Tesla trenger 100.000 stemmer til White House; stem via FB siden!

Startet av Wenche, tirsdag 25. juni 2013, klokken 21:56

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Bare helautomatiske, semiautomatiske selges over disk i mange stater.

"A well regulated militia being necessary to the security of a free State, the right of the People to keep and bear arms shall not be infringed."
(Bill of Rights, Second Amendment)

Thomas

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

#46
Sitat fra: Gjermund på torsdag 27. juni 2013, klokken 13:01
Sitat fra: Griffel på torsdag 27. juni 2013, klokken 00:57
Sitat fra: Gjermund på onsdag 26. juni 2013, klokken 21:42
Mindre reguleringer er friere marked.
Historien viser vel at det er feil, uten antitrust lover og konkurasetilsyn ville det nok skapes mange private monopoler, slik det faktisk var før en innså at slike reguleringer var nødvendig.

Problemet er nok heller å finne den optimale balansen mellom regulering og helt fritt marked. Men det er dessverre slik at mange reguleringer av denne typen har utilsiktede sideeffekter selv om de i det stor og hele til det beste.
RIKTIG!

Sitat
Regulering kan føre til en annen konkurrnsevridning, men det blir ikke friere marked av det. Det er greit å være for regulering, men da må en innrømme at en ikke er for fritt marked.
Reguleringer som hindrer monopolisering, gir faktisk friere marked

Sitat
Det er ikke privat monopol at Tesla kun vil selge biler til forbrukere. Det er Teslas markedsstrategi, andre merker gjør som de vil.
Det er ikke monopol på salg av biler. Men det er monopol lik enerett til å selge TM-produkter.
Uansett språklig betegnelse har alle markedsføringsordninger fordeler og ulemper for kundene.
Eksempelvis utelukker direktesalget av Teslabiler muligheten til:
- å sette flere forhandlere opp mot hverandre
- pruting
- innbytte

Det kan forøvrig diskuteres om TM sin markedsstrategi kun er direktesalg - full stopp.
Eller om oppbygging av en lydig troende menighet også hører med?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. juni 2013, klokken 13:29
Det er ikke monopol på salg av biler. Men det er monopol lik enerett til å selge TM-produkter.
Uansett språklig betegnelse har alle markedsføringsordninger fordeler og ulemper for kundene.
Eksempelvis utelukker direktesalget av Teslabiler muligheten til:
- å sette flere forhandlere opp mot hverandre
- pruting
- innbytte
Og det er fantastisk at en produsent kutter ut så mange fordyrende ledd :) Videre er det deilig å kunne handle bil uten å måtte prute i ukevis og ha dialog med flere leverandører bare for å sikre seg at man ikke blir lurt.
Innbytte har Tesla visstnok ordnet for mange i USA, så det kan være de får til noe her også. Men innbytte er som oftest ikke spesielt smart økonomisk.

Prisene Tesla tar og marginene de opererer med får vi leve med inntil det kommer konkurrenter på banen. Pt. finnes ingen konkurrenter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

joern100

Solgt Tesla S60

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. juni 2013, klokken 13:39
Og det er fantastisk at en produsent kutter ut så mange fordyrende ledd :)
Økede utgifter til markedsføring mv gjør det i mange tilfeller like dyrt å selge direkte som gjennom forhandlere.
Produsenter som selger direkte, forsvinner ofte etter en tid eller gir opp ideen. Helt enkelt fordi de blir utkonkurrert.

Sitat
Videre er det deilig å kunne handle bil uten å måtte prute i ukevis og ha dialog med flere leverandører bare for å sikre seg at man ikke blir lurt.
Innbytte har Tesla visstnok ordnet for mange i USA, så det kan være de får til noe her også. Men innbytte er som oftest ikke spesielt smart økonomisk.
Er minst like deilig å slippe bryet med å bli kvitt innbyttebilen med risiko for senere krangel med (overoptimistisk og følgelig skuffet) kjøper som bryet med å forhandle seg fram til gunstig kjøp.

Sitat
Prisene Tesla tar og marginene de opererer med får vi leve med inntil det kommer konkurrenter på banen. Pt. finnes ingen konkurrenter.
JA, desverre!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#50
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 27. juni 2013, klokken 13:25
Bare helautomatiske, semiautomatiske selges over disk i mange stater.

"A well regulated militia being necessary to the security of a free State, the right of the People to keep and bear arms shall not be infringed."
(Bill of Rights, Second Amendment)

Thomas
Very few US citizens understand why the outside world considers the sacred US cow (Every person his own weapon arsenal) every bit as absurd as the sacred cows of India - only far more harmful!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gjermund

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. juni 2013, klokken 13:29
Sitat fra: Gjermund på torsdag 27. juni 2013, klokken 13:01
Sitat fra: Griffel på torsdag 27. juni 2013, klokken 00:57
Sitat fra: Gjermund på onsdag 26. juni 2013, klokken 21:42
Mindre reguleringer er friere marked.
Historien viser vel at det er feil, uten antitrust lover og konkurasetilsyn ville det nok skapes mange private monopoler, slik det faktisk var før en innså at slike reguleringer var nødvendig.

Problemet er nok heller å finne den optimale balansen mellom regulering og helt fritt marked. Men det er dessverre slik at mange reguleringer av denne typen har utilsiktede sideeffekter selv om de i det stor og hele til det beste.
RIKTIG!

Sitat
Regulering kan føre til en annen konkurrnsevridning, men det blir ikke friere marked av det. Det er greit å være for regulering, men da må en innrømme at en ikke er for fritt marked.
Reguleringer som hindrer monopolisering, gir faktisk friere marked

Sitat
Det er ikke privat monopol at Tesla kun vil selge biler til forbrukere. Det er Teslas markedsstrategi, andre merker gjør som de vil.
Det er ikke monopol på salg av biler. Men det er monopol lik enerett til å selge TM-produkter.
Uansett språklig betegnelse har alle markedsføringsordninger fordeler og ulemper for kundene.
Eksempelvis utelukker direktesalget av Teslabiler muligheten til:
- å sette flere forhandlere opp mot hverandre
- pruting
- innbytte

Det kan forøvrig diskuteres om TM sin markedsstrategi kun er direktesalg - full stopp.
Eller om oppbygging av en lydig troende menighet også hører med?

Nei det blir ikke friere marked av å regulere det, det er en misforståelse. Det kan bli noen aktører som blir mindre dominerende, men markedet blir ikke mer fritt. Fritt marked er jo nettopp det som ligger i navnet fritt.

Det er jo ingen som nekter noen å kjøpe en hel haug med Teslaer og videreselge dem som forhandler. De får bare ikke noe sammarbeid med Tesla. Det vil riktignok ikke være noe penger i dette siden de må selge sine dyrer enn det Tesla selv gjør, om de skal tjene penger på dette.

Det blir ikke noe fritt marked av å tvinge Tesla til å slege sine biler via fordyrende mellomledd.

Gjermund

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 27. juni 2013, klokken 13:25
Bare helautomatiske, semiautomatiske selges over disk i mange stater.

"A well regulated militia being necessary to the security of a free State, the right of the People to keep and bear arms shall not be infringed."
(Bill of Rights, Second Amendment)

Thomas

Halvautomatisk våpen kan du kjøpe, når noen skriver maskinpistol, er det helautomatisk det er snakk om. Ellers kan dere bruke ordene karabin eller halvauto rifle.

timingbeltkiller

Sitat fra: Gjermund på torsdag 27. juni 2013, klokken 15:10
Nei det blir ikke friere marked av å regulere det, det er en misforståelse.
Utgangspunktet (innen den siviliserte/"temmede" kapitalismen) er ikke et totalt uregulert marked.
Det eksisterer ikke i praksis. En regulering er derfor reelt sett en endring som enten kan føre til mer fritt eller til mindre fritt marked enn det eksisterende.

Eksempelvis blir det mer fritt av å oppheve en mulighet for monopoldannelse.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Gjermund på torsdag 27. juni 2013, klokken 15:10
Det blir ikke noe fritt marked av å tvinge Tesla til å slege sine biler via fordyrende mellomledd.
NEI,
men det faktum at produsenter både av biler og andre kapitalvarer som prøver seg på direktesalg, som oftest gir opp og går over til engross-salg, tyder på hovedregelen langt fra er "fordyrende".

TM bruker heller ikke "fordyrende mellomledd" som begrunnelse for direktesalg. Men frykten for at en bilforhandler vil prøve å overtale kunder til heller å kjøpe en fossilbil enn en Tesla. Omtrent som når du går inn til Elkjøp for å kjøpe en annonsert tilbudsvare. Og kommer ut med en helt annen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. juni 2013, klokken 14:11
Økede utgifter til markedsføring mv gjør det i mange tilfeller like dyrt å selge direkte som gjennom forhandlere.
Produsenter som selger direkte, forsvinner ofte etter en tid eller gir opp ideen. Helt enkelt fordi de blir utkonkurrert.
Tesla bruker omtrent ikke en krone på markedsføring, og er gode i kunsten å bruke media. Mao. markedsføring anno 2013. Jo flere ledd som skal tjene penger, jo dyrere blir det. Såfremt ikke produsent gir bort marginene sine til leverandører da....


Sitat
Er minst like deilig å slippe bryet med å bli kvitt innbyttebilen med risiko for senere krangel med (overoptimistisk og følgelig skuffet) kjøper som bryet med å forhandle seg fram til gunstig kjøp.
Som sagt virker det som om Tesla ordner dette i USA, om man på død og liv vil kaste bort penger. Ser ikke bort ifra at de vil ordne noe her også. Det er jo bare å gjøre en avtale med en oppkjøper... Du som er så opptatt av kroner og øre er den siste jeg trodde ville argumentere for å bruke innbytte :)

For øvrig er det åpenbart at netthandel er i ferd med å møte bilindustrien. Det tror jeg vil slå bra an blant det yngre publikum, og kanskje mindre blant de voksne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ducktolate

En Tesla representant i Trondheim snakket om et samarbeid med en bilauksjon av noe slag. Vet ikke hvordan de evt skulle organisere dette. Blir kanskje vanskelig å gi noen garantert innbytte pris.

timingbeltkiller

#57
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. juni 2013, klokken 18:26
Du som er så opptatt av kroner og øre er den siste jeg trodde ville argumentere for å bruke innbytte :)
Var ikke meningen i å argumentere for innbytte. Men å påvise at du på en og samme tid:
- ønsker ikke bryet med å forhandle deg fram til beste kjøp
- ønsker bryet med å selge innbyttebilen selv

Normalt er det mindre bry og mer behagelig med det første bryet enn med det andre.
Mindre risikofylt er det også. Men "Hver mann sin lyst", sa vintapperen. Han drakk mens de andre sloss.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gjermund

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. juni 2013, klokken 16:45
Sitat fra: Gjermund på torsdag 27. juni 2013, klokken 15:10
Nei det blir ikke friere marked av å regulere det, det er en misforståelse.
Utgangspunktet (innen den siviliserte/"temmede" kapitalismen) er ikke et totalt uregulert marked.
Det eksisterer ikke i praksis. En regulering er derfor reelt sett en endring som enten kan føre til mer fritt eller til mindre fritt marked enn det eksisterende.

Eksempelvis blir det mer fritt av å oppheve en mulighet for monopoldannelse.

Bare fordi ingen land har uregulerte markeder vil det ikke si at markedet ikke er mert fritt når det ikke er regulert. Bare hør på ordene, det sier seg selv. Monopoldannelse skjer ikke ved at en som lager et produkt også får lov til å selge det. Monopoldannelse skjer ved regulering. Vi har mange monopoldannelser i Norge, alle pga regulering. Alkohol, melk, kjøtt, alt pga regulering, hadde det vært fritt marked hadde vi hverken vinmonopolet eller tine hatt monopol.

Wenche

Litt ute av topic her...
Du trenger kun å legge inn forbokstavene dine, og en epostadresse. Tesla på FB bekreftet at også EU borgere og andre kan delta. Stem du også  :P
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA