Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av TorC, torsdag 11. juli 2013, klokken 13:32

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: electrostunt på lørdag 27. juli 2013, klokken 00:28
Jeg kjøpte også en slik Haswing el påhengs fra jula på 55lbs skyv for 1500kr. Denne tåler også saltvann.
Planen er å ha den på en 17 fots seilbåt (leisure 17). Dette har jeg ikke testet enda pga ferie men har kjørt den 1,5 time ca på en quicksilver gummibåt for å teste.
På bånn gass går det ca 50-55amp  i 3,5knop og da skummer det og bråker 10x mer i vannet bak båten enn lyden i påhengsen.
På seilbåten som er vesentlig bedre hydrodynamisk forventer jeg ihvertfall 4 knop med denne.
Og til batteriene har jeg et kjempetips om du er på budsjett:
2stk nicad fra think som er pensjonerte fra bruk i bil i serie..... jeg har kjøpt 4stk fra electrolux og 2 av disse skal i båten sammen med solcellepanel til oppladning. Belastningen på disse er jo mye mindre til dette formålet enn det vil ver til bilbruk.
Ladingen er veldig enkel, lading opp til 5A kan stå på ca evig så 70-80w solcellepanel kobles bare rett på via ladediode.
Jeg betalte 100kr stk for disse fra electrolux i stavanger. Det må da være andre batterier i nærheten av deg som er pensjonerte fra bruk i bil og som da kan kjøpes for en billig penge og benyttes?

Takk for knallråd!
Du bekrefter mine "mistanker". Jeg kjenner Leisure 17 (en fantastisk båt). For å få den opp i den farten må man ha en 5hp bensin. Og ditt tips om utrangerte Thinkbatterier har jeg allerede vært inne på. Jeg har blitt lovet av Inviro å få kjøpe batterier til 50,- per stk, men da må jeg teste dem selv. Problemet er å finne batterier som er "gode nok". Jeg har ikke godt nok utstyr til å teste dette uten å måle spenning og ladespenning. Har du noen råd?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

electrostunt

Etter det jeg har lest angående saft nicad blokker er det ikke mulig via å måle syrevekt eller noe å anta noe som helst angående kapasitet. Det eneste rådet jeg kan gi der er å unngå blokker som har lavere enn 6v spenning da det vel er i praksis tomt på 6v.

For å lade ville jeg kjørt på med 5A i 24 timer da det er 120Ah som da er godt overladet og så kjørt 20A belastning inntil cellen når 6V og så kalkulerer en kapasitet ihht tiden det tar. Som belastning kan du bruke lyspærer fra hovedlykt til bil f.eks.

Dette temaet har sikkert noen andre på forumet vesentlig mer greie på enn meg da...
Kangoo ZE

Elmo

#17
Sitat fra: electrostunt på lørdag 27. juli 2013, klokken 22:24
Det eneste rådet jeg kan gi der er å unngå blokker som har lavere enn 6v spenning da det vel er i praksis tomt på 6v.

NiCd er på ingen måte tomt ved 6v.
PSA-classic anser batteriene for tomme og setter inn strømbegrensende program ved 100v på 20 batterier, Think Classic har grensen på 90v på 19 batterier.
Men batterier uten last stabilserer seg kjapt på litt over 6v, så du har rett i at et batteri som måler under 6v uten last nok  er dårlig.

En annen viktig ting at å passe på at de har nok "vann" (lut).
Merk at de fleste NiCd (fra SAFT)  har kjølekappe med glykol så du kan ikke se elektrolytt-vannstanden.

Sitat fra: electrostunt på lørdag 27. juli 2013, klokken 22:24
For å lade ville jeg kjørt på med 5A i 24 timer da det er 120Ah som da er godt overladet og så kjørt 20A belastning inntil cellen når 6V og så kalkulerer en kapasitet ihht tiden det tar. Som belastning kan du bruke lyspærer fra hovedlykt til bil f.eks.

Å lade 5A i 24t er et bra råd, men du kan godt lade mye raskere i starten, og begrense til 5A ved ca 100Ah.

Bare tull å stoppe utlading ved 6v.
Når man kapasitetstester SAFT-NiCd batterier brukes oftest 50A ned til 4,5v.

En siste ting. SAFT-NiCd batterier skal lagres med så lav SOC (kapasitet) som mulig). Ved langtidslagring skal de helst være kortsluttet (man tømmer dem da helt med feks en lyspære). 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

electrostunt

Hehe ja dette gjorde det ikke lettere å velge batterier en ikke kjenner, men fint med noe mer info ang disse batteriene  ;)

Så de skal tømmes ved lagring over tid altså, hva er resultatet av lagring med full ladning? Det samme som ved lithium som gir høyere indre motstand?
Kangoo ZE

Elmo

Sitat fra: electrostunt på tirsdag 30. juli 2013, klokken 08:04
Hehe ja dette gjorde det ikke lettere å velge batterier en ikke kjenner, men fint med noe mer info ang disse batteriene  ;)
Det at folk flest (med erfaring fra blybatterier) vet at batterier skal lagres fulladet, er faktisk er av hovedproblemen med PSA-calssic og Think-classic.

Sitat fra: electrostunt på tirsdag 30. juli 2013, klokken 08:04
Så de skal tømmes ved lagring over tid altså, hva er resultatet av lagring med full ladning?
Jeg er ikke ekspert på det, men det sies at det dannes krystaller (Ni eller Cd) som trenger gjennom (og ødelegger) platestrukturen inni.
At de har godt av å lagres kortsluttet har jeg selv erfart.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA