Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av Olemann, torsdag 11. juli 2013, klokken 23:53

« forrige - neste »

Olemann

Ser nå at det er hele 5 Roadstere på 400k tallet på FINN.   

Så nå er det bare å smøre seg med litt tålmodighet,  når S og X kommer for fullt, og Norge skal "ta unna" det som er av brukte Roadstere så håper og tror jeg vi ser 200k tallet ila. et års tid, da blir det morrobil nr 2. på meg og!

http://www.finn.no/finn/car/used/result?ENGINE%2FFUEL=4&CAR_MODEL%2FMAKE=8078&sort=2

Noen med synspunkter på prisutviklingen på denne?   Annet enn at de som selger selvsagt vil ha igjen så mye som mulig, fair enough det!



Teslafrank

Kjøp en 2.5 om du skal handle:)

Jeg har en:)  Noen Roadstere er kunstig lavt priset, men er markedet som bestemmer.

For meg er den ikke bare en morobil, men hverdagsbil. Det er ingen annen bil som har gitt meg så mye glede i tillegg til nytteverdien som denne- og jeg kjører 30.000km pr år, sommer som vinter.

Olemann

Sitat fra: Teslafrank på onsdag 10. juli 2013, klokken 23:24
Kjøp en 2.5 om du skal handle:)

Jeg har en:)  Noen Roadstere er kunstig lavt priset, men er markedet som bestemmer.

For meg er den ikke bare en morobil, men hverdagsbil. Det er ingen annen bil som har gitt meg så mye glede i tillegg til nytteverdien som denne- og jeg kjører 30.000km pr år, sommer som vinter.

Takk for tips. Ser at de som selger differensierer med begrepene 2.5 og/eller Brabus, men ser at antall hk. synes innen for 10% avvik så neppe så vesentlig, men kanskje andre forskjeller?
Er jo bare 2 seter så noe familiebil er det ikke, men høy morrofaktor ja.

Og rimelig sikker på at vi ser 300k taller snart, de 4 bilene som ligger ute på 400k tallet ligger fortsatt, en kom til, nå er det igjen 4,  og noen er allerede på vei ned.  Så her er nok markedet preget av Model S som kommer og at mange selger i den forbindelse.  Litt is i magen kan gi mye morro-bil om et års tid er min hypotese:-)  Men tror det tar noe tid før det du omtaler som kunstig lav pris erkjennes som markedspris av selgere, så prisnedgangen kommer  nok ikke før dette erkjennes.  Men siden det ikke er et nødvendighetsprodukt er det jo bare å set dette an :-)

Teslafrank

Min hypotese er at Roadster har falt, vil falle litt, nå som S``n kommer. (Mange selger Roadster for å løse inn en S).

Jeg har ikke den planen, men skal beholde begge. Da tror jeg at Roadsteren kommer til å holde seg på et stabilt nivå ganske lenge, om mulig også gå litt opp igjen. Dette spesielt om Tesla``s suksess fortsetter. Da blir Roadsteren den "originale", som da får økt etterspørsel, og blir en kuriositet. (det blir bare færre og færre av de:) "Alle" vil ønske å ha den også, i tillegg til sin S eller X.

Dette er min hypotese 5 år inn i fremtiden. Derfor vil det ikke lønne seg å selge en Roadster nå, om man bruker den til hverdags:)

Olemann

#4
Nå er den billigste solgt, ca 400k, de andre ligger fortsatt og har ligget lenge.  Ser ut som det er pris som drar dette markedet og ikke 2.5, Brabus, tak type A eller B osv.   Og ikke så rart, det er og blir en bil 2/morrobil og før dette kan adopteres av folk (menn....) flest med hytte, barn og stasjonsvogn må prisen ned på morro-nivå.
Så blir gøy å følge med på hva som skjer med de andre, normalt vil liggetid på over 2-3 måneder på en bil øke skepsisen, men her ser det ut til at selgere velger denne strategien, kanskje heller tar rå pruting med den enkelte kjøper framfor å gradvis senke prisen med f.eks. 20.000 pr. uke til de treffer rett markedspris.

Olemann


Da ser det ut som bussen er solgt siden sist, og en av de andre under 400k er tatt av Finn, usolgt ser det ut som, kan nok være klokt det framfor liggetid på noen måneder som gjør at kunder som meg venter på ytterligere nedgang.
Så det ser ut til at dette bruktmarkedet varierer, kjekt da å kunne ha litt tålmod:-)



teslade

Jeg har en av de 2.0-bilene som ligger ute på finn. Selger dersom jeg får et greit bud, men ellers beholder jeg den. Kjører den daglig, men har impulskjøpt en elektrisk Fiat Fiorino så jeg har to elbiler. Kan leie ut en av disse elbilene i Trondheimsområdet.

Prisene tror jeg også skal ned nå og så vil de gå opp igjen. Opp igjen blant annet fordi flere vil få øynene opp for hvor bra elbil/Roadster er og fordi Tesla får service-senter flere steder.

Ser flere her mener at en må kjøpe 2.5, uten at jeg kan se noen argumentasjon for det. Som 2.0-eier får jeg komme med min mening. Jeg liker ikke helt fronten på 2.5, men kunne jeg tenkt meg større skjerm på bilstereo og ryggekamera som 2.5 har. Men Roadsteren er så liten at parkering har gått bra uten, det er også mulig å installere ryggekamera og bytte ut bilstereo. Ellers er vel lydisolasjonen bedre i 2.5. Den kan oppgraderes, fikk disse prisene fra Tesla Oslo:
Sett 1 koster 22500 ink ferdig montert. (for 1.5 og 2.0 om jeg husker riktig)
Sett 2 koster 12000 ink ferdig montert. (for 1.5, 2.0 og 2.5 om jeg husker riktig)
Bakparten ser noe anderledes ut, er det ellers noen forskjeller jeg har glemt? Setene? Jeg liker setene i min 2.0 godt. Jeg var bare noen uker fra overgangen mellom 2.0 og 2.5 da jeg kjøpte min første Roadster ny så jeg satte meg godt inn i forskjellene.

Kjøpe Sport-versjonen? Ja, dersom du ønsker Sport-"badging", 0.2 sek raskere 0-100 tid og justerbar demping.

Oppsummert: Jeg ser ikke hva som kan forsvare høy prisforskjell mellom 2.0, 2.5 og Sport kontra ikke-Sport. Men det er kanskje bare fordi jeg har 2.0 :)

Uavhengig av versjon: Skal du kjøre i mørket så er Xenon-lys en klar forbedring, standardlysene er ikke gode. Har du behov for noe raskere lading så ville jeg vurdert en lader som lader 16 Amp (Tesla skrudde standardladeren ned til 13 Amp).

Olemann

#7
Interessant betraktninger fra eiere og selgere av de ulike modellene.  Helt naturlig vil jeg mene at disse håper på framtidig prisvekst og argumenterer for den modell de selv har valgt.  Om en kjøper angrer og publiserer argumentene for dette samtidig med at han prøver selge er han en sjelden, om enn modig mann.

At Tesla skal bli en av verdens største produsenter ville jeg ikke satt mye penger på. 

Jeg tror at om noe tid (1-4 år) så vil forskjellene mellom modellene utjamnes, slik det har skjedd før.  Facelift, ny modell etc. betyr lite på pris etter noen år.  Ett nylig eksempel er selger en av en spesiell Roadster som etter noen uker kuttet prisen med over 400.00,  fra over 1.2 mill.  Han argumenterte i starten med bilens spesiellle karakter, utstyr etc.   Ingen nappet det agnet.

Roadster er ikke så sjelden at den automatisk blir et ikon.  Så jeg har tro på at med Model S, sammen med nye og bra elbiler fra BMW etc så  vil kjøpere av Roadster få drahjelp av markedet, slik at prisen går godt ned på 300k tallet.  Mulig det tar noe lenger tid for 2.5, det vil tiden vise.

PS!  Jeg legger ikke opp til at denne tråden brukes til at noen markedsfører sine biler, det antar jeg er brudd på Forum reglene og vil bli stoppet/sperret, det er jo egne rubrikker for kjøp og salg.
Håper vi kan ha dette som en ren tråd for markedsvurderinger, eller vil jeg tro tråden stoppes av moderator.

Olemann

Ja,vi kan snakkes om noen år, tror det holder med 1-2 år jeg da :-)

Bare en kommentar der jeg er uenig med deg.  En bil som averteres for kr. 599.000.- og som ikke blir solgt, den er ikke verdt mer enn 599.000.  Den er verdt mindre.  Ingen bil er verdt mer enn det noen er villig til å kjøpe den for.  Så enkelt er det.  Men ikke alltid like lett for selger å akseptere, er jo også selv selger fra tid til annen, og kjenner igjen den feelingen.
Men; markedet bestemmer pris/verdi, også for elbiler, også for Tesla, også for Roadster:-)

Mvh Ole

Teslafrank

spennende lesing dette her...:)

Jeg har hatt brutalt mange biler siden jeg var 18 år (er 35 nå).  Bikker vel 60 biler tror jeg, og da alt i fra Lada Niva til RS4, Porsche C4 993, Audi A8, S3,Lotus Exige etc.

Jeg har gått lei alle bilene jeg har hatt relativt tidlig, og byttet 1-3 ganger pr år.

Roadster``n jeg har nå har jeg innfunnet meg med, den er så genial- ingen bil har gitt meg så mye glede i tillegg til nytteverdien.  Har ingen planer om å selge:)

Vi kan diskutere kvalitet, og Roadster er en sportsbil, og litt "enkel".  Holder plenty for meg med en 2.5 med det meste av utstyr, og jeg kjører likt en i byen med Porsche 997 Turbo:):)

Bent

Sitat fra: Teslafrank på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:41
Jeg har hatt brutalt mange biler siden jeg var 18 år (er 35 nå).  Bikker vel 60 biler tror jeg, og da alt i fra Lada Niva til RS4, Porsche C4 993, Audi A8, S3,Lotus Exige etc.

Jeg har gått lei alle bilene jeg har hatt relativt tidlig, og byttet 1-3 ganger pr år.

Roadster``n jeg har nå har jeg innfunnet meg med, den er så genial- ingen bil har gitt meg så mye glede i tillegg til nytteverdien.  Har ingen planer om å selge:)
Jeg gikk akkurat motsatt vei: jeg fant ingen biler det var mulig å like og ga etterhvert opp. Det er et eller annet med forbrenningsmotorer eller kanskje etablerte bilsannheter som bare ikke appellerer til meg. Og skal man bruke noen hundre tusen på en dings bør det være en dings man virkelig liker.

I en alder av 40 kjøpte jeg min første bil, en Tesla Roadster, og har ikke angret et sekund. :)
Tesla Roadster, 25Mm

Olemann


Fint å lese om alle som er happy med bilen sin!

Men; innlegg fra dere som ga opp, som solgte den, savnes.  Hvorfor solgte dere?  Hva var ikke bra nok?  Hvor innfridde bilen ikke?

Mvh Ole

Hellström

#12
Har funnit en intressant bil:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2011-TESLA-ROADSTER-2-5-SPORT-DAMAGED-REBUILDABLE-RARE-/290955840979?_trksid=p2045573.m2042&_trkparms=aid=111000&algo=REC.CURRENT&ao=1&asc=17059&meid=360022814755699120&pid=100033&prg=7917&rk=1&rkt=4&sd=290955840979&&forcev4exp=true#ht_500wt_1184

Någon som vågar estimera på reparationskostnaderna?
Laddaren måste konventeras till norsk. (typisk 115v etc), stöpsler måste konverteras etc
Du måste betala sales tax i den staten bilen registrerats
Risk för att batteriet stått tomt før länge, inte vill ladda och måste bytas i England? (ingen garanti)

Vad mer bör man tänka på om man "vågar" ta risken att ta in en skadad US roadster?

Bör man laga den i US?

P.s Den tidigare nemte Tesla Roadster Brabus (2008, 326 hk) gick før några veckor sedan før 449.000, låg en kort period på finn.no /carpoint. Med andra ord gick den från 1250.000 till 899.000 till 599.000 så såld før 449.000 på mindre än 1 år.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39780714 d.s

/Svensk i Oslo
Model 3 Order Number RN10702xxxx 31.03.2016

RunarBT


Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA