal stikket "brænder" over tid, så jeg afbryder på primær side først og derefter på Mareshal stikket

og jeg har ikke observeret yderligere tiltag til "sodning" på hverken bil eller mareshal

men ser det på de stik jeg anvender på primærsiden

og de koster gratis sådan cirka :-)


Vinavler

Hmm, hvorfor skal man være elektroingeniør eller elinstallatør for at køre elbil sikkert og trygt ?? Det virker ikke forbrugervenligt. Har jeg gjort noget forkert ved først at trække stikket fra bilen ? Ja åbenbart, men det er aldrig oplyst får I nu nævner det her. TAK.

JCBX

Umiddelbart behøver man ikke have de store uddannelser

men min egen erfaring siger mig at inden, uanset hvad, så læs special forums igennem og træk på andres erfaring

selv gjort det meget inden jeg sprang på elbil

også gjort mange ting som har kostet kassen og delt det herinde så ikke andre "betaler" prisen også


og ikke mindst et STORT KADO til Norske elbils ejere og dette SUPER forum

bruger dette lige så meget som jeg ser nyheder på TV :-)


Bobbulf

Sitat fra: JCBX på torsdag 27. juni 2013, klokken 22:16
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 27. juni 2013, klokken 21:39
Sitat fra: JCBX på torsdag 27. juni 2013, klokken 21:13
Tag altid stikket ud på primær siden først

Derefter stikket i bilen

Hvis det gøres omvendt vil små svejsningers efterfølgende aflejre kulstof

Derved brænder stikket over tid

Vil kunne afsløres med termografi under ladning allerede inden skaden er definitiv

Skulle elbilsejere komme forbi Århus / DK så laver jeg en termografi gratis !
Ladingen avsluttes vel når pistolgrepet i bilen trykkes inn, så det er vel best å ta ut kontakten i bilen før kontakten på veggen.

Mig bekendt er det kun en mekanisk afbryder for ikke at trække i stikket (læs falder ud)

den elektriske afbryder ligger i de 5mm forskel mellem plastik og kobber

sådan forstået at plastikken er længere end kobberet

det gælder alle UL, E, CE, N, DK, S og TÛV standarder

så altid afbryde på primærsiden , aldrig på sekundærsiden (bilen)

ser samme problem på min 250km Clio, Mareshal stikket "brænder" over tid, så jeg afbryder på primær side først og derefter på Mareshal stikket

og jeg har ikke observeret yderligere tiltag til "sodning" på hverken bil eller mareshal

men ser det på de stik jeg anvender på primærsiden

og de koster gratis sådan cirka :-)
Når man trykker inn pistolgrepet skal ladingen bli automatisk ummiddelbart avbrutt;

   The J1772 charge gun's latch button has an interlock such that, when plugged in and powered, pressing the latch (to remove the charge gun) will cause the car to immediate stop drawing current.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Charging_System

Men dette kan være et problem på billige og dårlige kinakopikabler;

Some of the (especially arlier) made-in-China nozzles do/did not have a switch in the nozzle.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=147149#p147149
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

cra

Er det snakk om at knappen på pistolgrepet bryter strømmen mekanisk, eller at det sendes et signal til bilen som så lar laderen koble ut? Jeg vil tro det er snakk om det siste?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Eureka

Hei
Var nettopp ute I garasjen og testet dette på orginal 10A Nissan lader. Hører klikket I bryter men den kutter ikke lading hvis en trykker på bryter når lading er på. Når lading er ferdig vil det uansett ikke være strømtrekk som belaster kontakt. DVS problemet oppstår kun når en abryter pågående lading (evt oppvarming)

MVH 
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Bobbulf

En av pinnene i pistolhåndtaket er der for å sende et pilotsignel for å styre ladingen. Når man presser inn bryteren på håndtaket skal dette signalet bli brutt, og lading avbrytes.
Se fra 2:10 min her;
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Bobbulf

#12
Sitat fra: Eureka på fredag 28. juni 2013, klokken 00:05
Hei
Var nettopp ute I garasjen og testet dette på orginal 10A Nissan lader. Hører klikket I bryter men den kutter ikke lading hvis en trykker på bryter når lading er på. Når lading er ferdig vil det uansett ikke være strømtrekk som belaster kontakt. DVS problemet oppstår kun når en abryter pågående lading (evt oppvarming)

MVH
Det ser ut til at det bare virker som om den lader, mens den i virkeligheten heldigvis har slått seg av  :)

highcountryrider wrote:
I tried this this morning. My AV EVSE and/or the LEAF do nothing when I push the
release button. Charging and/or climate control continue to operate until I actually
pull the J1772 out of the socket. 

We've had this discussion elsewhere. There are no visible signs, but when you measure the current draw, it does drop to zero when you push the button.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=149913#p150740

Lengre oppe i samme tråd skriver en som har vært uheldig og fått billig og dårlig kinakabel uten den innebygde sikkerhetsbryteren i håndtaket.  ::)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

tomrh

Sitat fra: Bobbulf på fredag 28. juni 2013, klokken 00:48
We've had this discussion elsewhere. There are no visible signs, but when you measure the current draw, it does drop to zero when you push the button.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=149913#p150740
Siden det tydeligvis er EVSE'n som kutter strømmen er det godt å vite at det samme må gjelde for trillinger og alle andre modeller som bruker J1772.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

el-fanboy

Hvis noe er gjort galt i dette tilfellet er det at det er benyttet ikke-godkjent utstyr til lading. Dette er nok også årsaken til at det ikke er godkjent. Hadde det vært benyttet originalt/godkjent utstyr hadde ansvaret ligget hos forhandler/produsent, og man hadde ikke havnet i denne situasjonen.

Selgeren på BNH der jeg kjøpte Leafen sa forøvrig at det spiller INGEN rolle hvilken ende man trekker ut først.

Så - behøver man være elektroingeniør eller elinstallatør for å kjøre elbil? NEI, men om man våger seg utpå med uoriginalt/ikke godkjent utstyr, så bør man nok være det - for å selv kunne gjøre en vurdering av utstyret man benytter.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA