Tesla trenger 100.000 stemmer til White House; stem via FB siden!

Startet av Wenche, tirsdag 25. juni 2013, klokken 21:56

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 25. juni 2013, klokken 23:29
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 25. juni 2013, klokken 23:15
Må en ikke være US statsborger for at dette skal være noe poeng å registrere?

Det skulle man kanskje tro, men jeg leste gjennom(!) terms of participation og jeg fant ikke noe der om at man måtte være "US citizen". Så stemme er lagt inn.

Forøvrig er det litt rart at de publiserte denne på Facebook så sent som idag, petition ble laget 5. juni og de har bare til 5. juli å få 100.000 stemmer. Og petition-deltakelsen har jo ikke akkurat "sky-rocketed"...

Gitt ett US verdenssyn så tror jeg ikke en gang tanken om å påpeke at andre folk som ikke er US statsborgere kan "stemme" her en gang slår dem.... Se på førstesiden (https://petitions.whitehouse.gov/) der teksten sier: "Giving all Americans a way to engage their government on the issues that matter to them." (Mine uthevinger)

Initiativet her er prisverdig men med all respekt å melde er dette borkastet tid for nordmenn å gi sin stemme på. Hvis dere har slekt som er utvandret til eller folk dere kjenner i US derimot så er det bare å få dem til å signere...

el-fanboy

@kallagtunet: uansett, tror du virkelig whitehouse.gov sjekker nasjonaliteten til  alle de som legger inn stemme?

Hvis du ikke vil signere, så er det bare å la være. Det som fascinerer meg, er at noen har så mye motforestillinger mot Tesla og teslafans at man bruker tiden  sin på å akkedere MOT å stemme der...
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Kallagtunet

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 26. juni 2013, klokken 12:55
@kallagtunet: uansett, tror du virkelig whitehouse.gov sjekker nasjonaliteten til  alle de som legger inn stemme?

Hvis du ikke vil signere, så er det bare å la være. Det som fascinerer meg, er at noen har så mye motforestillinger mot Tesla og teslafans at man bruker tiden  sin på å akkedere MOT å stemme der...

Jeg akkederer ikke mot å stemme, jeg bare opplyser om at det ikke har noen effekt.... I verste fall blir hele avstemmingen avvist hvis det viser seg at den inneholder en haug stemmer fra ikke stemmeberettigede...

Når det er sagt så har jeg ett nyansert bilde av Tesla med både positive og ikke så fullt positive vurderinger av både produkt og selskap. Totaliteten er ikke verre en at jeg har finalized en bestilling på Model S (Og hvis tiden skulle vise at den blir det en bokstøtte til 700k så er jeg i den heldige posisjonen at det har jeg råd til selv om det selvsagt vil være surt.).

Når det gjelder de mest frelste Tesla fans derimot så er jeg litt skeptisk noe som sikkert skinner gjennom i inleggene mine, men tro meg jeg er skeptisk til ALT som nærmer seg fanatisme :-D Dvs det skal de største entusiastene her inne trenger ikke akkurat ta DET personlig.
:-D

Gjermund

Å være for fritt marked er ikke fanatisme.

Å tro at denne bilen skal være ubrukelig er vel nærmere fanatisme tipper jeg   :)

Husk å dele på FB.

timingbeltkiller

"""WE PETITION THE OBAMA ADMINISTRATION TO:
allow Tesla Motors to sell directly to consumers in all 50 states.
States should not be allowed to prevent Tesla Motors from selling cars directly to customers. The state legislators are trying to unfairly protect automobile dealers in their states from competition. Tesla is providing competition, which is good for consumers.

Created: Jun 05, 2013"""

Obama er uten tvil enig.
Problemet er bare saken må løses med føderal lov som setter skranker for den delstatlige lovgivingen.
Og det får BO helt enkelt ikke igjennom i Kongressen.
Føderal overstyring av delstatene er minst like upopulært i US som EU-overstyring er det i Norge.

Også representanter som er enig med petisjonen, vil ha problemer med å stemme for slik umyndiggjøring av egen stat.
I alle fall inntil folkemeningen i egen valgkrets snur og støtter Tesla.
Og da er det viktig å være klar over utestengelsen av bilfabrikkene
var i utgangspunktet forbruker-beskyttelse.
Og virker antakelig slik for de 97 prosentene som kjøper fossilbiler.
De 3 prosentene som kjøper elbiler, gir null utslag på kjøttvekta.

Her som ellers er det stor forskjell på å ha rett og å få rett!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Gjermund på onsdag 26. juni 2013, klokken 13:43
NEI, men både lovgivere og forbrukere i US har lenge ment det kan diskuteres om fri adgang for GM og Ford til egne detaljbutikker, gjør markedet friere eller det motsatte.

Er det forøvrig fritt marked når en produsent nekter å selge til både grossister og detaljister, men monopoliserer salget ved kun å selge direkte til forbruker?

Sitat
Å tro at denne bilen skal være ubrukelig er vel nærmere fanatisme tipper jeg   :)
JA, men er det noen som hevder det?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tjobben

Stemt.
Uansett for å vise støtte, selv om det kanskje ikke betyr mye.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

kjølholdt

Sist jeg sjekket tror jeg at dette internettet var kommet for å bli. Å forby salg av direkte salg av biler via Internett er å rygge inn i fremtiden!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Gjermund

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 26. juni 2013, klokken 17:33
Sitat fra: Gjermund på onsdag 26. juni 2013, klokken 13:43
NEI, men både lovgivere og forbrukere i US har lenge ment det kan diskuteres om fri adgang for GM og Ford til egne detaljbutikker, gjør markedet friere eller det motsatte.

Er det forøvrig fritt marked når en produsent nekter å selge til både grossister og detaljister, men monopoliserer salget ved kun å selge direkte til forbruker?

Sitat
JA, men er det noen som hevder det?

Mindre reguleringer er friere marked. Å selge sitt eget produkt er ikke monopol, det er ingen som hindrer andre å konkurrere ved å lage egne biler og selge dem. Monopol er f.eks. slik som vinmonopolet, at kun det får lov til å selge noe ingen har lov til å konkurrere med.

Griffel

Sitat fra: Gjermund på onsdag 26. juni 2013, klokken 21:42
Mindre reguleringer er friere marked.
Historien viser vel at det er feil, uten antitrust lover og konkurasetilsyn ville det nok skapes mange private monopoler, slik det faktisk var før en innså at slike reguleringer var nødvendig.

Problemet er nok heller å finne den optimale balansen mellom regulering og helt fritt marked. Men det er dessverre slik at mange reguleringer av denne typen har utilsiktede sideeffekter selv om de i det stor og hele til det beste.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjølholdt

Men maskinpistol er det en menneskerett å få kjøpe på K-Mart i USA . !!!!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cirion

Elon Musk ‏@elonmusk 23. jun
The kill Tesla bill in NY was stopped in the 11th hour due to public outcry. Am super grateful to everyone who helped.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Gjermund

Sitat fra: Griffel på torsdag 27. juni 2013, klokken 00:57
Sitat fra: Gjermund på onsdag 26. juni 2013, klokken 21:42
Mindre reguleringer er friere marked.
Historien viser vel at det er feil, uten antitrust lover og konkurasetilsyn ville det nok skapes mange private monopoler, slik det faktisk var før en innså at slike reguleringer var nødvendig.

Problemet er nok heller å finne den optimale balansen mellom regulering og helt fritt marked. Men det er dessverre slik at mange reguleringer av denne typen har utilsiktede sideeffekter selv om de i det stor og hele til det beste.

Regulering kan føre til en annen konkurrnsevridning, men det blir ikke friere marked av det. Det er greit å være for regulering, men da må en innrømme at en ikke er for fritt marked.

Det er ikke privat monopol at Tesla kun vil selge biler til forbrukere. Det er Teslas markedsstrategi, andre merker gjør som de vil.

Gjermund

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 27. juni 2013, klokken 08:19
Men maskinpistol er det en menneskerett å få kjøpe på K-Mart i USA . !!!!

Maskinpistoler er strengt regulert i USA av føderale lover.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA