Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av vegard_el, torsdag 11. juli 2013, klokken 02:54

« forrige - neste »

vegard_el

Fredag skal jeg et ærend til Trondheim..

Jeg har lenge lurt på om det lar seg gjøre å kjøre fra Kristiansund til Trondheim og tilbake igjen på samme dag. Dette er jo en veldig lønnsom rute å leafe :)
Det ser ut til at det som blir avgjørende vil være å nå Hurtigladeren på Witro Bil :)

Ruta blir vel R39 om Halsa...

Noen forslag?
Eller enda bedre.. Noen som har prøvd?
Averøya


Grå Leaf 13 000km
Averøya - Kristiansund daglig

vegard_el

Da er turen gjennomført !
(På til tider oversvømte veier pga store nedbørsmengder)
Kristiansund-Orkanger er fullt mulig med 2012 leaf.
15.5 mil fra Løkkemyra til Bjørnstadbil i Orkanger for å hente ladekort, gikk mer eller mindre akkurat uten mellomlading.

På Orkanger har de fått ny hurtiglader så etter en halvtimes påfyll der så var det strake veien til Trondheim.
Hurtigladet på Witro og toppet dette med vanlig lading imens ærend og middag ble unnagjort.

På Orkanger var gikk det med 45 minutter til topping av batteri på Før turen gikk til Kristiansund igjen.
Ved ankomst i Kristiansund var jeg så godt i gang med å teste grenser at jeg bestemte meg for å se om jeg kom meg til ladestasjon på Averøya....

Det derimot anbefales IKKE!
Det resulterte i tomt batteri og bom stopp på Rødsand en knapp kilometer fra ladestasjonen...
Men takket være en kompis og 40m skjøteledning så ordnet da det seg omsider også ::)

Så konklusjonen er som følger:

Kristiansund - Orkanger - Trondheim er mulig, men anbefales ikke med mindre du er over gjennomsnittet interessert! Til det er marginene altfor små.
(Det er mulig å stoppe og lade på Valsøytunet en times tid for å øke marginene, men dette hjelper egentlig ikke nevneverdig før de får hurtiglader neste år.)

Trondheim - Orkanger - Averøya derimot Frarådes på det sterkeste  ;D

Turen ble på totalt 48 mil ila en dag.
Averøya


Grå Leaf 13 000km
Averøya - Kristiansund daglig

Johnsen

Hørtes rimeli bra ut ja....
Hvordan forholder du deg til den som får trær til og vokse? Mest mulig på høyre side av midten eller så ofte på midten som mulig?
Får ikke mere enn 9mil på min jeg.
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

tomrh

Motsatt vei går ikke bra siden det dessverre ikke er hurtiglader i Kristiansund.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

vegard_el

Den som får trær til å vokse er vel strengt tatt deg og høyrefoten din :P

Slå av varmeapparatet
Hiv ut all unødvendig vekt
Fyll opp dekkene (jeg hadde 3bar til Trondheim)
Sett bilen i Eco
Tenk at høyrefoten er lett som en fjær...
Hold 60-70 km/t
Bruk hele dagen for å oppnå 60-70km/t
Sett bilen i nøytral i stedet for å regenerere der du kan benytte den ekstra bevegelsesenergien til å bygge fart eller trille lenger...

Så skal du se du kommer lenger enn 9mil & skogen vokser i dæsjn....
Averøya


Grå Leaf 13 000km
Averøya - Kristiansund daglig

tomrh

Sitat fra: vegard_el på tirsdag 02. juli 2013, klokken 21:54
Sett bilen i nøytral i stedet for å regenerere der du kan benytte den ekstra bevegelsesenergien til å bygge fart eller trille lenger...
Jeg oppnår faktisk de beste resultatene ved å regenerere istedet for å trille dersom farten overskrider fartsgrensen, eller den farten jeg evt. planlegger å ha. Griffel har overbevist meg med sine regnestykker, det finnes tråder om dette som går skikkelig i dybden. I stedet for å trille i 80-90 km/t i nøytral og miste energien til luftmotstanden, så får jeg mer igjen for å holde 70 km/t ned bakkene og regenerere. Men da antar jeg at Leaf og trillinger klarer å regenerere minst like mye som en Think, dvs. ca. 90% gjenvunnet energi.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: vegard_el på lørdag 29. juni 2013, klokken 16:59
15.5 mil fra Løkkemyra til Bjørnstadbil i Orkanger for å hente ladekort, gikk mer eller mindre akkurat uten mellomlading.
Det hender at kona og jeg drar på weekend-tur til Kr.sund. Det kunne la seg gjøre med trilling også, men med 80% ut fra Orkanger behøves flere ladestopp. Iflg. ladestasjoner.no skal det være 16A på Valsøytunet, er det noen som har ladet der?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

vegard_el

Jeg kan til dels være enig i regen.regnestykkene når det gjelder høye hastigheter.
Men dette svarer seg vel kun etter at Batterinivået kommer ned mot 60%...
Synes leafen er utrolig dårlig på regen når det er mer en 60% på Batteriet.

Til info så Lader hurtigladeren på Orkanger full pott. Men den roet ned en del på hastigheten mot slutten.
Jeg brukte ca 45-50 min etter å ha kjørt fulladet fra Trondheim.

Jeg snakket også med en av de som jobber på valsøytunet.
De tar 20 kroner for lading på 16A plassen sin.
Så en times stopp der hjelper jo på...
Hun bekreftet da også at de får hurtiglader neste år.
Averøya


Grå Leaf 13 000km
Averøya - Kristiansund daglig

tomrh

Sitat fra: vegard_el på torsdag 04. juli 2013, klokken 22:15
Til info så Lader hurtigladeren på Orkanger full pott. Men den roet ned en del på hastigheten mot slutten.
Der er det forskjell på Leaf og trilling. For trillingene stopper på 82%, det er bilen som gir laderen beskjed om å stoppe og en ny ladesesjon må startes om man vil lade videre. Leafen kan lade mye lengre, nesten til 100%. Vi har ikke lad-så-mye-du-vil abo, så vi topper om nødvendig med vanlig 16A-lading mens vi er inne på et kjøpesenter e.l.

Sitat fra: vegard_el på torsdag 04. juli 2013, klokken 22:15
Hun bekreftet da også at de får hurtiglader neste år.
Jippi! :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Frodeaasp

Skal kjøre samme rute i morgen. Var det betaling på hurtigladingen på Orkanger?

vegard_el

Beklager sent svar Frode!
Ja det er betaling. Og foreløpig benytter de seg av en abonnementsløsning.
Jeg tok kontakt med EVpower og fikk en brikke jeg kunne benytte ut juli for en engangssum...
Mulig det var et engangstilfelle, men de kan da ikke forvente at alle skal tegne abonnement når mange av oss bare hurtiglader engang iblant....
Averøya


Grå Leaf 13 000km
Averøya - Kristiansund daglig

Midgard

Gammel tråd men meget aktuell for meg. Tror du trondheim-valsøya går med leafen? Evt, orkanger- halsa pluss en mil med 4 pers i bilen. 2 små :)
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA