Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reservdeler utenom merkeverksteder.

Startet av dagah, mandag 28. april 2008, klokken 13:29

« forrige - neste »

dagah

Hei. Etter å ha kjørt think fra 2001-2006 som firmabil skiftet jeg jobb og ble "thinkløs" i 2 år. Nå kom jeg over en relativt billig en med noen feil som jeg håpet å kunne få i stand. Batteripakken skal være ok. Problemet er System feil og ingen fremdrift. Bilen tar heller ikke lading. Når jeg kobler inn 220v så sier det tikk takk tikk i noen reler nedi batterikassen. Bilen trekker også noe strøm konstant fra 12v batteriet ca 0,2A når jeg måler. noen ideer??? Er det noen som har diagnose innstrument i Stavanger omegn som kan leie / låne dette bort?

Takker for en fin nettside med masse fin info.


Think

#1
Eg ha actia apparat. Hvor bor du... Ring meg? 91 51 82 55
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

dagah

Prøver å ringe nummeret du skrev men får jerndamen med "nummer ikke i bruk"??? Jeg bor på Mosterøy.   

Ken

Hei Dagah høres ut som du har et tungt maruanha problem (dagga).

Du bør koble fra 12volts batteri før den tømmes helt. BMSen bruker strøm, den som overvåker traksjon batterier. Ikke skadelig å koble den fra.

Laderen få ikke lade hvis BMS oppdager feil, som jordfeil. Jeg fikk vite om at hvis multipluggen fra BMSen kobles fra selv laderen skulle laderen lade på full effekt. Dette må bekreftes fordi ladere er dyre.

Det kan tenkes at du har en isolasjonsfeil pga elektrolytt overløp eller skitne blokker. Om laderen er ok kan batteripakken senkes og sendes til Elektrolux her på forumet. Han tester og rekondisjonere pakker for en rimelig penger.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Think

5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

elektrolux

Sitat fra: Ken på mandag 14. april 2008, klokken 22:10

Du bør koble fra 12volts batteri før den tømmes helt. BMSen bruker strøm, den som overvåker traksjon batterier. Ikke skadelig å koble den fra.


Husk å først koble fra framdriftsbatteriet, ellers kan DC-DC converteren få seg en smekk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux link=topic=832.msg6340#msg6340 Husk å først koble fra framdriftsbatteriet, ellers kan DC-DC converteren få seg en smekk.
/quote]
En meget dyr smekk, så den kan svi en stund ;)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Glede og smerte i like mengde, det er oppskriften av å være Think eier.  :)

Har du kjøpt bilen endå?? Hvis du har det så gjør som Pluto sier eller koble fra DC/DC konverteren fra den fordelingsboksen med alle de oransje slanger under panseren.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

dagah

Takk for mange gode råd. Har fått hjelp av "Think" i dag. Det ser ut for å være en jordfeil i batterikassen. Så den må ned og rengjøres grundig etter gode råd fra "Think" .Eller så ser det ut til at resten har klart seg bra selv om jeg ikke hadde koblet fra som jeg burde.

Man lærer noe nytt hver dag om man har evnen til å lytte. :)

Mvh
DAH

dagah

Da var batteri kassen nede og alle batterier, ledninger og slanger ute. kassen ser ikke serlig bra ut innvendig.  Så her må det gjøres en male jobb. Noen som husker navnet på syren som batteriene avgir ???. Skal prøve å sjekke mot diverse malinger hva som kan holde for å ungå krypstrømmer som er problemet her.

Think

#10
Det er KOH (Potassium Hydroxide) eller Caustic soda base ikke syre. Noen bruke det som malingsfjerne :o. Ha du målt spenning på blokkene håper du finner 5.98 volt på alle sammen. Mener du hadde 74 volt på pakken det er litt lav?? Kanskje du har noen dårlig blokker allikevel.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

dagah

Noen var nede i 2 V. Det lover ikke bra er jeg redd.

Er det mulig å serie koble 2 stk for så å lade forsiktig med lader for vanlige bly batterier??

elektrolux

Det er ikke mulig og dessuten farlig å bruke blylader på NiCd grunnet negativ Delta V spenningsutvikling på denne typen batteri.

Tror det blir falsk økonomi å ikke teste blokkene dine nå når de likevel må ut, og du allerede er i kontakt med den ene (think) av 3 personer i Norge som foretar en fullverdig NiCd blokktest. De andre er forøvrig Boogie og meg selv.

Med en 4 punkts test vil du friske opp blokkene grunnet recondisjoneringsfasen, og få en meget pålitelig indikasjon på tilstanden på blokkene dine.

Ved eventulet salg vil en slik test betale seg menge ganger, da det tross alt er snakk om 7 år gamle blokker, og det er tjansespill å betale penger for slikt.  Ref: http://elbil.no/forum/index.php?topic=797.0
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Min lille erfraing tilsier at det går greit å lade forsiktig med blylader for å se om de blokkene som har lav spenning bare er helt tomme eller er ødelagt. Dersom du prøver å lade dem i ti min med blylader ser du om de tar strøm og om de etter dett kommer opp i ca. 6V. gjør de ikke det er de nok ødelagt desverre. i noen tilfeller går sikringen på laderen da det rett og slett er kortslutning i blokken, i andre tilfeller tar de ikke strøm i det hele tatt.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Om batteripakkern er nede i 74 volt er det ikke mulig å få bilens lader til å starte. Den våkner ved ca 85 volt, og selv da må en kanskje plugge ut og inn et par ganger før batteriet passerer 110 volt og laderen kommer i gang.
Sett på en 6/12 v blylader på de laveste blokkene og lad en halv time. Dersom ikke blokkene umiddelbart sier Ca 6 volt pr blokk, er det feil på celler. Da må blokkene ut for en nærmere sjekk eller skift allikevel.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA