Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum/Bærum kommunes hurtiglader i Sandvika

Startet av tk74, onsdag 10. juli 2013, klokken 22:07

« forrige - neste »

Griffel

#90
Sitat fra: Trustno1 på mandag 06. januar 2014, klokken 12:25
Jeg ser det står under primary(regner med at dette betyr inngangen? ) 230V og 12,6A
230v*12,6A*1,73 = 5013W

Mulig jeg er på jordet men, trodde dette skulle stemme.

Hva er forøvrig forskjellen på KVA og kW ? Er ikke dette i praksis det samme?
Helt riktig, med en Tesla lader som belastning er det i praksis det samme. På sekundærsiden der hvor en kobler til bilen kan den belastes 7,2A altså: 400V x 7,2A x (kvadratroten av 3) = ca. 5kVA som er ca 5kW. Husk at alt dette er nominelle verdier så ca 5 kW er nær nok. Altså velg strøm til lader minder enn 7,2A.

1 fas 32A 230V gir jo ca 7 kW så dette blir litt mindre.

Cos-phi og virkningsgrad er nok ikke helt det samme. Virkningsgraden forteller hvor mye av effekten som går tapt i transformatoren og det er ganske lite. Altså den (effekten du får ut av transformatoren)/(effekten du kjører inn i transformatoren). Cos-phi har mer med belastningen (her lader) enn med transformatoren å gjøre og beskriver forholdet mellom tilsynelatende effekt og virkelig effekt. Dersom lader har en stor cos-phi trekker den mer strøm enn det den kan omforme til effekt. Transformatoren kan alikevell ikke levere mer strøm for å oppveie dette, derfor må en oppgi ytelsen i kVA og ikke kW. (phi er vinklen mellom strøm og spenning)(phi=gresk bokstav som kan betegnes phi,phei eller fi når en ikke finne det på tastaturet).

Alle ladere skal være kompensert slik at cos-phi blir nær 1 (det er ikke tilfelle for mange ladere, noen er ganske dårlige) men sikkert riktig for den i Tesla.
Derfor med en Tesla lader som last kan en ganske sikkert si at for alle praktiske forhold er kW og kVA "nær nok".

Sitat fra: toregrill på mandag 06. januar 2014, klokken 12:48
Håper dette ga noe klarhet?
+1 men ikke alt for opptimistisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Maartensommer

Sitat fra: Griffel på mandag 06. januar 2014, klokken 14:39
Sitat fra: Trustno1 på mandag 06. januar 2014, klokken 12:25
Jeg ser det står under primary(regner med at dette betyr inngangen? ) 230V og 12,6A
230v*12,6A*1,73 = 5013W

Mulig jeg er på jordet men, trodde dette skulle stemme.

Hva er forøvrig forskjellen på KVA og kW ? Er ikke dette i praksis det samme?
Helt riktig, og på Sekundærsiden der hvor en kobler bilen kan den belastes 7,2 altså 400V x 7,2A kvadratroten av 3 =ca. 5kVA som er ca 5kW. Husk at alt dette er nominelle verdier så ca 5 kW er nær nok.
(Så ikke still strømmen på mer enn 7,2A)
1 fas 32A 230V gir jo ca 7 kW så dette blir litt mindre.

Cos-phi og virkningsgrad er nok ikke helt det samme. Virkningsgraden forteller hvor mye av effekten som går tapt i transformatoren og det er ganske lite. Altså den (effekten du får ut av transformatoren)/(effekten du kjører inn i transformatoren). Cos-phi har mer med belastningen (her lader) enn med transformatoren å gjøre og beskriver forholdet mellom tilsynelatende effekt og virkelig effekt. Dersom lader har en stor cos-phi trekker den mer strøm enn det den kan omforme til effekt. Transformatoren kan alikevell ikke levere mer strøm for å oppveie dette derfor må en oppgi kVA og ikke kW. (phi er vinklen mellom strøm og spenning)(phi=gresk bokstav som kan betegnes phi,phei eller fi når en ikke finne det på tastaturet).

Alle ladere skal være kompensert slik at cos-phi blir nær 1 (det er ikke tilfelle for mange ladere, noen er ganske dårlige) men sikkert riktig for den i Tesla.
Derfor med en Tesla lader som last kan en ganske sikkert si at for alle praktsike forhold er kW og kVA "nær nok".

Sitat fra: toregrill på mandag 06. januar 2014, klokken 12:48
Håper dette ga noe klarhet?
+1 men ikke alt for opptimistisk.

Betyr dette at jeg ikke vil ha noe utbytte av å ta med transformatoren hjem?

....han som ikke vet opp/ned på en kontakt....

Griffel

#92
Sitat fra: Maartensommer på mandag 06. januar 2014, klokken 14:56

Betyr dette at jeg ikke vil ha noe utbytte av å ta med transformatoren hjem?

....han som ikke vet opp/ned på en kontakt....
Dersom du ikke har noen problemer med 32A kursen, for eksempel at hovedsikringene dine belastes for mye, eller at e-verket ser at du ikke får lov til å ha en så stor enfaskurs, har du ingen fordeler med denne.
Skulle du derimot ha problemer med hovedsikringer eller annet, er det jo en fordel å redusere strømmen fra 32 A til ca. 12A.

Som jkirkebo skriver: en som har en 3x16 A kurs til garasjen kan istedet for å lade med 1x16A med denne lade med 3x7A. Altså ca 30% mer. For deg blir 3x7 ca 35% mindre enn 1x32
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RoadRunner

#93
Jeg har kanskje en mulighet til å få tak i en 230V - 400V trafo.

Se vedlagte bilde. Grunntanken er å legge ut en 32A/3-fas kurs til garasjen for å kunne bruke mitt blå en-fas 32A adapter, men med denne trafoen kan jeg jo få litt mer effekt på ladingen via rød 400V plugg.

Kan denne trafoen brukes ?
Edit: Har dobbel-lader i bilen.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

pej

Sitat fra: RoadRunner på mandag 24. mars 2014, klokken 08:34

Kan denne trafoen brukes ?
Edit: Har dobbel-lader i bilen.

Jepp, den kan brukes. Om du har så mye amp tilgjengelig på 230 siden kan du få svært rask lading. En salto type 2 lader vil kunne lade 32A på 400V siden. Men da skal du være sikret med en 63A på 230 siden og det er ganske ofte hovedsikringen så noe mer enn 16A3fas400V ville jeg ikke regnet med. Da kan du bruke det røde adapteret på original UMC.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Cronos

Burde ikke denne tråden ligge under kategorien "Lading av Tesla S"?










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



P85D+

Du vil trenge en 63A -D sikring for å kjøre i gang denne. Har nesten tilsvarende selv
P85D og 85D

RoadRunner

Sitat fra: TeslaSignature på mandag 24. mars 2014, klokken 18:34
Du vil trenge en 63A -D sikring for å kjøre i gang denne. Har nesten tilsvarende selv
Jeg har bare 230/63A inntakssikring. Blir vel heftig å sette opp så mye, og jeg har heller ikke behov for så rask lading. Jeg planlegger imidlertid å bygge ladekabel med Mainpine-kontroller og 400V/32A/3-fas, så jeg har teknisk sett mulighet for mer enn 16A inn til bilen.

Jeg har behov for ca 10-12 meter kabel fra sikringsskapet til garasjen, og den vil måtte graves ned. Trafoen er så tung at jeg må sette den i garasjen, siden jeg ikke kan "lure" den inn under hushjørnet (overbygd)  utenfor grunnmuren rett utenfor sikringsboksen.

Jeg har forstått det slik at jeg kan bruke 6 mm2 jordkabel for 2230/32A, men at det er mulig man må gå ned i strømstyrke når kabelen er gravd ned pga mangel på kjøling.
1) Hvis jeg går opp til 10 mm2, hvor mange A kan jeg da trekke med sikker margin? Sliter jeg da med e-verk og spesiell saksbehandling?
2) D-karakteristikk på sikringen, hva betyr det?
3) Er det korrekt å anta at det er krav til jordfeilbryter (B) på sekundærsiden? Jeg planlegger uansett dette i ladekabelen med Mainpine-kontrolleren, som jeg regner med vil ligge permanent tilkoblet når jeg er hjemme.
4) Jeg ønsker å kunne slå av trafoen på primærsiden når den ikke er i bruk. Hva er mest praktisk, bryter, kontaktor eller kanskje jordfeilbryter i garasjen ?

Og, ja, å romstere rundt i sikringsskapet overlater jeg til elektrikeren :D.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

P85D+

#98
Mye her  :)

1. Du kan sikker enkelt oppgradere til 80A inntakssikringer i skapet ditt. Det er enkelt og "billig". Må sikkert skifte måler.

Du kan da velge å sette ut en 63A 3 fase 230 kontakt. Etter dette kan du legge en skjøtekabel inn i garasjen.  Den må være 16m2 gummikabel.
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=1557898

Å legge den i rør kan tolkes som fast anlegg - mao ikke som tiltenkt (-:
Subsidiært må trikker stå for å legge jordkabel, 16m2 , frem til garasje ( kan være at 25m2 alu blir billigere.

Kobles rett i Trafo eller via et eget 230 sikringsskap.

Ut fra Trafo 400V 32A eller i ett 400V skap med alternativt 16 og 32A uttak.
Benytt et 400v byggeskap til Ca 1500,-


Styring Trafo
Ja, den trekker Ca 380W på tomgang.
Du kan sette en kontaktor inne i Trafoen ( sett den på skinne lengst ut mot veggen grunne kjøling)
Trekk en kabel ut fra denne m. En std. Schuko kontakt på
Den settes i en vanlig kontakt med F eks en styring via Sim kontakt (Adax ol. )
Eller en som styres via en wifi/RF enhet.
http://www.netonnet.no/art/tilkobling/hjemmeautomatisering
Alt kan styres via Apps.

Sikring til Trafo
Egentlig 80A men fungerer med 63A treg sikring = D sikring m. Vern.

Jeg bruker ikke B vern. Dyrt og ikke krav.



P85D og 85D

Bjørn

Kan en trafo som feks denne:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51310372&searchclickthrough=true&searchQuery=transformator%20400v

Enkelt og greit bare "snus" slik at istedet for å fore den m 400V og ta ut 230V bytter om 400V hann til hunkontakt og omvendt på 230V siden..?!

P85D+

Tvilsomt. Tror dette er en Trafo som ikke gir ut 0 punkt i bunn. (Vet ikke sikkert) Dvs brukt som sveise/verktøy Trafo.

Mao ikke en skilletrafo som lager ett nytt TN nett

40 kg virker lite for en 10KVA skilleTrafo bør veie Ca 80 kg.
http://www.noratel.com/no/produkter/p//Voltage/?tx_noratel_noratelfe%5Bvoltage%5D=136&cHash=dba5081612f92f4922d791e66b508ad6

Har du ikke mulighet for 32A 230?



P85D og 85D

Thor2014

#101
Jeg har en Noratel 16kwa trafo med 230v plugg i ene enden og 400v i den andre.
Åpen for fornuftige bud
Vekt ca 120kg

Edit Noratel

Griffel

Sitat fra: TeslaSignature på tirsdag 23. september 2014, klokken 07:54
Tvilsomt. Tror dette er en Trafo som ikke gir ut 0 punkt i bunn. (Vet ikke sikkert) Dvs brukt som sveise/verktøy Trafo.
Utsagnet her stemmer med typeskiltet, altså ikke en skilletransf. Kan ikke brukes
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Sitat fra: TeslaSignature på tirsdag 23. september 2014, klokken 07:54
Tvilsomt. Tror dette er en Trafo som ikke gir ut 0 punkt i bunn. (Vet ikke sikkert) Dvs brukt som sveise/verktøy Trafo.

Mao ikke en skilletrafo som lager ett nytt TN nett

40 kg virker lite for en 10KVA skilleTrafo bør veie Ca 80 kg.
http://www.noratel.com/no/produkter/p//Voltage/?tx_noratel_noratelfe%5Bvoltage%5D=136&cHash=dba5081612f92f4922d791e66b508ad6

Har du ikke mulighet for 32A 230?

Takk for svar til deg og Griffel.
Mja.. skal flytte fra et hus m TN til et m IT.. og blitt veldig bortskjemt m å ha tilgang til 400V når behovet dukker opp..
Garasjen i nye huset har en 6mm2 trefas kabel ut sikret m 25A.. og ca 6kw som jeg da får holder til det meste.. men hadde vært kjekt å få ut hele potensialet på 10kw.. dessuten har jeg endel 400V utstyr.. sveis og kompressor..
Prøver bare å sette meg inn i transformatorens forunderlige verden.. :) mye å lære der ser jeg..! Kan man "snu" en "riktig" trafo da.. en skille trafo..?! Og hvorfor gir ikke alle trafoer galvanisk skille..? alle må jo ha atskilte primær og sekundær viklinger..?

P85D+

Jeg har prøvd mht. Å lage ett 0 punkt i en slik Trafo (selv om jeg visste at det ikke gikk)

Det gikk ikke (-:
P85D og 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA